"performance" udstødninger
Fra : MotoCoder

Dato : 29-05-08 07:44

Hejsa Gruppe

Jeg har for ganske nylig købt mig min første motorcykel i over 10 år -
og den blev, som de så ofte gør, leveret monteret med en "special"-
udstødning, og den originale fulgte med. Jeg har hørt at mange kun
bruger den originale udstødning når cyklen skal synes, men den gik nu
fint igennem syn med den anden (måske fordi synsmanden var en endnu
større drengerøv end undertegnede :) ).
Nå, men for sjov har jeg så alligevel prøvet at montere den originale,
og selv om der er markant forskel i lyden (så meget at jeg snarest
muligt skifter tilbage igen), så ved jeg ikke rigtig om jeg kan mærke
andre forskelle. Den skulle jo teoretisk give et par heste mere, men
er det noget man kan vurdere uden rullevej og andre måleinstrumenter?
Hvad siger de mere erfarne folk? Har man bare sådan en udstødning for
at lyde sej (for det gør den sgu!) eller kan man rent faktisk mærke en
forskel? Og hvordan prøver man bedst selv om man kan mærke de ekstra
trækkræfter uden alt for meget måleudstyr udover stopur og tommestok?

mvh
Peter
GSX600F - '98

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 29-05-08 15:14

MotoCoder skrev:
> Hejsa Gruppe
>
> Jeg har for ganske nylig købt mig min første motorcykel i over 10 år -
> og den blev, som de så ofte gør, leveret monteret med en "special"-
> udstødning...

[zip]

> [...]
> forskel? Og hvordan prøver man bedst selv om man kan mærke de ekstra
> trækkræfter uden alt for meget måleudstyr udover stopur og tommestok?

Du vil for megentlig ikke kunne mærke en høvl.
90% af tiden bruger du vel omkring 15-20 hk maks, så med mindre du
rykker fra land med fuld hane, og krutter bæstet helt og fuldt af på
motorvej (i dyskland forstås) så vil du næppe kunne mærke nogen
synderlig forskel, på de par hk du yderligere har til rådighed, om nogen
(for de skal jo "dyses" frem for at være der.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-05-08 06:52

MotoCoder skrev den 29 maj 2008 i
m:
klip

> Har man
> bare sådan en udstødning for at lyde sej (for det gør den sgu!)

Yepper, hørmigHørmigHØRMIG.....

> eller kan man rent faktisk mærke en forskel? Og hvordan prøver man
> bedst selv om man kan mærke de ekstra trækkræfter uden alt for
> meget måleudstyr udover stopur og tommestok?

Man vil ikke kunne mærke de eventuelle par hypper - fornemmelsen af
mereffekt fremkommer ved at det lyder som om der forgår noget vildt