Foto
IBM760 5420
Teil 3020
XL fatning på Canon????????
Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-08 00:38

Hej

Jeg har to Canon videolinser, IS II, 16x og en 20x. Formatet er XL. Man kan
få en konverter, så man kan bruge EF linser på XL cams, men har nogen hørt
om det modsatte, så man kan bruge XL linser på et stillbillededigicam?

Det er ikke i Canons sortiment.

Claus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-05-08 09:00

> [...]
> kan få en konverter, så man kan bruge EF linser på XL cams, men har nogen
> hørt om det modsatte, så man kan bruge XL linser på et

Er det ikke fordi XL-optik ikke kan dække størrelsen på "chippen" i
digitalkameraet?

Jeg mener at "chippen i XL kameraet er ganske lille, men du må kunne finde
målene på den!

Du kan få adapterer fra Hasselblad (6x6) optik til småbillede, men ikke den
anden vej da småbilledeoptik ikke dækker det større negativformat!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-08 10:37

Leif Langgaard skrev bl.a.:

> Er det ikke fordi XL-optik ikke kan dække størrelsen på "chippen" i
> digitalkameraet?

Det kan da egentlig godt godt være. En XL-EF adaptor giver en faktor 7,2 i
ekstra brændevidde, så det må vel også gælde omvendt..

Det er jo kun SD, så chippene er ikke så store.

Claus

Fra : MW

Dato : 30-05-08 11:55

> Det kan da egentlig godt godt være. En XL-EF adaptor giver en faktor 7,2
> i ekstra brændevidde, så det må vel også gælde omvendt..
>
> Det er jo kun SD, så chippene er ikke så store.
>
> Claus

Sensoren er ikke mere end 1/3" (diagonalen er ca. 6mm mod 24x36 formatets
43mm) og mon ikke XL kameraets basis afstand er en hel del mindre end 44mm
(EOS)

mvh
MW