Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tommelfingerregel - blænde ctr. lukketid f~
Fra : Jesper

Dato : 29-05-08 22:00

Hej.

Jeg har tidligere haft dette enme oppe her i gruppen, men føler mig stadig
meget usikker....

Er det rigtigt, at man som tommelfingerregel siger, at lukketiden ikke må
være længere end den aktuelle brændevidde ? Skal man her tage højde for en
evt. forlængelsesfaktor, så jeg reelt f.eks. skal gange den aktuelle
brændvidde, som jeg har stillet objektivet på med 1,5?

Hvis jeg tager fotos med flash, så er den korteste lukketid på mit Nikon D
70 1/60 - men jeg synes ikke at jeg oplever, at mine fotos er rystet selvom
jeg anvender en blænde som efter ovenstående regel "burde" give rystet
billeder.....forvirret...ja jeg er....

Håber I kan hjælpe...

mvh

Jesper.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-05-08 23:29

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvom jeg anvender en blænde som efter ovenstående regel "burde" give
> rystet billeder.....forvirret...ja jeg er....

Det er meget enkelt.
Når du tager billeder med flash er den reelle belysningstid langt kortere
end din lukkertid.
Flashen afgiver sit glimt i noget der ligner 1/4000 sekund. Når du skal
bruge relativt lange lukkertider til billeder taget med flash, skyldes det,
at lukkeren skal være helt åben, når glimtet fyres af.
Indendørs når du tager et billede med flash, så er lukkertiden på 1/60
sekund for kort til at den eksisterende belysning når at gøre noget indtryk
på billedet..
Prøv at stille dit D70 på A - Kig i søgeren med flashen slået fra indendørs
og aflæs lukkertid og blænde, vælg blænden 4,5 med pegefingerhjulet og se,
hvad kameraets lysmåler sir. Slå nu flashen op, vupti er lukkertiden
pludseligt oppe på 1/60 sek.

Det er sårn det hænger sammen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 00:02

> [...]

> evt. forlængelsesfaktor, så jeg reelt f.eks. skal gange den aktuelle
> brændvidde, som jeg har stillet objektivet på med 1,5?

Ja til begge dele. Med en rolig hånd kan du sagtens overskride
tommelfingerreglen lidt.

-Joachim

Fra : Jesper

Dato : 01-06-08 10:40

> [...]
> selvom jeg anvender en blænde som efter ovenstående regel "burde" give
> rystet billeder.....forvirret...ja jeg er....

Jeg siger tak for jeres inputs.

Mvh

Jesper