Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Synkronisere billeder fra flere kameraer
Fra : Søren Midtiby

Dato : 29-05-08 14:36

Kære gruppe.

Vi havde bryllup i lørdags.

Der var 4 fotografer, og jeg vil gerne ordne alle deres billeder
kronologisk.

Desværre var deres kamera-ure ikke synkroniserede!

Ved hjælp af XnView kan jeg omdøbe billederne og indsætte EXIF-tidspunktet
som en del af filnavnet, derved kan jeg sortere alle billeder efter
tidspunkt på tværs af kameraer, men dette forudsætter naturligvis, at
kamera-urene var synkroniserede..

Kender I til en måde, hvorpå man kan ændre tiden på en gruppe billedfiler
med fx 23 minutter?

Derved kunne det alligevel lykkes for mig.

På forhånd tak.

mvh

Søren Midtiby

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 29-05-08 14:51

Søren Midtiby wrote:
> [...]
> kronologisk.
>
> Desværre var deres kamera-ure ikke synkroniserede!

Der er nok flere muligheder, her er kun dem jeg kender en smule til:

Du kan bruge Mihov Exif renamer (og vist også AMOK Exif Sorter?), da
disse kan rename billeder og samtidigt sætte en offset tid i forhold til
tidsstemplet.
Det forudsætter at du ved hvor meget forskel der er på apparaterne,
enten ved at fotograferne fortæller dig det, eller du finder billeder
taget på ca. samme tid med forskellige apparater, og sammenligner tiden
på billederne.
Jeg har kun prøvet det 1 gang, og fandt da 2 billeder hvor fotograferne
havde taget billeder af hinanden samtidigt.

/Finn

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-05-08 15:17

Søren Midtiby wrote:
> [...]
>
> Desværre var deres kamera-ure ikke synkroniserede!

> Kender I til en måde, hvorpå man kan ændre tiden på en gruppe billedfiler

Jeg håber at alle fotografer ved ankomsten tog et billedet af det samme
ur

jeg bruger robogeo til at lægger GPS ind i exif, og den kan osse ændre
tiden. Både relativ tid og absolut tid. Demoversionen lægger bevidst en
fejl på positionen, men jeg TROR ikke at den fupper med tiden. Prøv det.
MEN: tag lige en sikkerhedskopi først.

Lightroom kan også ændre tiden. Den gør det ikke i filerne, men derimod
i databsen. Så det er ikke nogen god løsning. Jeg opdagede det, da jeg
skulle flette en GPS log med en flok billeder, kort efter at sommertiden
var kommet til landet.

Bo //

Fra : .Kody

Dato : 29-05-08 20:05

Søren Midtiby formulerede torsdag:
> [...]
> fx 23 minutter?
>
> Derved kunne det alligevel lykkes for mig.

Jeg har selv haft samme problem. Hent denne her :
http://jpgtime.learsy.com/download/JpgTime_122.zip
Image Time Stamp Modifier, gratis og genial.

Herefter brugte jeg et program der hedder Rename2 fra Damkjær Data, som
omdøber filnavnene til dato og klokke. Nemmere kan det ikke blive.

..Kody

Fra : BigMac

Dato : 29-05-08 20:25

> [...]
>
> Herefter brugte jeg et program der hedder Rename2 fra Damkjær Data, som
> omdøber filnavnene til dato og klokke. Nemmere kan det ikke blive.

http://jandamkjaer.homepage.dk/download/Rename2.htm

højre-klik og vælg gem-som

Fra : AS

Dato : 31-05-08 12:54

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> wrote in message

> http://jandamkjaer.homepage.dk/download/Rename2.htm

Hvis jeg forstår det rigtigt, så kan man ikke konfigurere format. Dvs, man
kan ikke indtille fx 2008-05-31, det bliver kun 31-05-2008?

Fra : Søren Midtiby

Dato : 30-05-08 08:37

Kære gruppe.

Tak til alle for hurtige og gode svar.

Jeg vil prøve jeres forslag ved første lejlighed.

mvh

Søren Midtiby