Backup til AirDisk virker ikke, hvis diske~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-05-08 22:47

Hej,

Jeg installerede 10.5.3 for nogle timer siden og har bemærket at
TimeMachine ikke er helt lykkelig længere.

TimeMachine gemmer backup'en p en ekstern disk, der er tilsluttet en
AirPort Extreme. Det virkede fint med 10.5.2, men nu vil TimeMachine
ikke lave backup'en, hvis disken er 'mountet' i Finder. Hvis jeg ejecter
disken i Finder kan TimeMachine fint startes manuelt.

Er der tale om et generelt problem eller er mit system blevet sygt? Jeg
ved at Apple ikke officielt understøtter backup til en AirDisk, men der
er formentlig andre, der bruger samme løsning ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 23:21

> Jeg installerede 10.5.3 for nogle timer siden og har bemærket at
> TimeMachine ikke er helt lykkelig længere.

Er 10.5.3 kommet?

> [...]
> ved at Apple ikke officielt understøtter backup til en AirDisk, men der
> er formentlig andre, der bruger samme løsning ;)

Det kan jo være der, problemet ligger. Måske har Apple lukket for det
"hul", der gjorde det muligt at bruge Time Machine på en AirPort Extreme
med ekstern disk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-05-08 23:37

Henrik Münster wrote:

> Er 10.5.3 kommet?

Jo, jo. Den kom i går. Burde være tilgængelig i en Software Update nær dig.

> Det kan jo være der, problemet ligger. Måske har Apple lukket for det
> "hul", der gjorde det muligt at bruge Time Machine på en AirPort Extreme
> med ekstern disk.

Måske, men så har de jo gjort et skidt stykke arbejde. Hvis jeg ejecter
disken virker TimeMachine som sagt fint.

Anyway, jeg er ikke /så/ imponeret af TimeMachine, så det var egentlig
bare for at høre, om andre oplever samme problem.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 28-05-08 23:42

> [...]
>
> Anyway, jeg er ikke /så/ imponeret af TimeMachine, så det var egentlig
> bare for at høre, om andre oplever samme problem.

min kører fint efter opdatering til 10.5.3 (timemachine er igang med at
backup mens jeg skriver dette)
(airport extreme med usb harddisk tilkoblet)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-05-08 23:45

Michael Holm wrote:

> min kører fint efter opdatering til 10.5.3 (timemachine er igang med at
> backup mens jeg skriver dette)
> (airport extreme med usb harddisk tilkoblet)

Er selve drevet mountet eller kan du 'kun' se din AirPort i Finder?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 28-05-08 23:53

> Er selve drevet mountet eller kan du 'kun' se din AirPort i Finder?

Er ikke sikker på hvad du mener... jeg har en usb disk tilknyttet basen
- usb disken har jeg kaldt "Base" og den er delt i 2 partioner en til
fælleslager for computer på netværket og een til Timemachine, selve
backupen ligger jo som et sparse image "Book_001b63b61361.sparsebundle"
og det mounter sig selv når den tager backup og når man tilgår
Timemachine for at hente en slettet fil el. lign. :) - så ja den er vel
mounet...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-05-08 08:22

Michael Holm wrote:

> [...]
> og det mounter sig selv når den tager backup og når man tilgår
> Timemachine for at hente en slettet fil el. lign. :) - så ja den er vel

Nah, det er nok faktisk den partition hvorpå sparse image'et ligger, jeg
havde i tankerne. Den har du vel ikke mounted i 'til daglig'?

Jeg har kun én enkelt partition som både bruges til backup (sparse
image) og 'lager'. Inden 10.5.3 ville TimeMachine slet ikke starte, hvis
denne partition ikke var mounten - nu opfører den sig stik modsat :(

Se her for en fin screen shot-serie: http://farsinsen.dk/timemachine/

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-05-08 12:52

Peter Farsinsen wrote:

> Se her for en fin screen shot-serie: http://farsinsen.dk/timemachine/

Nevermind. Jeg blev så træt af det, at jeg partitionerede disken i to.
Det virker fint, og så ved jeg, hvor meget plads der er til gøgl og til
TimeMachine.

Tak for svarene.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 29-05-08 14:10

> Nevermind. Jeg blev så træt af det, at jeg partitionerede disken i to.
> Det virker fint, og så ved jeg, hvor meget plads der er til gøgl og til
> TimeMachine.
>
> Tak for svarene.

det skulle jeg også til at foreslå (og det gør Apple også :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-05-08 14:30

Michael Holm wrote:

> det skulle jeg også til at foreslå (og det gør Apple også :)

Anbefaler Apple det? Har du evt. et link? Jeg var af den opfattelse, at
de ikke officielt understøtter backup med TimeMachine til AirDisk.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-08 14:51

> Anbefaler Apple det? Har du evt. et link? Jeg var af den opfattelse, at
> de ikke officielt understøtter backup med TimeMachine til AirDisk.

Nej, først var det annonceret, så forsvandt den feature, og nu virker
det, men jeg tror ikke Apple har sagt noget om det endnu. Nok fordi de
ikke helt kan stå inde for kvaliteten ....

/thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 29-05-08 16:22

> [...]
> det, men jeg tror ikke Apple har sagt noget om det endnu. Nok fordi de
> ikke helt kan stå inde for kvaliteten ....

Det jeg hentyder til er at de anbefaler at man ikke bruger den
disk/partition til andet end timemachine - altså ikke bruger det som
lager for andet.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-05-08 10:24

Michael Holm wrote:

> Det jeg hentyder til er at de anbefaler at man ikke bruger den
> disk/partition til andet end timemachine - altså ikke bruger det som
> lager for andet.

Men hvor? Hvis de anbefaler det generelt for eksterne diske er det én
ting, men hvis de anbefaler det specifikt for diske tilsluttet AirPort
er det noget helt andet. Det vil jo betyde, at de - i hvert fald
implicit - understøtter det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk