3G iPhone
Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 08:01

Mon ikke dette link vil interessere:

<http://epn.dk/teknologi/it/article1352297.ece>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 08:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mon ikke dette link vil interessere:
>
> <http://epn.dk/teknologi/it/article1352297.ece>

hvad med denne:

<http://www.teliasonera.com/press/pressreleases/item.page?prs.itemId=357
000>

/thomaS

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-08 08:32

Thomas von Hassel wrote:
> hvad med denne:
>
> <http://www.teliasonera.com/press/pressreleases/item.page?prs.itemId=357
> 000>

Arh, jeg sku' lige til at poste linket ;)

Fantastisk at det endelig er bekræftet. Om det er en go' ting, at det er
Telia der har fået aftalen, kan jeg ik' lige overskue :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 08:35

> Arh, jeg sku' lige til at poste linket ;)
>
> Fantastisk at det endelig er bekræftet. Om det er en go' ting, at det er
> Telia der har fået aftalen, kan jeg ik' lige overskue :)

Mht. teleselskaber tror jeg det kommer lidt ud på et ... de er stort set
lige gode/dårlige ... men nu kender jeg ikke Telias kundeservice ... men
det er jo der det plejer at hænge når det går galt.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-08 08:44

Thomas von Hassel wrote:

> Mht. teleselskaber tror jeg det kommer lidt ud på et ... de er stort set
> lige gode/dårlige ... men nu kender jeg ikke Telias kundeservice ... men
> det er jo der det plejer at hænge når det går galt.

Jeg så bare lige, at mediamac skrev, at de også står bag Debitel - dem
er jeg ikke gode venner med. Det er ubetinget den dårligste kundeservice
jeg nogensinde har været i kontakt med.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-08 09:25

Peter Farsinsen skrev den 27-05-2008 09:44:

> Jeg så bare lige, at mediamac skrev, at de også står bag Debitel - dem
> er jeg ikke gode venner med. Det er ubetinget den dårligste kundeservice
> jeg nogensinde har været i kontakt med.

Jyllandsposten har lige haft en artikel om hvor svært det er at få
genåbnet en linie der er lukket ved en fejl. Det passer meget godt med
mine erfaringer med Cybercitys kundeservice (eller snarere mangel på
samme) og det var endda på et erhvervsabbonnement.

Er det en korrekt formodning at den mindst ringe pt er TDC?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 10:01

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> samme) og det var endda på et erhvervsabbonnement.
>
> Er det en korrekt formodning at den mindst ringe pt er TDC?

Det er vist ikke den /generelle/ opfattelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-08 10:08

Per Rønne wrote:

> Det er vist ikke den /generelle/ opfattelse ...

Men hvad er den så? ;)

Jeg føler ikke at min opfattelse er mere 'generel' end alle andres, men
personligt vil jeg helst handle med TDC/Telmore, da jeg føler at det er
her, jeg kan få den bedste og mest seriøse service.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 10:38

> [...]
> personligt vil jeg helst handle med TDC/Telmore, da jeg føler at det er
> her, jeg kan få den bedste og mest seriøse service.

Min erfaring, men her udtrykker jeg mig nok som privatbruger, er at TDC
er høje priser og dårlig service.

Der er en grund til at jeg forlængst har droppet TDC. I dag bruger jeg
FullRate, også til IP-telefoni, og Telia til mobiltelefonen, noget jeg
vel så må kunne fortsætte med når jeg får mig en iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-08 23:04

On 2008-05-27 11:37:44 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Min erfaring, men her udtrykker jeg mig nok som privatbruger, er at TDC
> er høje priser og dårlig service.

For erhvervskunder der lægger mange millioner årligt bliver service
nivauet ikke væsenligt bedre. Priserne bliver ej heller væsenligt
lavere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 19:14

> Det er vist ikke den /generelle/ opfattelse ...

Jo da

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 19:59

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Jo da

Ikke blandt de mange af os, der bevidst har fravalgt TDC.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-08 22:58

Per Rønne wrote:

> Ikke blandt de mange af os, der bevidst har fravalgt TDC.

Hvor ofte mødes I? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 04:08

> Hvor ofte mødes I? ;)

Tjae, jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have mødt en i MacBruger der
brugte TDC ... derimod er FullRate vist ganske populær.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-05-08 09:40

Per Rønne wrote:

> Tjae, jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have mødt en i MacBruger der
> brugte TDC ... derimod er FullRate vist ganske populær.

Det overrasker mig, men jeg ved selvfølgelig heller ikke, hvem du omgås ;)

Er du desuden opmærksom på, at denne tråd handler om iPhone? Altså sån'
en telefondims der kræver et telefonabonnement og ikke en computerdims
der kræver et internetabonnement.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 16:24

> [...]
>
> Er du desuden opmærksom på, at denne tråd handler om iPhone? Altså sån'
> en telefondims der kræver et telefonabonnement og ikke en computerdims

Det er jeg udmærket klar over; der følger dog telefonforbindelse med
FullRate [IP-telefoni], og så benytter jeg i forvejen Telia til
mobiltelefoni.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-08 14:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Tjae, jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have mødt en i MacBruger der
> brugte TDC ... derimod er FullRate vist ganske populær.

Nåeh - vi to har da været sammen en del gange, så vidt jeg husker

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 16:24

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Nåeh - vi to har da været sammen en del gange, så vidt jeg husker

Hvor vi så ikke har snakket TDC - i øvrigt er det da over to år siden du
sidst er set til et MacBruger arrangement ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-05-08 17:05

> Hvor vi så ikke har snakket TDC - i øvrigt er det da over to år siden du
> sidst er set til et MacBruger arrangement ...

Så, så, ikke vrisse

Men uagtet, om vi har talt TDC er de fleste telefonkunder i dette land
TDCkunder, incl. undertegnede.

Det giver nemlig mindre bøvl end alle de andre opkomlingeselskaber, der
jo alle skal leje sig ind hos - guess whom - rigtigt! : TDC, hæ, hæ

Og ja, da MacBruger flyttede til Valby kunne/kan jeg ikke deltage mere,
da det er for ucentralt, når man kommer nordfra på cykel. Jeg skal jo ud
af sengen kl.: 04:15 hver morgen for at passe mit borgerlige erhverv, så
et MacBruger-torsdagsarrangement, der først begynder ved aftensmadstid
og slutter efter min sengetid kan jeg af fysiske grunde ikke deltage i,
vel?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 19:21

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Men uagtet, om vi har talt TDC er de fleste telefonkunder i dette land
> TDCkunder, incl. undertegnede.

Jeg tror at du er galt afmarcheret her. Flertallet af fastnettelefoner
er forlængst nedlagt, og de fleste unge nøjes med en mobiltelefon +
måske IP-telefoni, hvis de er flyttet hjemmefra.

Rigtigt mange firmaer er også gået over til IP-telefoni ...

> [...]
> et MacBruger-torsdagsarrangement, der først begynder ved aftensmadstid
> og slutter efter min sengetid kan jeg af fysiske grunde ikke deltage i,

Vores næste møde, som jeg grundet rund fødselsdag i familien ikke kan
deltage i, bliver 1. juni i Brønshøj, 11:00-16:00. Kulturhuset
Pilegården, Brønshøjvej 17, tæt på Brønshøj Torv. Tag motorvejen til
Tingbjerg, kør ned til Frederikssundsvej, drej til venstre, og så er du
hurtigt ved Brønshøj Torv.

Du kører på cykel? Hareskovmotorvejen har cykelstier .

PS. Vi skifter til Brønshøj fordi de lokaler vi plejer at bruge i Valby,
er ved at blive lavet om til - kontorer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 22:31

> [...]

> måske IP-telefoni, hvis de er flyttet hjemmefra.
>
> Rigtigt mange firmaer er også gået over til IP-telefoni ...

Fastnettelefoner nedlagt!(?) Det kan du da ikke mene. Det er
selvfølgelig noget, der er præcise tal på et eller andet sted, så det må
kunne undersøges. Jeg har bare svært ved at tro, at fastnettelefonen er
på vej ud. Når vi ringer rundt til folk som f.eks. familie eller
børnenes kammerater, ringer vi da overvejende til fastnettelefoner. Så
sent som forleden klagede en forælder til fodbold over, at man skulle
hente oplysninger på internettet og ikke længere fik dem sendt med post.
Han havde nemlig ikke en computer. Det er altså ikke alle, der kører med
på højteknologiens motorvej. Mine forældres generation bruger alle
fastnettelefon. Min far ejer ikke en mobiltelefon. Min mor har da en til
specielle situationer. Hvis du har indtryk af, at mange har nedlagt
fastnettelefonen, så tror jeg du omgås forholdsvis teknologisk
interesserede mennesker. Det er nemlig ikke mit indtryk, når jeg ser på
vores omgangskreds.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-08 02:33

Henrik Münster skrev den 28-05-2008 23:30:

> Fastnettelefoner nedlagt!(?) Det kan du da ikke mene. Det er

Måske lidt begrebsforvirring?

Teknologien skifter - IP-telefoner er små computere der snakker TCP/IP i
stedet for at have analoge signaler i vægstikket. Det er
netværksadministratorer i firmaer rigtigt glade for, og så kan man greje
noget med TDC således at de har "rigtige" telefonnumre og iøvrigt
opfører sig som en gammeldags telefon.

Som jeg forstår det er de fleste centraler også blevet digitale, så der
er også sket en hel del bag kulisserne. Vi har bare ikke bemærket det
fordi TDC har været så dygtig til at gøre det ordentligt. Dine forældre
kan derfor sagtens være yderst højteknologiske telefonmæssigt, uden at
ane det :)

Personligt har jeg det fint med en fastnettelefon - altså en med ledning
til væggen - men kan da også se at tendensen går mod en dims man har på
sig der kan det hele. Jeg brugte da også mobiltelefonen i stedet for et
armbåndsur, så det er nok også en ting man skal forklare sine børnebørn
hvad er for noget.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 04:15

> [...]
> på vej ud. Når vi ringer rundt til folk som f.eks. familie eller
> børnenes kammerater, ringer vi da overvejende til fastnettelefoner.

Du vil tit ikke opdage at du ikke ringer til en fastnettelefon, da det
er muligt at få flyttet telefonnummeret med over til en IP-telefon, og
endda til en mobiltelefon ... det sidste er så ikke særligt pænt, da man
så ikke har muligheden for at ringe billigere til mobiltelefonen, fra
sin egen mobiltelefon.

Men det skal nok være rigtigt, som Thorbjørn Ravn Andersen skriver, at
mange firmaer der er gået over til IP-telefoni, stadig bruger TDC, og nu
altså også til internet og IP-telefoni. Med samme numre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-05-08 23:06

> [...]

> endda til en mobiltelefon ... det sidste er så ikke særligt pænt, da man
> så ikke har muligheden for at ringe billigere til mobiltelefonen, fra

Det er jeg klar over, men jeg kender da mine venner og bekendte. Hvis
nogen af dem fandt en smart måde at få bedre eller billigere telefoni
på, er jeg sikker på, at jeg ville få det at vide. Vi taler da om
computere, sorround-anlæg, digitalkameraer, biler, plæneklippere og alt
muligt af det andet materielle, man anskaffer sig. Jeg har ikke hørt om
nogen, der har opsagt fastnettelefonen eller bruger IP-telefoni.
Men som så meget andet, så farves ens opfattelse af den normale
borger af ens egen omgangskreds. Min ide om den normale (dvs. den mest
almindelige) borger er en familie med to udearbejdende forældre, et par
børn og som regel eget hus og en bil eller to. Er man enlig og bor i
København, så er ens normalborger en der bor i lejlighed og ikke har
bil, for det kan ikke betale sig i København. Hvis din omgangskreds er
mere teknologisk avanceret og mindre borgerlig og sat, så er det meget
sandsynligt, at den har et knap så traditionelt syn på telefoni.

> Men det skal nok være rigtigt, som Thorbjørn Ravn Andersen skriver, at
> mange firmaer der er gået over til IP-telefoni, stadig bruger TDC, og nu
> altså også til internet og IP-telefoni. Med samme numre.

Det er da meget muligt. Jeg tvivler på, at f.eks. mit sygehus kan finde
ud af noget så avanceret, men derfor kan der da godt være mange, der er
gået over til IP-telefoni.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-08 05:31

> [...]
>
> Det er da meget muligt. Jeg tvivler på, at f.eks. mit sygehus kan finde
> ud af noget så avanceret, men derfor kan der da godt være mange, der er

Moderne IP-telefoni med eksempelvis FullRate fungerer for brugeren helt
som gammeldags fastnettelefon; man propper bare telefonstikket ind i
FullRates router i stedet for i telefonstikket, og routeren er så
forbundet med telefonstikket ... man slipper bare for
abonnementafgiften, og kan formedelst 30 kroner om måneden få /flat
rate/ på opkald til fastnettet. Også formedelst 30 kroner om måneden kan
man få et ekstra telefonnummer; der er to telefonstik på routeren.

Som gæst i et hjem ville du aldrig opdage at hjemmet bruger IP-telefoni;
man fortsætter nemlig med at bruge sine gamle telefoner.

Ditto på sygehuse og hospitaler, men jeg må indrømme at jeg har flere
erfaringer med de sidste end med sygehuse med barfodslæger .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 19:13

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Er det en korrekt formodning at den mindst ringe pt er TDC?

Fuldstændigt korrekt. Det undrer mig derfor også, at det ikke er
hovedet, der løb med aftalen. Set i lyset af Vodafone, der jo er gift
med TDC.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 19:18

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Fuldstændigt korrekt. Det undrer mig derfor også, at det ikke er
> hovedet, der løb med aftalen. Set i lyset af Vodafone, der jo er gift
> med TDC.

fordi Apple vil have forhandlet hele norden undet et ... TeliaSonera er
det oplagte valg ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 19:35

> fordi Apple vil have forhandlet hele norden undet et ... TeliaSonera er
> det oplagte valg ...
>
> /thomas

Interessant og nok rigtigt. Så vi er Norden og Tyskland er Europa (hvis
din tese holder stik).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 19:41

> Interessant og nok rigtigt. Så vi er Norden og Tyskland er Europa (hvis
> din tese holder stik).

helt rigtigt. Jeg ved ikke om Vodafone har noget i resten af norden ..
de har ikke i danmark ihvertfald.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 19:48

> helt rigtigt. Jeg ved ikke om Vodafone har noget i resten af norden ..
> de har ikke i danmark ihvertfald.
>
> /thomas

Vodafone er germanernes TDC og de, der forhandler iPhone dernede, men
som nævnt i et andet indlæg, må jeg så bare vente at se, hvad den ulåste
model kommer til at koste - jeg skyder på kr.: 3600,- til kr.. 4200,- ?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 19:55

> Vodafone er germanernes TDC og de, der forhandler iPhone dernede, men
> som nævnt i et andet indlæg, må jeg så bare vente at se, hvad den ulåste
> model kommer til at koste - jeg skyder på kr.: 3600,- til kr.. 4200,- ?

nah, det er T-Mobil der forhandler iphone ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 20:05

> nah, det er T-Mobil der forhandler iphone ...
>
> /thomas

Som er ejet af Vodafone, ikke?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 20:09

> Som er ejet af Vodafone, ikke?

njet ... ejet at Deutche Telekom ... hvor staten har en god bid af
aktieposten endnu ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 19:58

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> må jeg så bare vente at se, hvad den ulåste
> model kommer til at koste - jeg skyder på kr.: 3600,- til kr.. 4200,- ?

sikkert ... stadig mange penge for en telefon ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 20:00

> sikkert ... stadig mange penge for en telefon ...

Ganske normal pris for en SMARTphone ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 20:07

> Ganske normal pris for en SMARTphone ...

men stadig mange penge for en telefon ... og hvad er markedet for
smartphone i danmark ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 21:47

> men stadig mange penge for en telefon ... og hvad er markedet for
> smartphone i danmark ?

Aner det ikke. Jeg gider bare ikke rende rundt med en bunke gadgets, for
at være dækket ind. Det er dejligt at kunne kombinere i det mindste
mobiltelefon og lommeregner, og da også at kunne have et fornuftigt
antal ordbøger på den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 00:40

> [...]
> at være dækket ind. Det er dejligt at kunne kombinere i det mindste
> mobiltelefon og lommeregner, og da også at kunne have et fornuftigt

Sjovt nok virkede du ikke så positiv sidste år. Faktisk ville du ikke
engang kalde en iPhone for en smartphone
Som jeg sagde allerede sidste år: Vent! Det skal nok komme, alt det vi
savner. Og det ser ud til at gå i opfyldelse. Nu kommer iPhone med 3G og
måske andre nyheder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 06:35

> Sjovt nok virkede du ikke så positiv sidste år.

Det var før der blev mulighed for 3. parts applikationer. Nu er der
kommet en SDK til sådanne. Og der er tale om 3G.

Vi mangler dog stadig de relevante applikationer, men de skal nok komme:
en grafregner og Duden Oxford Großwörterbuch. Endnu bedre ville det
naturligvis være om Gyldendal udgav deres røde ordbøger til alle
smartphones ... og lavede en version af deres elektroniske ordbøger til
også MacOS X og Linux.

> Faktisk ville du ikke engang kalde en iPhone for en smartphone

Det mindes jeg nu ikke. Jeg tror at det var mig der insisterede på at
kalde den en smartphone, noget andre ikke ville gå med til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-08 07:05

Per Rønne skrev den 28-05-2008 07:34:

> [...]
> naturligvis være om Gyldendal udgav deres røde ordbøger til alle
> smartphones ... og lavede en version af deres elektroniske ordbøger til

Du har ikke overvejet at fortælle det til Gyldendal? At du ville købe?

Grafregneren burde det være ret let for dig at lave selv.
Databasemæssigt, kan PostgreSQL vel køre uden problemer hvis du
jailbreaker den.

Jeg glæder mig til at høre om det lykkes at få en dims du er glad for.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 07:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Du har ikke overvejet at fortælle det til Gyldendal? At du ville købe?

Det har jeg gjort for årevis siden. Men nu satser de på web-baseret brug
af deres røde da-en, en-da, til en abonnementpris på 199.

Aldrig i livet om jeg vil betale det.

De øvrige ordbøger [Venterberg-Bodelsen, Kjærulf-Nielsen, da-fr/fra-da,
da-ty/ty-da, da-sp/sp-da] er også gjort tilgængelige på nettet, men kun
i form af skolelicenser. Det er for dårligt.

> Grafregneren burde det være ret let for dig at lave selv.

Sikkert.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 20:06

> sikkert ... stadig mange penge for en telefon ...
>
> /thomas

Yep - men kr.: 3600,- er mindre end en ulåst Nokia.....øøøhhhhh, noget
med 90??????

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 20:10

> Yep - men kr.: 3600,- er mindre end en ulåst Nokia.....øøøhhhhh, noget
> med 90??????

N96 ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 00:40

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Yep - men kr.: 3600,- er mindre end en ulåst Nokia.....øøøhhhhh, noget
> med 90??????

Det er også rent gætværk. Vi aner jo ikke, hvad den kommer til at koste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 06:35

> Det er også rent gætværk. Vi aner jo ikke, hvad den kommer til at koste.

Et godt gæt, baseret på prisen i Østrig, den østrigske momssats på 20%
og ¤-kursen på 7,5 vil være 3.699 for den dyreste. Incl moms.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 11:42

fPer Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Et godt gæt, baseret på prisen i Østrig, den østrigske momssats på 20%
> og ¤-kursen på 7,5 vil være 3.699 for den dyreste. Incl moms.

Men den pris er vel baseret på binding til et abonnement i 24 måneder.
Her i Danmark må man kun bindes til et abonnement i seks måneder. Det
kan jo være de danske teleselskaber vurderer, at de er nødt til at tjene
mere på salgsprisen af telefonen, når de nu ikke kan tjene så meget på
abonnementet.
Jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan gennemskue priserne. I
Østrig koster den dyreste iPhone ¤499 på Apple Store, men jeg kan ikke
se, om den er låst. Desuden ved jeg ikke, hvordan du kan få det ned på
kr. 3.699,-, når momsen er højere i Danmark. Det bliver vel snarere kr.
3.880,-, og så nærmer vi os jo de magiske kr. 3.995,-.
Hos T-Mobile i Østrig koster den store iPhone ¤299 eller ¤249
afhængig af, hvilket abonnement, man vælger. Det er jo en del billigere,
men så er man bundet i 24 måneder.
Under alle omstændigheder kan vi jo kun gætte. Der er masser af
faktorer, der spiller ind. Det bliver spændende at se, hvad der sker.
Jeg glæder mig i hvert fald til at få en iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 16:32

> [...]
> Hos T-Mobile i Østrig koster den store iPhone ¤299 eller ¤249
> afhængig af, hvilket abonnement, man vælger. Det er jo en del billigere,

Det er nogen tid siden jeg foretog beregningerne, så jeg kan ikke engang
med sikkerhed huske tallene. Men se her:

In[1]:= 499/1.2*7.5*1.25
Out[1]= 3898.44
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 22:02

> Det er nogen tid siden jeg foretog beregningerne, så jeg kan ikke engang
> med sikkerhed huske tallene. Men se her:
>
> In[1]:= 499/1.2*7.5*1.25
> Out[1]= 3898.44

Det var også sådan, jeg gjorde. Jeg trykker bare F12 og får en widget
med valutaomregning, så min kurs er en smule anderledes. Jeg kan bare
ikke se, om prisen på den østrigske Apple Store er for en ulåst telefon.
Som nævnt er priserne med abonnement lavere hos T-Mobilei Østrig. Hvis
det er for en ulåst telefon, så er det da billigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 04:15

> Det var også sådan, jeg gjorde. Jeg trykker bare F12 og får en widget
> med valutaomregning, så min kurs er en smule anderledes.

Jeg har kursen 7.5 liggende i hovedet, og glæder mig til den dag, når vi
slipper for kursomregninger til ¤ ... med Ny Alliances valg af ledigt
standpunkt på dette område, sker det dog næppe foreløbig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Schjelde

Dato : 31-05-08 05:34

Per Rønne skrev:

> Jeg har kursen 7.5 liggende i hovedet, og glæder mig til den dag, når vi
> slipper for kursomregninger til ¤ ... med Ny Alliances valg af ledigt
> standpunkt på dette område, sker det dog næppe foreløbig ...

LOL

david

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 19:59

> fordi Apple vil have forhandlet hele norden undet et ... TeliaSonera er
> det oplagte valg ...

Det er Norden + Baltikum - Island; jeg forstår ikke det sidste. Bruger
de ikke mobiltelefon i det store, uhyre tyndt befolkede land?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 20:07

> Det er Norden + Baltikum - Island; jeg forstår ikke det sidste. Bruger
> de ikke mobiltelefon i det store, uhyre tyndt befolkede land?

jo ... men nok ikke via TeliaSonera ... tror at Síminn sidder på
markedet deroppe ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-05-08 15:36

> Jeg så bare lige, at mediamac skrev, at de også står bag Debitel - dem
> er jeg ikke gode venner med. Det er ubetinget den dårligste kundeservice
> jeg nogensinde har været i kontakt med.

Har lige været i kløerne på dem. DET er et GROTESK firma.

Jeg endte med breve fra deres advokat, selv om de helt sikkert havde
begået en fejl. Endeløse stak af rykkere og uoverskuelige regninger. Så
kan man så ende op ved deres kunderservice direktør hvis man er gal nok
til at sidde der og vente 1 time.

Det hele bliver slettet, men alligevel sender de nye regninger ud som
man så også får slettet.

Det er et grotesk firma....

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 18:46

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> til at sidde der og vente 1 time.
>
> Det hele bliver slettet, men alligevel sender de nye regninger ud som

Ja, nu har jeg Telia, men mine erfaringer med Debitel er nu ikke
dårlige.

Der er ganske simpelt en der chikanerer mig, og bestiller en bunke i mit
navn, heriblandt mobiltelefon + abonnement hos debitel. De har bare
accepteret min forklaring, og slettet mig igen.

Chikanøren? Sandsynligvis en af de mange psykiatriske patienter, der
frekventerer dk.politik, som jeg derfor ikke længere ønsker at deltage i
debatter på. Desværre er det lykkedes ham at opspore mit CPR-nummer,
sandsynligvis fordi det har stået på mine eksamensbeviser, der har
ligger i kopi på hjemmesiden ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 27-05-08 20:46

> [...]

> debatter på. Desværre er det lykkedes ham at opspore mit CPR-nummer,
> sandsynligvis fordi det har stået på mine eksamensbeviser, der har

Præcis grunden til at jeg kun bruger fornavn på WWW :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 20:52

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Præcis grunden til at jeg kun bruger fornavn på WWW :0)

njaeh .. der er lidt forskel på at præsentere sig med navn og så lægge
sit personnummer ud til offentlig skue ....

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 19:11

> Fantastisk at det endelig er bekræftet. Om det er en go' ting, at det er
> Telia der har fået aftalen, kan jeg ik' lige overskue :)

Dårlig ting. (Blot personlig erfaring og intet videnskabligt).

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 00:40

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Dårlig ting. (Blot personlig erfaring og intet videnskabligt).

Lad os nu se. Der står faktisk ikke, at Telia har eneret på iPhone.
Apple har jo åbnet for flere leverandører i andre lande, så måske kommer
der også flere her i Danmark. Endelig er der jo muligheden for, at man
kan købe en uden lås. Hvis alt andet glipper, så kan man højst blive
bundet til et teleselskab i seks måneder her i landet. Så må man jo bide
tænderne sammen og holde det ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-05-08 07:21

Henrik Münster skrev:

> Apple har jo åbnet for flere leverandører i andre lande, så måske kommer
> der også flere her i Danmark. Endelig er der jo muligheden for, at man
> kan købe en uden lås.

Det er også mit gæt. Jeg tror faktisk den nye iPhone bliver mulig at
købe via AppleStore på nettet, nøjagtig som iPod Touch er det i dag. Men
nu må vi se hvad den 9. juni bringer

Problemet er så bare manglende fastpris-abonnement på mobilt
dataforbrug, men mon ikke iPhone kan være med til at fremme presset på
teleudbyderne, så flere vil satse mere på dette i nær fremtid.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-08 09:10

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> [...]
> dataforbrug, men mon ikke iPhone kan være med til at fremme presset på
> teleudbyderne, så flere vil satse mere på dette i nær fremtid.

en iPhone uden frit dataforbrug er ubrugelig ... eller i det mindste
f.eks. 10GB pr mdr. ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 16:32

> en iPhone uden frit dataforbrug er ubrugelig

Det kommer vel an på ens behov ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-08 18:35

Per Rønne skrev den 28-05-2008 17:31:

> Det kommer vel an på ens behov ...

En dims man kan surfe på, er det da bedst at have frit forbrug på.

Har du minutbetalt internet? Hvor mange kender du der har?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 19:21

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> En dims man kan surfe på, er det da bedst at have frit forbrug på.
>
> Har du minutbetalt internet? Hvor mange kender du der har?

Jeg går kun yderst sjældent på nettet med min Treo; her plejer jeg at
bruge min FullRate forbindelse herhjemmefra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-08 18:34

> Det kommer vel an på ens behov ...

så har man kun behov for en telefon .. og så rækker en Nokia Model skod
til 1,- alt rigeligt ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 19:21

> så har man kun behov for en telefon .. og så rækker en Nokia Model skod
> til 1,- alt rigeligt ...

En iPhone er meget mere end en mobiltelefon, og meget mere end et
apparat der kan koble på www. Noget der i øvrigt også kan gøres fra et
trådløst LAN.

Det er en smartphone som sykroniserer direkte med .mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-08 19:42

> [...]
> trådløst LAN.
>
> Det er en smartphone som sykroniserer direkte med .mac.

Min pointe er at alle disse ting kræver datatrafik. Og hvis du kun kan
bruge disse ting i nærheden af et WLAN fordi mobil data koster pr. MB så
er den ubrugelig. Fidusen er at du _altid_ kan være online ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 19:57

> Min pointe er at alle disse ting kræver datatrafik. Og hvis du kun kan
> bruge disse ting i nærheden af et WLAN fordi mobil data koster pr. MB så
> er den ubrugelig. Fidusen er at du _altid_ kan være online ...

Ja, altid /kan/ være online. Men vi får se.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 22:24

> Ja, altid /kan/ være online. Men vi får se.

Her vil jeg nu holde med Per. Jeg ser først og fremmest en iPhone som en
mobiltelefon og en PDA smeltet sammen. Jeg har engang haft en Palm PDA,
og den kunne ikke gå på nettet. Jeg synkroniserede den med computeren,
når jeg var hjemme. I løbet af dagen brugte jeg den som kalender og
adressebog. Det fungerede fint, selv om jeg ikke kunne være online. Jeg
blev godt nok træt af den, da det trods alt ikke var så godt integreret
med iCal og på nogle punkter var lidt bøvlet at bruge. Det var også
besværligt at skulle slæbe rundt på to apparater.
Jeg vil blot gøre opmærksom på, at vi alle har forskellige behov
og lyster. Samtidig vil jeg også gerne indrømme, at det kan være, mine
behov ændrer sig, hvis jeg får en iPhone med fri datatrafik. Hvis det
viser sig, at den er nem at surfe på, så vil jeg da sikkert bruge det.
Jeg læser f.eks. Mediamac hver dag, og hvis jeg havde muligheden, så
hvorfor ikke gøre det i toget, frokostpausen, når man er med børnene til
sport eller andre situationer med lidt tid til overs? Med andre ord tror
jeg, vi er mange, der kan klare os uden konstant og fri datatrafik, men
får vi muligheden, vil vi sikkert benytte os af den.
I dag er det jo blevet en selvfølge, at en computer i hjemmet
(eller på arbejdet) står i konstant forbindelse med internettet. Det
næste naturlige skridt vil være, at også bærbare computere (og herunder
smartphones), står i konstant forbindelse med internettet, selv når de
er på farten. Det vil sikkert komme, og priserne vil rasle ned, mens
hastigheden går den anden vej.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-08 01:14

> Hvis det
> viser sig, at den er nem at surfe på, så vil jeg da sikkert bruge det.
> Jeg læser f.eks. Mediamac hver dag, og hvis

Jeg har haft en iPod Touch siden januar, og så vidt jeg ved, er iPhone
samme størrelse (apparat & skærm), og jeg synes, den er besværlig at
surfe på.

Jeg skal konstant forstørre og konstant scrolle op, ned, frem og
tilbage. Det virker til gengæld fremragende, men det rykker lidt ved
interessen, når man ikke kan overskue mere end en tiendedel af en
hjemmeside, måske mindre.

Tastaturet er derimod fænomonalt, nemt og hurtigt, så emails er en leg.
Med min bjørneklo har jeg måttet vænne mig til at bruge
fingerspidshjørnerne for at ramme rigtigt, men det gik hurtigt.

Derfor har notesblokken erstattet papir og blyant ved møder -
naturligvis ikke så hurtig som en blyant, men det går.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 04:15

> Jeg har haft en iPod Touch siden januar,

Så skal du jo snart have den skiftet ud til en iPhone .

> og så vidt jeg ved, er iPhone samme størrelse (apparat & skærm),

Der går rygter om at den nye iPhone 2.0 skulle blive dybere ...

> [...]
>
> Derfor har notesblokken erstattet papir og blyant ved møder -
> naturligvis ikke så hurtig som en blyant, men det går.

Her vil jeg så altid foretrække at sidde med min MacBook og tage noter.
Medmindre jeg ikke har den med, og medmindre de vil være være ganske
korte.

Tænk hvis jeg skulle skrive tage noter til et referat på min Treo ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-08 06:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der går rygter om at den nye iPhone 2.0 skulle blive dybere ...

Men vel også rundere?

> [...]
> korte.
>
> Tænk hvis jeg skulle skrive tage noter til et referat på min Treo ;-(.

Det er jo det, vi hele tiden har sagt. De hidtidige mobiltelefoner,
smartphones og PDA'er er elendige. Apple har vist, hvordan det skal
gøres.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 07:32

> Men vel også rundere?

> Det er jo det, vi hele tiden har sagt. De hidtidige mobiltelefoner,
> smartphones og PDA'er er elendige. Apple har vist, hvordan det skal
> gøres.

Selv med en iPhone vil det være for vanskeligt at tage større noter, når
man som jeg er vant til at skrive 10-finger blindt. Man vil jo skulle
skrive i et enkeltfingersystem, og på ingen måde blindt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-08 16:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Her vil jeg så altid foretrække at sidde med min MacBook og tage noter.
> Medmindre jeg ikke har den med, og medmindre de vil være være ganske
> korte.

Det kunne ikke falde mig ind at medbringe en bærbar til et møde.

> Tænk hvis jeg skulle skrive tage noter til et referat på min Treo ;-(.

Jeg kender ikke din hovedpinebrusetablet, men jeg kan da have den
mistænkt for ikke at have et ligeså godt tastatur som iPod Touch

Papir & pen er til enhver tid hurtigere, sikrere og mere præcis, så skal
der skrives referat, er det naturligvis på papir.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 16:28

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Det kunne ikke falde mig ind at medbringe en bærbar til et møde.

En sådan vil jeg normalt have med til /ethvert/ møde.

Og almindelige noter vil jeg hyppigt anbringe i en database, som jeg
naturligvis selv har lavet i FileMaker Pro 9 Advanced ...

> [...]
>
> Papir & pen er til enhver tid hurtigere, sikrere og mere præcis, så skal
> der skrives referat, er det naturligvis på papir.

Jeg får skrivekrampe af at skrive i hånden. Derudover kan jeg som regel
ikke læse mine egne kragetæer - det går straks meget bedre når det er
med kridt på en tavle .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-08 17:03

> En sådan vil jeg normalt have med til /ethvert/ møde.

At skrive referat på en computer, medens mødet pågår, altså "live",
flytter hjernens opmærsomhed fra mødets indlæg, kommentarer og
konklusioner til computerbrug - altså sanserne forringes ved brug af
computeren.

Det er blot min ydmyge erfaring - jeg har endnu ikke oplevet en
tifingerbruger, der kunne tage et mere præcist og hurtigere referat på
en computer, end jeg kan med min blyant. Men jeg er også en rimelig
professionel referant.

Som regel skal computerreferenterne altid gennemgå deres referat flere
gange under mødet for at finde ud af, om de har fået det hele med, og
oftest har den computerbrugende sekretær ingen holdning eller mening til
debattere emner, da focus er på computeren.

Og her taler jeg om højt uddannede mennesker, tsk, tsk.

> Og almindelige noter vil jeg hyppigt anbringe i en database, som jeg
> naturligvis selv har lavet i FileMaker Pro 9 Advanced ...

Naturligvis - intet mindre kan gøre det

> Jeg får skrivekrampe af at skrive i hånden. Derudover kan jeg som regel
> ikke læse mine egne kragetæer - det går straks meget bedre når det er
> med kridt på en tavle .

Dine fingre har fået gigt af at bruge computertaster for meget, tror
jeg

Men jeg kan godt se, at det ikke altid er heldigt at medbringe en tavle
til et møde - transportomkostningerne vil nok overstige diæten

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 17:45

> [...]

> flytter hjernens opmærsomhed fra mødets indlæg, kommentarer og
> konklusioner til computerbrug - altså sanserne forringes ved brug af

Jeg taler om beslutningereferat.

> [...]
> debattere emner, da focus er på computeren.
>
> Og her taler jeg om højt uddannede mennesker, tsk, tsk.

Jeg er vant til at arbejde i og med databaser - faktisk til langt mere
avancerede end File Maker Pro 9 Advanced.

> Dine fingre har fået gigt af at bruge computertaster for meget, tror
> jeg

Næh, allerede i folkeskolen skrev jeg skam mine stile direkte på
skrivemaskine.

> Men jeg kan godt se, at det ikke altid er heldigt at medbringe en tavle
> til et møde - transportomkostningerne vil nok overstige diæten

Nu glemmer du så at jeg er vant til at undervise i gymnasieskolen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Schjelde

Dato : 31-05-08 05:43

Morten Lind skrev:

> [...]
> debattere emner, da focus er på computeren.
>
> Og her taler jeg om højt uddannede mennesker, tsk, tsk.

Den menneskelige hjerne kan under optimale forhold håndtere 7 plus/minus
2 ting af gangen.

Så hvis du som referent skal lytte til hvad der siges, forholde dig til
hvad der så skal skrives og samtidig skal bruge ram på at bakse med en
bærbar så er du ved at være i vanskeligheder.

mvh
david

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-08 05:57

David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> wrote:

> [...]
> hvad der så skal skrives og samtidig skal bruge ram på at bakse med en
> bærbar så er du ved at være i vanskeligheder.

Ikke desto mindre er det nu mindre anstrengende end at skulle bruge
kapacitet til at:

• Sørge for at skrive læsbart.
• Søge at ignorere de stigende smerter i hånden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 08:25

Per Rønne skrev den 31-05-2008 06:57:

> Ikke desto mindre er det nu mindre anstrengende end at skulle bruge
> kapacitet til at:
>
> • Sørge for at skrive læsbart.
> • Søge at ignorere de stigende smerter i hånden.

Det er fordi du skriver for lidt i hånden...

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-08 08:59

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er fordi du skriver for lidt i hånden...

Under alle omstændigheder skriver jeg langt hurtigere på et tastatur end
i hånden ... jeg har nemlig på et tidspunkt lært 10-finger blindskrift.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-08 13:31

> [...]

> kapacitet til at:
>
> • Sørge for at skrive læsbart.
> • Søge at ignorere de stigende smerter i hånden.

Jeg synes, du bringer to irrelevante argumenter ind i diskussionen. Hvis
vi går ud fra, at du er referent i et
tillids-/sikkerhedsrepræsentantkollegium med taleret, altså folkevalgt,
og dette kollegium er repræsenteret ved tredive forskellige mennesker,
der taler hver deres sag, mener du så stadig, at du ville kunne
referatføre et seks/otte timers langt møde tilfredsstillende, samtidig
med, at du fremfører /dine/ medlemmers sag /og/ referatfører samme, på
en computer, realtime?

Det var min hverdag i næsten ti år, og jeg vil gerne prale af, at ikke
ret mange undervejs var utilfredse.

Men jeg vil naturligvis ikke forsværge, at det kan lade sig gøre, jeg
gør det bare ikke, og jeg kender ingen, der kan, og selvom du kan
tifinger blindskrift vil jeg vædde en juleøl på, at jeg kan skrive
hurtigere i hånden

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-08 15:43

> [...]

> referatføre et seks/otte timers langt møde tilfredsstillende, samtidig
> med, at du fremfører /dine/ medlemmers sag /og/ referatfører samme, på

Da jeg var i en tilsvarende situation [faktisk større, da jeg var
landsformand] var det intet problem; jeg havde en ansat, akademisk
sekretær til at stå for referatet ...

> [...]
> gør det bare ikke, og jeg kender ingen, der kan, og selvom du kan
> tifinger blindskrift vil jeg vædde en juleøl på, at jeg kan skrive

Ja, man burde måske have taget et stenografi-kursus ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-08 21:02

> Da jeg var i en tilsvarende situation [faktisk større, da jeg var
> landsformand] var det intet problem; jeg havde en ansat, akademisk
> sekretær til at stå for referatet ...

Du er s´gu´ utrolig

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-08 05:31

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Du er s´gu´ utrolig

Alle udvalg i min fagforening og naturligvis også hovedbestyrelsen har
da en sådan sekretær ... Ordnung muss sein. Og naturligvis har disse
sekretærer også andre opgaver end at skrive referat, lige som de
betjener mere end ét udvalg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-08 13:09

> [...]

> hvad der så skal skrives og samtidig skal bruge ram på at bakse med en
> bærbar så er du ved at være i vanskeligheder.

Tak for opbakningen

M.

Fra : David Schjelde

Dato : 04-06-08 03:37

Morten Lind skrev:

> Tak for opbakningen
>
> M.

Var så lidt (-:

Synes det er sindsygt spændende område

mvh
david

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-05-08 09:50

Morten Lind wrote:

> [...]
> flytter hjernens opmærsomhed fra mødets indlæg, kommentarer og
> konklusioner til computerbrug - altså sanserne forringes ved brug af

Har sån' en god humanist som dig ikke læst Heidegger? Hans forståelse af
vorhanden og zuhanden passer meget godt ind her.

Der er selvfølgelig et hav af faktorer, men vigtigst er måske
alder/generation - no offence ;) Jeg nåede aldrig at blive rigtig god
til at skrive i hånden. Når jeg gør det i dag, fumler jeg rundt med
kuglepennen, placerer hånden forkert på blokken og fokuserer i det hele
taget meget på værktøjerne og lidt mindre på resultatet. Bruger jeg
derimod en pc, skriver jeg rimeligvis flydende og fejlfrit - og det
forudsætter ikke, at jeg hele tiden se på skærmen.

Du har formentlig ret i, at sanserne kan forringes, hvis man bruger en
computer, men det tror jeg skyldes alle de andre ting en computer kan.
Hvis man lukker alle andre programmer, skjuler dock'en, glemmer
formattering (og værktøjerne dertil i sin editor) er man godt hjulpet på
vej. Jeg er selv helt vildt dårlig til ikke at lade andre programmer
distrahere, derfor skriver jeg som regel i WriteRoom ->
http://hogbaysoftware.com/products/writeroom. Prøv det en gang ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-08 13:08

> Har sån' en god humanist som dig ikke læst Heidegger? Hans forståelse af
> vorhanden og zuhanden passer meget godt ind her.

Nej, desværre - det har jeg åbenbart tilgode

> Der er selvfølgelig et hav af faktorer, men vigtigst er måske
> alder/generation - no offence ;)

Selv no offence - jeg tror, du har ret

> [...]
> derimod en pc, skriver jeg rimeligvis flydende og fejlfrit - og det
> forudsætter ikke, at jeg hele tiden se på skærmen.

Jamen, så er det jo fint, hvis du tager referat på en computer. Min
erfaring er blot den tidligere nævnte, og det er /meget/ sandsynligt, at
det er alderen, der gør forskellen(?).

> [...]
> vej. Jeg er selv helt vildt dårlig til ikke at lade andre programmer
> distrahere, derfor skriver jeg som regel i WriteRoom ->

Tak for tippet og lænken, men jeg vil nu gerne beholde min blok og min
blyant De fylder også mindre.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-08 13:44

> Nej, desværre - det har jeg åbenbart tilgode

Ih, du milde - ham skal jeg da temmelig omgående igang med. Det ser godt
nok spændende ud, hvad han har haft gang i, tak Peter

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-08 15:43

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ih, du milde - ham skal jeg da temmelig omgående igang med. Det ser godt
> nok spændende ud, hvad han har haft gang i, tak Peter

Ja, du vil nok finde den gamle nazi-filosof lige så spændende, som
efterkrigstidens stalinister og maoister fandt ham ...

SDE:
Heidegger, Martin

.....Han efterfulgte i 1928 Husserl som professor ved universitetet i
Freiburg, hvor han 1933 blev valgt til rektor. Han meldte sig samtidig
ind i NSDAP og søgte at udbrede nazistiske idéer på universitetet. Året
efter opgav han posten som rektor, men han forblev medlem af nazipartiet
og tog aldrig officielt afstand fra den nazistiske ideologi. I 1945 fik
han undervisningsforbud af den vestallierede besættelsesmagt som led i
"afnazificeringen"; i 1951 pensioneredes han. Samtidig voksede
Heideggers internationale berømmelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-08 21:12

> [...]

> "afnazificeringen"; i 1951 pensioneredes han. Samtidig voksede
> Heideggers internationale berømmelse ...

OK - så langt ned i substansen nåede jeg ikke, jeg skimmede blot det
øverste intellektuelle lag.

Vi kan jo alle være bagkloge, ikke sandt?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-08 05:31

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> OK - så langt ned i substansen nåede jeg ikke, jeg skimmede blot det
> øverste intellektuelle lag.
>
> Vi kan jo alle være bagkloge, ikke sandt?

Men Heidegger tog altså aldrig 'officielt' afstand fra den nazistiske
ideologi ... og han døde først i 1976, vellidt af de
venstreekstremistiske og Israel-hadende [jødehadende, som deres
forældre?] RAF-terrorister.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-06-08 11:48

Per Rønne wrote:

> [...]
> ideologi ... og han døde først i 1976, vellidt af de
> venstreekstremistiske og Israel-hadende [jødehadende, som deres

Og hvilken betydning mener du, det har for hans bidrag til fænomenologien?

Det var ikke meningen at Morten sku' lokkes til at læse tekster med et
bestemt ideologisk eller politisk standpunkt. Min opfattelse er da også,
at han er gammel og fornuftig nok til selv at vælge fra, hvis han støder
på noget, han ikke bryder sig om.

Jeg synes, det virker barnligt og en smule grotesk at give tråden den
drejning du gør, uden at nævne, hvilken betydning du mener det har for
Heideggers forfatterskab, at han var medlem at NSDAP. Suk og øv!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-08 12:22

> [...]
> drejning du gør, uden at nævne, hvilken betydning du mener det har for
> Heideggers forfatterskab, at han var medlem at NSDAP. Suk og øv!

Er filosofi overhovedet videnskab, eller er det, som bl.a. professor
Peter Naur hævder, vrøvl og vås?

Peter Naur, astronomen der i Danmark grundlagde datalogien, og som
internationalt er kendt bl.a. for BNF - Backus-Naur Formula.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-06-08 13:08

Per Rønne wrote:

> Er filosofi overhovedet videnskab, eller er det, som bl.a. professor
> Peter Naur hævder, vrøvl og vås?

Det spørger du en humaniorastuderende om? Tør man spørge, om du selv har
en mening om det?

> Peter Naur, astronomen der i Danmark grundlagde datalogien, og som
> internationalt er kendt bl.a. for BNF - Backus-Naur Formula.

Jeg ved udemærket hvem Peter Naur er. Sikkert en fin fyr, men ligesom
med Heidegger, er jeg ikke enig med ham i alt ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-08 06:56

> [...]

> Med min bjørneklo har jeg måttet vænne mig til at bruge
> fingerspidshjørnerne for at ramme rigtigt, men det gik hurtigt.

Jeg er spændt på at høre, hvad du ellers har skrevet med, hvis du ikke
har brugt fingerspidserne
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-08 16:22

> Jeg er spændt på at høre, hvad du ellers har skrevet med, hvis du ikke
> har brugt fingerspidserne

Hæ, hæ.....du fik lige udeladt hjørnerne - gik det lidt for stærkt?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-08 18:07

> Hæ, hæ.....du fik lige udeladt hjørnerne - gik det lidt for stærkt?

Jamen, fingerspidser har da ikke hjørner. De er da runde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-08 18:25

> Jamen, fingerspidser har da ikke hjørner. De er da runde.

Tsk, tsk Det er jo dig, der er læge, så dit ord er vel lov?

Men må en ignorant tillade sig at stille spørgsmålstegn ved, om
fingerspidser er spidse?

For mine fingerspidser er da runde, ligesom mine fingerspidshjørner.

Jeg begyndte egentlig blot indlægget, fordi jeg troede, du ville have
gavn af min erfaring med internetsurf på en iPhone, som jeg sidestillede
med en iPod Touch.

Du valgte så den humoristiske indfaldsvinkel, hvilken jeg som oftest
bifalder, men at sige, at en fingerspids ikke har hjørner er s´gu´ for
firkantet.

(Du bedes læse den sproglige metafor i sætningen, og kan du ikke selv,
bør du bede din kone om hjælp).

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-08 22:12

> [...]
> fingerspidser er spidse?
>
> For mine fingerspidser er da runde, ligesom mine fingerspidshjørner.

Jeg skrev da også, at de var runde.

> [...]
>
> Du valgte så den humoristiske indfaldsvinkel, hvilken jeg som oftest
> bifalder, men at sige, at en fingerspids ikke har hjørner er s´gu´ for

Ok-ok. Undskyld. Jeg driller bare. Dine erfaringer bekræfter egentlig
også mine formodninger. Som jeg skrev et andet sted, ser jeg ikke frem
til iPhone som et middel til at kunne surfe på nettet hele tiden. For
mig er den først og fremmest en telefon og en PDA. Noget andet er så, at
hvis jeg får ubegrænset datatrafik, så er det da meget sandsynligt, at
jeg vil bruge internettet, hvis der virkeligt er behov f.eks. for at
finde en adresse, eller hvis jeg har noget tid at slå ihjel f.eks. på en
togrejse. Hvor begejstret jeg så bliver for det, vil tiden vise. Men det
er ikke det, der for mig er fordelen ved en iPhone.

> (Du bedes læse den sproglige metafor i sætningen, og kan du ikke selv,
> bør du bede din kone om hjælp).

Hvad er det nu lige, metafor betyder? Min kone er gået i seng.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-08 03:45

> Hvad er det nu lige, metafor betyder? Min kone er gået i seng.

<http://sproget.dk/search?SearchableText=metafor&submit=Start+s%C3%B8gni
ng+&sort=0>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 30-05-08 15:25

Fra : N/A

Dato : 30-05-08 15:25

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-08 15:25

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det er vist ikke længere hele sandheden. De har heldigvis udbygget
> deres net, så de efterhånden dækker store dele af landet.

Hanne bor på en gammel bondegår vest for Holbæk. Jeg troede faktisk at
de brugte WiMAX:

<http://www.ipvision.dk/content/dk/produkter/netvark/ip_vpn_linier/wimax
_fwa?gclid=CIbwnbO2zpMCFQ8gQgodWA_MhA>

> Til gengæld synes jeg ikke, at de er så stabile, som jeg oplevede at
> Tiscali var det.

Jeg har så aldrig prøvet Tiscali.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 04:15

> [...]
> med iCal og på nogle punkter var lidt bøvlet at bruge. Det var også
> besværligt at skulle slæbe rundt på to apparater.

Jep, med Treo behøver man så ikke to apparater, men det er stadig bøvlet
at synkronisere. Med iPhone vil synkroniseringen i stedet foregå direkte
med ens dot-mac konto, og man vil formodentligt kunne indstille den til
kun at foretage denne synkronisering, når den er på trådløst netværk, så
den ikke hele tiden laver nytteløse opkald.

For folk der jævnligt får foretaget ændringer i Outlook-kalenderen skal
der nu nok være behov for at den også automatisk opdaterer over
mobiltelefonnettet. De behov har jeg så ikke ...

Men jeg vil da nok lejlighedsvist få behov for at kigge på krak.dk, når
jeg cykler rundt og ikke kan finde vej ... eller for at få en opdateret
vejr-prognose fra DMI eller lignende. Men det vil næppe være hver måned,
og at sidde og læse Information på en iPhone, mens jeg sidder i S-tog
eller bus, det regner jeg ikke med at ville.

I det hele taget tror jeg ikke på at det er sundt hele tiden at være på
nettet; det kan lede til stress, psykisk krise - og i sidste ende til
selvmord. Sidder man i toget kan det godt være sundt at sidde og
småslumre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 09:01

> hvad med denne:
>
> <http://www.teliasonera.com/press/pressreleases/item.page?prs.itemId=357
> 000>

Det må vist siges at være dagens nyhed:

=
TeliaSonera today announced it has signed an agreement with Apple to
bring the iPhone to Sweden, Norway, Denmark, Finland, Lithuania, Latvia
and Estonia later this year.
=

Så Telia, som jeg i forvejen bruger til mobiltelefoni, kommer til at stå
for iPhone ... den kommer nok på markedet hen over sommeren, og
naturligvis som 3G telefon.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 19:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mon ikke dette link vil interessere:
>
> <http://epn.dk/teknologi/it/article1352297.ece>

Tjaeh - så kommer det jo an på prisen, uden binding, ikke sandt?

For hvem vil dog vælge de teleselskaber? Jeg vil i hvert fald ikke.

M.