dansk tastatur - kjøpt i usa
Fra : Svein K Hagen

Dato : 26-05-08 18:04

Jeg skal til USA (california) i juni

Noen som vet om det er mulig å bestille en Mac med dansk/norsk tastatur
i der over?

SK Hagen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-08 18:10

Svein K Hagen <hagen@eppplehagen.no> wrote:

> Jeg skal til USA (california) i juni
>
> Noen som vet om det er mulig å bestille en Mac med dansk/norsk tastatur
> i der over?

Jeg ville tage et sådant tastatur med derover, medmindre du har tænkt
dig at købe en laptop.

Men naturligvis er det muligt, men nok dyrt, at få et dansk eller norsk
tastur derover. Hvad er det nu i øvrigt forskellen er mellem
tastaturerne?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 26-05-08 18:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg ville tage et sådant tastatur med derover, medmindre du har tænkt
> dig at købe en laptop.

Man kan bestille maskiner på AppleSore USA med "utenlandske" tastaturer,
men da må man ha USA-adresse og -kredittkort. Alternativt kan man
bestille det på forhandlere, men man må påregne leveringstid. Kan du
bestille på nett herfra og hente der?

> Men naturligvis er det muligt, men nok dyrt, at få et dansk eller norsk
> tastur derover. Hvad er det nu i øvrigt forskellen er mellem
> tastaturerne?

Er det ikke ulik rekkefølge på æø til høyre på tastaturet? Vår øvre
rekke går ...iopå¨, mens midtre rekke går...jkløæ@
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-08 18:45

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> men da må man ha USA-adresse og -kredittkort. Alternativt kan man
> bestille det på forhandlere, men man må påregne leveringstid. Kan du

Jeg troede at Svein skulle til USA, og overvejede at købe en maskine
derovre.

> Er det ikke ulik rekkefølge på æø til høyre på tastaturet? Vår øvre
> rekke går ...iopå¨, mens midtre rekke går...jkløæ@

Ja, Danmark har vist defineret tastaturet først, og så har nordmændene
villet sørge for at deres blev forskelligt fra det danske tastatur.

Havde vi valgt øæ havde nordmændene så valgt æø ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 26-05-08 20:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg troede at Svein skulle til USA, og overvejede at købe en maskine
> derovre.

Beklager dårlig sitering fra min side - det var jo Svein, ikke du. Men
det var altså det jeg siktet til - han kan bestille det der, men såvidt
jeg vet må han påregne leveringstid, hvilket kan bety at det er lurt å
bestille før han reiser over. Måske.

Heh. Ikke usannsynlig!

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-08 21:08

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Heh. Ikke usannsynlig!

Hvilket så gør det hele lidt dyrere og besværligere for begge parter,
end det havde behøvet, lige som »nynorsk'ificeringen« har gjort at dansk
og norsk først dækkes lang tid efter at svensk er dækket ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 27-05-08 19:08

> [...]

> end det havde behøvet, lige som »nynorsk'ificeringen« har gjort at dansk
> og norsk først dækkes lang tid efter at svensk er dækket ...

Vi skulle jo i det hele tatt ikke skilt lag, i alle fall ikke språklig.
Men det toget har forlatt stasjonen...

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 19:59

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Vi skulle jo i det hele tatt ikke skilt lag, i alle fall ikke språklig.
> Men det toget har forlatt stasjonen...

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-08 21:08

Svein K Hagen wrote:
> Jeg skal til USA (california) i juni
>
> Noen som vet om det er mulig å bestille en Mac med dansk/norsk tastatur
> i der over?

Såvidt jeg véd, kan man købe med forskellige tastatrer i det store
AppleStore center, der ligger inde midt i LA. - Jeg kan ikke huske
gadenavnet, men det skulle være en Apple butik i 4-5 etager. - Jeg
kender et par stykker, der har købt dér med hhv. tysk og fransk
tastatur. De gik ind og bestilte og kunne hente 2 dage efter.

Men pas på. - Det er livsfarligt (for pengepungen) at komme ind i en
sådan butik.

mvh. Erik Richard

Fra : Svein K Hagen

Dato : 26-05-08 22:46

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> tastatur. De gik ind og bestilte og kunne hente 2 dage efter.
>
> Men pas på. - Det er livsfarligt (for pengepungen) at komme ind i en

Dette var svaret jeg håpte på :)

Skal være ni dager i LA, så da må jeg dra dit første dag.
Det finnes 4 applestore i LA, så nå må jeg bare finne ut hvilken dette
er snakk om....tror _muligens_ det er den i "The Grove Drive". Den SER
størst ut på ovesikten på apple.com

Håper du har rett vedr tastatur.
EN ting har du helt sikkert rett i....og det er fare for høyt
pengeforbruk på en slik plass, men jeg tar sjansen :)

Svein K

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-08 23:01

Svein K Hagen skrev den 26-05-2008 23:45:

> Skal være ni dager i LA, så da må jeg dra dit første dag.

Hvis du ikke skal være lang tid i USA og skal have den med hjem til
Norden, skal du nok være opmærksom på om du skal betale told.

Det ved jeg ikke om man skal, men man kan blive meget kedeligt overrasket.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-08 23:26

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du ikke skal være lang tid i USA og skal have den med hjem til
> Norden, skal du nok være opmærksom på om du skal betale told.
>
> Det ved jeg ikke om man skal, men man kan blive meget kedeligt overrasket.

Du må lige tænke på, at Norge står uden for EU, så reglerne er lidt
anderledes, selvom de jo er med i den nordiske toldunion.

I givet fald er det en rigtig god idé at få den uden US VAT (value&tax)
og få klareret papirer til udførsel.

Og skulle det norske toldvæsen så spørge, hvis de checker, så har man
altid de papirer, og under alle omstændigheder vil en MB/MBP blive
billigere end i Norge. (skriver en gammel importør).

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 05:01

> Du må lige tænke på, at Norge står uden for EU, så reglerne er lidt
> anderledes, selvom de jo er med i den nordiske toldunion.

Der eksisterer ingen »nordisk toldunion«, og da jeg importerede mine
Norrøna knickers måtte jeg såmænd betale told af dem - og det var altså
ikke et helt lille beløb.

Det kan ikke undre en at det norske erhvervsliv, bortset fra det der er
knyttet til olien, ikke klarer sig særligt godt. Lønninger der er skruet
i vejret af olieindustrien, fødevarepriser der er skruet i vejret for at
opretholde en kunstig høj befolkningsandel i »distrikterne«, og høje
toldafgifter ved eksport til stort set samtlige nabolande. Noget vi
andre slipper for som følge af vores EU-medlemskab.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Svein K Hagen

Dato : 27-05-08 08:03

Per Rønne wrote:

> [...]
> toldafgifter ved eksport til stort set samtlige nabolande. Noget vi
> andre slipper for som følge af vores EU-medlemskab.

Vel....den EU-debatten du prøver å få i gang bør du kanskje ta på et
annet forum :) MEN; jeg ringte i dag Info-telefonen til Tollvesenet i
Norge. De kunne fortelle at det var ingen (0,-) toll på f.eks laptop til
Norge. Kun moms

SK

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-08 12:51

Svein K Hagen wrote:

> [...]
> annet forum :) MEN; jeg ringte i dag Info-telefonen til Tollvesenet i
> Norge. De kunne fortelle at det var ingen (0,-) toll på f.eks laptop til

Kun én ting i forb. med Norge, Danmark og EU. Norge har en form for
associerings- og toldaftale med EU, så det er ikke helt korrekt, hvad
per skriver her. - Jeg har også solgt og købt flere ting i Norge, UDEN
at der nogensinde er blevet betalt andet end moms/mva!

Og når nu det norske toldvæsen siger sådan, bør du købe i LA med
udførsel som mål og få udførselspapirer fra butikken.

I følge både EU og WTO har man ret til at købe og bruge et bærbart
produkt i et tredie land, bruge det under opholdet, og derefter tage det
med sig hjem til sit hjemland.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 18:46

> [...]
> per skriver her. - Jeg har også solgt og købt flere ting i Norge, UDEN
> at der nogensinde er blevet betalt andet end moms/mva!

Du har købt /i/ Norge. Jeg har købt /fra/ Danmark, og fået det sendt
hertil, fra Norge. Det er noget andet.

> [...]
>
> I følge både EU og WTO har man ret til at købe og bruge et bærbart
> produkt i et tredie land, bruge det under opholdet, og derefter tage det

Naturligvis kan man købe ting i USA eller Norge, mens man opholder sig
der, og tage det med tilbage til Danmark, uden at skulle betale told.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-08 01:53

Per Rønne wrote:

> Du har købt /i/ Norge. Jeg har købt /fra/ Danmark, og fået det sendt
> hertil, fra Norge. Det er noget andet.

Jeg har bestilt det i Norge og fået sendt hertil.

> Naturligvis kan man købe ting i USA eller Norge, mens man opholder sig
> der, og tage det med tilbage til Danmark, uden at skulle betale told.

Nej, det er nu ikke helt så let. Nogle lande sætter faktisk tid på,
hvorlænge man skal have opholdt sig og brugt produktet, før man kan tage
det med ind i hjemlandet som toldfri indførsel.

For fx. Danmarks vedkommende er det, svjh. 3 mdr. for bærbart og 12 mdr.
for stationært udstyr, - men det er også lidt afhængig af, hvilke lande,
man har opholdt sig i.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-08 23:17

Svein K Hagen wrote:

> [...]
> Det finnes 4 applestore i LA, så nå må jeg bare finne ut hvilken dette
> er snakk om....tror _muligens_ det er den i "The Grove Drive". Den SER

Bingo! - Det er den. - Jeg kender et par stykker, der bor ikke så langt
derfra. - De har fortalt om, dengang de ville prøve at stå i kø, da
Jaguar blev frigivet. - De ventede fra kl. 19:00 til kl. 02:00, før det
blev deres tur..-)

> Håper du har rett vedr tastatur.

Det tror jeg, jeg har. - Ellers skulle de da have ændret politik...

> EN ting har du helt sikkert rett i....og det er fare for høyt
> pengeforbruk på en slik plass, men jeg tar sjansen :)

Ellers må du tage en kone med, - de plejer at være gode til at 'sætte
lås på' _vores_ pengepunge.

mvh. Erik Richard