Extern Harddisk
Fra : Jan Nyeboe

Dato : 26-05-08 15:42

Hej

Jeg har en LaCie harddisk og lige nu kan jeg ikke komme til mine
billedere på den, den skrive at iPhoto filen er låst bl.a.

Men mærkelig nok så kan jeg godt lytte til alt mit musik som ligge på
samme harddisk.

Jeg kan ikke slette fra den eller ligge nye ting på den.

Er der nogen som har en god ide...

Hilsen
Nyeboe

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-08 17:12

Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> wrote:

> [...]
> samme harddisk.
>
> Jeg kan ikke slette fra den eller ligge nye ting på den.

Filerne har forskellige attributter, og fotografierne er tydeligvis ikke
tilgængelige for /dig/.

Gå ind i /Applications/Terminal, og skriv:

su chown jan /Volumes/a

Hvor 'jan' er dit brugernavn og a er navnet på harddisken.

Så bliver du ejer af indholdet på hele disken ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-08 18:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> su chown jan /Volumes/a
>
> Hvor 'jan' er dit brugernavn og a er navnet på harddisken.
>
> Så bliver du ejer af indholdet på hele disken ...

Glemte en option:

su chown -R jan /Volumes/a

så gælder ændringen rekursivt, for alle filer i alle undermapper.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 27-05-08 08:29

On 2008-05-26 19:07:29 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Glemte en option:
>
> su chown -R jan /Volumes/a
>
> så gælder ændringen rekursivt, for alle filer i alle undermapper.

Hej Per

Jeg får så følgende

Last login: Tue May 27 08:47:26 on console
Macintosh Jan$
Macintosh Jan$ su chown -R jan /Volumes/LaCie Disk
Password:
su: Sorry
Macintosh Jan$

Den spørger efter et password, og mit normale password på denne er blank.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 09:01

> [...]

> Macintosh Jan$
>
> Den spørger efter et password, og mit normale password på denne er blank.

Du har alligevel en løsen.

Men du må også have en root-konto, og må under installationen have
tildelt maskinen et løsen.

Så prøv:

su root

Indtast dette løsen, og så:

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 27-05-08 09:10

On 2008-05-27 10:00:43 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Du har alligevel en løsen.
>
> Men du må også have en root-konto, og må under installationen have
> [...]

Hvad mener du med "løsen"

Dette er hvad der sker.

Last login: Tue May 27 09:32:42 on console
Macintosh Jan$ su root
Password:
su: Sorry
Macintosh Jan$ chown -R jan /Volumes/LaCie Disk
chown: /Volumes/LaCie: No such file or directory
chown: Disk: No such file or directory
Macintosh Jan$ chown -R jan /Volumes/LaCieDisk
chown: /Volumes/LaCieDisk: No such file or directory
Macintosh Jan$

Jeg har nu hentet min iPhoto fil ind på powerbooken men den er også låst her...

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 09:17

Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> wrote:

> Hvad mener du med "løsen"

du har åbenbart hverken været spejder eller soldat ...

> [...]
> Macintosh Jan$
>

> Jeg har nu hentet min iPhoto fil ind på powerbooken men den er også låst her..

Boot fra DVDen, og brug Hjælpeprogrammer til at sætte dit løsen /
password. Du har tydeligvis glemt det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-08 09:23

Per Rønne skrev den 27-05-2008 10:00:

> Så prøv:
>
> su root

Per, du blander vist ting sammen (eller også har du aktiveret din
rodkonto hvilket ikke er så fikst).

Start med

sudo -s

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-05-08 09:57

On Tue, 27 May 2008 10:22:38 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen> wrote:

> Per, du blander vist ting sammen (eller også har du aktiveret din
> rodkonto hvilket ikke er så fikst).
>
> Start med
>
> sudo -s

før man kan bruke sudo må man være i sudoers filen, for å redigere
sudoers må man så vidt jeg husker ha enablet root.

Så enkleste måte for å gjøre dette uten boot skal være følgende (uten
garanti for at det er enkleste måte, det var på denne måten jeg mener å
huske at jeg måtte gjøre det på min nye MacBook Air i februar):

Starte Directory Utility i /Applications/Utility
Trykk på hengelåsen for å åpne programmet (må kanskje taste inn
administratorbrukernavn og passord).
Edit->Enable Root User (må sikkert også ta en 'Change Root Password')
Gå til terminal
følgende gjøres om man normalt sett ikke er Administrator
su - <administratorbrukernavn> og tast inn passord
Er du normalt Administrator eller har gjort punktet over:
su - root (og tast inn passordet du satte i Directory Utility)
visudo
Der skal du ha noen linjer der det står:

#User privilege specifications
root ALL=(ALL) ALL

gå til en tom linje under de linjene, trykk 'i' for å komme i
redigeringsmodus, skriv inn kortversjonen av brukernavnet ditt;

bruker ALL=(ALL) ALL
trykk ESC, så :wq og til slutt Enter
ctrl-d en eller to ganger (avhengig av hvor mange ganger du måtte bruke
su kommandoen).

Til slutt bør du gå til Directory Utility og kjøre Edit->Disable Root
User.

Så kan du endelig kjøre kommandoer med utvidete rettigheter med 'sudo'
der du må taste inn ditt eget passord når du kjører kommandoen (eller
går inn i sudo-shellet med 'sudo -s')

su = er å skifte til en annen bruker
sudo = er å kjøre kommandoer med rettighetene til en annen bruker i
henhold til sudoers filen.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 10:38

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> visudo

Man kan vel også nøjes med en:

emacs /private/etc/sudoers

- efter at have givet ejeren [root] skriverettigheder:

chmod +uw /private/etc/sudoers

> [...]
>

> gå til en tom linje under de linjene, trykk 'i' for å komme i
> redigeringsmodus, skriv inn kortversjonen av brukernavnet ditt;

Eller af-kommentere anden linie i:

# Uncomment to allow people in group wheel to run all commands
# %wheel ALL=(ALL) ALL

> trykk ESC, så :wq og til slutt Enter
> ctrl-d en eller to ganger (avhengig av hvor mange ganger du måtte bruke
> su kommandoen).

Alle disse ESC og :wq undgår man ved at bruge emacs ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-05-08 11:18

On Tue, 27 May 2008 11:37:43 +0200, <Per Rønne> wrote:
> Alle disse ESC og :wq undgår man ved at bruge emacs ...

det blir vel noen ctrl-x, ctrl et ellerannet i stedet.

Det høres ikke ut som personen i OP hadde særlig med erfaring om dette,
så for han er vel både emacs og vi gresk.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 11:51

> [...]

> Det høres ikke ut som personen i OP hadde særlig med erfaring om dette,
> så for han er vel både emacs og vi gresk.

Så må han bruge pico .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-08 11:37

Tor Einar Samdahl skrev den 27-05-2008 10:56:

> før man kan bruke sudo må man være i sudoers filen, for å redigere
> sudoers må man så vidt jeg husker ha enablet root.

Den bruger der har installeret OS X kan udføre sudo.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-05-08 11:50

On Tue, 27 May 2008 12:36:41 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen> wrote:
> Den bruger der har installeret OS X kan udføre sudo.

Det stemmer sikkert, under installasjonen lagde jeg kun en
administratorbruker som jeg kun bruker til administrering. Min vanlige
bruker har kun normale rettigheter. Det var uansett skrittene jeg brukte
for å få min vanlige bruker til å kunne bruke sudo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-06-08 06:56

On 2008-05-27 10:56:55 +0200, Tor Einar Samdahl
<teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> said:

> før man kan bruke sudo må man være i sudoers filen, for å redigere
> sudoers må man så vidt jeg husker ha enablet root.

Gruppen admin er i sudoers filen. Dvs hvis man er administrator kan man
sudo'e. Default brugeren man opretter på en ny installation med Apples
setup guide er altid administrator.

dvs der er ingen grund til at enable root.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 10:31

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Per, du blander vist ting sammen (eller også har du aktiveret din
> rodkonto

Ja, det har jeg da.

> hvilket ikke er så fikst).
>
> Start med
>
> sudo -s

man sudo
-s The -s (shell) option runs the shell specified by the SHELL
environment variable if it is set or the shell as specified
in
passwd(5).

?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-08 11:38

Per Rønne skrev den 27-05-2008 11:30:

> [...]
> -s The -s (shell) option runs the shell specified by the SHELL
> environment variable if it is set or the shell as specified

Du får en rodprompt.

Hvorfor tvivler du på hvad jeg siger?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 12:46

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Du får en rodprompt.
>
> Hvorfor tvivler du på hvad jeg siger?

Prøv at se på følgende fra Terminal:

Last login: Tue May 27 13:22:33 on console
server per$ emacs tmp
server per$ ls -al tmp
-rw-r--r-- 1 per staff 3 27 Maj 13:36 tmp
server per$ chown root tmp
chown: tmp: Operation not permitted

server per$ sudo chown root tmp

WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss
or the deletion of important system files. Please double-check your
typing when using sudo. Type "man sudo" for more information.

To proceed, enter your password, or type Ctrl-C to abort.

Password:
server per$ ls -al tmp
-rw-r--r-- 1 root staff 3 27 Maj 13:36 tmp
server per$ sudo -s chown per tmp
/usr/sbin/chown: /usr/sbin/chown: cannot execute binary file
server per$ sudo chown per tmp
server per$ ls -al tmp
-rw-r--r-- 1 per staff 3 27 Maj 13:36 tmp
server per$
==

Får du et andet resultat? Eller hvad er det du vil gøre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-08 14:07

Per Rønne skrev den 27-05-2008 13:45:
> [...]
> server per$
> ==
>
> Får du et andet resultat? Eller hvad er det du vil gøre?

Jeg skrev "start med sudo -s". Dvs

sudo -s
chown per tmp
ls ....

"sudo -s" fungerer som "su".

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 18:42

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]

OK, så er vi gået galt af hinanden.

Last login: Tue May 27 19:35:30 on ttys000
server per$ sudo -s
bash-3.2# who am i
per ttys001 27 Maj 19:37
bash-3.2# whoami
root
bash-3.2# exit
exit
server per$ su root
Password:
sh-3.2# who am i
per ttys001 27 Maj 19:37
sh-3.2# whoami
root
sh-3.2#

=

Hvorfor i øvrigt forskellen mellem 'whoami' og 'who am i'?

Og er der nogen fordel ved sudo -s frem for su root? Man skal indtaste
samme antal tegn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-08 19:21

Per Rønne skrev den 27-05-2008 19:41:

> Og er der nogen fordel ved sudo -s frem for su root? Man skal indtaste
> samme antal tegn.

Tip: Hvilken adgangskode skal indtastes?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-05-08 19:34

On Tue, 27 May 2008 20:21:12 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen> wrote:

> Tip: Hvilken adgangskode skal indtastes?

samt den ene brukeren er jo anbefalt å ikke ha aktivert til vanlig.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 19:59

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

Jeg bruger samme løsen ...

> samt den ene brukeren er jo anbefalt å ikke ha aktivert til vanlig.

Og det råd er vi så en del, der ikke følger ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-08 21:29

Per Rønne skrev:

> Jeg bruger samme løsen ...

Se, det gælder så bare dig. sudo har klare fordele frem for su, hvis
man nu fx har flere administratorer og gerne vil kunne fyre en af dem,
uden at skulle lave alle rodpasswords om.

Personligt er jeg helt overbevist om at sudo er den rigtige måde at gøre
det på.

> Og det råd er vi så en del, der ikke følger ...

Tjah, undertiden er det en god ide at følge hvad fabrikanten anbefaler.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 21:47

> Se, det gælder så bare dig. sudo har klare fordele frem for su, hvis
> man nu fx har flere administratorer og gerne vil kunne fyre en af dem,
> uden at skulle lave alle rodpasswords om.

Fornuftigt i et ikke-personligt miljø. I et firma, eksempelvis.

> Personligt er jeg helt overbevist om at sudo er den rigtige måde at gøre
> det på.

> Tjah, undertiden er det en god ide at følge hvad fabrikanten anbefaler.

Nu skal der jo så ske et fysisk indbrud hos mig, for at andre får adgang
til mine Mac'er, medmindre min MacBook skulle blive stjålet mens den er
'ude af huset' - men hvad skulle folk dog bruge den root-adgang til?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 27-05-08 10:49

On 2008-05-26 18:11:43 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> su chown jan /Volumes/a
>
> Hvor 'jan' er dit brugernavn og a er navnet på harddisken.
>
> Så bliver du ejer af indholdet på hele disken ...

Jeg er ked af det, men jeg kan ikke få det til at virke.
Jeg har nu lagt filerne på min powerbook, men de er stadig låst,
ligesom iPhoto nu ikke vil starte op fordi filen er låst.

Jeg må hvis erkende at alle mine billeder fra 2002 og frem er tabt og
så starte forfra med en formattering af LaCie'en.

Jeg tror ikke jeg bliver populær når jeg informere familien.

Hilsen
Nyeboe

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 11:17

> [...]

> Jeg må hvis erkende at alle mine billeder fra 2002 og frem er tabt og
> så starte forfra med en formattering af LaCie'en.

Prøv at læse resten af tråden.

Og husk at du under alle omstændigheder på et tidspunkt skal have
root-brugeren på.

Og så er den korrekte kommando:

chown -R jan /Volumes/LaCie Disk

- når du er inde som root. Ellers:

sudo chown -R jan /Volumes/LaCie Disk

- når du har fået dig selv registreret i /private/etc/sudoers.

Det enkleste er nok i første omgang at gå ind som root. Har du fået det
til at fungere?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 27-05-08 12:14

On 2008-05-27 12:17:12 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> - når du har fået dig selv registreret i /private/etc/sudoers.
>
> Det enkleste er nok i første omgang at gå ind som root. Har du fået det

Når jeg er inde i systemindstillinger/Konti så står jeg som Admin med
bruger navn Jan Nyeboe og her er mit password "blank", findes der en
"bruger" som er over denne??

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 12:49

Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> wrote:

> Når jeg er inde i systemindstillinger/Konti så står jeg som Admin med
> bruger navn Jan Nyeboe og her er mit password "blank", findes der en
> "bruger" som er over denne??

Ja, root.

Se hvad Tor Einar Samdahl skriver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-05-08 13:41

On 2008-05-27 13:14:25 +0200, Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> said:

> Når jeg er inde i systemindstillinger/Konti så står jeg som Admin med
> bruger navn Jan Nyeboe og her er mit password "blank", findes der en
> "bruger" som er over denne??

Når du installere programmer på din mac, så skriver du en
kode/løsen/password!!! Prøv det.
Hilsen Henrik

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-05-08 11:28

On Tue, 27 May 2008 11:49:26 +0200, <Jan Nyeboe> wrote:
> Jeg må hvis erkende at alle mine billeder fra 2002 og frem er tabt og
> så starte forfra med en formattering af LaCie'en.

tull og tøys, bildene er ikke tapt, det er bare snakk om å få riktige
rettigheter til filene. Klarer du det ikke selv bør du klare å komme deg
til noen som kan assistere.

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 27-05-08 13:26

On 2008-05-27 12:27:44 +0200, Tor Einar Samdahl
> [...]

> tull og tøys, bildene er ikke tapt, det er bare snakk om å få riktige
> rettigheter til filene. Klarer du det ikke selv bør du klare å komme deg

Hej

Er dette ikke rigtig??

# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
%admin ALL=(ALL) ALL
jan ALL=(ALL) ALL

# Uncomment to allow people in group wheel to run all commands
# %wheel ALL=(ALL) ALL

# Same thing without a password
# %wheel ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

# Samples
# %users ALL=/sbin/mount /cdrom,/sbin/umount /cdrom
# %users localhost=/sbin/shutdown -h now

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-05-08 14:48

On Tue, 27 May 2008 14:26:12 +0200, <Jan Nyeboe> wrote:
> jan ALL=(ALL) ALL

forutsatt at din bruker heter jan, så ser det korrekt ut. Hva skjer så
videre når du prøver deg med 'sudo' som bruker jan ?

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 27-05-08 14:57

On 2008-05-27 15:48:07 +0200, Tor Einar Samdahl

Kan stadig ikke få det til at virke...

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-05-08 15:00

On Tue, 27 May 2008 15:56:49 +0200, <Jan Nyeboe> wrote:

> Kan stadig ikke få det til at virke...

men kanskje du i svaret ditt kan inkludere hvilke kommandoer du skriver
og hva som skjer når du utfører kommandoene?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 18:46

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> men kanskje du i svaret ditt kan inkludere hvilke kommandoer du skriver
> og hva som skjer når du utfører kommandoene?

Ja, en copy-and-paste fra Terminal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 28-05-08 09:48

On 2008-05-27 15:59:31 +0200, Tor Einar Samdahl
<teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> said:

> men kanskje du i svaret ditt kan inkludere hvilke kommandoer du skriver
> og hva som skjer når du utfører kommandoene?

Efter jeg har gjort ovennævnte, skriver jeg hermed følgende:

Macintosh Jan$ sudo chown -R Jan /Volumes/LaCie Disk

[...]

Desværre er resultatet det samme - jeg blive slået ned af familien

Fra : Per Rønne

Dato : 28-05-08 16:24

> [...]

> Password:
> Macintosh Jan$
>
> Desværre er resultatet det samme - jeg blive slået ned af familien

Måske fordi du i systemet ikke hedder 'Jan' men 'jan' ? I UNIX [og MacOS
X /er/ UNIX] er der forskel på store og små bogstaver ...

prøv at gå til harddisken:

cd '/Volumes/Lacie Disk'

ls -al *

Er brugeren 'Jan' eller 'jan'?

- Og så er der jo et blanktegn i harddisknavnet; så skal du omgive stien
med plinger, altså:

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 29-05-08 11:40

On 2008-05-28 17:23:49 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> ls -al *
>
> Er brugeren 'Jan' eller 'jan'?
>
> - Og så er der jo et blanktegn i harddisknavnet; så skal du omgive stien

Jeg er glad for at stadig gider hjælpe....

Vil det ikke sige at brugernavnet er "Jan"? eller er "Jan admin"?

Macintosh Jan$ cd '/Volumes/LaCie Disk'
Macintosh:LaCie Disk Jan$ ls al *
ls: al: No such file or directory
Aperture Trial Library.aplibrary:
Built-in Smart Albums      Info.plist
Aperture.aplib            dotMacWebGalleryProject.approject
ApertureData.xml         iPhoto Library
Info.apfolder
Macintosh:LaCie Disk Jan$ ls -al *
total 32
drwxr-xr-x 10 Jan admin 340 4 Mar 15:02 Built-in Smart Albums
drwxr-xr-x@ 10 Jan admin 340 4 Mar 15:19 .
drwxr-xr-x 3 Jan admin 102 26 Maj 11:25 ..
-rw-r--r-- 1 Jan admin 3101 4 Mar 15:02 .implicitAlbum
drwxr-xr-x 9 Jan admin 306 4 Mar 15:19 Aperture.aplib
-rw-r--r-- 1 Jan staff 4054 4 Mar 15:19 ApertureData.xml
-rw-r--r-- 1 Jan admin 648 4 Mar 15:07 Info.apfolder
-rw-r--r-- 1 Jan admin 322 4 Mar 15:02 Info.plist
drwxr-xr-x 4 Jan admin 136 4 Mar 15:02 dotMacWebGalleryProject.approject
drwxr-xr-x 3 Jan admin 102 4 Mar 14:59 iPhoto Library
Macintosh:LaCie Disk Jan$

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 12:10

Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> wrote:

> Jeg er glad for at stadig gider hjælpe....
>
> Vil det ikke sige at brugernavnet er "Jan"? eller er "Jan admin"?

Brugernavnet er nok Jan; admin er gruppenavnet.

> [...]

> drwxr-xr-x 4 Jan admin 136 4 Mar 15:02 dotMacWebGalleryProject.approject
> drwxr-xr-x 3 Jan admin 102 4 Mar 14:59 iPhoto Library

Du står som bruger, men det er min erfaring at det tit alligevel ikke er
muligt at læse harddiskes indhold, når de har været flyttet, eller
systemet er geninstalleret.

Så du skal altså gøre:

=
sudo -s

cd '/Volumes/LaCie Disk'

chown -R Jan *

exit
=

Så burde du kunne få fat i filerne igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 29-05-08 13:06

On 2008-05-29 13:09:58 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> exit
> =
>
> Så burde du kunne få fat i filerne igen.

Her er det jeg prøvede, men desværre stadig uden at kunne
tilfredsstille min familie. Jeg tror jeg har mere end f... up på den
Harddisk. Her til morgen lade jeg mærke til at den kom med en fejl
meddelse da computeren og harddisken startede op den skrev.

"Disken "LaCie Disk" kunne ikke repareres af denne computer. Den bliver
tilgængelig for dig med begrænset funktionalitet. Du skal
sikkerhedskopiere dine data og omformatere disken så hurtigt som
muligt."

Det lyder selvfølglig ikke så godt, men på samme disk ligge min musik
samling og den kan jeg stadig bruge, så jeg ved ikke!!.

Macintosh Jan$ sudo -s

[...]

Macintosh:LaCie Disk Jan$ chown -R Jan *
Macintosh:LaCie Disk Jan$ exit
logout

[Proces udført]

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 13:25

> [...]

> Det lyder selvfølglig ikke så godt, men på samme disk ligge min musik
> samling og den kan jeg stadig bruge, så jeg ved ikke!!.

Køb straks en ny harddisk, og kopiér indholde på LaCie Disk'en over på
denne nye.

Hvis du bor i København ved jeg, at du i Zitech kan købe en billig 500
GB harddisk + en billig fw/usb box som du kan sætte den i. 3,5" PATA, i
alt knap 900 kroner.

Jeg ville logge ind som root når jeg sikkerhedskopierede harddisken.

Så burde du have adgang til dine data.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 29-05-08 14:53

On 2008-05-29 14:24:42 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> alt knap 900 kroner.
>
> Jeg ville logge ind som root når jeg sikkerhedskopierede harddisken.

Hvordan kan det være at jeg sagtens kan komme til alt mit musik, når de
ligger på samme disk?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-08 16:03

Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> wrote:

> Hvordan kan det være at jeg sagtens kan komme til alt mit musik, når de
> ligger på samme disk?

Kan du stadig ikke komme til det andet?

Og har du fået fat i en ny harddisk til at flytte data over på?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 30-05-08 07:36

On 2008-05-29 17:03:10 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Kan du stadig ikke komme til det andet?
>
> Og har du fået fat i en ny harddisk til at flytte data over på?

Nej jeg kan stadig ikke komme til mine film og billede filer, men kan
godt komme til mit musik og andre programmer som ligger på LaCie' en.

Jeg når først ud i butikkerne til weekenden.

Du skrev at jeg skulle være logget ind som "Root" hvordan gør jeg det?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-08 07:40

> [...]

> Jeg når først ud i butikkerne til weekenden.
>
> Du skrev at jeg skulle være logget ind som "Root" hvordan gør jeg det?

det skal du ikke. Brug istedet f.eks. et program som Carbon Copy Cloner
til at forsøge at få dine data over på en ny disk. Den disk lyder til at
den har det rigtig skidt og det kan kun gå for langsomt med at få fat i
en ny ...

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-08 15:04

> [...]
> til at forsøge at få dine data over på en ny disk. Den disk lyder til at
> den har det rigtig skidt og det kan kun gå for langsomt med at få fat i

Derudover er det 'root', ikke 'Root'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 09-06-08 09:38

On 2008-05-30 16:04:05 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Derudover er det 'root', ikke 'Root'.

Hej Per

Jeg vil gerne sige tak for hjælpen til dig og alle andre som kom med
råd til mig. Jeg er nu ved at flytte mine filer v.h.a. Carbon Copy
Cloner og det ser ud som om jeg har heldet med mig således at jeg
overlever denne gang. Men mon ikke jeg hellere må tage back-up
fremover!!

Jeg dummede mig da jeg købte ny HD, jeg købte en med USB 2.0
forbindelse men min powerbook har kun USB 1.0 så jeg bruger derfor
mange timer på at flytte omkring 200 gb.

Men jeg hænger i og ser hvad der sker.

Med venlig hilsen
Nyeboe

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-08 21:07

> [...]

> forbindelse men min powerbook har kun USB 1.0 så jeg bruger derfor
> mange timer på at flytte omkring 200 gb.

En ekstern harddisk til en Mac skal køre med FW400 ...

Zitech har det fornødne kabinet til 199, støjfrit, og til isættelse af
en hvilken som helst 3,5" intern harddisk - i dag bør man regne med 500
GB.

Og så med Time Machine med backup hver time.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-08 21:26

Per Rønne skrev den 10-06-2008 22:07:
> Zitech har det fornødne kabinet til 199, støjfrit, og til isættelse af
> en hvilken som helst 3,5" intern harddisk - i dag bør man regne med 500
> GB.

Interessant.    Må være denne her -
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978

Har du aftestet den i praksis?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-08 22:17

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Interessant. Må være denne her -
> http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978

Jep.

> Har du aftestet den i praksis?

Jeg har to af dem, så det har jeg. Begge til FW og Time Machine, den ene
sat i en BookEndz dock til min MacBook, den anden til min MacMini.

I Zitech kan man få en 500 GB ekstern harddisk til såvel fw400 som usb 2
til en 900 kroner - man skal blot selv sætte harddisken i. Kabinettet
har nemlig både fw og usb ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 18:10

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Har du aftestet den i praksis?

/Af/testet? Er det nysprogligt eller jysk?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-08 18:21

Morten Lind wrote:

> /Af/testet? Er det nysprogligt eller jysk?

Du véd godt den danske sprog er svær for en udlænding.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 18:51

Morten Lind skrev den 11-06-2008 19:09:

> /Af/testet? Er det nysprogligt eller jysk?

Ingen anelse faktisk. Ved sådan en sprogrøgter som dig ikke den slags?

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 19:03

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Ingen anelse faktisk. Ved sådan en sprogrøgter som dig ikke den slags?

Jo da - det hedder testet eller afprøvet.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 19:44

Morten Lind skrev den 11-06-2008 20:02:

> Jo da - det hedder testet eller afprøvet.

Ahem, spørgsmålet var om det var nysprogligt eller jydsk!

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-08 19:47

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Ahem, spørgsmålet var om det var nysprogligt eller jydsk!

Ja, for det ku´ jo hænde, at noget nyspogligt eller jydsk/jysk dialekt
var gået hen over hovedet på mig, ganske uden mit vidende, ikke sandt?

Så svaret på dit spørgsmål er, at nej, det véd jeg ikke.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 22:16

> Jo da - det hedder testet eller afprøvet.

Har du aldrig hørt om en aflusning, engelsk 'debugging' ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-08 22:22

Per Rønne wrote:

> Har du aldrig hørt om en aflusning, engelsk 'debugging' ?

Sig mig lige per, - er du ude på at sætte lus i skindpelsen.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 22:40

Per Rønne skrev den 11-06-2008 23:16:

> Har du aldrig hørt om en aflusning, engelsk 'debugging' ?

Det burde vel principielt være en lusekur på dansk?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 06:03

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det burde vel principielt være en lusekur på dansk?

<http://sproget.dk/search?SearchableText=afluse&submit=Start+s%C3%B8gnin
g+>

»Aflusning« er en helt normal substantivdannelse baseret på verbet
»afluse«, der i ODS ses anvendt første gang i 1916, og som i DDO ses
havende to beslægtede betydninger. Den anden naturligvis baseret på det
engelske verbum »debug«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 07:32

Per Rønne skrev den 12-06-2008 07:03:

> [...]
> »afluse«, der i ODS ses anvendt første gang i 1916, og som i DDO ses
> havende to beslægtede betydninger. Den anden naturligvis baseret på det

Interessant at ODS er på nettet.

Jeg er enig med dig i at min brug af afteste nok er inspireret af
afluse. Fascinerende hvordan sprog kan udvikle sig.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 09:06

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Interessant at ODS er på nettet.

Den findes endda direkte tilgængelig, uden om sproget.dk, og kan endda
sættes praktisk op i FireFox:

<http://ordnet.dk/ods/>

<http://ordnet.dk/ods/vejledning_html#browser_opstning>

Med denne opsætning kan du klare et opslag direkte fra adresse-vinduet,
som:

ods dreng,

hvorved man bl.a. kan læse:

=
1) (foræld., især poet.) (ung) kriger; helt. *vi har hørt af (dvs.: om)
Kong Holgers Mænd: | ere raske unge Drenge.DFU. nr.5.7. *Danmark
deiligst vang og vænge, | Lukt med bølgen blaa, | Hvor de vakre voxne
drenge, | Kand i leding gaa.LKok. (PSyv.Viser.(1695).584). *Tappre
Dreng, som Krig forstaaer.Oehl.L.II.3. Jeg kjender Eyvind for saa god en
Dreng . . at han ikke bringer os Hærsagn, uden det er sandt.PMøll.I.202.
*Listet var i Mulm og Nat | hid den tydske Hær, | knap de danske Drenge
| fik Tid at spænde Sværd. Ploug.I.103. jf. (m. overgang til bet. 2.2):
*de gamle Drenge, | Som blev graa i Hildes Leg.Grundtv.BrS.I.
=

> Jeg er enig med dig i at min brug af afteste nok er inspireret af
> afluse. Fascinerende hvordan sprog kan udvikle sig.

Jep .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 15:29

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Fascinerende hvordan sprog kan udvikle sig.

.......og indvikle sig.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 16:56

Morten Lind skrev den 12-06-2008 16:29:

> ......og indvikle sig.

DET er kun takket vores trofaste sprogrøgterskare (ingen nævnt, ingen
glemt, vel Morten) men de har også en del at se til.

Vil fx helst være fri for "fad øl".

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 17:29

> DET er kun takket vores trofaste sprogrøgterskare (ingen nævnt, ingen
> glemt, vel Morten) men de har også en del at se til.

Njaeh, det er nu ikke så slemt, men du opfatter forhåbentlig ikke mig
som sprogrøgter?

For var jeg det, så ja, da havde jeg nok at gøre

> Vil fx helst være fri for "fad øl".

Det samme her

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 18:27

Morten Lind skrev den 12-06-2008 18:28:

> Njaeh, det er nu ikke så slemt, men du opfatter forhåbentlig ikke mig
> som sprogrøgter?

Kun over for mig, og det er jo ikke verdens hårdeste tjans!

> For var jeg det, så ja, da havde jeg nok at gøre

> Det samme her

Har iøvrigt altid undret mig over letmælk. Den vejer da det samme...

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 15:25

> Har du aldrig hørt om en aflusning, engelsk 'debugging' ?

Jo da, men lus er jo også dansk - test er engelsk. Det hedder også
afskære og ikke afslice. Det hedder slice, hvis man vil bruge den
engelske betegnelse.

Ellers er vi jo ude i negation/dobbeltkonfekt og andre uhyrligheder,
uha.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 16:34

> [...]
> engelske betegnelse.
>
> Ellers er vi jo ude i negation/dobbeltkonfekt og andre uhyrligheder,

meningsløs påvirkning fra »afluse«. Men mon ikke vi alle i et eller
andet omfang altid gør os skyldige i noget sådant?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 16:47

> meningsløs påvirkning fra »afluse«. Men mon ikke vi alle i et eller
> andet omfang altid gør os skyldige i noget sådant?

Nåeh - du spiller på akademiske tvetydigheder - det ku´ du jo blot ha´
sagt

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-08 17:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> meningsløs påvirkning fra »afluse«. Men mon ikke vi alle i et eller
> andet omfang altid gør os skyldige i noget sådant?

Jeg kom lige til at undre mig - hvordan, hvornår og i hvilken
forbindelse er det engelske ord "test" blevet til aflusning?

Uanset, hvor meget jeg søger, får jeg kun det resultat, at det engelske
ord "test" på dansk betyder prøve m.m.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 17:16

> [...]
> forbindelse er det engelske ord "test" blevet til aflusning?
>
> Uanset, hvor meget jeg søger, får jeg kun det resultat, at det engelske

Formålet ved at teste er naturligvis at - afluse. En 'debugger' er et
hjælpeprogram der tester med henblik på netop aflusning.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-06-08 17:42

Per Rønne wrote:

> Formålet ved at teste er naturligvis at - afluse. En 'debugger' er et
> hjælpeprogram der tester med henblik på netop aflusning.

Men det er jo to vidt forskellige aktiviteter (omend de er tæt forbundne
og ligner hinanden, så jeg forstår skam godt, hvorfor du om lidt
skriver, at det er én og samme ting).

Først tester man og hvis der er fejl, debugger man. Det giver jo ikke
mening at debugge noget der ikke er bugs i :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 17:58

> [...]
>
> Først tester man og hvis der er fejl, debugger man. Det giver jo ikke
> mening at debugge noget der ikke er bugs i :)

En debugger tester med henblik på aflusning. Den afluser ikke selv men
hjælper udvikleren til at finde frem til fejlene.

Fejlene må udvikleren så selv fjerne, han må altså selv afluse sit C++
program ...

Debuggeren indeholder en bunke faciliteter der gør testningen lettere;
det bliver lettere finde fejlene i programmet.

I gamle dage indsatte vi i stedet en bunke fejludskrifter, med
udskrivning af indholdet bestemte variable. Vi brugte så
kompilatordirektiver til at styre deres 'aktivitetsniveau'. Ja, jeg blev
færdig med mit speciale i 1991, og året efter med den sidste lille
opgave på mit bifag engelsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 18:30

Per Rønne skrev den 12-06-2008 18:57:

> [...]
> det bliver lettere finde fejlene i programmet.
>
> I gamle dage indsatte vi i stedet en bunke fejludskrifter, med

Jeg kommer også tit til at sende print afsted ved en fejltagelse. Jeg
sætter dem dog sjældent ind nogen steder.

> udskrivning af indholdet bestemte variable. Vi brugte så
> kompilatordirektiver til at styre deres 'aktivitetsniveau'. Ja, jeg blev

"daarlig skribent"? Direktiv findes slet ikke på dansk

Tror man ville vælge "oversætterflag" i dag.

> færdig med mit speciale i 1991, og året efter med den sidste lille
> opgave på mit bifag engelsk.

Jaja, og du skulle slå to sten mod hinanden for at få nuller og etter.
HAR hørt historier fra dengang

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 19:04

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg kommer også tit til at sende print afsted ved en fejltagelse. Jeg
> sætter dem dog sjældent ind nogen steder.

Det var udskrifter af typen writeln('Fejl 3. a = ',a);

Indsat mellem kompilatordirektiver, så udskriften let kunne slås fra
eller til. Derefter kørtes programmet, og man kunne se hvor der var
noget galt.

Man udskrev så hele kildekoden på måske 200 sider, og kiggede den
ordentlig igennem på de relevante steder, fandt fejlene, rettede dem i
kilden - på harddisken eller på dat0 i stakken af hulkort. Hvor vi dog
aldrig nåede op på så mange sider kildekoder.

Derefter smed man udskrifterne ud, for at begynde forfra. En 2. dels
studerende kunne nemt bruge 20.000 ark på en nat ... ja, dataloger har
en lidt andet forhold til papir end andre mennesker ...

> "daarlig skribent"? Direktiv findes slet ikke på dansk
>
> Tror man ville vælge "oversætterflag" i dag.

Det »officielle« ord er da mig bekendt kompilatordirektiv - der er jo
tale om et direktiv til kompilatoren om hvilken del af kildeteksten
kompilatoren skal behandle.

> Jaja, og du skulle slå to sten mod hinanden for at få nuller og etter.
> HAR hørt historier fra dengang

Ja, i min tid brugte dat0erne hulkort når vi skulle programmere i Pascal
1100 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-08 12:59

Jan Nyeboe skrev den 29-05-2008 12:40:

> Jeg er glad for at stadig gider hjælpe....

Kan man komme til din maskine udefra? Jeg tror alt andet lige det vil
spare alle parter for megen gråd og tænders gnidslen...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-06-08 22:21

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Så det er altså netop ikke blæseren der yhyre svagt kan høres. Men selve
> harddisken.

Øh, nej det er jo netop efter at blæseren kom til, at larmen
opstod. Da kun var selve harddisken, larmede den stort set ikke. Men
det var måske det, du mente?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 22:29

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Øh, nej det er jo netop efter at blæseren kom til, at larmen
> opstod. Da kun var selve harddisken, larmede den stort set ikke. Men
> det var måske det, du mente?

Jeg fortolkede så det du skrev - fejlagtigt.

Men folk kan da så slå blæseren fra, og se hvad der så sker. Man skal
dog så nok placere den køligt, som i et gammel svaleskab?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-06-08 14:13

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> En Ø3-5cm blæser /er/ bare ikke støjfri. Ø12-14cm kan brumme så lidt,
> at man næsten ikke kan høre det, men de er heller ikke støjfri. Der
> skal bare ikke være blæser i mit kabinet - så let er det.

Så piller du bare blåeseren ud af kabinettet, og stiller det så der
kommer lidt luftstrømning omkring disken. Varm luft stiger jo op, og
konvektions køling er efterhånden en gammel diciplin. Jeg har faktisk
gjort det med det ene kabinet, hvor der sidder en disk, som a) jeg
ved ikke varmer så meget, og b) det ikke gør noget, hvis den dør.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-08 15:02

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
> gjort det med det ene kabinet, hvor der sidder en disk, som a) jeg
> ved ikke varmer så meget, og b) det ikke gør noget, hvis den dør.

- Eller man går ned i nærmeste lavpriselektronik og køber en 35mm Papst
Ultra LowNoise blæser på 11dbA...

- Eller, - hvis man har penge nok, - så køber man en Weiland FW400+800
kabinet med indb. ultra lownoise blæser.... fås bl.a. hos MidtData...

mvh. Erik Richrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 15:05

> [...]
>
> - Eller, - hvis man har penge nok, - så køber man en Weiland FW400+800
> kabinet med indb. ultra lownoise blæser.... fås bl.a. hos MidtData...

eller wiebetech helt uden blæser :)

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-05-08 12:15

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Man kan vel også nøjes med en:
>
> emacs /private/etc/sudoers

Ikke rigtigt. visudo foretager et integritetscheck af sudoers filen,
således at man ikke ender med en ugyldig fil, der ikke kan læses af
sudo.

Den korrekte løsning er at sætte EDITOR miljøvariablen til ens
favoriteditor, og så fortsat bruge kommandoen visudo.

> Alle disse ESC og :wq undgår man ved at bruge emacs ...

Pest eller kolera... TextEditor.app er sikkert et bedre valg.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 12:49

> [...]

> Ikke rigtigt. visudo foretager et integritetscheck af sudoers filen,
> således at man ikke ender med en ugyldig fil, der ikke kan læses af

OK.

.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 30-05-08 10:37

Nej det er frustrerende. Jeg havde tilsvarende problemer med min eksterne
harddisk. Der var kun én løsning desværre og det var at pløje og harve hele
harddisken med en ny opdeling og formattering. Mac bliver ved med at
dominere ens ejerskab af sin egen harddisk. Så må man ikke gøre ditten og så
må man ikke gøre datten.
Systemet overtræder ånden i dansk lovgivning:
Det er forbudt sælger at begrænse købers ret over det købte.
Det eneste desperate tiltag man kan gøre er inden man tager disken i brug.
Så kan man stadfæste en slags allemandsret over den, så vidt jeg skimmede ud
af øjenkrogen, inden jeg begyndte at lege med min nye HP Pavillion med Vista
Home Premium!))

--
Regards Jens "Lyrik" Bech

Svar på forrige indlæg:

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-08 15:23

Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> må man ikke gøre datten.
> Systemet overtræder ånden i dansk lovgivning:
> Det er forbudt sælger at begrænse købers ret over det købte.

Hvis du vil have fulde rettigheder over disken, skal du bare logge ind
som 'root' - altid.

Det er dog ikke det samme som at det er vist; log hellere ind som 'jens'
med administratorrettigheder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-08 15:44

Per Rønne skrev den 30-05-2008 16:23:

> Hvis du vil have fulde rettigheder over disken, skal du bare logge ind
> som 'root' - altid.

Per, det er et dårligt råd, og jeg synes ikke du skal give det til OS X
brugere.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-05-08 16:12

> Per, det er et dårligt råd, og jeg synes ikke du skal give det til OS X
> brugere.

Hørt. Der skal - i min mening - en /rigtig/ god grund til at enable root
under OS X.

I det her tilfælde tror jeg, der større risiko for at der sker noget
skidt end noget godt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-08 16:34

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Per, det er et dårligt råd, og jeg synes ikke du skal give det til OS X
> brugere.

Jeg frarådede det jo også lige bagefter ... men Jens er jo vant til
Windows hvor han altid har været en slags 'root' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 30-05-08 21:48

En angrende synder er Apple belbehagelig.))

Helt ærligt mænd! For I er da mænd ikke? I tør ikke bestemme helt over en
harddisk!? Skal man forstå det sådan? Altså I tør ikke bestemme over en
lille metalputtenut!?))

Der er vidst ikke gået megen Djengis Kahn tabt i Jer!))

--
Regards Jens "Lyrik" Bech

Svar på forrige indlæg:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-08 21:52

> [...]

> lille metalputtenut!?))
>
> Der er vidst ikke gået megen Djengis Kahn tabt i Jer!))

Det handler ikke om at "bestemme over" noget som helst. Normalt er der
heller ikke problemer med externe harddiske ... i det her tilfælder er
lortet jo defekt. Ang. rettigheder på systemet og fidusen i ikke at køre
som administrator eller root er jo at beskytte sig selv mod sig selv.
Men du ved måske helt opræcis hvad _alting_ gør og er til for i OS X ?

Og hvad tror du selv Vista gør som std. ? ... og hvad Microsoft
anbefaler ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-08 04:12

> Det handler ikke om at "bestemme over" noget som helst. Normalt er der
> heller ikke problemer med externe harddiske ... i det her tilfælder er
> lortet jo defekt.

Ja, det burde vel så lære Jan Nyeboe at tage backup af det hele. At
sætte en passende stor harddisk af til TimeMachine, også gerne også en
netværksharddisk til at tage backup af /Users.

Og så gætter jeg på at Jens vil holde fast i at »rigtige mænd ikke tager
backup« - min erfaring er så at »rigtige mænd græder« når de ikke har
taget backup, så jeg siger at »rigtige drenge tager regelmæssige,
inkrementelle backups«, og her er jeg så en »rigtig dreng« .

I øvrigt var Djengis Khan mig bekendt en af historiens største
massemordere. Var Mao, Stalin og Hitler også »rigtige mænd«?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-08 22:56

Jens "Lyrik" Bech skrev den 30-05-2008 22:48:
> [...]
>
> Helt ærligt mænd! For I er da mænd ikke? I tør ikke bestemme helt over
> en harddisk!? Skal man forstå det sådan? Altså I tør ikke bestemme over

Jens, bare lige for en god ordens skyld - jeg har brugt en del tid i
forrige årtusinde på at få penge for at være "root", og man skal kort
fortalt være forsigtig og vide hvad man gør.

Nu er du jo Windowsmand, så det er nok derfor du foretrækker at alle
sikkerhedsmekanismer er slået fra så man kan lave det man vil uden dumme
begrænsninger.

I det aktuelle tilfælde tror jeg det er noget andet der er galt og at
alle disse tiltag er symptombehandling, men har endnu ikke en teori om hvad.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 31-05-08 09:04

Jeg er ikke nogen vinduesmand. Og jeg har både Mac og Windows i spil som en
jonglør jonglerer med flere bolde. Jeg troede et sekund at jeg kunne nøjes
med Mac. Det kan jeg ikke. Jeg må have Windows med. Dualboot gør det ikke
100% for mit vedkommende. Det kunne måske lade sig gøre med dualboot. men så
må jeg konstatere:
Utilstrækkeligt på min MacBook idet dens hardware ikke kan leve op til
HD-DVD og Blu-Ray.
Kunne dualboote i iMac, men der skulle købes en Vista til den og det vil
kræve et eksternt Blu-ray Drev.
Endelig----sådan som laptops styrtdykker i pris er det meget fristende at
snuppe en bid af kagen.
Når man så kommer lidt på afstand af Mac..så ser man også bedre dens
fordele.
"FrontRow" er et virkeligt plus for en filmelsker. Alle biografnyhederne, i
hvert fald de amerikanske trailere til at guide hvad der skal ses fremover.
"Diskværktøj" er rigtig stærkt til at reparere en USB disk efter den har
været rykket fra midt i en arbejdsgang. Skærmvideooptagelse til
demonstration er snmartere til Mac. Batteritiden er bedre på en MacBook en
på en HP Pavillion hvor batteriet kan betragtes som en "nødstrømsforsyning."
Vista advarer imod skadelige tiltag og kan rulle systemet tilbage før den
skadelige hændelse. Men den vil aldrig nægte dig at slette i dine egne
filer. Det kan Mac finde på.

--
Regards Jens "Lyrik" Bech

Svar på forrige indlæg:

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-08 11:42

> [...]

> Vista advarer imod skadelige tiltag og kan rulle systemet tilbage før den
> skadelige hændelse. Men den vil aldrig nægte dig at slette i dine egne

Kun hvis der er noget galt med filsystemet eller med filernes
attributter.

Men husk på at du kun »ejer« de filer, hvor der som ejer står 'jens' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-08 16:21

Jens "Lyrik" Bech skrev den 31-05-2008 10:03:
> Jeg er ikke nogen vinduesmand. Og jeg har både Mac og Windows i spil

Jaja, du er luret som hemmelig undercover-agent fra Microsoft og BluRay.

Det næste bliver ved at du starter en kampagne for at du vil kunne putte
BluRay diske i din iPhone.

> Vista advarer imod skadelige tiltag og kan rulle systemet tilbage før
> den skadelige hændelse. Men den vil aldrig nægte dig at slette i dine

Hvor godt er det? Kan det redde alt?

> egne filer. Det kan Mac finde på.

Der er to niveauer. Er disken skrivebeskyttet pga fx fejl i
filstrukturen, eller er filen beskyttet?

Før man ved det, kan man ikke sammenligne.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 01-06-08 00:00

> Jaja, du er luret som hemmelig undercover-agent fra Microsoft og BluRay.
>
> Det næste bliver ved at du starter en kampagne for at du vil kunne putte
> BluRay diske i din iPhone.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Intet problem det kan jeg allerede hvis jeg vil. Har dog kun en Touch.
For øvrigt er det sjovt for ingen ville jo regne med at en High Def ville
gøre sig i mindre format. Men det gør den fordi den i sit oplæg er meget
skarpere i materialet. Den ekstra fine skarphed følger med selv på små
skærme af en hvis kvalitet selvfølgelig.

> Hvor godt er det? Kan det redde alt?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Stort set ja.

> Der er to niveauer. Er disken skrivebeskyttet pga fx fejl i
> filstrukturen, eller er filen beskyttet?
>
> Før man ved det, kan man ikke sammenligne.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"... plus... Tubular Bells!"))

Hilsen
jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-08 01:31

Jens "Lyrik" Bech skrev den 01-06-2008 01:00:

> [...]
> meget skarpere i materialet. Den ekstra fine skarphed følger med selv på
> små skærme af en hvis kvalitet selvfølgelig.

Nejnej, du skal putte det FYSISKE medie ind i, ikke noget gris med
mediekonvertering eller nowet. Dybt utilfredsstillende fra Apples side.

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> "... plus... Tubular Bells!"))

Den forstod jeg ikke.

Du må ikke være vittig på så avanceret et plan at jeg ikke kan følge med.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-08 05:01

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvor godt er det? Kan det redde alt?

Her minder det vel så om TimeMachine, hvor der automatisk tages
inkrementel bacup af det hele hver time, hvis standardopsætningen ikke
ændres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-05-08 18:29

> [...]

> harddisken med en ny opdeling og formattering. Mac bliver ved med at
> dominere ens ejerskab af sin egen harddisk. Så må man ikke gøre ditten og så

Når man vælger en ekstern harddisk på skrivebordet og tager cmd-I på
den, så kan man hakke af ved "Ignorer ejerskab på denne enhed". Lyder
det ikke lovende?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-06-08 23:30

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

> Interessant.    Må være denne her -
> http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978

Hov, dem har jeg 2-3 styykker af. De fungerer uden problemer
overhovedet, men de larmer som en jetjager, og jeg tør ikke slå den
lille blæser fra.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 07:16

> [...]

> Hov, dem har jeg 2-3 styykker af. De fungerer uden problemer
> overhovedet, men de larmer som en jetjager, og jeg tør ikke slå den

Jeg kan slet ikke høre dem - måske fordi de øvrige maskiner larmer som
en jetjager. Dels min G4/867, dels min MacMini med en LaCie harddisk med
usb- og FW400 hub ... i dag kører systemet, Leopard Server, fra netop
denne harddisk da 80 GB er alt for lidt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-08 08:43

Thomas Bjorn Andersen skrev den 11-06-2008 00:29:

> Hov, dem har jeg 2-3 styykker af. De fungerer uden problemer
> overhovedet, men de larmer som en jetjager, og jeg tør ikke slå den
> lille blæser fra.

Ordet "jetjager" kan jeg ikke lide. Var den helt stille var det noget
andet, men gider ikke have noget der larmer...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 09:13

> Ordet "jetjager" kan jeg ikke lide. Var den helt stille var det noget
> andet, men gider ikke have noget der larmer...

He he. Jeg er lidt ude i samme quest: at finde et lydløst eksternt
kabinet. Det er desuden ikke noget ufravigeligt krav, at den skal være
grim - det synes jeg at rigtig mange er.

Thomas Von Hassel har anbefalet Wiebetech ToughTech
(http://www.wiebetech.com/products/toughtech.php) som ser HELT rigtige
ud, men de koster altså også fra 1k og op. Det er lige dyrt nok, hvis
jeg også skal have en disk i ;)

Hvis du falder over en fanless dimmer (usb er rigeligt til mig), må du
gerne sige til.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 10:38

> Hvis du falder over en fanless dimmer (usb er rigeligt til mig), må du
> gerne sige til.

Jeg kan henvise til Zitechs kabinetter til 2,5" harddiske. Her er i
hvert fald slet ingen vifte ...

Men harddiskene er så til gengæld også mindre, og dyrere. 1500 for en
500 GB harddisk, der skal være lavet som en tre-i-en hd, med tre skiver.

I øvrigt skal jeg helt ind med øret til 3,5" kabinettet for overhovedet
at høre at der er aktivitet derinde - men der er åbenbart nogle der er
mere følsomme end andre.

Personligt plejer jeg ikke at skulle bruge stetoskop for at brokke mig
over hd-støj.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 10:46

Per Rønne wrote:

> Jeg kan henvise til Zitechs kabinetter til 2,5" harddiske. Her er i
> hvert fald slet ingen vifte ...

Hmm. Det er til en nearline/online disk, så det går nok ikke at bruge en
2,5". Der vist heller ikke så meget drøn under hastighed og cache på dem
endnu - i hvert fald ikke til de penge, jeg har lyst til at betale ;)

Og jeg ved godt, at nogle vil indvende, at det ikke giver mening at
sætte den slags diske i et fanless kabinet, men disken står, hvor jeg
lever, så det er en bevidst prioritering. Ro frem for kolde og sunde
diske...

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 11:37

> Hmm. Det er til en nearline/online disk, så det går nok ikke at bruge en
> 2,5". Der vist heller ikke så meget drøn under hastighed og cache på dem
> endnu - i hvert fald ikke til de penge, jeg har lyst til at betale ;)

Strømforsyningen kommer skam også fra usb - udb-kablet er så med med to
udgange, så den kan få ekstra strøm fra computeren.

> [...]
> sætte den slags diske i et fanless kabinet, men disken står, hvor jeg
> lever, så det er en bevidst prioritering. Ro frem for kolde og sunde

Lyder som en 1-værelses lejlighed.

> En Ø3-5cm blæser /er/ bare ikke støjfri. Ø12-14cm kan brumme så lidt, at
> man næsten ikke kan høre det, men de er heller ikke støjfri. Der skal
> bare ikke være blæser i mit kabinet - så let er det.

Bor et tilstrækkeligt stor hul i væggen til et langt fw-kabel, og sæt
harddiskene ud i køkkenet - her bliver støjen så fuldstændigt overdøvet
af køleskabet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 11:39

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Bor et tilstrækkeligt stor hul i væggen til et langt fw-kabel, og sæt
> harddiskene ud i køkkenet - her bliver støjen så fuldstændigt overdøvet
> af køleskabet ...

her er en mere elegant løsning:

<http://www.custom-consoles.com/isobox-studio.php>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 11:56

> her er en mere elegant løsning:
>
> <http://www.custom-consoles.com/isobox-studio.php>

Måske - men vil den ikke øge behovet for viftning?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 12:00

> Måske - men vil den ikke øge behovet for viftning?

jo .. men det er jo ligemeget når disken er lydisoleret inde i kassen.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 15:07

> jo .. men det er jo ligemeget når disken er lydisoleret inde i kassen.

Nu er ingen lydisolering vel perfekt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-08 15:10

> Nu er ingen lydisolering vel perfekt ...

naeh, men de her boxe skulle være ret gode ... de er jo lavet til (lyd)
studie brug ... og lydfolk plejer at være nogen frygtelige nogen at gøre
tilfredse ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 16:36

> naeh, men de her boxe skulle være ret gode ...

Nu så jeg så på priserne: $1.500, svarende til 5*1.25*1500 ≈ knap 10.000
kroner.

Det gider jeg så bare ikke ofre på lydisolering ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 11:55

Per Rønne wrote:

> Lyder som en 1-værelses lejlighed.

Nope. Jeg kan bare godt li', at man ikke er indlagt til at høre på den
slags.

Hmm. Nej...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 11:58

> Nope. Jeg kan bare godt li', at man ikke er indlagt til at høre på den
> slags.

Anbring den i arbejdsværelset i stedet for i stuen ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 12:23

Per Rønne wrote:

> Anbring den i arbejdsværelset i stedet for i stuen ...

Det ændrer jo ikke ved, at jeg ikke gider høre på den slags larm. Det er
da ikke mindre irriterende at høre på den, når man skal arbejde og
koncentrere sig.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-08 15:07

> Det ændrer jo ikke ved, at jeg ikke gider høre på den slags larm. Det er
> da ikke mindre irriterende at høre på den, når man skal arbejde og
> koncentrere sig.

Så skulle du høre min LaCie harddisk beregnet til MacMin. Måske skulle
jeg se at få en sådan lydisoleringsboks?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-06-08 14:27

> [...]
> jeg også skal have en disk i ;)
>
> Hvis du falder over en fanless dimmer (usb er rigeligt til mig), må du

Raidsonic Icybox + 2,5" disk giver en meget stille/næsten lydløs disk. Og
mere end 25Mbit/s overførsel på USB2.

SHG har dem. Eneste minus er prisen kontra størrelsen på de små diske.
http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=425173&lokation=

Icybox koster 154,-! 120/160 GB SATA disk koster 385,-/404,-.

mvh. Mikael K

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-06-08 14:13

> Ordet "jetjager" kan jeg ikke lide. Var den helt stille var det noget
> andet, men gider ikke have noget der larmer...

Har 2 stk. De larmer som alle andre PATA 3,5" harddiske + en lille blæser på
ca. 20mm. Mit gæt er at det er harddisken der høres - ikke den lille blæser.
Men jeg har aldrig haft dem tændt uden harddisk...

mvh. Mikael K

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-08 14:36

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Har 2 stk. De larmer som alle andre PATA 3,5" harddiske + en lille blæser på
> ca. 20mm. Mit gæt er at det er harddisken der høres - ikke den lille blæser.
> Men jeg har aldrig haft dem tændt uden harddisk...

Små tingester der kører rundt larmer HELT vildt og genererer meget høje
toner. Jeg vil vædde med, at det er blæseren der laver den del af
støjen, der er virkelig ubehagelig ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk