hvor køber jeg en Ibook strømforsyning
Fra : jagge

Dato : 23-05-08 18:47

Det stik fra strømforsyningen som går i ibooken er knækket.... så vi
skal have en ny og det haster lidt. Men hvor køber man sådan en til en
rimelig pris ?

Er interesseret i både original and uoriginal.

Det er en 1.42 gHz G4 ibook.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-08 23:12

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> rimelig pris ?
>
> Er interesseret i både original and uoriginal.

Apple sælger en på Apple Store for kr. 599,-, som skulle kunne afsendes
i løbet af to arbejdsdage. Den kan du selv søge på på Apple Store. Links
har det med ikke at virke, når en session udløber.
Kensington laver en "Notebook 70W AC/DC Power Adapter for Apple"
Model number: 33335EU. Den er mere universelt anvendelig med stik for
iPod og for tilslutning til stik i biler. Den er til gengæld mere
klodset og koster omkring kr. 750,-. Jeg har den selv, men stikket til
iBook er blevet trådt fladt. Jeg har ikke kunnet finde nye. Der følger
stik til iPod med. Der er også engelsk netstik med, og det var jeg meget
glad for under en tur til London.

<http://www.datadiscount.dk/eBprod11.asp?idWL=0&idMN=&idCS=&idPG=psuA&id
GB=Kensington&idGUID=>
<http://www.edbbiksen.dk/shop/kinsington-notebook-70w-11928p.html>
<http://www.shopitonline.dk/PartDetail.aspx?q=p:831262>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 24-05-08 11:19

> Apple sælger en på Apple Store for kr. 599,-, som skulle kunne afsendes
> i løbet af to arbejdsdage.

De er sgu ikke kede af det. Lidt hampert synes jeg.

Men tak for hjælpen, jeg kigger lige efter alternativer også.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-08 13:22

> De er sgu ikke kede af det. Lidt hampert synes jeg.

Sjovt nok havde jeg gættet, at du ville synes det. Sådan er det altid.
Folk skriver også tit, hvis deres harddisk er gået i stykker. Deres data
er angiveligt enormt vigtige, og de vil gøre alt for at få dem igen.
Derefter spørger de, om der er et gratis program, de kan hente fra
nettet, som kan læse den ødelagte harddisk. Hvis deres data virkelig er
så vigtige, så lyder det lidt underligt, at det ikke må koste noget, at
få dem skaffet frem.
På samme måde skriver du, at det skal gå lidt hurtigt. Det må
vel være fordi, du er afhængig af computeren. Samtidig må det ikke koste
kr. 600,-. Hvad havde du forestillet dig, at det skulle koste?
Kensingtons opladere er noget dyrere, også dem til andre computere end
Apples. Lenovos opladere koster i runde tal kr. 500-900,- afhængig af
model. Opladere til bærbare computere koster altså i det niveau, og
Apples ligger endda ikke i den dyre ende.
Jeg tabte en oplader til en PowerBook for ti år siden. Den var,
så vidt jeg husker, noget dyrere. Den kunne kun skaffes som original
reservedel af en autoriseret forhandler. Det var lidt besværligt. Den
her kan bestilles til hurtig levering til din hoveddør. Det er da enormt
nemt.

> Men tak for hjælpen, jeg kigger lige efter alternativer også.

Held og lykke. Prøv evt. at finde en brugt. Vi har desværre kun én
tilbage, og den vil jeg nødig af med endnu. Vores PowerBook er ved at
være død, men vi skal lige have en anden computer at lægge data over på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 24-05-08 14:03

> [...]
> er angiveligt enormt vigtige, og de vil gøre alt for at få dem igen.
> Derefter spørger de, om der er et gratis program

Forstår egentlig ikke hvorfor det er væssentligt for dig at hænge mig ud
som gnier.

Ja jeg synes sgu det er dyrt for en strømforsyning til en ældre bærbar.
Har lige været i humac, her ville de have 800 kr for en tilsvarende. Det
er muligt at du finder prisen rimelig, sådan er man jo så forskellig.

Ydermere ser det ud til at apples er af usædvanlig dårlig karakter. Ud
af 165 anmeldelser på apple shop for den 1.5 stjerne.

Men jeg har fundet en brugt jeg muligvis kan få fingrene i. Alternativt
tager jeg chancen med en kinesisk kopi jeg også har fundet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-08 16:45

> [...]
>
> Men jeg har fundet en brugt jeg muligvis kan få fingrene i. Alternativt
> tager jeg chancen med en kinesisk kopi jeg også har fundet.

må jeg gerne advare imod kopi'erne ... de er af ekstremt ringe kvaitet
og du risikerer bare at den futter af og evt. tager dit hus med sig.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 24-05-08 17:32

> må jeg gerne advare imod kopi'erne ... de er af ekstremt ringe kvaitet
> og du risikerer bare at den futter af og evt. tager dit hus med sig.

Hmm, på den måde minder de måske om apples. Har du læst bruger reviews
af den originale på apples hjemmeside. Det er ikke imponerende
tilbagemeldinger. Ud af 165 får den 1.5 stjerne ud af 5.

Det taler ikke for at købe originalt, men jeg vil da have dit råd i
tankerne.

VEnlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-08 19:18

> Forstår egentlig ikke hvorfor det er væssentligt for dig at hænge mig ud
> som gnier.

Det er skam ikke væsentligt for mig. Jeg er sådan set ret ligeglad. Jeg
bruger bare tid på at finde en løsning til dig med de bedste
intentioner. Du gjorde jo opmærksom på, at det gerne måtte gå hurtigt,
så jeg regnede med, at det var vigtigt for dig at få computeren til at
fungere igen i en fart. En anden gang kunne du jo godt bruge lidt tid på
selv at finde priser, som er let tilgængelige på nettet, og så kunne du
derefter spørge her i gruppen efter en ekstra billig løsning, hvis du
fandt priserne for høje.

> Ja jeg synes sgu det er dyrt for en strømforsyning til en ældre bærbar.
> Har lige været i humac, her ville de have 800 kr for en tilsvarende. Det
> er muligt at du finder prisen rimelig, sådan er man jo så forskellig.

Så er Apples jo 25% billigere. Det er da en flot rabat. Som nævnt er
opladere fra uoriginale producenter endnu dyrere, og pc-mærker som
Lenovo sælger opladere i samme prisklasse. Jeg vil derfor mene, at dine
forventninger om, hvad prisen på en oplader skal være, er skudt noget
ved siden af. Det ville jo svare til, at jeg forventede at kunne få en
bærbar pc til kr. 2.500,-, og jeg mente, at kr. 5.000,- var en "hamper"
pris.
Hvordan skulle en oplader i øvrigt blive billigere at producere,
fordi computeren bliver ældre. Jeg forstår godt, at det er surt og
virker ulogisk, men sådan er det desværre bare. Ældre typer RAM og
harddiske er også dyre.

> Ydermere ser det ud til at apples er af usædvanlig dårlig karakter. Ud
> af 165 anmeldelser på apple shop for den 1.5 stjerne.

Det er jo altid brokhovederne, der skriver. Der er tale om den oplader,
der fulgte originalt med computeren. Mig bekendt har der ikke været
specielt mange klager over den. Nå ja, de første modeller havde vist en
lidt svag forbindelse mellem ledning og oplader, men det blev rettet.
Jeg havde en, hvor ledningen knækkede indvendigt efter 3-4 år, men
ellers har både vi og mange af vores venner haft adskillige af dem uden
problemer.

> Men jeg har fundet en brugt jeg muligvis kan få fingrene i. Alternativt
> tager jeg chancen med en kinesisk kopi jeg også har fundet.

Det lyder da fint. Hvor finder man sådanne uoriginale opladere? Jeg vil
da gerne vide det, hvis jeg får brug for det engang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 24-05-08 20:05

> Det lyder da fint. Hvor finder man sådanne uoriginale opladere? Jeg vil
> da gerne vide det, hvis jeg får brug for det engang.

Jeg har fundet dem på ebay. Og så var jeg foriøvrigt ikke utilfreds med
hjælpen fra dig. Mener bestemt jeg skrev tak for hjælpen, men prisen
synes jeg stadig er høj.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-05-08 10:40

> Jeg har fundet dem på ebay. Og så var jeg foriøvrigt ikke utilfreds med
> hjælpen fra dig. Mener bestemt jeg skrev tak for hjælpen, men prisen
> synes jeg stadig er høj.

OK, det er jo fair nok. Jeg forstår da godt, du ikke vil ofre alverden
på en ældre computer. Jeg syntes bare, det var billigt, men det kommer
jo an på, hvad ens forventninger er. Nu har jeg set i min gamle e-mail
efter kvitteringer. I 2006 skulle jeg have en oplader. Apple solgte ikke
den originale på nettet. Derimod havde de den fra Kensington. Den gav
jeg kr. 1099,- for i 2006. Da jeg også bruger computeren
erhvervsmæssigt, måtte jeg have en hurtig løsning.
Som nævnt måtte jeg også købe en oplader til en gammel model
PowerBook for ti år siden. Den var også dyrere, og den skulle skaffes
gennem et værksted. I dag kan man købe de nye strømforsyninger i enhver
Fona eller Merlin, og den lidt ældre model, du mangler, kan købes for
kr. 599,- på nettet. Det er jo ikke ret meget mere end det halve af,
hvad jeg gav for to år siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 24-05-08 17:03

> [...]
> reservedel af en autoriseret forhandler. Det var lidt besværligt. Den
> her kan bestilles til hurtig levering til din hoveddør. Det er da enormt

Hæ, hæ, som jeg tidligere har udtrykt: "Welcome to switcherworld".

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-08 10:01

On 2008-05-24 14:21:45 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Lenovos opladere koster i runde tal kr. 500-900,- afhængig af
> model.

Det stemmer vist fint overens med listepriserne.

Avancen på netop PSU'er er dog hamper. Den aftale vi har på jobbet med
lenovo betyder eks at vi ender på ca 120kr + moms for en oplader.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 24-05-08 14:19

On Sat, 24 May 2008 12:19:08 +0200, <jagge> wrote:

> De er sgu ikke kede af det. Lidt hampert synes jeg.
>
> Men tak for hjælpen, jeg kigger lige efter alternativer også.

det kan ta en uke eller to, men i fjor høst bestilte jeg en uoriginal
lader til min gamle powerbook på eBay.com. Kostet vel ca. $30 inkludert
frakt.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : jagge

Dato : 24-05-08 14:42

> det kan ta en uke eller to, men i fjor høst bestilte jeg en uoriginal
> lader til min gamle powerbook på eBay.com. Kostet vel ca. $30 inkludert
> frakt.

Det er nok den jeg har kigget på :0)

Har den fungeret godt ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 24-05-08 16:14

On Sat, 24 May 2008 15:41:59 +0200, <jagge> wrote:
> Det er nok den jeg har kigget på :0)
>
> Har den fungeret godt ?

Den har fungert godt i 9 måneder nå.

Fra : jagge

Dato : 24-05-08 17:32

> Den har fungert godt i 9 måneder nå.

Fint, det bliver sådan en hvis den brugte ikke kan købes.

Tak for tippet

Jakob