Bento, hvad synes I?
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-05-08 07:59

Filemaker har jo lavet den her database, der hedder Bento. Den skulle
være til private og små virksomheder og gøre det let for alle at lave
databaser. Der er færdige databaser til iCal og Adressebog, og det
skulle være alletiders at organisere sit liv med Bento.
Jeg har hentet den gratis prøveversion, og jeg synes egentlig,
det hele virker lidt rodet. Der er iCal-aftaler i en lang rækkke fra
2006 til 2010. Det er ikke særligt overskueligt. Hvad synes I andre om
Bento, hvis der ellers er nogen, der har prøvet det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-05-08 21:35

> [...]
> 2006 til 2010. Det er ikke særligt overskueligt. Hvad synes I andre om
> Bento, hvis der ellers er nogen, der har prøvet det?

Næh, det siger heller ikke mig noget, så jeg vil fortsætte med
Adressebog, iCal og deslige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-08 07:54

> Næh, det siger heller ikke mig noget, så jeg vil fortsætte med
> Adressebog, iCal og deslige.

Fra en diskussion på filemaker-gruppen comp.databases.filemaker har jeg
kunnet se at det er en ganske lille database, man næppe kan bruge til
noget synderligt. Det med integrationen med iCal mv synes jeg dog lyder
interessant.

Mon man også kan gøre det fra FileMaker 9 Advanced?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-05-08 22:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Fra en diskussion på filemaker-gruppen comp.databases.filemaker har jeg
> kunnet se at det er en ganske lille database, man næppe kan bruge til
> noget synderligt.

Hvordan lille? Få funktioner? Eller er den begrænset i antallet af
poster?

> Det med integrationen med iCal mv synes jeg dog lyder
> interessant.

Så vidt jeg har forstået kører både iCal og Adressebog i SQLite, så det
burde være enkelt at lave noget, som kan integreres dermed.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-08 04:12

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Hvordan lille? Få funktioner? Eller er den begrænset i antallet af
> poster?

Den skulle være af typen Works, med få men til gængæld let anvendelige
funktionaliteter. Baseret på enkle skabeloner, der hurtigt genererer
master-details, men så heller ikke videre.

Mon ikke man kan downloade en trial-version? Jo, minsandten:

<http://www.filemaker.dk/products/bento/overview.html>

Prøv den, og fortæl derefter nærmere.

> Så vidt jeg har forstået kører både iCal og Adressebog i SQLite, så det
> burde være enkelt at lave noget, som kan integreres dermed.

Så burde det veli og for sig også være muligt at integrere disse i
almindeligt File Maker Pro 9 Advanced, som jeg bruger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-08 18:32

> [...]

> Så burde det veli og for sig også være muligt at integrere disse i
> almindeligt File Maker Pro 9 Advanced, som jeg bruger.

Jeg har nu kørt User's Guide på 100 sider igennem.

Jeg tror at alle brugere af iWork 08 vil have gavn af programmet; det er
det nødvendige supplement til Keynote, Pages og Numbers.

Og den deler data med iCal og Adressebog, noget man tilsyneladende kun
vanskeligt kan med min egen FileMaker Pro 9 Advanced, så har man til
enkelte applikationer brug for at integrere iCal og Adressebog, er Bento
vejen.

Bento understøtter master-details, og sikkert også andre ting. Scripts
er dog ikke en option, så har man brug for scripts eller for at lave
stand alone programmer må man til FMP Advanced.

Hvis vi altså holder os til FileMakers produkter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-08 23:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg tror at alle brugere af iWork 08 vil have gavn af programmet; det er
> det nødvendige supplement til Keynote, Pages og Numbers.

Til hvad? Som et databaseprogram eller pga. integrationen med iCal og
Adressebog? Ikke for at være negativ, men umiddelbart synes jeg ikke,
jeg har det helt store at bruge det til. Jeg vil derfor gerne vide, om
der er nogle muligheder, jeg har overset.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 03:49

> [...]
> jeg har det helt store at bruge det til. Jeg vil derfor gerne vide, om
> der er nogle muligheder, jeg har overset.

Integrationen med iCal og Adressebog er uhyre praktisk, både når det
drejer sig om at få dem 'serveret' på andre måder, og når det drejer sig
om udvidelse af deres funktionalitet.

Når det er sagt kan jeg ikke se hvordan man kan leve uden et
databaseprogram ... men her bruger du måske Excel eller Numbers? Til at
agere flad database?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-08 20:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Når det er sagt kan jeg ikke se hvordan man kan leve uden et
> databaseprogram ... men her bruger du måske Excel eller Numbers? Til at
> agere flad database?

Hej Per

Tænk - det har kunnet lade sig gøre i mere end et halvt århundrede, er
det ikke fantastisk?

Eller har du glemt din ungdoms indstilling til humanisme?

Jeg tillader mig at drille lidt, fordi jeg privat faktisk kun kender
dig, der benytter en (ovenikøbet professionel) database.

Men jeg er modtagelig for lyset, hvis du vil forklare mig, hvad jeg
skulle bruge en database til.

Jeg bruger min computer til billedbehandling, illustrationer,
sideopsætning og artikelskrivning. Adobes CreativeSuite indeholder
naturligvis sin egen database, men udover det - har jeg så brug for én?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-08 21:46

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Tænk - det har kunnet lade sig gøre i mere end et halvt århundrede, er
> det ikke fantastisk?
>
> Eller har du glemt din ungdoms indstilling til humanisme?

Umiddelbart efter skolen begyndte jeg faktisk på polit-studiet, men
endte så med at blive cand.scient. i datalogi; tal og registreringer er
ikke fremmede for mig, og jeg har da også gennemført HD-studiet i
Regnskabsvæsen.

> [...]
> sideopsætning og artikelskrivning. Adobes CreativeSuite indeholder
> naturligvis sin egen database, men udover det - har jeg så brug for én?

Jeg bruger faktisk to forskellige, til to forskellige ting.

DevonThink Pro til at gemme sider fra www, og FileMaker Pro til en
kontaktdatabase jeg har kørt med i vel efterhånden 20 år [oprindelig i
dBase II til CP/M-80] samt andre databaser til registreringer af
forskellige ting.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-08 00:40

> [...]

> kontaktdatabase jeg har kørt med i vel efterhånden 20 år [oprindelig i
> dBase II til CP/M-80] samt andre databaser til registreringer af

Jeg vil gerne stille mig op i køen og indrømme, at jeg heller ikke føler
det store behov for en database. Jeg lavede viste engang en adressebog i
Clairis Works. Jeg har endda lavet en liste over patienter til lidt
forskning. I dag har jeg Adressebog til kontakter, iTunes til musik og
iPhoto til mine billeder. Jeg kan ikke rigtig se, hvad jeg ellers skulle
lave en database over. Jeg har et bankbogsregnskab, men det laver jeg
naturligvis i et regneark (Numbers), men det kunne vel også laves i en
database.
--
Henrik Münster
Esbjerg