iPod forøge lydstyrken?
Fra : Mich Ottosen

Dato : 18-05-08 13:36

Jeg mener at have læst, at de nyeste versioner af iPod (min er en Nano
8GB 3.gen.(?)) er droslet ned i lyden. Det er noget med at myndighederne
vil forhindre os i at få høreskader, og det er vist osse noget med
trafiksikkerhed. Det er jo OK og hensynsfuldt. Men min iPod kan altså
ikke spille ret højt, synes jeg. I støjende omgivelser er det svært at
høre lyden. Jeg har brugt den på fly og lydbilledet er næsten for svagt
til at overdøve flystøjen. I toget er det vel det samme?
Hvordan kan man skrue op for lyden? Har prøvet alle muligheder i
indstillinger, naturligvis, så det er vel et eller andet hack, man skal
bruge?
Mener at have læst et eller andet om det, men det var måske nok for
klassiske iPod? Har googlet meget, men ikke fundet noget brugbart.

Anyone?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Christian Lynbech

Dato : 18-05-08 16:17

Jeg kender ikke noget til om der lavet nogle særlige begrænsninger i nye
ipods, min iTouch 32Gb har ihvertfald ikke noget problem med at spille
højt.

Der er dog flere forhold der kan påvirke din oplevelse af lydtrykket.

Dels er der indstillnger. Dels kan man sætte en begrænser på lydstyrken,
dels har jeg oplevet på min gamle nano at hvis man enabler den facilitet
der får alle numre til at spille i samme lydstyrke (kan ikke lige huske
hvad det hedder), så er resultatet tit at der justeres ind efter det
mest stille nummer.

Dernæst skal man huske på at valget af hovedtelefoner kan påvirke hvor
meget lyd der kommer ud. Jeg er på ingen måde ekspert men hovedtelefoner
har somme tider en modstand (et antal ohm) opgivet og jeg tror at der er
sådan at jo lavere ohm desto kraftigere er lyden der komme ud.

Endelig skal man huske at musik har forskellige indspilnings-niveauer.
Podcasts fra P1 har en tendens til at ligge noget lavere end
f.eks. Selvsving fra P3.

Er man desparat nok er en mulighed at gå ind i iTunes og justere
lydstyrken (vælg et antal numre og find Info, der er der en slider) men
det kan være et kvalitetstab forbundet hermed (selvom det nok drukner i
alle de andre lydmæssige kompromiser man typisk har indgået).

-- Christian

Fra : Mich Ottosen

Dato : 18-05-08 20:38

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

Tak for dit fyldige svar, Christian

> [...]
> det kan være et kvalitetstab forbundet hermed (selvom det nok drukner i
> alle de andre lydmæssige kompromiser man typisk har indgået).

Ja, det er da værd at prøve, men tab af kvalitet? I forvejen er mp3 j
ikke brillant, såååå ...

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-08 08:40

> [...]

> der får alle numre til at spille i samme lydstyrke (kan ikke lige huske
> hvad det hedder), så er resultatet tit at der justeres ind efter det

Equalizer?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-08 16:25

Mich Ottosen skrev den 18-05-2008 14:36:
> Jeg mener at have læst, at de nyeste versioner af iPod (min er en Nano
> 8GB 3.gen.(?)) er droslet ned i lyden. Det er noget med at myndighederne

Hvis du ikke har låst topniveauet i selve iPod'en, kan den altså spille
RET højt. Af hensyn til din hørelse, bør du nok overveje et par
støjudlignende hørebøffer i stedet for at bare overdøve.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 18-05-08 20:38

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvis du ikke har låst topniveauet i selve iPod'en, kan den altså spille
> RET højt.

Tak for svar
Det har jeg ikke, jeg har låst den på det som jeg skønner til at være
80% af lydniveauet. Så vidt jeg kan se skal man trykke på "afspil" for
at låse den den fast, men det virker ikke hos mig. Hvis altså afspil er
kanppen i midten (eller enkeltpilen nederst på ringen - har prøvet
begge).
Men måske er jeg bare ved at blive lidt mere tunghør?

>Af hensyn til din hørelse, bør du nok overveje et par
> støjudlignende hørebøffer i stedet for at bare overdøve.

Ja, jo, det ville være den mest optimale løsning. Prøvede et par Bose
hos Apple, det var meget, meget fint til rock/pop. Men de koster jo i
nærheden af det samme som en iPod Nano, så det fordobler projektets
pris.

Derudover skal iPod'en være mit transportable edutainmentcenter, så jeg
vil helst blot bruge de små hvide, der følger med.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-08 20:50

Mich Ottosen skrev den 18-05-2008 21:37:

> [...]
> at låse den den fast, men det virker ikke hos mig. Hvis altså afspil er
> kanppen i midten (eller enkeltpilen nederst på ringen - har prøvet

Det er vist bare knappen i midten. Prøv igen. De sidste 20% gør en ret
stor forskel.

> Men måske er jeg bare ved at blive lidt mere tunghør?

Måske. Overvej en teleslynge udgave.

> [...]
> hos Apple, det var meget, meget fint til rock/pop. Men de koster jo i
> nærheden af det samme som en iPod Nano, så det fordobler projektets

Tjah, hvad er din hørelse værd? Bare cirka?

> Derudover skal iPod'en være mit transportable edutainmentcenter, så jeg
> vil helst blot bruge de små hvide, der følger med.

Fly? Tog?

Jeg tror personligt at på lange flyrejser kan sårn en støjudligner tage
en del mental træthed - jeg skal i hvertfald have en inden jeg skal på
langtur igen.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 18-05-08 21:09

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er vist bare knappen i midten. Prøv igen. De sidste 20% gør en ret
> stor forskel.

OK, OK, jeg skal nok prøve igen igen igen.

> Måske. Overvej en teleslynge udgave.

Er sådan én ikke forbandet tung?

> Tjah, hvad er din hørelse værd? Bare cirka?

En formue

> Fly? Tog?

Både og, men dog ikke på én og samme gang.

> Jeg tror personligt at på lange flyrejser kan sårn en støjudligner tage
> en del mental træthed - jeg skal i hvertfald have en inden jeg skal på
> langtur igen.

Der har du sikkert fat i noget af det rigtige. Den enerverende støj fra
en jetmotor kan helt sikkert give mentalt træthed. Så Niels Jørgens råd
om et høreværn er måske en god løsning. Men måske vil Kranen opfatte det
som et kedeligt signal?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-08 21:50

Mich Ottosen skrev den 18-05-2008 22:08:

> OK, OK, jeg skal nok prøve igen igen igen.

Du skal nok lære det. Det er ikke så svært.

> Er sådan én ikke forbandet tung?

Ingen anelse. Det er dig der er døv.

> En formue

Se se, så er prioriteterne jo på plads.

Hvor stor en formue?

> Både og, men dog ikke på én og samme gang.

Det er det sjældent. Der var jernbanefærger i gamle dage, men det er
heldigvis en saga blot.

> [...]
> en jetmotor kan helt sikkert give mentalt træthed. Så Niels Jørgens råd
> om et høreværn er måske en god løsning. Men måske vil Kranen opfatte det

Køb hende et par lyserøde, så er hun glad for at du tænker på hende.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-05-08 21:29

Mich Ottosen wrote:

> [...]
>
> Derudover skal iPod'en være mit transportable edutainmentcenter, så jeg
> vil helst blot bruge de små hvide, der følger med.

Alternativt er der jo de der in ear-dimser (med gummi-vindfang), som
ikke teknomagisk fjerner støj, men eliminerer den mekanisk ved at
udfylde det indvendige at øret. Jeg har selv haft to-tre halvbillige sæt
og de virker rigtig fint. Jeg har ladet mig fortælle, at denne type
høretelefoner kun bliver bedre med prisen.

Mht. lydstyrke, så afhænger det altså også rigtig meget af
høretelefonerne. Jeg havde et sæt in ear fra JVC der spillede rigtig
fint, men med meget lav maksimal styrke. Nu har jeg et lignende sæt fra
Creative, der lyder knapt så godt, men har en ret høj maksimal styrke.
Afspilleren er den samme...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-05-08 16:29

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> Mener at have læst et eller andet om det, men det var måske nok for
> klassiske iPod? Har googlet meget, men ikke fundet noget brugbart.

Køb et par høreværn at tage på ovenover.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 18-05-08 20:38

> Køb et par høreværn at tage på ovenover.

Tak for den fine idé. Det er lige den slags løsninger, jeg godt kan
lide. Men på den anden side prøver jeg osse at minimere mængden af
tilbehør, når jeg rejser
Men jeg har næsten lyst til at prøve ideen af næste gang, jeg skal
rejse. Tager skovhjelmen med (med visir og regnslag i nakken). Så skal
jeg nok kunne falde i snak med medpassagererne

--
v.h.,
Mich.