Ny harddisk larmer
Fra : Helge Hammer

Dato : 17-05-08 21:54

Jeg har sat en 500 Gib Seagate, købt hos Apple Store, i min Mac Pro som
HDD nr. 2. Desværre brummer den så højt at jeg ikke kan holde ud at høre
på den. Er der nogen erfaringer med støjende Seagate harddiske fra Apple?

--
Helge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 21:58

Helge Hammer <helge.hammer@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg har sat en 500 Gib Seagate, købt hos Apple Store, i min Mac Pro som
> HDD nr. 2. Desværre brummer den så højt at jeg ikke kan holde ud at høre
> på den. Er der nogen erfaringer med støjende Seagate harddiske fra Apple?

Det skal de ikke ... retur med den. Men du er sikker på det er den der
larmer ?

/thomas

Fra : Helge Hammer

Dato : 17-05-08 22:01

Thomas von Hassel skrev:

> Det skal de ikke ... retur med den. Men du er sikker på det er den der
> larmer ?
>
> /thomas

Ja. OK så får de den retur. Tak for hjælpen.

--
Helge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-08 22:49

Helge Hammer wrote:

> Ja. OK så får de den retur. Tak for hjælpen.

Prøv lige mit forslag først.

mvh. Erik Richard

Fra : Helge Hammer

Dato : 19-05-08 19:41

Erik Richard Sørensen skrev:

> Prøv lige mit forslag først.
>
> mvh. Erik Richard

OK, jeg byttede de to harddiske om, så den nye sidder i ramme 1, og nu
støjer det ikke mere. Jeg kan faktisk godt bruge en skruetrækker, så det
er nok Eriks diagnose, der er rigtig (vibrationer i rammen). Men hvorfor
den ene får rammen til at vibrere og den anden ikke, ved jeg ikke.
Det er en 250 og en 500 Gb Seagate.

--
Helge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-08 20:39

Helge Hammer wrote:

> [...]
> er nok Eriks diagnose, der er rigtig (vibrationer i rammen). Men hvorfor
> den ene får rammen til at vibrere og den anden ikke, ved jeg ikke.

Det præcis det samme, vi gjorde, så her sidder min ene 320gb i ramme 1,
og 250gb disken i ramme 2. - Og det er ramme 3, der nu larmer her - også
med en 320gb...

Jeg går ud fra, din 250gb er en ST250820AS-P og din 500gb en ST500620AS?
- Jeg har ingen anelse om, hvorfor den ene får rammen til at vibrere, og
den anden ikke gør. Men jeg vil gætte på, at 'AS-P' serien har en bedre
stabilisering i selve diskmotorens ophæng. - Jeg har ladet mig fortælle,
at 'AS-P' serien er dedikeret til levering med hurtige comptere som std.
disk, mens den alm. 'AS' serie er alm. std. 'hyldevare'. så en alm.
'hyldevare' + - efter min mening - noget spinkle ophæng til rammerne,
skal der ikke meget til for at overføre vibrationer.

Jeg har desuden 2 eksterne ST500620AS i et par NewerTech MiniStack V3
kabinetter. - De sidder i en kraftig ramme i kabinetterne, og der er
ingen støj fra dem. - Men sætter jeg en finger let på siden af
kabinetterne, kan jeg godt mærke en svag vibration...

mvh. Erik Richard

Fra : Helge Hammer

Dato : 20-05-08 23:13

> [...]

> 'hyldevare' + - efter min mening - noget spinkle ophæng til rammerne,
> skal der ikke meget til for at overføre vibrationer.

250'eren er en ST3250824AS P og 500'eren er en ST3500630AS P, så det er
åbenbart ikke helt de samme som du har. 250'eren er den der sad i
maskinen, da jeg købte den.

--
Helge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-08 00:01

Helge Hammer wrote:

> 250'eren er en ST3250824AS P og 500'eren er en ST3500630AS P, så det er
> åbenbart ikke helt de samme som du har. 250'eren er den der sad i
> maskinen, da jeg købte den.

Samme her med 250gb disken, og det er den samme, men bare 4
produktionsserier nyere. Men 500gb disken er ikke den samme. - Har du
købt den gennem AppleStore? - ST3500630AS-P er samme diks, som sidder i
den store MacPro Xeon 8-kernes som std. disk. - Jeg har endnu ikke set
en 'AS-P' som alm. 'hyldevare'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-08 09:59

> [...]
> købt den gennem AppleStore? - ST3500630AS-P er samme diks, som sidder i
> den store MacPro Xeon 8-kernes som std. disk. - Jeg har endnu ikke set

P er nok blot et tegn på at det er OEM diske ...

/thomas

Fra : Helge Hammer

Dato : 22-05-08 22:15

> [...]

> købt den gennem AppleStore? - ST3500630AS-P er samme diks, som sidder i
> den store MacPro Xeon 8-kernes som std. disk. - Jeg har endnu ikke set

Ja, jeg købte den i Apple Store, jeg turde ikke andet, fordi jeg ikke
kunne finde nogen med P i enden andre steder. Men jeg kan se at en
tilsvarende disk, men uden P, koster under det halve i ProShop.

--
Helge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-08 22:46

Thomas von Hassel wrote:

> Det skal de ikke ... retur med den. Men du er sikker på det er den der
> larmer ?

Det er næppe disken i sig selv, men overførte vibrationer. - Helge har
en MacPro som min, og jeg har præcis samme problem... Man kan afhjælpe
det, som jeg svarer Helge direkte, og det kan også hjælpe i en periode,
hvis man lige åbner lågen og skubber lidt til diskrammen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 22:49

> [...]
> det, som jeg svarer Helge direkte, og det kan også hjælpe i en periode,
> hvis man lige åbner lågen og skubber lidt til diskrammen...

Nu er brummen jo en meget vag formulering .. og jeg har ikke selv være
ude for det ... men det kræver natuglivis at disken bliver skruet
rigtigt fast

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-08 22:43

Helge Hammer wrote:
> Jeg har sat en 500 Gib Seagate, købt hos Apple Store, i min Mac Pro som
> HDD nr. 2. Desværre brummer den så højt at jeg ikke kan holde ud at høre
> på den. Er der nogen erfaringer med støjende Seagate harddiske fra Apple?

- Det sker typisk, hvis disken ikke er skruet meget godt fast i rammen.
- fingrene er ikke nok, så du skal bruge en skruetrækker...

Det er diskens rotationshastighed - kombineret med de vibrationer, der
så opstår, der får rammen til at vibrere og overføre dem, så de
forstærkes i kabinettet. - Jeg oplevede nøjagtig det samme, da jeg fik
monteret disk nr. 2. Det er især galt, hvis nr. 2 disk sidder i ramme 2
og 3. - og lige nu larmer min disk nr. 3, så den skal lige
efterspændes....

Jeg overvejer, om det evt. kunne hjælpe, hvis man får fat i en smal -
ca. 0,5-1 mm tyk gummiliste og limer den på rammekanten, så kun
skruehullerne er fri. Det vil eliminere vibrationerne helt.

Mine diske er 320gb SATA-II Seagate ST320620AS. - Jeg går ud fra, dine
er nogenlunde samme type...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 22:47

> Jeg overvejer, om det evt. kunne hjælpe, hvis man får fat i en smal -
> ca. 0,5-1 mm tyk gummiliste og limer den på rammekanten, så kun
> skruehullerne er fri. Det vil eliminere vibrationerne helt.

slet ikke nødvendigt .. jeg har endnu ikke set/hørt en macpro med ekstra
diske som larmede pga. resonans med de extra diske ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-08 22:57

Thomas von Hassel wrote:

> slet ikke nødvendigt .. jeg har endnu ikke set/hørt en macpro med ekstra
> diske som larmede pga. resonans med de extra diske ...

Jeg er faktisk ligeglad med, hvad du har eller ikke har oplevet, men vi
er altså andre, der har! - Og det sker stadig, og jeg har haft den hede
hos Humac, fordi jeg troede, der var noget helt galt. De to daværende
diske blev efterspændt og det forsvandt. - De to sidste diske er
åbenbart ikke blevet spændt lige så godt, så det skal gøres, når jeg
orker det...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 23:06

> [...]
> diske blev efterspændt og det forsvandt. - De to sidste diske er
> åbenbart ikke blevet spændt lige så godt, så det skal gøres, når jeg

Du får det bare til at lyde som om det er et generelt problem .. hvad
det ikke, er såfremt man kan finde ud af betjene en skruetrækker. Apple
har dog været så dumme at kærven på hardisk skruerne på de nyere
macpro'er er lidt tricky så du _skal_ bruge det rigtige nr. philips
skruetrækker for ikke at takke dem over .... de nye har heller ikke det
der ligner fingerskruer mere ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-08 00:30

Thomas von Hassel wrote:

> Du får det bare til at lyde som om det er et generelt problem .. hvad
> det ikke, er såfremt man kan finde ud af betjene en skruetrækker.

Det er bare så let at sige - "send den tilbage, det er en fejldisk", -
uden at man har forsøgt en fejlcheck OG lyttet til, hvad andre måtte
have af erfaringer.

> [...]
> philips skruetrækker for ikke at takke dem over .... de nye har
> heller ikke det der ligner fingerskruer mere ...

Ja, det er ikke bare Apple, der bruger de typer skruer. - Det er der
mange andre, der også gør. Det kan anbefales at købe det sæt 'computer-
& elektronikværktøj', ALDI ofte har på programmet til 39,95kr.. Udover
'de rigtige' computerskruetrækkere er der mange nyttige dimser i det sæt.

mvh. Erik Richard