Forslag til generalforsamlinger
Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-08 11:16

Jeg vil gerne have en second opinion her:

Når der indkaldeles til en ekstraordinær generalforsamling i en
andelsboligforening (standardvedtægter), hvor initiativtageren er en
gruppe andelshavere, kan andre andelshavere eller bestyrelsen så stille
forslag på denne?

I følge vedtægterne kan forslag behandles på en (underforstået for mig,
enhver) generalforsamling, såfremt andelshaveren er gjort bekendt med
dem senest fire dage før. Og aktuelt ønskede vi at behandle et
sammenlægningsønske samtidigt med.

"Et forslag kan kun behandles på en generalforsamling, såfremt det enten
er nævnt i indkaldelsen eller andelshaverne ved opslag eller på lignende
måde senest 4 dage før generalforsamlingen er gjort bekendt med, at det
kommer til behandling."

Nu har vores gode administrator udtalt at det foreningsretlig ikke er i
orden. Jeg havde ellers lige lavet opslag om en andelshavers
sammenlægningsønske.

Flemming Rubini

Fra : N/A

Dato : 16-05-08 14:05

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-08 14:05

> [...]
> vedtages på mindst to af hinanden uafhængige generalforsamlinger.
>
> Hvis et sådant forslag fx. omhandler sammenlægning af to små
> andelsboligforeninger eller afdelinger i en bestående
> andelsboligforening, skal begge foreninger/afdelinger på hver to af
> hinanden uafhængige generalforsamlinger behandle og vedtage forslag til
> sammenlpægning, hvorefter der indkaldes til en ny stiftende fælles forening.
>
> Frit parafraseret efter vedtagterne i både Brabrand Boligforening og AAB
> Arbejdernes Andelsboligforening, Århus' standard vedtægter.....

sletter du ikke, den er oplagt posteret forkert.
Men nogle fine citater du har, som meget præcist angiver de forhold vi
mangler i vores vedtægter. Vi kunne have sparet noget tid i bestyrelsen
hvis vi vidste dette. Jeg fjerner mit svar om lidt, gumle gumle.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-08 14:27

Flemming Rubini wrote:
> sletter du ikke, den er oplagt posteret forkert.

Er gjort igen... Jeg kiggede også lige en gang, men valgte så alligevel
at svare, da jeg troede, du bad 'os alvidende Mac brugere' om hjælp.

> Men nogle fine citater du har, som meget præcist angiver de forhold vi
> mangler i vores vedtægter. Vi kunne have sparet noget tid i bestyrelsen
> hvis vi vidste dette. Jeg fjerner mit svar om lidt, gumle gumle.

OK, men blot lige en enkelt oplysning mere. - Jeg véd desværre ikke,
hvilket ministerium, der har boligområdet længere, - men der findes
nogle vejledninger og std. reglementer til hjælp for udarbejdelse af
foreningsvedtægter. - Den, jeg har fra BBF er fra 1997, - så der er nok
kommet et par 'opdateringer' siden da.

Og så lige for at gøre det 'on-topic'. - Det kunne jo også dreje sig om
at sammenlægge et par Mac brugergrupper... - grundreglerne er de samme.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 19-05-08 16:27

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]

Ikke nye forslag, men gerne ændringsforslag til de forslag, den
ekstraordinære generalforsamling er indkaldt på baggrund af.

En ekstrordinær generalforsamling afholdes/indkaldes kun fordi den
ordinære generalforsamling ikke afvikledes tilfredsstillende, eller
fordi medlemmer med mandat iorden (jvf. vedtægter) har indkaldt til den,
og afvikles derfor kun med de i indkaldelsen anførte punkter/forslag.

Ændringsforslag til de i dagsordenen anførte emner/forslag kan
fremsættes på den ekstraordinære generalforsamling, hvor dirigenten skal
behandle de mest yderliggående (ændrings)forslag først.

Desværre Flemming - det kan du ikke. Dét, der står her, er: På
generalforsamlingen behandles kun forslag, som er nævnt i indkaldelsens
dagsorden, subsidiært afleveret til medllemmerne senest fire dage inden
afholdelse af forsamlingen. Materialet er udsendt/afleveret af den
daglige ledelse, subsidiært indkaldere med mandat til indkaldelse.

Dette gælder /kun/ den ordinære generalforsamling, da en ekstraordinær
forsamling har et andet udgangspunkt, jvf. ovenstående længere oppe.

Generelt behandler en forsamling kun den udsendte dagsorden,
indeholdende eventuelle forslag.

Så du kan altså ikke blot smække en busbillet op på opslagstavlen i
opgangen, fire dage inden mødet, hvorpå der står, at nu skal vi være
sammen, syn´s I ikke også det?

Der er jo et hav af tidsfrister, der skal overholdes, og juraen skal
være i orden, så bestyrelsen - og dirigenten, iøvrigt - ikke kommer i
klemme.

Din gode administrator har ret.

I vedtægter skal der stå, hvormange og hvem, der kan indkalde til en
ekstraordinær generalforsamling.

Det tjekker du, sørger for det og indkalder til en ekstraordinær
generalforsamling med det ene punkt på dagsordenen: Sammenlægning af
andelsforening 1 & 2.

Held & lykke

M.