AVI filer og Quicktime
Fra : Henrik

Dato : 16-05-08 02:29

Jeg har en del AVI filer som Quicktime siger den ikke kan afspille.

Findes der codecs til quicktime som man bare skal have installeret
(ligesom på pc) og hvilke skal man have ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-08 09:32

Henrik <hschytte@mail.dk> wrote:

> Jeg har en del AVI filer som Quicktime siger den ikke kan afspille.
>
> Findes der codecs til quicktime som man bare skal have installeret
> (ligesom på pc) og hvilke skal man have ?

ja, Perian:

http://perian.org/

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-05-08 03:04

On May 16, 10:28 am, Henrik <hschy...@mail.dk> wrote:

> Findes der codecs til quicktime som man bare skal have installeret
> (ligesom på pc) og hvilke skal man have ?

Jeg er ikke stødt på noget, som Flip4Mac (http://www.flip4mac.com/)
ikke kan klare.

--
Michael Knudsen

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 17-05-08 01:27

"Henrik" <hschytte@mail.dk> skrev i meddelelsen
Jeg har en del AVI filer som Quicktime siger den ikke kan afspille.

Findes der codecs til quicktime som man bare skal have installeret
(ligesom på pc) og hvilke skal man have ?
,,,,,,,,,,,,,,
Du kan downloade DivX til Mac. Så kan QuickTime spille .avi selv om den
ikke bryder sig om det. Men brug fortrinsvis VLC Mediaplayer. Det er den
bedste afspiller.
Mac tvinger dig i retning af det nye format H.264, som Apple har været med
til at udvikle. Den har efternavnet mp4 eller m4v når den er klar til
iTunes(som også kan konvertere til m4v. dog ikke alt)
Når dine film ligger som m4v i iTunes kan du spille dem i Frontrow via din
fjernbetjening. Får du et Apple-TV modul på et tidspunkt kan de videreføres
til den og spille på dit TV med flotte coverflow interface.
For let konvertering til det format bør du anskaffe dig VisualHub. Det gør
det hele lidt lettere.

iMovie 06 kunne eksportere til avi, men dette er fjernet i iMovie 08. Apple
kan lide at lede kunderne i en bestemt retning. Hvis du forstår denne
intension så kan du bedre følge med strømmen. Ting som Steve Jobs fra Apple
helst ikke vil have er:
Du må helst ikke brænde plader med film. De skal streames over nettet eller
spilles fra et Apple TV.Før kunne film produceret i iMovie 06 serves videre
til iDVD. Den mulighed er fjernet i iMovie 08.
Du må ikke bruge mpg2 for så laver du bare DVD og det vil han ikke have.
Mpeg 2 kodek kan købes i en gammel tudseversion til 120 kroner hvis du kan
finde den)), Alligevel vil afspillerne fryse og lave en masse nollerrøv
for dig.
Du må ikke bruge DivX og wmv;- maskinen vil gøre sit til at forhindre det.
Du må ikke se HDDVD og Blu-Ray. Film skal streames.
Hvis du gør "som der bliver sagt" går alt bedre på din Mac.
XVID må du slet ikke tænke på,- nu skal du ikke være fræk!

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 07:36

Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Du må helst ikke brænde plader med film. De skal streames over nettet eller
> spilles fra et Apple TV.Før kunne film produceret i iMovie 06 serves videre
> til iDVD. Den mulighed er fjernet i iMovie 08.

øh .. nej ?

> [...]
> finde den)), Alligevel vil afspillerne fryse og lave en masse nollerrøv

jeg har aldrig haft problemer med mpeg2 plugin ?

> Du må ikke bruge DivX og wmv;- maskinen vil gøre sit til at forhindre det.

sludder ... du skal bare have de rigtige codecs ... bare fordi de ikke
har inkluderet ethvert obskurt codec gør ikke Apple til "de onde onde
kapitalister"

> Du må ikke se HDDVD og Blu-Ray. Film skal streames.
> Hvis du gør "som der bliver sagt" går alt bedre på din Mac.
> XVID må du slet ikke tænke på,- nu skal du ikke være fræk!

suk ...

/thomas

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 17-05-08 14:47

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> øh .. nej ?

> jeg har aldrig haft problemer med mpeg2 plugin ?
Når du nu har købt et mpg2 plugin til din Mac for 120 kroner, kan du så
encode en mpg2 fil? Eller skal du købe mere for at gøre det?
Det er jo trods alt en grundlæggende standard.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 14:57

> [...]

> du så encode en mpg2 fil? Eller skal du købe mere for at gøre det? Det er

det kan jeg da fint .. f.eks. i MPEG streamclip ..

/thomas

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 17-05-08 15:05

> det kan jeg da fint .. f.eks. i MPEG streamclip ..
Fint nok. Med venlig assistance udefra så går det at lave mpg2 med den codec
du har købt til QuickTime. Men du har jo købt mpg2 codec til QuickTime.
Quicktime kan jo eksportere til mange formater, kan QuickTime så eksportere
en mpg2 når du har købt codec-en?

Hilsen
jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-08 15:16

> [...]

> Quicktime kan jo eksportere til mange formater, kan QuickTime så eksportere

det vil jeg tro ... men jeg har ikke Quicktime pro ...

/thomas