Alias i Terminal
Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-05-08 07:37

Hej,

Hver eneste gang, jeg starter Terminal, kører jeg som det første
kommandoen

alias ll='ls -l'

Findes der ikke et sted, hvor man kan sætte dette som standard?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-05-08 14:46

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> writes:

> Hver eneste gang, jeg starter Terminal, kører jeg som det første
> kommandoen
>
> alias ll='ls -l'
>
> Findes der ikke et sted, hvor man kan sætte dette som standard?

Typisk i filen .bashrc som ligger i din hjemmemappe.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-05-08 15:22

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Typisk i filen .bashrc som ligger i din hjemmemappe.

Jeg stopper altid den slags i ~/.profile, men det er måske et spørgsmål
og smag og behag?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-08 16:29

> Jeg stopper altid den slags i ~/.profile, men det er måske et spørgsmål
> og smag og behag?!

Det er også et spørgsmål om benyttet shell, og om hvornår kommandoerne
skal udføres.

Se her:

<http://tldp.org/LDP/Bash-Beginners-Guide/html/sect_03_01.html>

- som dog kun beskæftiger sig med bash.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-08 08:00

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jeg stopper altid den slags i ~/.profile, men det er måske et
> spørgsmål og smag og behag?!

Delvist. .bashrc er, som navnet antyder, bash-specifik. .profile
benyttes af alle bourne-afledte shells (sh, bash, ksh osv.). .profile
bliver indlåst af login shells, hvorimod .bashrc altid bliver
læst. Det kan give visse issues, hvis man laver scripts uden at
kvalitetssikre dem

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-05-08 22:57

On May 5, 4:22 pm, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> Jeg stopper altid den slags i ~/.profile, men det er måske et spørgsmål
> og smag og behag?!

Tak for tippet. Det virker forrygende. Jeg skiftede for et års tid
siden fra Linux til Mac, så mit første bud var da også .basrc, men det
havde ingen effekt.

--
Michael Knudsen