iCab 4.1.1
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-05-08 01:26

iCab 4.1.1

Tja.... - Nu har jeg i nogle timer siddet og leget med den nyeste ver.
4.1.1 af iCab....

Jeg véd snart ikke, hvad jeg skal mene... - Den er ikke blevet hurtigere
end tidligere - nærmest tværtimod.

Indstillinger. - Jeg blev temmelig overrasket, da jeg åbnede iCab
4.1.1... - Jeg har ellers slettet alt iCab 4.x fra min Leopard disk, men
minsandten om ikke samtlige mine gamle indstillinger fra iCab 3.x
pludselig dukkede op - næsten uændret. - Jeg havde ellers slettet alt
iCab 4.x fra div. indstillingsmapper på Leoparddisken, men har iCab 3.x
på min Tiger disk. - Jeg finder det lidt uhensigtsmæssigt og særdeles
uheldigt, at et program pludselig finder på at gå på tværs af systemerne.

Farve- og skriftvalg er heller ikke blevet bedre. dog er det nu muligt
at vælge anden farve på tekstbaserede sider og sætte den til at bruge
mine egne indstillinger, uden at den ændrer ved farver på grå/gråsorte
knapper og andre skjulte knapper.

Farve og skriftvalg på sider, der primært styres af div. flash
indlejringer er rent ud sagt elendig. Det er næsten umulig for folk med
synsproblemer som fx. svagsynethed og farveblindhed at bruge sådanne
sider, da disse ikke ændres af de personlige indstillinger i
indstillingsvinduet

Farver på udseende, knapper, bjælker m.v.. Ligeledes er iCabs generelle
udseende blevet ualmindelig grimt at se på (kom med ver. 4.0), og
komplet umulig for folk med synsproblemer, - og det ligegyldigt om man
bruger normalvisning eller arbejder i omvendt kontrast (hvid tekst på
sort baggrund). Kontrast mellem den øverste bjæle og de knapper, der er
i bjælken er for lille, hvilket giver ualmindelig dårlig visning i begge
visningsmetoder - hhv. gullig på grå baggrund (normal visning) og
lyseblå på grå baggrund (reverseret visning)

Kobling til hjælpeprogrammer er laaaaangsom som bare det. - Jeg ville
fx. se, om det nu var blevet mulig igen at kunne bruge iTunes til
download af podcasts i Leopard, og til min store overraskelse åbnede den
godt nok itunes, men minsandten om ikke, den åbnede itunes assistent, så
jeg skulle genkonfigurere itunes helt fra grunden.

Dansk oversættelse. - Hm, jeg véd snart ikke. - Mange af
'forklaringerne' / 'oversættelserne' er alt for lange. - Fx. har jeg
lagt mærke til, at ordet 'bekræftelse' bruges meget ofte istedet for
ganske enkelt at sige 'godkend'. - for lange ord får nogle gange teksten
til at blive enten mindre, - så det igen er vanskeligt for
synshandicappede at se, - eller til at gå ud over tekstfeltets grænse,
så slutningen af tekst / oversættelse ikke kommer helt med. - Desuden
har jeg især i indstillingerne set, at der bruges et par uforståelige
forkortelser, - og det endda på steder, hvor der er god plads til at
skrive de forkortede ord. - Eksempelvis "Bruger-def.js-kode:" -
efterfulgt af godt 10 cm fri plads... - Jeg går ud fra, der egentlig
skal stå "Brugerdefineret JS-kode:"...

Og så er der nogle generelle 'sprogblomster', der ikke eksisterer som
korrekt dansk...
"Navigation" er noget, der foregår på et skib. - Til computer- og
internetbrug har jeg fx. altid lært, at det hedder "navigering".
"Marker" - Er det græsmarker eller roemarker.? - Hvis man vil påpege
/ udpege / afmærke noget, hedder det på dansk "markér" - altså med
apostrof. - Det hedder heller ikke "Rediger" og "Naviger" - men
"Redigér" og "Navigér"... osv.osv... - Generelt set er den danske
oversættelse dog blevet langt bedre end tidligere...

Og så har jeg bemærket, at den hele tiden melder RSS fejl - "feed rss er
ikke en godkent protokol..." [nej, det er ikke stavet forkert.],
selvom jeg rent faktisk har slået RSS fra...

Så sagt lige ud, - så vil jeg ikke betale for et produkt, når der findes
tilsvarende og bedre programmer, der er gratis...

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-05-08 14:49

On 2008-05-04 02:25:37 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> Så sagt lige ud, - så vil jeg ikke betale for et produkt, når der f
> indes tilsvarende og bedre programmer, der er gratis...

iCab er fremragende, lynhurtig og har smarte filtre, der fjerner
reklamer og gør, at man kan downloade fra YouTube vel at mærke uden at
installere udvidelser, som f.eks. PithHelmet. Den er også rigtig lækker
at se på og har et væld af funktioner hvis man laver websider eller
bare lige skal tjekke koden. iCab bruger samme webkit som Safari.

--
Læs min blog
http://blangstrup.info