FileVault erfaringer?
Fra : Per Andersen

Dato : 02-05-08 16:24

Jeg har følsomme informationer på min PB og da jeg efterhånden har den
ret meget med rundt omkring er det vel på tide at sørge for lidt mere
sikkerhed. Jeg overvejer at bruge FileVault, men har overhovedet ikke
nogen erfaringer med den slags og kender ingen der bruger det. Er der
nogen her der har erfaringer med FileVault, gode eller dårlige? Fungere
der i praksis? Forsinker det til -og afmelding meget? Er det virkelig
sikkert? Findes der bedre alternativer?
Jeg arbejder med en PB 15´, 1,33 GHz, PowerPC, 10.4.11, 1 GB RAM.
På forhånd tak og hilsen
Per

Fra : Jon

Dato : 02-05-08 16:49

Per Andersen <109@andersen.cc> wrote:

> [...]
> sikkert? Findes der bedre alternativer?
> Jeg arbejder med en PB 15´, 1,33 GHz, PowerPC, 10.4.11, 1 GB RAM.

Jeg kan bare si hva jeg selv har erfart:
1 - Det sinker ikke maskinen merkbart, hverken for lesing eller
skriving. Jeg mener man snakker om 2-3% eller noe slikt. På min gamle
TiBook og min noe nyere 12" AluBook var det ikke merkbart.

2 - Det har noen praktiske utfordringer.
- IKKE GLEM PASSORDET! Det er mulig at det nå kan hackes inn i FV, men
det er definitivt ikke trivielt. Apple sier selv at data på FV er "lost"
dersom passord glemmes. Der jeg arbeidet tidligere, måtte vi
dokumentere behov for FV, og deretter låse passordet inn et avtalt sted
i tilfelle vi f.eks. sluttet eller fikk problemer. Man kan også utstyre
maskinen med "Master Password" i slike tilfeller.
- Unngå å legge hele bildebiblioteket eller iTunes-mappen på FV. Det er
unødig ressursbruk, og du har neppe så sensitive ting i dem. Jeg hadde
dem i /Users/Shared, og satte iPhoto og iTunes til å lete etter mappene
sine der. Dette har et tilleggspoeng, som jeg kommer tilbake til:
- Dersom du en dag skal avvikle FV, så må du ha dobbelt så mye plass
tilgjengelig som det FV tar opp. Systemet skal både oppbevare FV mens
utkopieringen foregår, og ha plass til de nå ukrypterte data etterhvert
som de kopieres ut, og ha arbeidsplass i tillegg. Derfor også er det
smart å ikke legge ikke-sensitive data som tar stor plass i FV (video,
bilde, lyd).

Et alternativ til FV er programvare som lar deg kryptere en mappe eller
et område med dokumenter. Det kan du gjøre i Disk Utility: Lag en
"Sparse image" (fleksibel image-fil) og krypter den.

Problemet for mange er mails, som det er litt mer besværlig å gjøre noe
med. Men gjør først som over, og kopier så ~/Library/Mail-mappen inn i
imaget. Lag en link (symlink) fra det opprinnelige sted til mappen på
imaget. (Usikker på om det fungerer med vanlig alias - jeg har fått
anbefalt symlink. Google hvordan du oppretter et slikt - det er enkelt.)
Ulempen er at du må passe på å montere/aktivere filen før du åpner Mail.

--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc