Fuzyy externt skærmbillede
Fra : jagge

Dato : 30-04-08 20:33

Hey

Jeg har lige for første gang forbundet min macbook til en ellers
glimrende Eizo flexscan 21 tommer skærm i opløsning 1680 x 1050.

Resultatet er langt fra imponerende. Billedet er temmeligt blødt og
uskarpt. Ubrugeligt til billedbehandling og anstrengende at se på.

Det er godt nok med mini DVI --> VGA adapter men alligevel... Kan det
passe at det skal være så ringe ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-08 21:01

jagge wrote:
> [...]
> uskarpt. Ubrugeligt til billedbehandling og anstrengende at se på.
>
> Det er godt nok med mini DVI --> VGA adapter men alligevel... Kan det

Nej, men hvilken Flexscan er det - alm. CRT eller LCD?

Prøv først at resette Eizo skærmen til 'factory default' på skærmens
indstillingspanel.

Hvis det er en alm. 21" CRT skal du sætte den til 1600x1200@75hz - ikke
@67hz eller @85hz. Jeg har lagt mærke til flere gange, når der køres med
to skærme, hvoraf den ene er en cRT, skal man helst følge computerens
anbefalede frekvens og ikke skærmproducentens.

Men du skal regne med, at en gammeldags CRT skærm vil tegne blødere end
en LCD skærm.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 30-04-08 21:10

befalede frekvens og ikke skærmproducentens.

> Men du skal regne med, at en gammeldags CRT skærm vil tegne blødere end
> en LCD skærm.

Det er en ret anerkendt LCD skærm der tegner krystal klart med et vga
kabel fra min pc.

Jeg har kun mulighed for at sætte den til 60 htz åbenbart.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-08 22:14

jagge wrote:

> Det er en ret anerkendt LCD skærm der tegner krystal klart med et vga
> kabel fra min pc.
>
> Jeg har kun mulighed for at sætte den til 60 htz åbenbart.

Ja, Eizo plejer at være knivskarpe uanset, om det er CRT eller LCD... -
Men prøv så at resette den og se, om det hjælper...

Endelig kan det være VGA kablet, der ikke er helt, som den bør være. -
Min egen HP pivot stod heller ikke godt, da jeg bare brugte en tilfældig
billig VGA kabel, men da jeg satte et dobbeltskærmet kabel på, stod den
igen, som den skulle.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 01-05-08 13:08

en prøv så at resette den og se, om det hjælper...

> Endelig kan det være VGA kablet, der ikke er helt, som den bør være. -

Kablet fejler intet når det kører med den pc det normalt bruges sammen
med. Og det bruges normalt på den skærm også.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-08 22:16

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> befalede frekvens og ikke skærmproducentens.

> Det er en ret anerkendt LCD skærm der tegner krystal klart med et vga
> kabel fra min pc.
>
> Jeg har kun mulighed for at sætte den til 60 htz åbenbart.

hvilken model ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-05-08 13:08

> hvilken model ?
>
> /thomas

Nyeste macbook, 2.4 modellen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-05-08 13:13

> Nyeste macbook, 2.4 modellen.

jeg mente nu skærmen

/thomas

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 30-04-08 22:30

On Wed, 30 Apr 2008 22:00:57 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Hvis det er en alm. 21" CRT skal du sætte den til 1600x1200@75hz - ikke
> @67hz eller @85hz.

Hvorfor lige netop 75Hz og ikke fx 85Hz, der da alt andet lige vil give
et roligere billede/mindre "flimmer" på sådan en stor skærm (tænker her
på CRT - ved LCD er det jo irrelevant)

mvh

Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-08 23:33

Jesper Rasmussen wrote:

> Hvorfor lige netop 75Hz og ikke fx 85Hz, der da alt andet lige vil give
> et roligere billede/mindre "flimmer" på sådan en stor skærm (tænker her
> på CRT

Det er for såvidt rigtig nok, men mine erfaringer med store skærme er,
at de arbejder bedst ved 75hz - ihvertfald til og med OS X 10.4.3. Min
umiddelbare fornemmelse siger, at det har en del med grafikkortenes
drivere at gøre.

> - ved LCD er det jo irrelevant)

Ikke helt... Min HP pivot kører ikke godt i højformat, hvis den kommer
højere end 60hz. Mens den kører absolut bedst på 75hz i normal position
på DVI. - På VGA udgangen kan den kun køre 60hz

Og mine 2 ViewSonic kan kun køre 60hz på VGA og 85hz på HDMI...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-08 10:37

Erik Richard Sørensen skrev den 01-05-2008 00:33:

> Ikke helt... Min HP pivot kører ikke godt i højformat, hvis den kommer
> højere end 60hz. Mens den kører absolut bedst på 75hz i normal position
> på DVI. - På VGA udgangen kan den kun køre 60hz

Opdateringsfrekvensen stammer jo fra dengang hvor der faktisk blev
styret en prik hen over skærmen, og hvor man gerne skulle over 70-80 Hz
førend flimmeret holdt op.

Fladskærme fungerer så vidt jeg ved, ikke sådan, men ved at lagre
prikinformationen i et internt lager og opdatere ud fra det som det
passer den. Opdateringsfrekvensen har derfor ikke den betydning det har
haft, og man skal derfor helst bruge den som skærmen selv foreslår
computeren (også så skærmen kan NÅ at behandle den information der kommer).

Det korte af det lange er, hvorfor bruge en indstilling som skærmen ikke
selv foreslår?

Fra : Bruno

Dato : 02-05-08 12:17

> [...]
> at de arbejder bedst ved 75hz - ihvertfald til og med OS X 10.4.3. Min
> umiddelbare fornemmelse siger, at det har en del med grafikkortenes

Det hænger snare på de chips og filtre der laver signalet på
grafikkortet, det er desværre et overset område i store verden og
alligevel har det meget at sige for billedkvaliteten. En
tommelfingerregel har været at billedkvaliteten var bedst hos Matrox, så
fulgte ATI, Quadro og først noget derefter GeForce kortene.

Jeg kan forøvrigt at melde billedkvaliteten, bortset fra synligt
flimmer, ikke synes forskellig på min gamle 21 CRT uanset om det hedder
60,75, 85 eller for den sags skyld 120 Hz

Ikke hvis man kører analogt undervejs i signalvejen, så kan det sagten
havde noget og sige for der skal jo laves en konvertering to gange.

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-08 12:58

Bruno skrev den 02-05-2008 13:16:

> Jeg kan forøvrigt at melde billedkvaliteten, bortset fra synligt
> flimmer, ikke synes forskellig på min gamle 21 CRT uanset om det hedder
> 60,75, 85 eller for den sags skyld 120 Hz

Flot! Høj opløsning ved 120 Hz kræver en del af RAMDAC'en (som er det
der laver det analoge signal til skærmen - der skal skiftes hurtigt)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-08 21:45

jagge skrev den 30-04-2008 21:32:

> Resultatet er langt fra imponerende. Billedet er temmeligt blødt og
> uskarpt. Ubrugeligt til billedbehandling og anstrengende at se på.

Mit bud er at din MacBook ikke kører skærmens egen opløsning. Prøv at
checke.