Flere mail adresser på samme konti i MAIL
Fra : RenŽé Nielsen

Dato : 27-04-08 09:40

Hej NG

Mystisk problem. En bruger har fx. 1 mail konto, men har flere mail
adresser på samme konto. (Far, mor og børn kan jo godt have hver sin
adresse, men på samme konto). Hvordan laves dette i mail? Hvis man
opsætter mailboxes under kontoen, henter den ikke alle, kun den ene
adresse der er tilknyttet kontoen. Laver man seperat konto for hver mail
adresse, siger den, at navn og password allerede er i brug. Det skal
siges, at det fungerer i Outlook (PC). Brugeren har ikke Office 2008.

Jeg har forgæves Googlet dette - uden resultat.

På forhånd tak.

--
René Nielsen

(A+, CCNT, MCP, MCDST, ACHDS)

Fra : Sebastian

Dato : 27-04-08 10:15

Ren?é Nielsen <ingen@spam.dk> wrote:

> Hej NG
>
> Mystisk problem.
Der er ikke noget mystisk ved det, bare noget rod i navngivning.

Jeg henter lige krystalkuglen:

IMAP eller POP?

Betyder det når du siger "flere mail adresser på samme konto" at der
findes flere adresser i stil med far@etellerandet.dk som peger på den
samme mailbox på mailserveren, eller peger de på hver sin mailbox på
mailserveren?
Eller er der flere mailbokse på en eller flere mailservere, som tilhører
samme person?

Hvad er målet?
Husk at OSX er tænkt som flerebrugerstyresystem. Far, mor og barn har
hver dere egen login, og deres egen mail.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 11:39

> [...]

> siges, at det fungerer i Outlook (PC). Brugeren har ikke Office 2008.
>
> Jeg har forgæves Googlet dette - uden resultat.

Du skal bare skrive de forskellige adresser under opsætningen af kontoen
i indstillinger til Mail. De skal bare stå i feltet "E-postadresse"
adskilt af kommaer. Det duer vist ikke under en .Mac-konto, der kun
accepterer kontoens eget navn. Det er nu ikke noget større problem, end
at man bare kan opsætte den manuelt som en IMAP-konto.
Tillad mig at citere fra "Take Control of Apple Mail in Tiger"
af Joe Kissell. Der er endnu ikke kommet en udgave til Leopard:

"Add email aliases: Many ISPs and email providers enable you to have
several email addresses, all of which deliver email to the same account.
If you want to use these aliases as the From address when sending mail,
enter them in the Email Address field, separated by commas, for example:
jk@domain.com,joe@domain.com,kissell@domain.com
Each of these addresses then appears in the Account pop-up menu in the
New Message window. (You can retroactively add these to the Email
Address field on the Account Information pane.)"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 27-04-08 14:24

> [...]
> accepterer kontoens eget navn. Det er nu ikke noget større problem, end
> at man bare kan opsætte den manuelt som en IMAP-konto.

De alias som er satt opp server-side på .Mac, kan brukes. Dersom du
bruker -.Mac som POP3-konto (det lar seg enkelt gjøre), så kan du sette
opp de alias du ønsker. Det er den "levende" forbindelse til serveren
som gjør at den kun aksepterer de som også serveren har, når du bruker
den som en "ekte" .Mac/IMAP.

Jeg har fem slike alias til min hovedkonto under .Mac (ikke den du kan
få frem under), og det fungerer helt OK, også når jeg bruker den som en
ekte .Mac-konto. Kontoen under er en "Mail only"-konto, og den kan ikke
ha alias - med mindre man altså setter den opp som POP3.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 19:18

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> ekte .Mac-konto. Kontoen under er en "Mail only"-konto, og den kan ikke
> ha alias - med mindre man altså setter den opp som POP3.

Jeg har ikke prøvet at have flere aliasser under .Mac, så det ved jeg
ikke noget om. Jeg tænkte mere på, at man måske ikke ønsker at bruge sin
..Mac-adresse som afsenderadresse. Vi har vores eget domæne i vores
familie. Nogle af os har en .Mac mail-konto som den eneste konto. Vi
ønsker naturligvis, at e-mail bliver afsendt med vores eget domænenavn
som afsender. Hvis man vælger en .Mac-konto i Mail, når man sætter sin
konto op, kan man ikke ændre afsenderadressen. Hvis man derimod vælger
IMAP kan man sagtens skrive en anden e-mail-adresse som f.eks. ens eget
domænenavn ind som afsender, selv om ens e-mail ligger på en .Mac-konto.
På den måde kan det i hvert fald godt fungere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : RenŽé Nielsen

Dato : 01-05-08 09:50

Henrik Münster skrev:

> [...]
> New Message window. (You can retroactively add these to the Email
> Address field on the Account Information pane.)"
Hej Alle

Tusind tak for svarene, og Henrik's svar virkede perfekt. Thanx

--
René Nielsen

(A+, CCNT, MCP, MCDST, ACHDS)