Ekstern hardisk uden strømforsyningsadapte~
Fra : Per

Dato : 26-04-08 11:27

Vil tilslutte en ekstern hardisk permanent til Imac til brug for Timemachine
backup.

Da jeg vil undgå kabelrod, skal det være een der tager strømmen via USB på
Imac eller keyboard.

Men kan jeg regne med at Imac er dimentioneret til at trække forsyne en
ekstrern disk permanent med støm via USB ?

Hvilken disk på min 500 GB kan anbefales ? Man kan ikke søge på edbpriser
denne specialitet.

NB: Et alternativ er en TimeCapsule, men jeg bryder mig ikke om at nogen kan
hacke sig på netværket. Sikkerhed betyder meget for mig.

Mvh. Per

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-08 12:35

Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk> wrote:

> [...]
> ekstrern disk permanent med støm via USB ?
>
> Hvilken disk på min 500 GB kan anbefales ? Man kan ikke søge på edbpriser

Zitech har bokse til 2,5" harddiske, der med to usb-tilslutninger giver
tiltrækkelig strøm til at en harddisk kan køre uden strømforsyning.

Den største 2,5" harddisk man i dag kan få ligger dog kun på 320 GB; jeg
har selv en sådan i min MacBook.

Så hvis det er et must med min 500 GB må du nok regne med strømforsyning
og 3,5". Og skal du bruge flere, og vil du stadig gerne undgå kabler,
kan du jo så overveje noget sådant:

<http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=166104>

Har plads til hele tre 3,5" PATA harddiske + en 5,25", typisk en
DVD-brænder, og med indbygget strømforsyning, så du kun skal have to
kabler ud: netkabel til strømmen og usb-kabel til datamaten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-08 13:44

Per skrev den 26-04-2008 12:26:
> [...]
> backup.
>
> Da jeg vil undgå kabelrod, skal det være een der tager strømmen via USB på

De fleste 2½ tomme USB-drev har et strømtyvskabel der snupper strøm fra
to porte. Du skal sætte et sådant til i selve maskinen, og ikke i
tastaturet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-04-08 14:49

> [...]
> backup.
>
> Da jeg vil undgå kabelrod, skal det være een der tager strømmen via USB på

Kig efter en firewire disk. Firewire kan levere langt mere strøm end USB
og kan dermed driver både bridge og disk uden problemer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 08:39

> Kig efter en firewire disk. Firewire kan levere langt mere strøm end USB
> og kan dermed driver både bridge og disk uden problemer.

Jeg ved heller ikke, hvorfor folk altid glemmer Firewire. Vi har selv et
par 2,5" eksterne Firewire harddiske, der fungerer glimrende ved at få
strøm alene fra Firewire-kablet. Men kan man også få 3,5" eksterne
harddiske, der ikke kræver strømforsyning? 2,5" harddiske findes jo ikke
på de ønskede 500 GB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 14:20

> [...]
> strøm alene fra Firewire-kablet. Men kan man også få 3,5" eksterne
> harddiske, der ikke kræver strømforsyning?

jeg har ikke set nogen

>2,5" harddiske findes jo ikke
> på de ønskede 500 GB.

jo, de er faktisk på vej :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 19:18

> jo, de er faktisk på vej :)

Selvfølgelig er de det. Det er dem på 1 TB også, ligesom 64 GB iPhone er
det
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 19:28

> Selvfølgelig er de det. Det er dem på 1 TB også, ligesom 64 GB iPhone er
> det

det var nu ikke det jeg mente ... ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 19:44

> det var nu ikke det jeg mente ... ;)

Jeg ved det godt. Jeg driller bare
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Sebastian

Dato : 26-04-08 16:00

> [...]

> Men kan jeg regne med at Imac er dimentioneret til at trække forsyne en
> ekstrern disk permanent med støm via USB ?
Ja hvis disken aldrig hiver mere end 500 mA ud af USB. Det er nogle
2,5'' diske der gør, men ikke alle.
Jeg har selv haft den kedelige oplevelse at en 2,5'' firewire disk
sugede så meget strøm, at controlleren i en iMac G3 blev grillet.

Jeg har selv en 2,5'' usb disk (tom kasse og en 80GB disk fra en MacMini
som suger 800mA) den eksterne 5V strømforsyning kommer fra en
mobiltelefonoplader.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Per

Dato : 26-04-08 16:37

"Sebastian" <thorfinn@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har selv en 2,5'' usb disk (tom kasse og en 80GB disk fra en MacMini
> som suger 800mA) den eksterne 5V strømforsyning kommer fra en

Det lyder til at jeg bevæger mig i grænseområdet, hvis jeg vil tage strømmen
til harddisken via USB eller Firewire.

Måske skulle jeg alligevel overveje Timecapsule, selvom jeg ikke har
forstand på hvordan jeg undgår at sikkerheden kompromiteres.
Mvh. Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-08 10:06

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har selv haft den kedelige oplevelse at en 2,5'' firewire disk
> sugede så meget strøm, at controlleren i en iMac G3 blev grillet.

Det bør ikke kunne lade sig gøre. Der er snare tale om at en defekt
brigde eller kabel har lavet en kortslutning.

Sikrings kredsløbet på firewire PHY'en i UMA 1.5 mac'er er
underdimensioneret og der skal ikke meget til at en kortslutning steger
sikringenen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 27-04-08 02:31

On Sat, 26 Apr 2008 12:26:55 +0200, Per <per.fjerndette.mail@jubii.dk>
wrote:

> [...]
>
> Men kan jeg regne med at Imac er dimentioneret til at trække forsyne en
> ekstrern disk permanent med støm via USB ?
Helt sikkert. Når den er lavet til det. USB på en iMac giver god strøm.
Jeg har en Hub med 4 USB stik som er beregnet til at sætte strømforsyning
på. Jeg har aldrig brugt strømforsyningen med iMac-en. Den forsyner alle 4
porte med strøm. Den ene ovenikøbet en EyeTV tv-modtager.

Aldi har tilbud på en 250 Gig. Dem kan du bare købe 2 af.:
http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_18/OFF02.SHTML

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 02:44

Jens Erik Bech wrote:

> [...]
> tv-modtager.
>
> Aldi har tilbud på en 250 Gig. Dem kan du bare købe 2 af.:

Bortset fra, at jeg har ladet mig fortælle, at diskene i dem er Seagate
Momentus, - og dem er der altså stadig en del problemer med.

- Og så er det desværre ikke helt givet, at man vil kunne køre med dem
på USB uden ekstern strømkilde eller et 'dobbelt' USB kabel - en til
data + en til strøm.

Skal det være 2,5", vil jeg klart anbefale en Firewire løsning. Her
bliver der ingen problem med strømforsyning via FW portene. - Jeg har
selv så'n en lille fyr, og den er blevet afprøvet på indtil flere
forskellige - selv en gl. PowerMac 9600 med et FW400 PCI kort. Fungerer
aldeles problemfrit.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 27-04-08 11:05

On Sun, 27 Apr 2008 03:44:00 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> selv så'n en lille fyr, og den er blevet afprøvet på indtil flere
> forskellige - selv en gl. PowerMac 9600 med et FW400 PCI kort. Fungerer

Jeg har en firewire 500 G, en LaCie 350 G USB og i går købte jeg en 500G
USB Medion i Aldi med strømforsyning. De havde ikke den lille uden strøm
på 250 G som kostede det samme iøvrigt.
Firewiren kører bedst, det er en Mybook Western Digital.

En ting der undrer mig er at LaCien (jeg har ikke erfaringer med Medion
endnu) cykler derudaf med en efterhånden godt slidt lyd. Den kører som om
den skulle vinde en eller anden konkurrence, selv om jeg bare har den
konnektet uden at bruge den. Ja endnu værre! Når jeg slukker maskinen
cykler den videre derudaf. Engang imellem snyder den mig således at hvis
jeg "skubber den ud" så spinder den down. Men så kan jeg vågne om natten
ved at den kører på gloende pæle så jeg må op og tage strømmen. Hva'
f..... sker der for sådan en USB-disk? Den slider da sig selv sønder og
sammen uden grund. Kan man gøre noget så den sover når der ikke er brug
for den?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 14:43

Jens Erik Bech wrote:
> [...]
> f..... sker der for sådan en USB-disk? Den slider da sig selv sønder og
> sammen uden grund. Kan man gøre noget så den sover når der ikke er brug

Er det en d2 eller Porsche Design (P5)? - Du er ikke den eneste LaCie
bruger, der har det problem. Hvad årsagen er, tør jeg ikke umiddelbart
sige. Mit umiddelbare gæt vil være, at det må være en fejl i i den USB
bridge, der sidder i LaCie kabinettet.

- Jeg har ingen problemer med mine NewerTech og Mercury 3,5" kabinetter
eller min Manhattan 2,5" kabinet....

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 27-04-08 19:11

On Sun, 27 Apr 2008 15:42:40 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> bridge, der sidder i LaCie kabinettet.
>
> - Jeg har ingen problemer med mine NewerTech og Mercury 3,5" kabinetter

Det er en Porsche Design. Hvad gør de andre brugere?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 19:30

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det er en Porsche Design. Hvad gør de andre brugere?

De har forlængst lært at LaCie har værre quality control end Apple og
holder sig væk fra LaCie ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 19:43

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det er en Porsche Design. Hvad gør de andre brugere?

Vi har to Porsche Design LaCie harddiske. Det er 2,5" Firewire
harddiske, og de spinner fint ned.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 20:58

Jens Erik Bech wrote:

> Det er en Porsche Design. Hvad gør de andre brugere?

Lever med det... - dog véd jeg om nogle, der også har sendt dem tilbage
til LaCie, hvis drevene har været under garanti. - Men det er lige så
sikkert, at problemet stadig har været der, når de har fået dem tilbage
igen fra LaCie.....

Jeg forstår bare ikke laCie, at de ikke bruger de nyeste Oxford
chipsets, men konsekvent holder sig til NEC. - Alle mine drev bruger
Oxford911A (FW400), Oxford912A (FW400) eller Oxford922B
(FW400+800+USB2.0+eSATA)...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-08 21:11

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> chipsets, men konsekvent holder sig til NEC. - Alle mine drev bruger
> Oxford911A (FW400), Oxford912A (FW400) eller Oxford922B

Og for at undgå evt. vrøvl fra visse her i gruppen, så findes der også
et Oxford912B chipset, der understøtter både FW400 og USB2.0. - Og -
at Oxford911A også kaldes for Oxford911+

Og må nok hellere lige tilføje, at...
- Oxford911A understøtter op til 500gb harddiske
- Oxford912A understøtter op til 750gb harddiske
- Oxford912B understøtter op til 750gb harddiske
- Oxford922B understøtter op til 1tb harddiske

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 21:21

> [...]
> - Oxford912A understøtter op til 750gb harddiske
> - Oxford912B understøtter op til 750gb harddiske
> - Oxford922B understøtter op til 1tb harddiske

Sludder ... for brigde boards der understøtter > 128 GiB er den
teoretiske øvre grænse 144PB

/thomas

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 27-04-08 21:32

On Sun, 27 Apr 2008 20:30:20 +0200, Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>
wrote:

> De har forlængst lært at LaCie har værre quality control end Apple og
> holder sig væk fra LaCie ...
...og Apple?- Jeg har en ekstern firewire DVD-brænder fra LaCie, den er
bare top notch. Nu har jeg bestilt en Blu-Ray-brænder fra LaCie. Om jeg
får den anberor på om de kan skaffe den. Jeg glæder mig til at udforske
Blu-Ray i forbindelse med computere.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 21:36

> [...]

> bare top notch. Nu har jeg bestilt en Blu-Ray-brænder fra LaCie. Om jeg
> får den anberor på om de kan skaffe den. Jeg glæder mig til at udforske

Svært at holde sig fra Apple ... det er jo en "one shop town".

Bortset fra det så er LaCie's externe brændere top notch ... det er
deres 3.5" diske der er problemet.

/thomas

Fra : Per

Dato : 27-04-08 21:43

"Per" <per.fjerndette.mail@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> NB: Et alternativ er en TimeCapsule, men jeg bryder mig ikke om at nogen
> kan hacke sig på netværket. Sikkerhed betyder meget for mig.

Tak for alle tilbagemeldinger.

Jeg bestiller en TimeCapsule 500 GB. Selvom det er en noget dyrere løsning
end en apapterfri harddisk, så slipper jeg for kablerne og risikoen for at
have købt en disk der måske trækker lidt for meget strøm.

Mvh. Per