PA6T-168M
Fra : Jens Erik Bech

Dato : 25-04-08 00:48

Apple har købt cpu-designfirmaet PA Semi, der lever af at designe
produkter, som er kompatible med PowerPC. Så den næste nyhed kan være en
Mac med en processor af samme navn som overskriften.
"Ingeniøren" skriver:

"PA Semis flagskib er PA6T-168M, der er en supeskalær mikroprocessor med
en clockfrekvens på 2,2 GHz. Effektforbruget er blot mellem 5-15 W – og
dette på trods af, at der faktisk er tale om en ’SOC – System On a Chip.

Mens PA Semi selv designer sine processorer, bliver de produceret i Taiwan
af TSMC."

De har givet 1,3 milliarder kr. for firmaet, men de holder kortene tæt ind
til kroppen. Firmaets site er nedtaget.

Det ser meget interessant ud.IMHO.
--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-04-08 12:47

Jens Erik Bech wrote:
> [...]
>
> De har givet 1,3 milliarder kr. for firmaet, men de holder kortene tæt
> ind til kroppen. Firmaets site er nedtaget.

Du er bagud, Jens..-) - Det er bl.a. det, jeg bragte op med tråden "Hvad
sker der dog...?"

Og mht., at det skulle være en 'lavenergi' CPU, så bruger fx. en
GigaDesigns/FreeScale 7447A på 2ghz kun 14w (max.) og deres 7447B 2.1ghz
13w og deres dual 1,8ghz bruger kun 16w max.... - Og det er ligeledes
PowerPC.

Generelt set har PowerPC processorerne brugt langt lavere effekt end fx.
både AMD og Intel...

mvh. Erik Richard

Fra : PeterBP

Dato : 26-05-08 10:07

> [...]
> GigaDesigns/FreeScale 7447A på 2ghz kun 14w (max.) og deres 7447B 2.1ghz
> 13w og deres dual 1,8ghz bruger kun 16w max.... - Og det er ligeledes

Og deres systembusser er stadig på de sneglesløve 167-200 MHz, mod de
800-1000-1333 som Intel's chips er på i dag.

> Generelt set har PowerPC processorerne brugt langt lavere effekt end fx.
> både AMD og Intel...

Historisk set er dette korrekt. HHistorisk set har ydelsen også været
lavere.

Læs evt. op på den kommende Intel ATOM.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-08 11:47

PeterBP skrev den 26-05-2008 11:07:

> Og deres systembusser er stadig på de sneglesløve 167-200 MHz, mod de
> 800-1000-1333 som Intel's chips er på i dag.

Det gør vel ikke den store forskel med mindre man har lynene hurtig RAM
og kæmpe L2 caches?

Fra : Martin S

Dato : 26-05-08 12:32

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> skrev 2008-05-26:

> Det gør vel ikke den store forskel med mindre man har lynene hurtig RAM

Det meste RAM der sælges i dag er hurtigere end 200 MHz.

Martin
--
Besøg http://www.crunzh.com/crunzhmailmac.htm hvor du kan hente
mit opensource email program til mac.

Fra : PeterBP

Dato : 26-05-08 19:54

Martin S <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> Det meste RAM der sælges i dag er hurtigere end 200 MHz.

Jep, men husk at der teorietisk intet er til hinder for at frekvens på
systembussen er forskellig fra frekvensen på RAMbussen - disse to busser
er seperate og sidder på hver sin side af North Bridge
(hukommelsescontrolleren). PowerMac G5 kørte fx. med en systembus på 1
GHz, mens Rammen kun var 400 MHz (DDR, PC-3200, IIRC).

Fra : PeterBP

Dato : 26-05-08 19:54

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det gør vel ikke den store forskel med mindre man har lynene hurtig RAM
> og kæmpe L2 caches?

Det gør ikke den store forskel heller hvis du kun sidder med Mail,
Safari og Word, men det er altså heller ikke det publikum der køber en
Mac Pro eller lign. maskiner der har top-of-the line processorer der
kører med de omtale hurtige bussystemer.

Men til sagen: Jo, for tunge opgaver gør det bestemt en forskel med
hurtigere bus, selv med "langsom" RAM* specielt i randomiserede datasæt
(fx databaser og videoskablige applikationer) og store datasæt der er
spredt ud over større mænger RAM. Dem har dine L2 cacher meget svært ved
at kompensere for på en langsom systembus.

Søg alternativt på barefeats.com for at se hvad Rob Morgan har fundet
frem til når han stopper lav-latens RAM i sine Mac'er. Konklusionen er
det samme - det gør stort set det samme som at male fartstriber på din
Toyota. :)

*) (hvilket i sig selv er underordnet, den eneste måda RAM kan være
hurtigere på, er hurtigere timing; RAMcontrolleren kan ikke overføre
hurtigere end det den er specificeret til (undtaget OC'er mobo'er) og
RAM'en virker iøvrigt ikke med controllere der har et højere krav end
RAM'ens specs. Iøvrigt er det marginaler vi er ude i hvis du køber RAM
med timing der er hurtigere end standarden (tilbage med PC-133 var CL2
hurtigere end CL3 (standard) - ditto for DDR-generationen såsom PC-3200,
i dag har vi CL5 som standarden og CL4 som nørdernes foretrukne... men i
de fleste tilfælde giver lavere CL (CAS Latency) kun på procents bedre
ydelse).

Fra : J.K.Arning

Dato : 25-04-08 13:33

On 2008-04-25 01:47:33 +0200, "Jens Erik Bech" <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
>
> De har givet 1,3 milliarder kr. for firmaet, men de holder kortene tæt
> ind til kroppen. Firmaets site er nedtaget.

Det er mere interessant at det amerikanske forsvar har store interesser
i firmaet. Deres processorer bliver brugt i rigtigt meget udstyr til
forsvaret og de er ikke lune på ideen om at apple kan nedlægge den
produktion hvis det passer dem .. iføle en artikel jeg læste på nettet
idag.

Gadvide om de har magten til at spænde ben for den handel.

Fra : J.K.Arning

Dato : 25-04-08 13:50

On 2008-04-25 14:32:43 +0200, J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> said:

> [...]
> idag.
>
> Gadvide om de har magten til at spænde ben for den handel.

http://www.eetimes.com/news/latest/showArticle.jhtml?articleID=207401605

Det har de ....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-04-08 15:36

J.K.Arning wrote:

> http://www.eetimes.com/news/latest/showArticle.jhtml?articleID=207401605
>
> Det har de ....

Ja, men spørgsmålet er så, om de vil bruge den magt. - Pentagon benytter
jo i forvejen masser af Apple prodkter inden for deres forskellige grene...

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 25-04-08 19:33

On Fri, 25 Apr 2008 14:32:43 +0200, J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com>
wrote:

> [...]
> idag.
>
> Gadvide om de har magten til at spænde ben for den handel.
USA har ikke "Danmark-tendenser." De tænker ikke i at spænde ben, men i at
give fri bane for den flittige.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-08 20:48

Jens Erik Bech skrev den 25-04-2008 20:32:

> USA har ikke "Danmark-tendenser." De tænker ikke i at spænde ben, men i
> at give fri bane for den flittige.

Jeg er helt sikker på at hvis USA's forsvarsministerium opdager at Apple
vil købe og nedlægge produktionen af noget de har brug for, så får de at
vide at det kan de godt glemme.

"Beklager, vi kan ikke få flere spidser til jetflyene så de må skrottes
og vi må købe nogen andre"...

Ikke sårn med et stort budget.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-04-08 21:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg er helt sikker på at hvis USA's forsvarsministerium opdager at Apple
> vil købe og nedlægge produktionen af noget de har brug for, så får de at
> vide at det kan de godt glemme.

Det er jeg også, - især når Apple i forvejen er storleverandør til
Pentagon..-)

> "Beklager, vi kan ikke få flere spidser til jetflyene så de må skrottes
> og vi må købe nogen andre"...
>
> Ikke sårn med et stort budget.

Tja, hvad det angår, kan det vel være ligemeget. Dem får de jo alligevel
her fra Danmark..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-04-08 08:49

> Det er jeg også, - især når Apple i forvejen er storleverandør til
> Pentagon..-)

Det kommer da meget an på hvilken kontrakt der erindgået ..

> Tja, hvad det angår, kan det vel være ligemeget. Dem får de jo alligevel
> her fra Danmark..-))

er det derfor de er så dyre ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-04-08 12:54

Thomas von Hassel wrote:

> Det kommer da meget an på hvilken kontrakt der erindgået ..

> er det derfor de er så dyre ?

Mac'erne eller jetjawerne.?

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-08 21:36

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> af TSMC."
>
> De har givet 1,3 milliarder kr. for firmaet, men de holder kortene tæt ind

Måske er det slet ikke så spændende. Nogle mener, at Apple bare er
interesseret i den viden og ekspertise, der er i firmaet, og ikke i
produkterne som sådan. Der er dog delte meninger om det, og kun
inderkredsen kender sandheden. Her er en artikel (blandt mange), der
filosoferer over formålet:

<http://www.forbes.com/2008/04/24/mitra-apple-pasemi-tech-enter-cx_sm_04
25mitra.html?partner=alerts>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 25-04-08 23:40

On Fri, 25 Apr 2008 22:36:24 +0200, "Henrik Münster" <henrik@muenster.dk>
wrote:

> [...]
> produkterne som sådan. Der er dog delte meninger om det, og kun
> inderkredsen kender sandheden. Her er en artikel (blandt mange), der

Jeg vil også filosofere. De har altid været forelsket i Power-PC
konceptet. Men de måtte opgive ved G5. Jeg tror Intel er en parantes.
Apple kan ikke klare sig uden software/hardware konceptet. Dette er truet
på intelplatformen fordi der dukker Hackintosh op! PC bruger også Intel!
Apples særstilling er truet. Ved nu at få sin egen processor og vende
tilbage til sit særstandpunkt, lægger man afstand til PC som ellers truer
med at indvadere Apples territorium. De må hurtigt ud af Intel-territory!
De må tilbage til deres lukrative ø! En hardware så særegen at den ikke
kan eftergøres. En software dertil passende! Og ekstra indtjening i egen
CPU.

Det er min filosofi.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-08 08:39

> [...]

> De må tilbage til deres lukrative ø! En hardware så særegen at den ikke
> kan eftergøres. En software dertil passende! Og ekstra indtjening i egen

Til gengæld er Apple afhængig af udviklerne. Hvis ingen vil udvikle
programmer til en platform, er den død. Det er ikke en lille ting at
skifte processor-arkitektur. Udviklerne er bestemt ikke glade for, at
deres viden og deres værktøjer pludselig bliver forældede. Apple har
først skiftet til PowerPC, så skiftede de til Mac OS X og endelig til
Intel. Hver gang har de skullet overbevise udviklerne om, at det var en
fordel for dem at følge med over. Jeg tror ikke, udviklerne bliver
begejstrede, hvis Apple allerede skifter processor igen. Dermed tror jeg
heller, ikke Apple tør gøre det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-08 12:22

> [...]
> fordel for dem at følge med over. Jeg tror ikke, udviklerne bliver
> begejstrede, hvis Apple allerede skifter processor igen. Dermed tror jeg

Hvis det gør det nogenlunde hurtigt så gør det ikke så meget. De fleste
udviklere laver jo for tiden Universal Binary programmer og gør det nok
en god tid endnu.

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-04-08 20:41

> Hvis det gør det nogenlunde hurtigt så gør det ikke så meget. De fleste
> udviklere laver jo for tiden Universal Binary programmer og gør det nok
> en god tid endnu.

Steve Jobs har udelukket et skift tilbage til PPC i et nyligt interview.

PA Semi har haft næsten 3 år til at arbejde på en plan B efter at Apple
snød dem med plan A, så de kan meget vel have været på nippet til at
offentliggøre hvad det er, for at få opmærksomhed fra potentielle
kunder.

Jeg tror det har at gøre med sikker distribution af digital video.
Optiske medier er grundlæggende usikre fordi det er de samme bits på
hver eneste disk. Downloads kan krypteres individuelt til den enkelte
modtager.

Fra : PeterBP

Dato : 26-05-08 10:07

> [...]

> af TSMC."
>
> De har givet 1,3 milliarder kr. for firmaet, men de holder kortene tæt ind

Disse store opkøb sker i disse tider mere for at få fat på
patentrettigheder end på at få fat på et firmas produkt.

Lur mig om denne ellers imponerende CPu ikke er i graven om 2-3 år,
erstattet af noget internt snask i iPod vi aldrig kommer til at høre om.