Batteri / generator?
Fra : Christian Ringbæk

Dato : 19-07-01 10:06

Hej NG!

Jeg har sædvanligvis den fornøjelse at rulle rundt med en Suzuki VS 700 fra
1987 - bare ikke i øjeblikket...

Jeg står med det problem, at mit batteri er fladt og jeg kan se, at det ikke
lader. Desværre er jeg endnu ikke den store haj til at rode alt for meget
med min cykel og er lidt grøn på det område.
Helt aktuelt søger jeg et tip til, hvordan jeg kan undersøge om det blot er
batteriet, der skal skiftes eller om det er generatoren den er gal med.

På forhånd mange tak for gode råd fra jer mere erfarne :)

--
Venlig hilsen

Christian
http://cherita.dk

Fra : Jesper \(Fazer\)

Dato : 19-07-01 15:58

> Helt aktuelt søger jeg et tip til, hvordan jeg kan undersøge om det blot
er
> batteriet, der skal skiftes eller om det er generatoren den er gal med.

Den simple metode, hvis ikke du har måleinstrumenter til rådighed er at
kigge på forlysets styrke.
Når motoren kører og gasses op bør lyset stige en anelse (generatoren
producerer normalt ikke optimalt før motoren er godt oppe i omdrejninger),
det indikerer at generatoren laver strøm - og mere strøm ved høje
omdrejninger.
Slukkes motoren skal lysstyrken falde en anelse som tegn på at generatoren
nu ikke laver strøm mere.

Hvis generatoren ser ud til at virke men du alligevel ikke kan starte efter
længere tids kørsel er det nok batteriet den er gal med - hvis da starteren
virker.

Jesper
Fazer - uden startproblemer

Fra : Bo Thomsen

Dato : 19-07-01 16:04

> Helt aktuelt søger jeg et tip til, hvordan jeg kan undersøge om det blot
er
> batteriet, der skal skiftes eller om det er generatoren den er gal med.
hvis du har et voltmeter så prøv at måle på ensretteren den burde gerne vise
omkring 14 volt ca.
men der er sikkert andre der kan give nogle mere præsise tal og triks.
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 19-07-01 21:44

Hej Christian
Prøv dette link:

http://www.gsresources.com/tech/stator.check.html

Selvom det er skrevet til gs/gsx'erne passer det nok nogenlunde, og
fejlfindings-diagramet er godt.
Bladr iøvrigt lidt tilbage på gsresources sider for mere information om
ladesystemet.

Martin
gsx750 1982
--fjern X i adressen-----

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-07-01 21:59

On Thu, 19 Jul 2001 11:06:27 +0200, "Christian Ringbæk"
<chr@cherita.dk> wrote:

Hej Christian.

>Jeg står med det problem, at mit batteri er fladt og jeg kan se, at det ikke
>lader. Desværre er jeg endnu ikke den store haj til at rode alt for meget
>med min cykel og er lidt grøn på det område.

Bare på med vanten - det kommer

>Helt aktuelt søger jeg et tip til, hvordan jeg kan undersøge om det blot er
>batteriet, der skal skiftes eller om det er generatoren den er gal med.

Stik den en nyopladet akku.
Start den og mål spændingen på akkuen i rask tomgang.
Spændingen skulle gerne stige til sån't godt over 14 volt.
Hvis den gør det er dit ladesystem OK og din akku død.
Hvis den ikke trækker spændingen op skal du i gang med at fejlsøge på
generatoren og dens ensretter- / reguleringssystem.

>På forhånd mange tak for gode råd fra jer mere erfarne :)

Sæl tak

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 20-07-01 09:32

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
> [...]
> Hvis den ikke trækker spændingen op skal du i gang med at fejlsøge på
> generatoren og dens ensretter- / reguleringssystem.

Du omtaler ikke nogen kontrol for akkumulator-fejl!?
Kan man ikke udlede noget om akku'ems tilstand ved at måle på den efter
at den er blevet "fuldt opladet", evt. efter et stykke tid til at
"falde på plads"?

--
Armand.
(der suuuger el-stuff til sig)

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-07-01 19:38

On Fri, 20 Jul 2001 10:32:05 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>Kan man ikke udlede noget om akku'ems tilstand ved at måle på den efter
>at den er blevet "fuldt opladet", evt. efter et stykke tid til at

Det var lidt med vilje at jeg ikke tog step2 med for ikke at forvirre
begreberne for meget.
En akku der er fuldladet falder tilbage til mellem 12 og 13 volt inden
du får den skruet på, og efter at starteren har tappet på den er det
helt sikkert at du vil kunne se om generatoren og dens omgivelser
virker (lader).
Hvis generatoren jager den op til nominel ladespænding på mellem
14-14,5 volt efterfølgende er generatoren ok.
Ekstra check: Tænd lyset på MC'en under testen.
Spændingen skal forblive over 14 volt.
Hvis den synker til under 12 volt kan den ikke lade akkuen, og
generator, ensretter eller ladereguliring må erklæres defekt.
Hvis ladesystemet er ok kan man kun formode at akkuen må være sløv.
Lad den op også (hvis den da vil) og tap den med en forlygtepære (12
volt 60 Watt - den bruger 5 Amp.)..
En 12-14 Ah akku skal kunne holde pæren i "luften" i ca 2 timer.
Mål spændingen over akkuen under testen, og afbryd belastningen når
akkuen er nede på ca. 10 volt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : The Bear

Dato : 20-07-01 22:00

On 19-Jul-2001, "Christian Ringbæk" <chr@cherita.dk> wrote:

> [...]
> batteriet, der skal skiftes eller om det er generatoren den er gal med.

Den hårde metode:

Start MC'en

Skru lidt op for tomgangen (ex. 1500 omdr)

Afbryd en af polerne op batteriet.

Kører motoren stadig med batteripolen afbrudt - ja, så lader generatoren

---

B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg

Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!): http://www.stopcancer.nu/banner.asp

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-07-01 22:16

On Fri, 20 Jul 2001 20:59:43 GMT, "The Bear" <bl-REMOVE-@b-ware.dk>
wrote:

Hej.

>Den hårde metode:

Den er livsfarlig - gør det ikke !!!!!!!

Batteriet kan betragtes som en stor kondensator der er med til at
stabilisere den spænding ladesystemet giver fra sig.
Hvis batteriet fartages maskinen under drift kan det være årsag til at
f.eks. tændingsboksen står af.
Årsagen er, at ladesystemet afgiver meget høje spændingsspidset, og
det sørger batteriet for at holde nede.
Metoden er god nok på ældre maskiner med enten jævnstrømsanlæg eller
maskiner hvor der ikke er en udbredt brug af elektronik.
På f.eks. min gamle XS500 er metoden helt OK.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750