Styrer Gud eller Satan denne verden?
Fra : Jakob Munck

Dato : 23-05-08 17:55

Når man diskuterer med Jehovas Vidner og Adventister siger de som regel, at
"Satan styrer denne verden". Selv er jeg katolik og tror lige det modsatte,
nemlig at Gud styrer denne verden.

Men hvor finder jeg belæg i bibelen for at Gud - ikke Satan - styrer denne
verden?

Bibelcitater ønskes.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-05-08 18:19

In article <4836f6e7$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> nemlig at Gud styrer denne verden.
> Men hvor finder jeg belæg i bibelen for at Gud - ikke Satan - styrer denne

Det kan du ikke få, for det er menneskene, og hverken Gud eller Satan,
der styrer verden.

Jehovas Vidner bygger deres forståelse på en fortolkning af det vers,
hvor, Jesus faster for fyrre dage og SAtan tilbyder ham hele denne
verdens rigdomme. Deres slutning er, at Satan kan kun tilbyde Jesus
denne verdens rigdomme fordi de tilhører ham.

Så mon ikke man kan, ved at vride armen om på et par citater, som det er
blevet gjort her, også tolke noget af det henad at det er Gud og ikke
Satan, der styrer denne verden.

Til gengæld, kan du sagtens finde en masse citater, hvor vi kan se, at
mennesket styrer verden og er herre over verden fx 1.mos. 1:26

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => www.nytestamente.org
.... Den, der ikke nyder livet får ingen desssert.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 25-05-08 12:58

Den 23.05.2008 kl. 19:19 skrev Cyril Malka <news@nytestamente.org>:
> [...]
>
> Så mon ikke man kan, ved at vride armen om på et par citater, som det er
> blevet gjort her, også tolke noget af det henad at det er Gud og ikke

Flere SDA-lignende grupper bruger især 2. Korinther 4:4 og Åbenbaringen
12:9 som begrundelse for at satan skulle være "denne verdens gud"...

===2.Korinther 4:4===
[...]deres tanker har denne verdens gud blindet[...]
===citat slut===

===Ã…benbaringsbogen 12:9===
Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen
og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens engle
blev styrtet ned sammen med den
===citat slut===

Om kristendommens "opfindelser" er der skrevet 9 afsnit på min blog:
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler/?cat=8

> Til gengæld, kan du sagtens finde en masse citater, hvor vi kan se, at
> mennesket styrer verden og er herre over verden fx 1.mos. 1:26

Præcis.

Det er netop også det individuelle menneske der kan vælge om han/hun vil
følge Gud, som vi ser det i 5. Mosebog 30:15-20.

Henrik Blunck - Dianalund
Learn More About Spyware => http://www.blunck.dk/consulting/spyware/
Overview of blogs etc => http://blunckmeister.googlepages.com/

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 23-05-08 18:56

1.Tim.6:
v14 Hold budet, uplettet og uangribelig, indtil vor Herre Jesu Kristi
tilsynekomst, v15 som den salige og eneste hersker, kongernes konge og
herrernes herre, skal lade os se, når tiden er inde, v16 han, den eneste,
som har udødelighed og bor i et utilgængeligt lys, og som intet menneske har
set eller kan se. Ham være ære og evig magt! Amen

--
Regards Jens "Lyrik" Bech

Forrige:

Fra : Lars

Dato : 24-05-08 20:52

In article <4836f6e7$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, jm2_fjern_dette@webspeed.dk
says...
> "Satan styrer denne verden". Selv er jeg katolik og tror lige det modsatte,
> nemlig at Gud styrer denne verden.

Afhænger af hvad du mener med "styrer"

Overordnet set er universet og dermed jorden styret af naturlove.

Lokalt for os, er det jo regeringer (demokrati/ diktaturer etc.) der tager sig af beslutninger
vedr. befolkninger.

For det enkelte individ, er det vor egen vilje.

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : Satan´s tjener

Dato : 24-05-08 21:43

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modsatte, nemlig at Gud styrer denne verden.
>
> Men hvor finder jeg belæg i bibelen for at Gud - ikke Satan - styrer denne

Mørkets fyrste styrer denne verden, Jesu samlede på fiskere og prostituerede
andre syndere i samfundets bund. Satan kender direktører, præsidenter og
andet godtfolk læs satans bibel.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-08 02:11

"Satan´s tjener" skrev i en meddelelse:

> Jesus samlede på fiskere og prostituerede andre syndere
> i samfundets bund. Satan kender direktører, præsidenter og andet godtfolk

Det hidtil bedste svar.
Kristendommen drejer sig meget tydeligt om at
afmontere magt. I den lutheranske udgave tillige
kirkens magt. Hvis man overhovedet skal lægge
nogen mening i ordet "satan", så er det netop magt.

V.h. -- Ib

Fra : Birgitte

Dato : 25-05-08 12:57

> [...]
> modsatte, nemlig at Gud styrer denne verden.
>
> Men hvor finder jeg belæg i bibelen for at Gud - ikke Satan - styrer denne

Jeg føler mig overbevist om, at der må være en Gud, som styrer det hele.
Ellers havde vi mennesker forlængst ødelagt både os selv og alting omkring
os. Jeg er ikke sikker på, om følgende stammer fra biblen, men jeg mindes
disse ord, som jeg har hørt engang - om menneskene: "... men de havde så
mange sære ting for ... " - Og det kan man vist roligt påstå.

--
Venlig hilsen
Birgitte

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 25-05-08 13:12

Den 25.05.2008 kl. 13:56 skrev Birgitte <birgitte@hotmail.com>:
> [...]
>
> Jeg føler mig overbevist om, at der må være en Gud, som styrer det hele.
> Ellers havde vi mennesker forlængst ødelagt både os selv og alting

En tanke du faktisk henter fra Matt. 24:22: "Og hvis de dage ikke
afkortedes, blev intet menneske frelst; men for de udvalgtes skyld vil de
dage blive afkortet."

Men hvis du læser om Noas Ark (1. Mosebog 6-8) viser Gud netop, at Han
styrer alt - også selvom alt, *undtagen* Noa og hans tre sønner og
svigerdøtre samt dyrene, blev udslettet. 1. Mosebog 8:21-22 fortæller til
sidst: "»Jeg vil aldrig mere forbande jorden på grund af menneskene, som
kun vil det onde fra ungdommen af. Jeg vil aldrig mere udrydde alt
levende, sådan som jeg nu har gjort. Så længe jorden står, skal såtid og
høsttid, kulde og varme, sommer og vinter, dag og nat ikke ophøre.«"

Altså, igen, et punkt hvor ordene i Matthæus slet ikke harmonerer med Guds
ord.

Fra : Birgitte

Dato : 25-05-08 13:22

"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
news.ubplhregn1el4e@macintosh.local...

> [...]
> høsttid, kulde og varme, sommer og vinter, dag og nat ikke ophøre.«"
>
> Altså, igen, et punkt hvor ordene i Matthæus slet ikke harmonerer med Guds

Tak for svar. Jeg synes det er svært at få mening i helheden, men har det i
det hele taget lidt svært med biblen som sådan. Her skriver du om dage, der
blev afkortet eller ikke afkortet. Det er det rene volapyk for mig. Til
gengæld forstår jeg godt historien om Noah, men den har jeg så også hørt
før. Jeg forstår dog ud af det du skriver, at du ligesom jeg tror, der er en
Gud, som styrer det hele. Og at Gud vil sørge for, at de såkaldte
'naturlove' vil fortsætte til verdens ende. Hvilket vi nok skal være glade
for.

--
Venlig hilsen
Birgitte

Fra : Poul E Hansen

Dato : 01-06-08 13:04

On 23 Maj, 18:55, "Jakob Munck" <jm2_fjern_de...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> nemlig at Gud styrer denne verden.
>
> Men hvor finder jeg belæg i bibelen for at Gud - ikke Satan - styrer denne

Du kan finde argumenter for lidt af hvert. Gud har magten. Men Satan
kaldes af Jesus for 'denne verdens fyrste'. Og så var der jo udsagnet
til nogle af jøderne: 'I har Djævelen til fader og I er vilige til at
gøre hvad der lyster jeres fader' Som supplement hertil, kan henvises
til apostelen Peter som skriver at Gud har magt til at vogte (holde
kontrol med) de ugudelige indtil dommens dag.

I Åb. introduceres vi til tusindårsriget. Da er Satan ikke længere
fyrste på jorden. Det kan da godt være han blev afsat tidligere, who
knows.