Syndefaldsmyten...
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-05-08 19:44

Jeg sidder lige og funderer over følgende:

Når der (tilsyneladende, ifølge Bibelen) i Gudfader, Skaberens Navn i
selveste Skabelsesberetningen ytres ordene i 1. Mosebog 3,22 "Og Gud Herren
sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare
det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever
evigt!«"

....Så kunne det jo - med denne mærkværdige "Pluralis Majæstatis"-form -
snart sagt sagtens snarere lyde bekymrende meget som en vis "skinsyg
ærkeængels protest"? Altså dèn "Gudssønnen Satan", vi desværre siden i
Bibelkronologien lærer at kende som en direkte rethaverisk arrogant,
territorialafpissende menneskeudfordrer og -fornedrer, fra Jobs Bog?

Hvis nu Gudfader vitterligt HAR skabt Adam (OG Eva) fuldt og helt "i Sit
Billede", hvorfor så dog denne mærkelige, degraderende indsigelse over for
denne FORMEDE søns fejltagelse, forårsaget af såvel åben, intelligent
nysgerrighed som direkte djævelsk fristelse, om da ikke det netop er
"kællingeagtig knæver" fra en uretmæssigt jaloux immateriel "ærkengel", der
uheldigvis SELV sidestiller sig med Gud, uden dog overhovedet retmæssigt at
acceptere Guds Skabning og dèns dermed vel egentligt temmelig oplagt givne
ret til ALT, Gudfader end ellers i udgangspunktet måtte ville velsigne den
med?

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 16-05-08 20:33

Anders Peter Johnsen skrev:
> [...]
> ret til ALT, Gudfader end ellers i udgangspunktet måtte ville velsigne den

Det skriver Søren Kierkegaard yderst begavet om:

http://www.bjornetjenesten.dk/teksterdk/angest.htm

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 18-05-08 19:06

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Billede", hvorfor så dog denne mærkelige, degraderende indsigelse over
> for denne FORMEDE søns fejltagelse.........klip.
Det er den første civilisations tid. Shamanen for Kherubimstammen Eja og
hans storvesir Sheitan har udtænkt en metode til at forbedre
fødevareforsyningen i bjergene ved Nodq hvor stammen holder til.
Ikke alene er føden knap, men de må iklæde sig fjerdragter og stille sig i
positur på bjerget for at skræmme omstrejfenbde vilde væk.

80 kilometer mod vest ligger højsletten Eden. De planlægger en frugthave på
stedet. Det er nemt at holde til i de egne for bjerget Sahand har mange
boliger. Bjerghuler i Kandovan som er beboet den dag i dag.
Der er floder og vandrigt . Egnet for den eneste dyrkning man kender
tiloverrislingsbrug.

Men de skal bruge plantagearbejdere. De er langt væk hjemmefra. En
forkommen bevidstløs nøgen mand findes. De vilde forvilder sig ofte i de
omgivne bjerge. Jehova blæser livsånde i hans næse og han slår øjnene op.
Den første planrtagearbejder er fundet. Senere findes på samme måde en nøgen
kvinde som føres sammen med plantagearbejderen. Hun er af samme etniske
gruppe, samme kød og blod.
Kherubimledernes idé er en frugtplantage hvor der blandt andet skal dyrkes
sukat. Frugten til kundskab om godt og ondt. Den er uspiselig. Det kræver
kundskab at tilberede den. Faktisk er det skallen man konsumerer efter
syltning.

Ikke en spise for de vilde. "I må spise af alle de andre frugter undtagen
denne."
Storvesiren Sheitan kan godt se planerne for en storslået fremtid. Kunne jeg
blot få magten over denne frugthave, så er der uanede muligheder for at
rekrutere vilde til projektet.
Det vil være let at tilrive sig magten. Kunne han blot få de vilde over på
sin side! Han betyder dem at de vil komme til at rende rundt i bar røv hvis
de bliver loyalt under shamanens ledelse!
Hvis jeg må lede jer så skal jeg skaffe jer viden om sukatfrugtens hemmelige
fremstilling. I skal få samme status som os! De går i tøvende forbund med
ham. Vi vil ikke rende rundt i bar røv!

Imidlertid opdager shamanen sin storvesirs forrædderi. Kherubimstammens
krigere bliver tilkaldt og Sheitan forvises til sydsiden af bjergene hvor
hans hule med slangekisten findes den dag i dag.
Medløberne som er fulde af bondeanger, bliver ligeledes forvist, men østpå
hvor der ikke er mulighed for overrislingslandbrug. Torne og tidsler er
vanskellige at dyrke noget i........

Men hvem var Gud? Den mægtigste er altid Gud. For Adam og Eva var Eja,
shamanen-Gud. For Eja var Inanna Gudinden. I himlen var der en familie,
ligesom på jorden. mennesket skabt i Guds billede. Altså Gud far, Gud
bedstefar, Gud kone og Gud sønner og døtre.
Gud betyder "mægtig" en var betragtet som størst-"Den almægtige"

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 18-05-08 19:44

Jens "Lyrik" Bech skrev:

> Kherubimstammen

Er det Wildstorm vi er ude i her?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 18-05-08 20:34

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Er det Wildstorm vi er ude i her?

Jeg ved ikke hvad wildstorm er, men kherubimstammen og deres fjerdragter er
en arkæologisk kendsgerning.(David Rohl)

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 18-05-08 21:23

http://en.wikipedia.org/wiki/Kherubim

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 19-05-08 07:37

> http://en.wikipedia.org/wiki/Kherubim

Shamanens viden kan ikke slås op i et leksikon.

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 19-05-08 09:08

Jens "Lyrik" Bech skrev:

> Shamanens viden kan ikke slås op i et leksikon.

Så det er ikke en tegneserie-kultur?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-05-08 18:15

Jens "Lyrik" Bech wrote:
> [...]
> og hans storvesir Sheitan har udtænkt en metode til at forbedre
> fødevareforsyningen i bjergene ved Nodq hvor stammen holder til.

Må jeg så spørge, hvor du mener at finder belæg for disse umiddelbart
temmeligt tågede påstande?

Jeg prøver selv - "internt" ud fra Bibelen, om man vil (i og med at jeg
netop prøver at sammenholde Skabelsesberetningen med Satans ligeledes
negativt arrogante "fristerrolle" i Jobs bog) - at problematisere
Syndefaldet, men du synes mig altså snarere at at fabulere derudad ad en
helt egen idiosynkratisk streng, der for så vidt ikke synes at have ret
meget med nogen som helst konkret Bibeltekst at gøre, men tværtimod snarere
synes at lugte ret fælt af en postuleret "hemmeligt overleveret viden" af
dèn type, gnosticisterne (der jo påkaldte sig en forunderlig "særligt og
direkte opnået HEMMELIG 'viden' om Gud") med rette er blevet sønderlemmende
kritiseret for blandt mere konventionelt troende, op gennem stort set hele
den kristne teologi?

Kan du ikke lige prøve at redegøre for dine eventuelle "kilder", så vi andre
i det mindste har et bare nogenlunde rimeligt udgangspunkt for at kunne tage
stilling til dine - i hvert fald mine øjne i øvrigt ret besynderlige, for
slet ikke at sige tydeligt ekstrapolerende - udlægninger?

(Jeg vil MEGET gerne se dokumentation for dine påstande, men jeg forbeholder
mig dog alstå også retten til indtil da at anstille mig kritisk, da jeg -
ikke mindst i kraft af egen kedelig personlig erfaring - mener mig ganske
bevidstgjort om faren ved religiøst selvbedrag!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 19-05-08 23:37

> Må jeg så spørge, hvor du mener at finder belæg for disse umiddelbart
> temmeligt tågede påstande?
I arkæologien. I den første civilistaions historie. I menneskehedens
historie. Plus en sammenligning af myter og ved at prøve at forstå
tankegangen i den første civilisation. Ikke mindst har jeg haft glæde af
Gilgamesh eposet, som jeg takker Villy for, som en kilde til forståelse af
datidens tankegang.

Jeg priser mig lykkelig over at have læst et par bøger af David Rohl
egyptologen som har stedfæstet Eden. Sammenholdt med 1.Mosebog danner sig et
holografisk billede af hvordan det nok har set ud.

Grunden til at vi ikke fik lov at spise af Livets træ, er en gennemgående
historie i hele vor menneskehed. Guderne lever evigt. Mennesket er dødeligt.
Når mennesket begærer udødeligheden er det gennemgående svar:

"Udødeligheden har Guderne forbeholdt sig selv. Den giver de ikke til
menneskene!" Ordene er sagt af en ung kvinde til Gilgamesh der har en quest
igang for at finde Ziusudra, 1500 senere kaldt Noa af Hebræerne. Han vil
spørge ham om udødelighedens hemmelighed. Ziusudra er på pension og endnu
levende. Hebræerne kan først skrive 1500 år senere. Ved Sinai på tidspunktet
for udgangen af Ægypten finder man det første Pro-hebraiske alfabet.. Første
Mosebog gengiver den evige frustrerende kendsgerning:
Udødeligheden har Guderne forbeholdt sig selv, den giver de ikke til
menneskene-symboliseret i beretningen ved at de ikke får lov at spise af
livets træ. De fortæller den samme historie som ligger over 1500 år tilbage.
Eja fra de gamle kileskrifter bliver i hebraisk oversættelse til Jah.

Men jeg kan ikke sådan servere det hele på et sølvfad til dig. Du må selv
rode med det. Nu har du hørt nogle af mine konklusioner. Hilsen
Jens

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-05-08 02:34

Jens "Lyrik" Bech wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i
> meddelelsen news:4831b57f$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> I arkæologien.

Nu bliver jeg altså desværre nødt til at fremfinde hele det sikkert nok så
"vantro & ondsindede" skeptiske arsenal af såkaldte "HV..."-spørgsmål:

I /HVILKEN/ arkæologi, /HVORFRA/?

(Jeg har rent faktisk en ganske kort årgang studeret arkæologi - helt
specifikt "Klassisk Arkæologi" ved KU, et fag der nærmere specifikt
omhandlede alt fra Antikkens Grækenland over Etruskerne og derudaf videre
over Romerne til Byzans' Storhedstid - men det var så i øvrigt også bare
ærgeligt at jeg heller ikke dengang holdt længere end samme sølle 8 måneder
som mit forrige Teologistudie ved samme Universitet og derfor måtte springe
til det for mig at se helt overordnet fælles sammenbindende Historie-fag ude
på KUA! ;-D)

Og med lige nøjagtigt /HVILKE/ helt konkret jordfundne og derudaf direkte
udgravne artefakter?

> I den første civilistaions historie.

Mesopotamien, formoder jeg?

> I menneskehedens historie.

Ach so! Mit nuværende forskningsfelt!

....Der dog altså samtidig er temmeligt stærkt betinget af KILDER, hvadenten
disse ellers måtte være af arkæologisk ELLER (helst?) skriftlig-filologisk,
subsidiært endda til nød blot "religionsskriftlig" natur.

> [...]
> tankegangen i den første civilisation. Ikke mindst har jeg haft glæde
> af Gilgamesh eposet, som jeg takker Villy for, som en kilde til

Jo, javist har Gilgamesh-eposet da en fremtrædende betydning, men det er dog
immervæk en RELIGIØS tekst!

Pas nu hellere på at vi ikke havner derude, hvor Den Ældre Edda - for slet
ikke at nævne det ret åbenlyse "mytiske underlag" i Saxos Krøniker -
ligepludselig tilsvarende skulle forlanges godtaget betingelsesløst "blankt"
som "rendyrket historisk vidnesbyrd"...

> Jeg priser mig lykkelig over at have læst et par bøger af David Rohl
> egyptologen som har stedfæstet Eden.

Det lyder mig dog desværre rent ud sagt som det pureste
pseudo-kristeligt-sekteriske newage-bullshit af værste skuffe: Han stødte
vel tilfældigvis i øvrigt ikke lige sådan helt konkret ind i et par
kæmpefrygtindgydende, flammesværdssvingende keruberengle undervejs i sin
hævdede udforskning af området? ;-D

> Sammenholdt med 1.Mosebog danner
> sig et holografisk billede af hvordan det nok har set ud.

"Holografisk"?

Var "holografi" ikke sådan eet eller andet popsmart slutfirser-fænomen med
billeder gengivet relativt hæmmet tredimensionalitet?

> [...]
> menneskene!" Ordene er sagt af en ung kvinde til Gilgamesh der har en
> quest igang for at finde Ziusudra, 1500 senere kaldt Noa af

Nu skal man vel for pokker næppe have den større forkromede Oldsproglige
studentereksamen for langt snarere at se oplagte paralleler mellem dette
navn ("Zuisudra") og den oldpersiske profet "Zarathustra" (som dog immervæk
menes at have levet så relativt sent som i 500-tallet før vor tid!)

http://da.wikipedia.org/wiki/Zarathustra

Hvilken "Also Sprach Zarathustra"-åbenbaring hævder denne Rohl mon at have
haft, siden han ret så åbenlyst klokker så klart i kronologien?

> Han vil spørge ham om udødelighedens hemmelighed. Ziusudra
> er på pension og endnu levende.

Åhjotak, jeg kender en Perser (altså: Herboende Iraner), som rent faktisk
ganske personligt- på en i øvrigt meget smuk og klædeligt blufærdig måde -
dyrker denne profet og hans lære...

> Hebræerne kan først skrive 1500 år senere. Ved Sinai på tidspunktet for
> udgangen af Ægypten finder man
> det første Pro-hebraiske alfabet.

Kombineret teologisk-historisk "teknisk" BURDE Moses - som jo altså immervæk
ifølge Exodus-beretngingen var blevet opfostret og opdraget som ægyptisk
prins - vel logisk set have ladet "sine" famøse tavler formulere i
hieroglyffer.

Imidlertid findes forstadierne til hebraisk skriftsprog ironisk nok snarere
hos Mesopotamerne og/eller Fønikerne ..

> [...]
> af livets træ. De fortæller den samme historie som ligger over 1500
> år tilbage. Eja fra de gamle kileskrifter bliver i hebraisk

Igen: /HVILKE/ "gamle kileskrifter"?

SPECIFICÉR, PLEASE!

> Men jeg kan ikke sådan servere det hele på et sølvfad til dig. Du må
> selv rode med det. Nu har du hørt nogle af mine konklusioner. Hilsen
> Jens

Det er sådan set ikke så meget dine "konklusioner", som selve
KILDEGRUNDLAGET, du åbenbart mener at kunne drage dem udfra, jeg er
interesseret i.

Enhver "halvstuderet røver" - som i princippet undertegnede! - kunne jo
desværre sikkert have uhyggeligt stort "held" med at bilde almindeligt
ærlige autoritetstro medborgere stort set HVAD SOM HELST ind, udelukkende
for at tjene egne ulækkert luksusforfængelige prestige-perspektiver: Jeg har
en ganske akut skepsis, især hvad ægyptologer angår, når f.eks. Ægyptens
egen "Chef-Statsarkæolog" for åben skærm lader sine videnskabelige
"konklusioner" drive af personlige "følelser": Han kan da helt sikkert hævde
at "føle" både dit & dat, men dèn slags skal altså bare lige godtgøres
videnskabeligt, hvis ellers manden mener at være sin videnskabelige stilling
værdig!

Altså: Fremlæg dine kilder hæderligt og redeligt, og derudfra kan du SÅ
fremsætte dine ellers nok så spændende hypoteser for et kritisk publikum og
argumentere for dine derudaf fremdragne konklusioner. (I stedet for så at
sige at "spille med lukkede kort" eller endda elaborere fuldstændigt
uholdbart på en given tese...)

(Cadeaux i øvrigt til den sikkert nok på mange måder så forhadte videnskab
for dèn tilnærmelsesvise "dirkte demokratisering af viden"!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 20-05-08 13:14

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> vel tilfældigvis i øvrigt ikke lige sådan helt konkret ind i et par
> kæmpefrygtindgydende, flammesværdssvingende keruberengle undervejs i sin
Anders tal pænt til mig som til en ven.

Lad mig hellere invitere dig på en lille tur til Eden og vise dig Guds
Bjerg:
Jeg har lavet to små "rejsefilm", den ene i divx og den anden i mov.
Divxfilmen åbnes i browseren når man har installeret den gratis divx
pakke fra deres hjemmeside. mov filen spilles når man har installeret
QuickTime med tilhørende plugin, så kan den også spilles i browseren.
begge film kan downloades ved højreklik og "gem som". Så er nollerrøvene
guidet på plads.))

http://www.luen.dk/eden.divx

http://www.luen.dk/eden.mov

Hilsen
Shamanen Jens
Jeg synes jeg har fortjent titlen nu.))

Fra : Vidal

Dato : 21-05-08 12:50

Jens Erik Bech skrev:

Ikke meget med kristendom at gøre, men hvordan laver
du den proceslinie?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 21-05-08 14:23

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Jens Erik Bech skrev:
>
> Ikke meget med kristendom at gøre, men hvordan laver
> [...]

Kære Villy.
Proceslinien fremkommer på en Mac-computer når man bruger styresystemet
"Leopard", så jeg kan godt forstå at det virker fremmedartet for dig.
Så der er ingen vej udenom, hvis du skal have sådan en bundlinie så må du
investere i en Mac.
Den billigste er den her:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9484043/wo/oL4ps6CR8JDj38zQ9H81oLc6pNC/2.?p=0

Så skal man bruge eget tastatur, mus og skærm.

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 21-05-08 18:56

Jens "Lyrik" Bech skrev:

> [...]
> "Leopard", så jeg kan godt forstå at det virker fremmedartet for dig.
> Så der er ingen vej udenom, hvis du skal have sådan en bundlinie så må

He - øv.

> Så skal man bruge eget tastatur, mus og skærm.

Jaja, overdriv nu ikke ... Hvad er det for en skærm,
hvilken opløsning kører du med?

Så skal jeg nok lade være med at være off topic mere.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 21-05-08 22:22

> [...]

> Jaja, overdriv nu ikke ... Hvad er det for en skærm,
> hvilken opløsning kører du med?
>
> Så skal jeg nok lade være med at være off topic mere.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hej igen Villy.
Jeg kører med en 20" iMac 5,1 1680 x 1050, 32 bit farver. Det var den hvide
plastmodel, før den nye aluramme iMac 20". Den nye 20" er blevet billigere,
men skærmen er ikke så god som den "gamle" 20".
Man skal op i 24" iMac i dag for at få samme kvalitet skærm i dag som den
jeg har. Den nye 20" iMac alu kan ses her:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9454043/wo/OQ1f8OLWci4l3jZ4ENQ14GGz9MV/3.?p=0

24" ses her:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9454043/wo/OQ1f8OLWci4l3jZ4ENQ14GGz9MV/5.?p=0

Demoprogrammet hedder Screenflow.

Hilsen
Jens

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-05-08 17:38

Jens Erik Bech wrote:

> Anders tal pænt til mig som til en ven.

Det gør jeg sådan set også, om end jeg altså skriver temmelig KRITISK, idet
jeg altså faktisk ud fra oprigtigt venskabelige perspektiver prøver at holde
dine fødder på jorden: Du har nemlig for nylig skrevet en del rimeligt
åbenlyst hardcore-fanatisk-religiøse indlæg i dk.politik, som har gjort mig
lettere bekymret for dit mentale helbred, hvorfor jeg altså lige netop
prøver at modgå dig herovre i denne specifikt kristendomsrelaterede gruppe i
stedet for at ryge i kedelig "kristenbroderlig" infight af "frænde er frænde
værst"-modellen med dig i dèr...

> [...]
> QuickTime med tilhørende plugin, så kan den også spilles i browseren.
> begge film kan downloades ved højreklik og "gem som". Så er

Spændende, og det er da i øvrigt også rart at se dig på video, så man helt
konkret får sat ansigt og stemme på dig.

(Især eftersom denne gruppe jo har været temmeligt ihærdigt hjemsøgt af
trolls.)

Imidlertid må jeg dog også lige gøre det pinligt klart at jeg i
udgangspunktet for ENHVER diskussion af "kristelig Bibel-arkæologi" finder
det altafgørende vigtigt at foretage en klar skelnen mellem det
konkret-påviselige VIDENSKABELIGE arkæologisk-historiske aspekt og det mere
teologisk-fortolkende TROSMÆSSIGE aspekt for at man ikke kommer til at rode
tingene for meget sammen:

Jo, der KAN da sikkert godt være visse interessante og reelle, plausible
argumenter for at mene at "Eden" muligvis kan have ligget et konkret
geografisk sted og at Bibelske myter måske kan have sine (i hvert fald
delvise) udspring derfra, men omvendt giver det jo altså ærligt talt for mig
at se bare ikke en kæft mening at tale om at "Eden er blevet genfundet", når
vi kommer til den strengt KRISTOLOGISKE side af sagen:

For så driver man altså for mig at se åbenlys vold på ikke bare den
mytologiske kerne i Skabelsesberetningen, men derudover (og HER bliver det
for mig at se ALVORLIGT farligt!) så tager man simpelthen bare ikke Jesu
Evangelie om Himmerigets (!) komme tilstrækkeligt alvorligt som kristen.

Du bevæger dig jo i klippet selv ind på, hvad jeg nok kritisk ærligt vil
tillade mig at kalde en rimelig plat og primitiv fortolkning af
Johannesevangeliets 14. kapitel, når du implicit antyder at Jesus her talte
om en flok - allerede på Hans Jordetid, i øvrigt - temmeligt forbandet
primitive klippehuler, og åbenbart mener at det var dèr Jesus i forbindelse
med Sin Himmelfart(!) gik hen for at forberede "boliger" til os?

Jeg mener umiddelbart at Paradis/Eden er af en HELT anden, "overjordisk"
beskaffenhed, for slet ikke at tale om at de nok snarere skal findes i en
helt anden "dimension" end den konkret jordiske.

Jesus understreger jo altså gang på gang ifølge Evangelierne at det netop
IKKE (i hvert fald da ikke i Hans inkarnerede Jordetid) er eet eller andet
"dennesidigt" Rige, Han er Konge over: Ligeledes synes hele den interessante
konstellation mellem 1. Mosebog 3:24 og Johannesåbenbaringens slutkapitel
langt snarere på at Jesus som Kritsus i Sin Herliggjorte Form (ja, vel
nærmest talt i fuldmyndig skikkelse af Jahve Zabaot Selv "i fuld
kamprustning", om man så må sige?) så at sige (OGSÅ, blandt meget andet!) er
dèn "Kerub, der leder folk TILBAGE til Eden (OG herunder altså også "Livets
Træ"!)", om end i hvert fald ifølge en ellers afsindigt symbolladet
profetisk vision...

Anders Peter Johnsen