Jesus overdriver
Fra : Cyril Malka

Dato : 08-05-08 15:07

Midt i Jesu overdrivelser ligger et radikalt budskab, skriver
cand.theol. Knud Jørgensen... Læs resten her:

<http://www.religion.dk/artikel/285266:Spoerg-om-kristendom--Jesus-overdr
iver>

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-05-08 19:56

Cyril Malka wrote:
> Midt i Jesu overdrivelser ligger et radikalt budskab, skriver
> cand.theol. Knud Jørgensen... Læs resten her:
>
> <http://www.religion.dk/artikel/285266:Spoerg-om-kristendom--Jesus-overdr
> iver>

Udmærket fortolkning IMHO, men her mener jeg personligt også at Martin
Luther har nogle ganske afsindigt interessante udlægninger af dette
påfaldende åbenlyse "misforhold" mellem (ydre) "Kristne kår" og tilsvarende
(indre) "TROSRETFÆRDIGGØRELSE" ganske som det atter og igen fremføres i
afhandlingen "De Libertate Christianae" fra efteråret 1520, der fra Luthers
side på mange måder kan betegnes som et "sidste katolsk-sindet forsøg" på,
med god kristenteologisk ballast at italesætte en forstokket Kurie, der
netop har fremsat en decideret BANDBULLE imod ham:

http://www.martinluther.dk/KRFRIHED.htm

Dèt skrift burde - om end "Bibeldoktoren" Luther vel ville hade at se sig
selv ophøjet til "ortodoksi" - ifølge min mening nærmest skulle læses
obligatorisk af i hvert fald enhver såkaldt "luthersk-evangelisk"
Folkekirkekonfirmand, nogenlunde korresponderende til ditto obligatorisk
dennesidig-"demokrati-dannelsesmæssig" pligtlæsing af Danmarks Riges
Grundlov for eventuelle "heldige" gymnasieelever...

"Splittelsen" hos Jesus synes faktisk at give ganske udmærket mening under
denne fortokning...

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 08-05-08 20:44

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> Grundlov for eventuelle "heldige" gymnasieelever...
>
> "Splittelsen" hos Jesus synes faktisk at give ganske udmærket mening under

Jeg har tænkt over, hvordan Luthers -
-----

"For det tyvende. Selv om menneske indvendigt efter sjælen gennem troen
er tilstrækkelig retfærdig og har alt, hvad han skal have, bortset fra,
at troen og fyldestgørelsen til stadighed skal vokse indtil ind i det
næste liv, så forbliver han dog stadig i dette legemlige liv her på
jorden og må styre sin egen krop og omgås mennesker. Her begynder nu
gerningerne, her må han ikke gå ledig, her må i sandhed kroppen tvinges
og øves med faste, vågen, arbejde og med alle slags passende tugt, så at
den bliver lydig overfor og ligedannet med og ikke hindrer eller
modarbejder det indre menneske og troen, som det ellers er dens natur,
hvor den ikke bliver tvunget.

For det indre menneske er lige med Gud, glad og ved godt mod for Kristi
skyld, der har gjort så meget imod ham, og han sætter al sin lyst til,
at han omvendt også kan tjene Gud for intet i fri kærlighed. Men så
finder han i sit kød en vilje, der arbejder imod; den vil tjene verden
og søge, hvad der lyster den. Det kan troen ikke tåle og den lægger sig
med lyst i selen for at dæmpe den og værge sig imod den. Som Paulus
siger Rom 7,22f: 'Jeg har lyst til Guds vilje efter mit indre menneske,
men finder en anden vilje i mit kød, der vil tage mig tilfange med
synder'. Ligeledes: 'Jeg tugter min krop og driver den til lydighed, for
at ikke jeg, der skal lære andre, selv skal gå fortabt'. Ligeledes Gal
5,24: 'Alle, der hører Kristus til, har korsfæstet deres kød med dets
onde lyster'."

-----

Altså som hænger sammen med Paulus' ord ovenstående.

- står sammen med Lukas 11:

v24 Når den urene ånd er drevet ud af et menneske, flakker den om i øde
egne og søger hvile, men uden at finde den. Så siger den: Jeg vil vende
tilbage til mit hus, som jeg er drevet ud af. v25 Og når den kommer,
finder den det fejet og prydet. v26 Så går den ud og tager syv andre
ånder med, værre end den selv, og de kommer og flytter ind dér. Og det
sidste bliver værre for det menneske end det første.«

Er der ikke en modsætning her?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-05-08 22:02

Vidal wrote:

> Altså som hænger sammen med Paulus' ord ovenstående.

Æhm, kære Villy: Helt nøjagtigt HVOR finder du lige HVILKEN postuleret,
såkaldt "sammnhæng"?

Luther citerer fra Pauli Romerbrevstale om Kristenmenneskets vilkår, og så
mener du åbenbart at kunne finde finde "tydelige sammenhænge" til nogle
MULIGVIS af samme Paulus formulerede sentenser i Lukas 11, hvor Jesus (så
vidt jeg ellers mener at kunne huske) taler til den endnu tvivlende skare om
latente problemer i forbindelse med Dæmonuddrivelser og ubefæstede sjæle,
EFTER at Han vel at mærke også lige har praktiseret fuldbyrdet ekscorsime?

(Wow! Det er jo endda om muligt endnu mere syret end noget, jeg ellers selv
i en fjern koger overhovedet måttte kunne have fundet på? ;-D )

> [...]
> syv andre ånder med, værre end den selv, og de kommer og flytter ind
> dér. Og det sidste bliver værre for det menneske end det første.«

Nej, jeg forstår altså som sagt desværre ikke lige, hvad "pointen" skulle
være?

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-05-08 22:16

I øvrigt om Jesu følgende ord:

....så tales der vel netop om såkaldt "ubefæstede sjæle", altså et princip,
man måske desværre rimeligt nok idag kan sammenlignes med at såkaldt
"søgende" personer oplever "karismatiske helbredelser", der egentlig bare
ikke holder i længden, men sørgeligt nok snarere kan tilskrives relativt
simpel psykosomati og/eller suggestionsprincipper?

Og dèt endda tilmed under misbrug af Kristi Navn?

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 09-05-08 09:28

Anders Peter Johnsen skrev:
> [...]
> simpel psykosomati og/eller suggestionsprincipper?
>
> Og dèt endda tilmed under misbrug af Kristi Navn?

Njah, det, der tales om, er vel mennesket *eget*
aktive forsøg på at slippe af med 'det onde'?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 09-05-08 09:25

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> EFTER at Han vel at mærke også lige har praktiseret fuldbyrdet ekscorsime?

Det var måske lidt unøjagtigt formuleret.

Det, jeg vil sige, er, Luther formulerer denne
form for 'mentalhygiejne' på grundlag af Paulus'
ord: 7,22f: 'Jeg tugter min krop og driver den til
lydighed, for at ikke jeg, der skal lære andre,
selv skal gå fortabt' og (jeg) opfatter det som et
forsøgpå at drive det onde ud af kroppen, altså at
drive den ånde ånd ud af legemet.

> Nej, jeg forstår altså som sagt desværre ikke lige, hvad "pointen" skulle
> være?

Denne kroppens tugtelse, som Paulus og Luther
taler om, er vel for at uddrive den urene ånd,
der lokker/styrer (?) mennesket/kroppen.

Jeg tror ikke, Jesus taler om excorsisme, det
ville jo være at dementere nytten af, hvis vi
forudsætter, der er en reel sammenhæng mellem
de forskellige små historier her, det, han lige
har foretaget.

Altså, der må nødvendigvis være tale om to forskellige
sammenhænge/situationer, selv om de i Luk 11 er bragt
sammen, måske fordi de måske *tilsyneladende* handler
om det samme.

Mennesket kan jo ikke reparere sig selv, altså slippe
af med det onde/frelse sig selv, det kan kun Guds
tilgivelse. Derfor når mennesket er sluppet af med
'det onde', dets selv, vender det tilbage med 7
dobbelt styrke.

Når mennesket søger at frelse sig selv ved at rense
sig selv for det onde, kommer det til at stå endnu
værre end før.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 08-05-08 20:51

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i meddelelsen
> Midt i Jesu overdrivelser ligger et radikalt budskab, skriver
> cand.theol. Knud Jørgensen... Læs resten her:

> [...]

Du udtaler dig om Jesus og hans tanker og sjæl. En mosaiker! Hvis fundament
er at hvis jeg som kristen skulle konvertere til mosaisk tro, så skulle jeg
forbande Jesus!

Til Jer andre: Det er et ufravigeligt krav at en kristen som vil konvertere
til jødedom skal igennem et ritual hvor vedkommende forbander Jesus Kristus!
Min egen nabo blev tilbudt det da vedkommende arbejdede med jødiske børn.
Men hun kunne bare ikke få sig selv til at FORBANDE Jesus! Det var kravet!
Så det blev ikke til noget. Hvem kan forbande Jesus? Hvem kan kalde ham en
uægte søn af en skøge?

Det kan denne farisæer som skriver her om Jesu "overdrivelser." Jesus ramte
hovedet på sømmet da han talte om sådanne farisæere. Han sagde at de var som
hvidkalkede gravsteder, smukke udvendig, men indvendig fulde af dødningeben!
Det var ingen overdrivelse, det var en konstatering!

Denne farisæer kryber hele tiden ind på Jesus med sin sleske facon! Han er
den gamle slange i græsset!

Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-05-08 21:11

"Jens "Lyrik" Bech" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem kan forbande Jesus? Hvem kan kalde ham en uægte søn af en
> skøge?

Jesus er en uægte søn af en skøge, og jeg forbander ham.

Sådan?

> Denne farisæer kryber hele tiden ind på Jesus med sin sleske facon!
> Han er den gamle slange i græsset!

Næppe. Han er nok nærmere en wannabe-jøde med et seriøst
personlighedsproblem og en tudegrim kone. Hav barmhjertighed.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Patruljen

Dato : 09-05-08 01:26

On 8 Maj, 22:10, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Jesus er en uægte søn af en skøge, og jeg forbander ham.
>
> Sådan?

> Næppe. Han er nok nærmere en wannabe-jøde med et seriøst
> personlighedsproblem og en tudegrim kone. Hav barmhjertighed.

He -

Og af alle fantasier vælger du denne -
Gad vide hvorfor :)