Persille
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 28-05-08 15:33

I nogle opskrifter foretrækkes bredbladet persille. Jeg synes, at
kruspersille er mere spændende at se på.
Er der smagsforskelle mellem de to slags?
Jeg synes, at den krusede smager af lidt mere, men er det indbildning?
Mvh
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-05-08 15:38

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>I nogle opskrifter foretrækkes bredbladet persille. Jeg synes, at
>kruspersille er mere spændende at se på.
> Er der smagsforskelle mellem de to slags?
> Jeg synes, at den krusede smager af lidt mere, men er det indbildning?

Bredbladet har meget større snoppe værdi. Det er noget med at være med på
noderne og politisk korrekt som kok

Fra : Hauge

Dato : 28-05-08 15:51

Hej
Steen Jakobsen wrote:
> Bredbladet har meget større snoppe værdi.

Det har altså samme effekt som Weber?

"Jeg skal lave mad på Weberen", før i tiden var det "Vi skal grille i
aften"...

Mvh Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-05-08 17:29

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Det har altså samme effekt som Weber?
>
> "Jeg skal lave mad på Weberen", før i tiden var det "Vi skal grille i
> aften"...

Det var rigtigt. Nu har Weber ikke så høj snoppeværdi mere fordi alle har
dem.

Fra : Max

Dato : 28-05-08 17:36

Hej Steen

> Det var rigtigt. Nu har Weber ikke så høj snoppeværdi mere fordi alle
> har dem.

Beklager, jeg har ikke en og får heller aldrig en.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 12:27

>Beklager, jeg har ikke en og får heller aldrig en.

næ Max du må pænt købe den den er iøvrigt rigtig god,den er
holdbar,og ruster ikke væk det er suverænt den bedste grill jeg har
ejet.

gubbi

Fra : Max

Dato : 30-05-08 12:42

Hej gubbi

> holdbar,og ruster ikke væk det er suverænt den bedste grill jeg har
> ejet.

Jeg må skuffe dig, verdens bedste gril står i min have.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 28-05-08 15:55

Hej Aksel

> Jeg synes, at den krusede smager af lidt mere, men er det indbildning?

Kruspersille smager af noget, den bredbladede bruger man kun for
et syns skyld.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-05-08 17:37

> Hej Aksel

> Kruspersille smager af noget, den bredbladede bruger man kun for
> et syns skyld.

Tjae, snopperne siger jo at det er den bredbladede der smager rigtigt. Jeg
må indrømme at jeg ikke rigtigt kan smage forskel men jeg kan bedst lide at
bruge krus persille.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 28-05-08 19:06

"Aksel Pedersen" wrote:

>I nogle opskrifter foretrækkes bredbladet persille. Jeg synes, at
>kruspersille er mere spændende at se på.

Det kunstneriske indtryk afgør man selv.

>Er der smagsforskelle mellem de to slags?

Ja. Men de to slags krydsbestøves ofte, hvis man dyrker de to slags
nær hinanden, og udbyttet fra de krydsbestøvede frø kan blive alt fra
den ene, over blandingsprodukter, til den anden.

>Jeg synes, at den krusede smager af lidt mere, men er det indbildning?

Nej. Kruspersillen har mere volumen af planten pr. stilk, hvorfor den
også vil give mere smag.

Bruges persille ikke til pynt (udseendet), kan hele urten bruges, idet
smagsstofferne indeholdes i hele urten i alle slags persille.

Smagsmæssigt giver kruspersillen den 'reneste' persillesmag, hvorfor
den ofte foretrækkes til garniture til smørrebrød og drys på færdige
retter.

Bredbladet persille har et bredere smagsspektrum, hvor smagsnuancer
henad selleri er tydelige. Det gør den egnet i mange kogte retter,
herunder krydderbuketter til supper og sammenkogte retter.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 29-05-08 12:50

Emil wrote:
> [...]
> henad selleri er tydelige. Det gør den egnet i mange kogte retter,
> herunder krydderbuketter til supper og sammenkogte retter.

Jeg bruger den ofte i salat, fordi den smager af mere end salatblade, mens
kruspersille ville være for voldsomt.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-05-08 13:59

On Fri, 30 May 2008 13:41:49 +0200
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej gubbi

> Jeg må skuffe dig, verdens bedste gril står i min have.

bålpladsen nede i hjørnet eller hva?

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-05-08 14:40

On Fri, 30 May 2008 15:25:04 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Nej, en Legend 3000.

du mener forhåbentligt ikke en Sunshine grill vel?!?

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-05-08 16:58

On Fri, 30 May 2008 17:17:48 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Jo da :)

Jeg må le! det er sgu da ik en grill. Der er mere grill over et gasblus
end der er i sådan en klods.

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-05-08 10:10

On Fri, 30 May 2008 20:27:32 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Nej, det er mig der ler, jeg og alle mine gæster ler af dig, for
> du aner nemlig ikke en pind om hvad du snakker om :)

Aha! og den udtalelse bygger du lige på?

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-05-08 16:10

On Sat, 31 May 2008 16:46:46 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> På min egen og mine gæsters mening, det er nemlig det
> eneste der tæller i dette spil. Du har aldrig været gæst hos
> mig og derfor kan du naturligvis ikke udtale dig om hvordan
> det er, du har en mening og det skal du have lov til at have,
> jeg kan bare ikke bruge den til noget. Du er velkommen til
> at komme forbi og smage, så kan vi tale om tingene.

Du udtalte at du havde verdens bedste grill, og det er jeg
ikke enig i. At du kan lave mad der glæder dine gæster er da fint - det
kan jeg og alle mine venner også (nåja et par af dem kan nok ik). Jeg
kan lave mad over bål som gæster ville sætte pris på og finde
fantastisk, men det gør jo ikke bålet til verdens bedste grill vel

Anyways! tak for invitationen. godt at folk har forskellige holdninger,
så også de mindre seriøse grillfabrikanter har et marked

Fra : Blueskies

Dato : 02-06-08 22:10

Aksel Pedersen skrev:
> [...]
> Er der smagsforskelle mellem de to slags?
> Jeg synes, at den krusede smager af lidt mere, men er det indbildning?

En kok´s mening...

Krus er noget men putter i munden på en død gris for at den skal se
spænende ud på buffet... Eller i Persille sauce til stegt flæsk ;)

Prøv at hæk et bundt krus og et bundt bred og du vil opdage at bred
smager af persille hvorimod krus mere er som at stikke tungen ud af
vinduet...

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 03-06-08 15:49

"Blueskies" <blueskies@youmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af persille hvorimod krus mere er som at stikke tungen ud af vinduet...

For det første synes du, at kruspersille ser mere spændende ud. Det vil jeg
give dig ret i. Men der må da vist være noget galt med dine smagsløg -
uheldigt for en kok - når du ikke kan sanse den aroma, der vitterlig er i
kruspersille.
Vi har begge slags i haven, og laver jævnligt sammenligninger mellem dem. I
går blandede vi en del bredbladet i salatanretningen, men persillesmagen var
ikke overvældende - hvilket måske kan skyldes en overdøvelse af dildeddiken
i dressingen.
Vi er stadig i tvivl om, hvilken dildsort er den bedste i den daglige
husholdning.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 04-06-08 08:38

> [...]

For det første synes du, at kruspersille ser mere spændende ud. Det vil jeg
give dig ret i. For det andet må der da vist være noget galt med dine
[...]
Vi er stadig i tvivl om, hvilken persillesort er den bedste i den daglige
husholdning.
Mvh
Aksel