Pandekager - lave i forvejen?
Fra : Marianne

Dato : 26-05-08 06:05

Hej

Kan man lave pandekager i forvejen, evt fryse og så tø op på dagen? Eller
findes der andre genveje, fx supergode købepandekager?

Min fornemmelse siger 'nej', men jeg vil lige høre ... for det vil
unægteligt spare mig for en del bøvl.

mvh
Marianne

Fra : Max

Dato : 26-05-08 06:58

Hej Marianne

> Kan man lave pandekager i forvejen, evt fryse og så tø op på dagen?

Ja, det kan man godt, men det helt lækre og sprøde forsvinder altså
når man gør det på den måde.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-05-08 13:24

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in

> Kan man lave pandekager i forvejen, evt fryse og så tø op på dagen?

Teknisk set er det ikke noget problem.

Men som Max er inde på, så smager pandekager bedst når de er sprøde og
varme lige fra panden.

Hvis du skal bruge dem til noget pandekage med fyld agtigt er skaden dog
knapt så stor. Her når pandekagen alligevel at miste sit friske og sprøde
præg.

Jeg har med nogen held forsøgt at bage pandekagerne kun på den ene side,
fryse dem enkeltvis og så bage dem færdige når de var tøet op.

Resultatet var såmænd udemærket, men tidsmæssigt sparer man stortset kun
fremstillingen af dejen.

Fra : Max

Dato : 26-05-08 14:46

Hej Kent

> Resultatet var såmænd udemærket, men tidsmæssigt sparer man stortset
> kun fremstillingen af dejen.

Og dejen vinder ved at blive fremstillet i god tid.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-05-08 15:28

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in news:483abf20$0$56785
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Og dejen vinder ved at blive fremstillet i god tid.

Uha ja. Som med frikadeller er dejens hvilketid en stærkt undervurderet
faktor.

Dog tilsætter jeg først kulsyren (øl eller danskvand) lige inden bagningen.

Fra : Padre

Dato : 26-05-08 16:24

Marianne skrev:

> [...]
> findes der andre genveje, fx supergode købepandekager?
>
> Min fornemmelse siger 'nej', men jeg vil lige høre ... for det vil

Som andre har sagt: ja, men ...

Når du bager dem så er det en god ide at lægge dem i en stak med
madpapir mellem dem, så de ikke klæber sammen. Pak så stakken(e) ind i
et tykt lag sølvfolie med det samme. Når du skal varme dem op stilleer
du bare foliepakken i ovenen ved en 60 grader i en 45 min hvis de har
været i køleskabet, betydeligt længere, hvis de er frosne. På den måde
bevarer de fugten og bliver ikke knastørre.

--
padre

Fra : Max

Dato : 26-05-08 16:40

Hej Padre

> været i køleskabet, betydeligt længere, hvis de er frosne. På den måde
> bevarer de fugten og bliver ikke knastørre.

Ja, det er rigtig, men hvordan undgår man at de bliver som gummi ?

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 27-05-08 01:30

On 26 Maj, 17:39, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Ja, det er rigtig, men hvordan undgår man at de bliver som gummi ?

Hvis de kun har været i køleskabet bevarer de konsistensen ganske
pænt. Hvis de har været frosne kan man tø dem op i mikrobølgeovn efter
at have dryppet lidt vand på dem, så bliver de ganske gode.

Kent pandekager er bedst, når de er sprøde. Personligt foretrækker jeg
pandekager, der er bløde, og tilstræber den konsistens ved bagningen,
så jeg har ikke *det* problem.

--
padre