Hemligheden bag kommenskringler
Fra : Max

Dato : 21-05-08 19:55

Hej

Hvordan får man kommenssmagen rigtig frem i
disse kringler ?

Jeg har prøvet at hælde mere kommen i, men jeg
syntes stadigvæk ikke smagen bliver kraftig nok.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 21-05-08 21:44

> Hej
>
> Hvordan får man kommenssmagen rigtig frem i
> disse kringler ?
>
> Jeg har prøvet at hælde mere kommen i, men jeg
> syntes stadigvæk ikke smagen bliver kraftig nok.

Hvad med at riste kommen´en lidt først, eller lade den ligge i lidt olie som
du så hælder med i dejen, et par dage inden brug? Bare et bud...det plejer
at hive lidt aroma ud af tørre krydderier.

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 22-05-08 02:41

"Linde" wrote:

>"Max" skrev

>Hvad med at riste kommen´en lidt først,

Rigtig god idé, som virker for de fleste frø - olierne i frøene
"sveder" ud gennem skallen, kraftigt hjulpet af at vandet i frøene
omdannes til damp, hvorfor iblødlægning i et par døgn/uger forud for
ristningen vil gavne processen.

For at få mest mulig overflade, hvorfra olierne kan sive ud fra de
ristede frø, vil en let knusning (morter / blender) være en fordel
inden de kommes i olie.

> eller lade den ligge i lidt olie som
>du så hælder med i dejen, et par dage inden brug? Bare et bud...det plejer
>at hive lidt aroma ud af tørre krydderier.

Nej! Ikke "Eller"! De ristede, knuste frø skal have timer/dage/uger i
olie, så de smagesgivende olier fra frøene kan udtrækkes.

Efterfølgende dine gode og brugbare råd, kom jeg til at tænke over,
hvor kommensmagen ellers forekommer i vores hverdag. Fast ost med
kommen. Taffel Akvavit. Rygeost med kommen. Andre?
Smagen kan altså udtrækkes både i fedt og alkohol, mest effekktivt i
alkohol.

Resultatet er: Dryp/spray de varme, færdigbagte kringler med Taffel
Akvavit og lad spritten fordampe i heden. Så bliver den rigtige
kommenssmag i kringlerne.
Eller lav selv udtrækket i en slavevodka, resultatet er næsten det
samme.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 24-05-08 11:42

Hej Emil og Linde

> Efterfølgende dine gode og brugbare råd, kom jeg til at tænke over,
> hvor kommensmagen ellers forekommer i vores hverdag. Fast ost med
> kommen. Taffel Akvavit. Rygeost med kommen. Andre?

Ja, det var jo også min tanke at kommen i ost smager meget kraftigt
og netop den smag vill jeg have frem i kringlerne.

Jeg tror jeg vil prøve noget forskelligt, altså riste og støde nogle, lave
udtræk i olie og måske også i sprit.

Ps: er der forskel på kommen, findes der forskellige typer ?

Takker jer begge for inspirationen.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 24-05-08 23:45

"Max" wrote:

>Ja, det var jo også min tanke at kommen i ost smager meget kraftigt
>og netop den smag vill jeg have frem i kringlerne.

Smagen fra kommen kommer fra mange tusinde forskellige smags- og
duftstoffer. Nogle kan udvindes i vand, andre i olier og andre i
sprit.

Fra samme pose frø kan der altså udvindes forskellige smagsstoffer,
hvor vandet er den eneste fællesnævner.

Har frøene været i olie forinden, vil olien forhindre vandudtrækningen
af smagsstoffer. Derfor skal der startes med vandudtrækning af
smagsstofferne.

Fremgangsmåden for de ønskede smagsstoffer er derfor:
1: Knus frøene (morter / blender)
2: Udtræk i vand (Hæld kogende vand på, afkøl, og opbevar i køleskab)
3: Si vandet (gemmes) fra frøene
4: Rist frøene, så vandet fordamper
5: Kom olie på de tørre rester af frøene, og lad det trække.

Både vand, olie og frøskaller erstatter tilsvarende i den originale
opskrift.

Tider og temperaturer kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har
prøvet i praksis. Men teoretisk kan man herved finde samme smag af
kommen, som den der findes i kommensost, og det var jo selve målet.

Herudover er det min oplevelse, at det er selve knusningen af de hele
kommensfrø mellem tænderne, som udløser en intensiv smagseksplotion
fra bagværket.
Så måske kan et rigeligt drys kommensfrø i og på kringlerne gøre
tricket?

m.v.h. Emil