Dressing-arkæologisk spørgsmål til de +50-~
Fra : Lars Hansen

Dato : 18-05-08 20:54

Højstærede gruppe.

I min familie har vi siddet og mindedes tiden for ca. 50 år siden, hvor man
var i sommerhus og spiste retter, som ingen ville få mig til frivilligt at
indtage i dag - for eksempel den gustne pressede svinebov i trekantede
dåser.
Spørgsmålet er relateret til dette, idet vi spiste det med noget dressing
på, der i udseende mindede en del om Krafts halvkilosglas med Miracle WhipSe
evt.
http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/page?siteid=kraft-prd&locale=dkda1&PagecRef=2348&Mid=2348

- men ingen af os kan huske, hvad produktet hed!

Er der nogen blandt jer madeksperter, der ved, hvilken form for dressing i
halvkilosglas, der blev solgt i Danmark omkring 1960 - formentlig svagt
krydret med sennep? Der har næppe været det store udvalg

Tips modtages med STOR tak.
VH
Lars
Odense

Fra : Max

Dato : 18-05-08 21:10

Hej Lars

> [...]
> dressing i halvkilosglas, der blev solgt i Danmark omkring 1960 -
> formentlig svagt krydret med sennep? Der har næppe været det store

Hellmann´s mayonaise ?

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-05-08 22:14

> Hej Lars

> Hellmann´s mayonaise ?

Hej Max.

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Da jeg var ung brugte
jeg meget at komme Hellmann's sandwichspread på forskelligt
kødpålæg. Det var en blanding af mayonnaise og chutney, og det
smagte himmelsk. Gad vide om det kan være det Lars mener.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-05-08 22:20

Jeg sender lige et link. Glasset så således ud:

http://www.hellmanns.com/products/sandwich_spread.aspx

Fra : Max

Dato : 19-05-08 07:05

Hej Tove

> Jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Da jeg var ung brugte
> jeg meget at komme Hellmann's sandwichspread på forskelligt

Det var jo nok før UG kom med deres kryds og slange :)

--
Mvh Max

Fra : Lars Hansen

Dato : 19-05-08 09:20

> Hellmann´s mayonaise ?

Akkenej, det var ikke nogen mayonaise (fra før majonæsen) men noget let
smørbart, lyst stads, der havde en meget mild smag af sennep.
Men jo, Hellmann's-bøtten ligner ganske fint

Ikke om jeg kan komme på det elendige navn!

VH og tak,
Lars

Fra : Max

Dato : 19-05-08 16:13

Hej Lars

> Akkenej, det var ikke nogen mayonaise (fra før majonæsen) men noget

Nu er mojonæse altså fra 1756, Hellermann har lavet det på glas
siden 1921 tror jeg, så det var nok ikke fra før :)

> Men jo, Hellmann's-bøtten ligner ganske fint

Der fandtes vel også Kraft, Bahnke, Arffmann og flere andre
dengang.

--
Mvh Max

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-05-08 12:06

> Nu er mojonæse altså fra 1756

Joh, mente blot den danske stavemåde "majonæse" - den er en del ynge end
mayonaisen.

VH,
Lars

Fra : Max

Dato : 20-05-08 13:26

Hej Lars

> Joh, mente blot den danske stavemåde "majonæse" - den er en del ynge
> end mayonaisen.

Her i gruppen taler vi altså om mad, hvis du vil diskutere stavemåder
og den slags, ja så kan jeg anbefale dk.kultur.sprog :)

--
Mvh Max

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-05-08 21:30

> Her i gruppen taler vi altså om mad, hvis du vil diskutere stavemåder
> og den slags, ja så kan jeg anbefale dk.kultur.sprog :)

Jeg prøvede at forklare, hvad jeg mente med min formulering, da den gav
anledning til en misforståelse.
Har ingen intentioner om at irritere nogen, så futter jeg stille og roligt
ud af gruppen igen med en tak til jer, der tog sig tid til et bud på en
løsning på mit lille problem.

VH,
Lars

Fra : fix

Dato : 20-05-08 23:29

Lars Hansen wrote:

> [...]
> Har ingen intentioner om at irritere nogen, så futter jeg stille og
> roligt ud af gruppen igen med en tak til jer, der tog sig tid til et
er der nogen grund til det, bare fordi en enkelt mangler lidt humor og pli?

finn
son ikke kan fordrage majonæse
- men elsker en kartoffelmad med en god hjemmelavet mayonaise!

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-05-08 14:34

> er der nogen grund til det, bare fordi en enkelt mangler lidt humor og
> pli?

Næh, der er der nok ikke
Tak, jeg prøver en anden gang, når jeg har et kulinarisk problem.
VH,
Lars

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-05-08 18:19

Lars Hansen wrote:

> [...]
> Men jo, Hellmann's-bøtten ligner ganske fint
>
> Ikke om jeg kan komme på det elendige navn!

Jeg har oplevet at få en Ravigotte-sauce til en tilsvarende ret, men jeg
ved ikke om en sådan er blevet solgt færdiglavet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Margrete Johansen

Dato : 19-05-08 10:17

On 19 Maj, 17:13, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> siden 1921 tror jeg, så det var nok ikke fra før :)

> Der fandtes vel også Kraft, Bahnke, Arffmann og flere andre

Dijonnaise fra Maille?

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 19-05-08 22:09

"Lars Hansen" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> halvkilosglas, der blev solgt i Danmark omkring 1960 - formentlig svagt
> krydret med sennep? Der har næppe været det store udvalg

Ravigotte?

Anders