Ny hæk??
Fra : J¤mfruen\)

Dato : 19-07-01 07:05

hej Gruppe.

Vi står for at skulle plante ny hæk. fra midt på vores hus og ud til den
eksisterende hæk, ønsker vi at plante en (skille) hæk, der kan afgrænse/
adskille baggårdspladsen og græsplænen omkring terassen. Der er fuld sol med
eneste vandrende skygge af et stort elmetræ der er angrebet og derfor falder
om få år.

Vores hus ligger mod øst og hækken skal så gå fra øst ( Huset) ud mod en
spirea van hutti hæk i vest. Udenfor hækken er der marker og der er langt
til nærmeste læhegn. Inden for Spireahækken er der blomstrende buske og
stauder. Mod nord er der høje træer.

Ønsket: en naturhæk der ikke bliver for høj ca 1 -1.3 m og absolut ikke for
bred - den skal blomstre helst midt sommer eller juli / august og helst ikke
på samme tidspunkt som spirea.

På forhånd Tak og
Kærlige hilsner J¤mfruen)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-01 08:26

On Thu, 19 Jul 2001 08:04:34 +0200, "J¤mfruen\)"
<jomfru-d@vip.cybercity.dk> wrote:

>Ønsket: en naturhæk der ikke bliver for høj ca 1 -1.3 m og absolut ikke for
>bred - den skal blomstre helst midt sommer eller juli / august og helst ikke
>på samme tidspunkt som spirea.

En hæk af rød spirea (Spirea 'Anthony Waterer') som skal lige til at
blomstre nu. Den bliver ca. 80 cm høj. (Og selv om det er en spirea så
ligner den ikke en vanhouttii.)

Eller gul potentilla, den blomstrer også fra nu, men bliver ved noget
længere end spireaen. Men den bliver også lidt bredere.

Der står lidt om blomstrende hække på
http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/25/

http://www.gartneriet.dk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 20-07-01 07:36

hej Mads.

> En hæk af rød spirea (Spirea 'Anthony Waterer') som skal lige til at
> blomstre nu. Den bliver ca. 80 cm høj. (Og selv om det er en spirea så
> ligner den ikke en vanhouttii.)

Kender den godt, har et bed med 23 stk af netop denne spirea foran huset.

> Eller gul potentilla, den blomstrer også fra nu, men bliver ved noget
> længere end spireaen. Men den bliver også lidt bredere.

Smiler, har også denne busk flere steder i haven, og i læhegnet.

Takker for forslagene men de er alle lidt lave. Jeg efterlyser lidt mere
kreativt forslag, måske af noget der ikke er helt så kendt - men også
hårdfør. Ellers har jeg såmænd selv tænkt på disse to du foreslår.

Mit problem med bredden er at der på sydsiden er indgang til olietank og
mini drivhus og der er ikke meget plads til hæk. Hækken skal fortsætte i
forlængelse af den mur der er bygget ud, som danner bagvæggen i mit
drivhus - hvis du kan få en fornemmelse af det, og der er kun ca 1½ m til
hønsegården begynder :)

> Der står lidt om blomstrende hække på
> http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/25/

Vil kigge derind senere.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-07-01 07:47

On Fri, 20 Jul 2001 08:36:25 +0200, "J¤mfruen\)"
> [...]

>kreativt forslag, måske af noget der ikke er helt så kendt - men også
>hårdfør. Ellers har jeg såmænd selv tænkt på disse to du foreslår.

Jeg prøver da bare igen
En spirea som hedder Snowmound (Spirea nipponica 'Snowmound'), den
ligner snedrivebusk lidt, men er lidt grovere i blade og grene. Den
blomstrer også senere end snedrivebusken, omkring juni måned. Den
bliver 1-1,5 meter høj, men også lidt bred i det, dog ikek så bred som
snedrivebusken.

Pludselig springer Ranunkelbusken også frem for øjnene. 1,5 - 1,75
høj, grønne grene og blade, flotte gule blomster. Den er ret opret og
dermed ikke så bred.

En hæk af engelske roser eller historiske roser kunne også være flot,
men den kræver lidt mere pasning.

http://www.gartneriet.dk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 22-07-01 07:20

hej Mads

> On Fri, 20 Jul 2001 08:36:25 +0200, "J¤mfruen\)"
> <jomfru-d@vip.cybercity.dk> wrote:

Tak igen :)

> [...]
> blomstrer også senere end snedrivebusken, omkring juni måned. Den
> bliver 1-1,5 meter høj, men også lidt bred i det, dog ikek så bred som

Kender den ikke, men søger efter oplysninger om lige netop den spirea:)

> Pludselig springer Ranunkelbusken også frem for øjnene. 1,5 - 1,75
> høj, grønne grene og blade, flotte gule blomster. Den er ret opret og
> dermed ikke så bred.

Kender også denne - har den et sted i haven og ved den kan blive endog meget
høj, har selv set den på 2,5 meter.

> En hæk af engelske roser eller historiske roser kunne også være flot,
> men den kræver lidt mere pasning.

Smiler, ja det er altid problemet.

Vi har snakket om alternativt at sætte et trådhegn op og lade slyngplanter
dække, bla clematis og hortensia, og de første år indtil trådnettet er
dækket så ipomea . På den måde kan vi selv regulere "bredden" af hegnet.
planter der vokser tæt og ikke fylder så meget i bredden inde ved muren hvor
der er lidt med plads, og dem der fylder placeres ude på midten. jeg vil tro
der er lidt mere end 12 meter ialt, hvoraf 1,5 - 2 meter skal være låge.

Vi bor i et rimeligt barskt område - så vil gerne høre om de nævnte planter
kan klare mosten??

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-01 08:02

On Sun, 22 Jul 2001 08:20:12 +0200, "J¤mfruen\)"

>Kender også denne - har den et sted i haven og ved den kan blive endog meget
>høj, har selv set den på 2,5 meter.

Nåja, men ligegyldigt hvilken plante du vælger så skal de jo passes.
Ranunkelbusken kan man godt holde nede i halvanden meters højde og
stadig have en flot plante.

> [...]
>
>Vi bor i et rimeligt barskt område - så vil gerne høre om de nævnte planter

Klematis er ikke specielt glade for blæst, blomsterne bliver ret
grimme af at sidde på forblæste steder. Dog er det værst med de
storblomstrede.

Klatrehortensia vokser ikke spor godt hvis jorden er tør eller bare
har tendens til at tørre ud. Men bortset fra det så vil den være
rigtig flot.

http://www.gartneriet.dk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 22-07-01 21:34

Hejsa Mads

> [...]

> Nåja, men ligegyldigt hvilken plante du vælger så skal de jo passes.
> Ranunkelbusken kan man godt holde nede i halvanden meters højde og

Bestemt....men jeg har en fornemmelse af at den ikke tåler blæsten så
godt??? er det fejl?

> Klatrehortensia vokser ikke spor godt hvis jorden er tør eller bare
> har tendens til at tørre ud. Men bortset fra det så vil den være
> rigtig flot.

Vi har fed lerjord.....med meget kridt i......nogle steder lidt sand.....men
der er sjældent tørt så det bliver nok klatrehortensiaen...ss.

Tak for hjælp.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-01 22:13

On Sun, 22 Jul 2001 22:34:22 +0200, "J¤mfruen\)"

>Bestemt....men jeg har en fornemmelse af at den ikke tåler blæsten så
>godt??? er det fejl?

Det vil jeg mene. Heroppe trives de i hvert fald udemærket. Og det kan
ikke påstås at vinden heroppe er svag

http://www.gartneriet.dk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 23-07-01 07:15

> Det vil jeg mene. Heroppe trives de i hvert fald udemærket. Og det kan
> ikke påstås at vinden heroppe er svag

Øhhh - hvor er lige heroppe?? Jeg bor selv i nordvestjylland, tæt på hav og
fjord. Nærmere bestemt midt i trekanten Fjerritselv, Aggersund, Brovst.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-01 07:31

On Mon, 23 Jul 2001 08:15:17 +0200, "J¤mfruen\)"

Mellem Hjørring og Vrå, lidt mod vest.

http://www.gartneriet.dk