Rabarber - igen
Fra : ursula@.dk

Dato : 03-05-08 16:17

Jeg er ved at have en del rabarber i haven nu.

Hvordan gør jeg med dem jeg vil fryse? Skal de behandles / blancheres inden
jeg kommer dem i fryseren?

Håber nogen kan hjælpen

På forhånd tak :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-05-08 16:35

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør jeg med dem jeg vil fryse?

Du lader være. Spæde rababer skal spises i maj måned, og ikke fryses.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars

Dato : 03-05-08 17:31

ursula@.dk skrev:
> Jeg er ved at have en del rabarber i haven nu.
>
> Hvordan gør jeg med dem jeg vil fryse? Skal de behandles / blancheres inden
> [...]
Nej, du skal bare vaske dem og evt. snitte dem. Nogle giver dem også
sukker inden frysning, men det er ikke nødvendigt.

Bemærk dog, at det ikke er alle arter, der er velegnet til frysning -
nogle tidlige sorter har en tendens til at miste smag efter en tur i
fryseren.

Fra : uh

Dato : 03-05-08 17:42

> [...]
> Jeg er ved at have en del rabarber i haven nu.
>
> Hvordan gør jeg med dem jeg vil fryse? Skal de behandles / blancheres

Du vasker dem, tørrer dem godt, snitter i den størrelse du skal bruge
senere, måske 1 cm. eller deromkring. Så er de lige til at komme i poser i
passende mængde til tærter, marengskager o. lign., det virker fint uden
sukker hos mig. Det er vin- eller jordbærrabarber jeg har, kender ikke
forskellen, kan nogen fortælle mig den?
Mvh uh.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 04-05-08 08:34

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passende mængde til tærter, marengskager o. lign., det virker fint uden
> sukker hos mig. Det er vin- eller jordbærrabarber jeg har, kender ikke

Det står lidt her:
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/764.html

Mvh Ole

Fra : uh

Dato : 04-05-08 15:17

"Ole Christiansen" <abc@mail.invalidtele.dk> skrev i en meddelelse
> Det står lidt her:
> http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/764.html
>
> Mvh Ole

Tak for linket Ole, det var meget oplysende - det er nok jordbærrabarber jeg
har så, bl. a. fordi vinrabarberne er sene.
Mvh og tak uh

Fra : Aage Jæger

Dato : 05-05-08 09:38

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at have en del rabarber i haven nu.

Me too. Så jeg hijacker lige din tråd. :)
Jeg kunne tænke mig at lave snaps af mine... Er der nogen, der har en
opskrift (mængde, trækketid etc) eller bare nogle gode råd?