Pølser !
Fra : Harry Lund

Dato : 01-05-08 16:27

I en opskrift for stegning af italienske pølser står, anvende 2 sp vand ved
stegningen i olie.
Hvem forstår formålet med dette ?
Venligst
harry

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-05-08 19:58

Harry Lund wrote:
> I en opskrift for stegning af italienske pølser står, anvende 2 sp vand ved
> stegningen i olie.
> Hvem forstår formålet med dette ?

Almindelig fysik: Temperaturen kan først overstige 100 grader når de 2
sp. vand er fordampet? (Hvilket åbenbart er ønskværdigt i netop den
opskrift.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 01-05-08 21:57

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Almindelig fysik: Temperaturen kan først overstige 100 grader når de 2 sp.
> vand er fordampet? (Hvilket åbenbart er ønskværdigt i netop den opskrift.)

Næppe, vandet vil alligevel ikke indvirke på oliens temperatur da de ikke
blandes. Men det vil sikkert knitre og brase en hel del...hvilket kan være
ønskværdigt for opskriften. Måske det giver nogle pletter i et bestemt
mønster eller noget? Hvad står der rent faktisk i opskriften?

Mvh
Linde

Fra : Harry Lund

Dato : 02-05-08 07:32

Salsicce alle deici erbe:
Prik pølserne, læg dem på en pande med 2 spsk vand og steg dem i ca 10 min
eller til de er gyldenbrune; vend ofte. Tilsæt krydderurter, bladcelleri og
skalotteløg og steg et par min. mere . Tilsæt vin og kog, til den er
fordampet.
Det der med olie var åbenbart noget jeg havde fra en opskrift, sorry.
Harry

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-05-08 12:06

Linde wrote:

> Næppe, vandet vil alligevel ikke indvirke på oliens temperatur da de
> ikke blandes. Men det vil sikkert knitre og brase en hel del...hvilket

Mener du, at hvis man hælder noget vand og noget olie i samme beholder,
og opvarmer på den, så kan olien godt nå en temperatur der er højere end
vandets kogepunkts, selv om vandet endnu ikke er fordampet? Altså at
olien og vandet ikke automatisk vil have samme temperatur, indtil det
øjeblik hvor alt vandet er fordampet?

Eller hvad er det helt *præcist* du siger?

Fra : Harry Lund

Dato : 02-05-08 14:16

Rolig, Rolig,
jeg er jo kommet til at blande to opskrifter sammen.
Der er ingen olie.
Men vandet får de meget fede italienske pølser til at "svede" fedt ud. Og
når vandet er kogt væk så steger pølsen i sit eget fedt.
Selv jeg forstår det nu. :)))
Harry

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-05-08 17:26

Harry Lund wrote:
> [...]
> Men vandet får de meget fede italienske pølser til at "svede" fedt ud. Og
> når vandet er kogt væk så steger pølsen i sit eget fedt.

Ikke desto mindre så forstår jeg stadig ikke den fysik, som Linde tager
udgangspunkt i, hvor der åbenbart ingen termisk udveksling finder sted
mellem to væsker i samme beholder, uanset omn de er blandbare eller ej,
og jeg håber han vil forklare, hvordan det er han forestiller sig, at
det foregår.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 02-05-08 22:57

> [...]
> mellem to væsker i samme beholder, uanset omn de er blandbare eller ej, og
> jeg håber han vil forklare, hvordan det er han forestiller sig, at det

Jeg mente bare, at olie og vand ikke blandes, så vandet vil ikke hverken
hæve eller sænke temperaturen. Det vil bare fordampe lynhurtigt, med
oliestænk til følge, når olien bliver varmere end 100 grader. Det var ikke
meningen min post skulle foranledige de større tanker om termisk udveksling
eller lignende, der kan da sikkert godt være forhold hvor andet gælder

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-05-08 09:04

Linde wrote:

> [...]
> ikke meningen min post skulle foranledige de større tanker om termisk
> udveksling eller lignende, der kan da sikkert godt være forhold hvor

Min pointe er at indtil det øjeblik hvor vandet er fordampet, så vil det
forhindre olien i at blive varmere end 100 grader.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Padre

Dato : 04-05-08 00:07

Peter Knutsen skrev:

> Min pointe er at indtil det øjeblik hvor vandet er fordampet, så vil det
> forhindre olien i at blive varmere end 100 grader.

Det kommer vel an på pandens temperatur og forholdet mellem olie og vand.

--
padre

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-05-08 12:23

Padre wrote:

> Det kommer vel an på pandens temperatur og forholdet mellem olie og vand.

Det er jeg slet ikke overbevist om.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Padre

Dato : 04-05-08 14:25

Peter Knutsen skrev:

> Det er jeg slet ikke overbevist om.

Mej det kan jeg høre

Men prøv at forestille dig at du hælder 1/2 deciliter olie iblandet 2
spiseskefulde vand på en støbejernspande, som varmet op til en 300
grader på et stort blus. Jeg tvivler på at vandet spiller nogen rolle i
forhold til oliens temperatur.

--
padre

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-05-08 15:07

Padre wrote:

> [...]
> spiseskefulde vand på en støbejernspande, som varmet op til en 300
> grader på et stort blus. Jeg tvivler på at vandet spiller nogen rolle

Så længe der stadig er vand i olie/vand-blandingen *), vil væskens
temperatur ikke overstige 100 gr C. Når vandet er fordampet, stiger
oliens temperatur yderligere.

Vandet spiller altså en rolle indtil det er fordampet.

*) Det er ikke afgørende hvor homogen blandingen er.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-05-08 15:13

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> oliens temperatur yderligere.
>
> Vandet spiller altså en rolle indtil det er fordampet.

Lige præcis min pointe.

> *) Det er ikke afgørende hvor homogen blandingen er.

Det har også hele tiden været min fornemmelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-05-08 15:44

Erik Olsen DK skrev:

> Så længe der stadig er vand i olie/vand-blandingen *), vil væskens
> temperatur ikke overstige 100 gr C. Når vandet er fordampet, stiger
> oliens temperatur yderligere.

Vand KOGER ved 100 C. Vand fordamper til luften ved alle temperaturer.

> Vandet spiller altså en rolle indtil det er fordampet.

Ja, men ikke som den temperatur indikater der foreslås. De to spiseskeer
vand kan være forduftet længe inden temperaturen når 100 C, eller 50 C
for den sags skyld.
Husk at i denne sommerhede fordamper en gennemsnitsperson snildt vand
svarende en 4 % af kropsvægten (1,5-2 L i timen under fysisk aktivitet)
uden at vi taler om at dette er et tegn på at personenens hud har nået
100 C. To sølle dråber vand på en middelvarm pande holder ikke længe.

> *) Det er ikke afgørende hvor homogen blandingen er.

Det vil have betydning for blandingens kogepunkt. En blanding har kun
eet kogepunkt.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-05-08 01:10

Jonas Kofod wrote:

> Ja, men ikke som den temperatur indikater der foreslås. De to spiseskeer
> vand kan være forduftet længe inden temperaturen når 100 C, eller 50 C
> for den sags skyld.

Men vi er enige om at tingene ikke kan nå¨over 100 C *før* alt vandet er
væk, ikke?

> [...]
> 100 C. To sølle dråber vand på en middelvarm pande holder ikke længe.

> Det vil have betydning for blandingens kogepunkt. En blanding har kun

Hvis blandingen indeholder vand, kan dens kogepunkt så være over 100 C?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-05-08 19:56

Peter Knutsen skrev:

> Men vi er enige om at tingene ikke kan nå¨over 100 C *før* alt vandet er
> væk, ikke?

Nej.

Blandinger har et "samlet" kogepunkt og begge komponenter koger samtidigt.

Blandingers fordampning/fortætning følger sådan en kurve:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Binary_Boiling_Point_Diagram.PNG

Blanding af vand og olie har altså et kogepunkt et sted her i mellem de
to. Da madolier har kogepunkter på 200 celsius vil blandingen have et
kogepunkt over 100 celsius. Da vandet koncentration er relativt lav vil
balancepunktet ligge tættere på olien høje kogepunkt.

Almindeligvis vil en blanding af vand og olie på en pande altså have et
kogepunkt godt over 100 celsius og relativt tæt på oliens.

> Hvis blandingen indeholder vand, kan dens kogepunkt så være over 100 C?

Ja da, ellers er der ikke tale om en blanding.