LYN-modning af avocado?
Fra : Nana Sørensen

Dato : 01-05-08 13:33

Hej gruppe...

Min lokale supermarkedsmand siger at man kan lynmodne avocadoer i ovnen, så
de kan bruges samme dag selvom de ikke er modne.
Hvordan gør jeg?

Mvh. Nana

Fra : fix

Dato : 01-05-08 18:57

Nana Sørensen wrote:
> [...]
>
> Min lokale supermarkedsmand siger at man kan lynmodne avocadoer i
> ovnen, så de kan bruges samme dag selvom de ikke er modne.

Det lyder i mine ører lidt som "bag dem møre"

Men kan du vente til næste dag, har jeg god erfaring med at smide dem i en
plastpose sammen med et par godt modne bananer, lukke posen og lade den stå
på køkkenbordet. - ikke i køleskab!
(har noget med dannelse af methylethylen at gøre)

finn

Fra : Nana Sørensen

Dato : 01-05-08 21:35

"fix" <fix@faxe.dk> wrote in message news:fvd092$jsp$1@aioe.org...

> Det lyder i mine ører lidt som "bag dem møre"

Ja, jeg syntes også det virker lidt klamt. Efter lang tids søgen på nettet
fandt jeg noget om at de kunne smides i microovnen i 30sek, men jeg syntes
det virker lidt halvulækkert, og det må bare gå så meget ud over smagen.

> [...]
> stå på køkkenbordet. - ikke i køleskab!
> (har noget med dannelse af methylethylen at gøre)

Det læste jeg også, men jeg kunne ikke rigtigt vente. Jeg sendte
kæresten afsted på jagt, og han fandt da også tre modne til sidst, hvoraf en
af dem var for overmoden. De var endda hundedyre, bittesmå og økologiske, så
det var lidt surt at de skulle gå til spilde. Nu ligger de tre sidste, der
er stenhårde, og putter med to godt nok ret grønne bananer. Håber at de er
klar til i morgen, for jeg SKL have mere guacamole.

Fra : søren brix

Dato : 02-05-08 12:09

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tre sidste, der er stenhårde, og putter med to godt nok ret grønne
> bananer. Håber at de er klar til i morgen, for jeg SKL have mere

hej Nana

vi køber altid vores advocado´er i ALDI de er i 99% af tilfældene altid
modne, også er de billige ca.14kr for 3 stk
(når i alligevel er der så prøv deres friskpresset appelsinjuice..den er
også god)

vh

Søren & Co

Fra : Emil

Dato : 02-05-08 22:07

"Nana Sørensen" wrote:

>Min lokale supermarkedsmand siger at man kan lynmodne avocadoer i ovnen, så
>de kan bruges samme dag selvom de ikke er modne.

Det lyder vildt og voldsomt; tankerne går hen mod bagte frugter.
Men fordi ovnen bruges som redskab, skal den ikke nødvendigvis op på
de høje varmegrader.

Nutidige nye ovne kan reguleres meget nøjagtigt fra omkring 40 grader.
Nogle få kan endda regulere nøjagtigt fra omkring 30 grader.
Oprindeligt er disse varmegrader tænkt som hjælp til hævning
(raskning) af brød; men de lave temperaturer med varmluft er velegnede
til andre ting, f.eks. tørring af svampe, blomster, blancerede urter
o.s.v.
Og så kan disse temperaturer også bruges til lynmodning af frugter -
forklaring følger.

Lidt ældre ovne starter omkring 120-150 grader, som er helt fint til
at forvarme ovnen; men sluk for varmen når ovnen er lidt lun.
Herefter tændes ovnens belysning (typisk 15-20W pære), som er
tilstrækkeæig til holde ovnens temperatur på et sted mellem 30 og 40
grader i dagevis.

>Hvordan gør jeg?

Inden vi kommer til fremgangsmåden, skal vi lige have nogle ting på
plads, så vi forstår begrundelserne for vores handlinger.

Modning af umodne frugter accelereres i hovedsagen af to årsager:
Tilstedeværelsen af modningsgasser og den omgivende temperatur.

Modningsgasser udskilles fra nogle helt modne frugter (æbler. pærer,
tomater, bananer m.fl.). For at holde på gassen, skal advokadoen
pakkes i plastpose sammen med anden moden frugt. Dette halverer ca.
modningstiden.

For hver gang temperaturen øges med 10 grader, halveres modningstiden.
Der er dog en øvre grænse for temperaturen, afhængig af hvilken frugt
der skal i behandling.
Allerede ved 40-45 grader vil stivelsesholdige frugter begynde at
udkrystallisere stivelsen, så der opstår en uønsket konsistens.

Så:

>Hvordan gør jeg?

Pak advokaterne i plastpose sammen med modne frugter (grønne bananer
hjælper ikke noget), og opbevar posen tæt ved max. 35 grader.

Modningstiden vil være omkring 2x p.gr.a modningsgasser + 2x p.gr.a.
temperaturen (fra 25 til 35 grader) I alt 4 gange hurtigere end den
normale modningstid ville have været.

Ovenstående er kun teori. Men det passer i praksis.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 03-05-08 00:10

Emil wrote:

>Modningstiden vil være omkring 2x p.gr.a modningsgasser + 2x p.gr.a.
>temperaturen (fra 25 til 35 grader) I alt 4 gange hurtigere end den
>normale modningstid ville have været.

Sikkert er det, at ovenstående er formuleret helt forkert.

Modningstiden vil være omkring den halve, hvis frugten opbevares
sammen med andre modne frugter.

Denne modningstid kan halveres for hver gang temperaturen øges med 10
grader indenfor de grænser jeg tidligere har beskrevet.

m.v.h. Emil