/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Volvo Penta sejldrev 130S
Fra : Flemming


Dato : 20-05-08 16:58

Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.

Er det normalt?

P.S. Der er masser af olie på gearet.

MvH
Flemming



 
 
Carsten Jensen (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 20-05-08 18:37

Den Tue, 20 May 2008 17:58:22 +0200 skrev Flemming:
> Er det normalt?

Vi har en VP D1-20, også med et 130-drev. Der er ingen hyletone, så jeg
håber ikke det er normalt :)

Mvh

Carsten

Flemming (21-05-2008)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 21-05-08 05:52

Det er selvfølgelig en D1-30. Undskyld
/Flemming



Ukendt (21-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-05-08 06:51


"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4832f51c$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
> Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.
>
> Er det normalt?
>
> P.S. Der er masser af olie på gearet.
>
> MvH
> Flemming
>

Hej,

jeg havde samme problem men dog ikke med sejldrev - der var tale om
skrueaksel. Hvis hyletonen mest opstår i et bestemt omdrejningsområde, kan
det være skruen der har en grat eller at der er ubalance i den. Min meget
gennemtrængende hyletone opstod typisk ved svag belastning (ca. 2 knobs
hastighed), havnemanøvre og sligt - hvis jeg øgede hastighed/belastningen
forsvandt lyden.
Efter at skruen blev skiftet til en ny var problemet væk.
Nogle har haft held til at få "slebet" skruens kanter og er på den måde
sluppet af med lyden.

Alt dette forudsætter dog, at dit drev ikke fejler noget - men det lyder
altså som et skrueproblem.

venlig hilsen

JN



mikkel (21-05-2008)
Kommentar
Fra : mikkel


Dato : 21-05-08 00:18

On 20 Maj, 17:58, "Flemming" <fnifj...@os.dk> wrote:
> Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
> Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.
>
> Er det normalt?
>
> P.S. Der er masser af olie på gearet.
>
> MvH
> Flemming

Hej

Vi skal se på skruen. Vi havde en D1-20 samme drev og med fast 2
bladet propel. Der var hyletone i et omdr område fra ca 900 - 1900.
Det er en kendt problem som volvo ikke er så vild med at erkende..
Propelen er i ubalance og skal slibes/rettes. Vi fik at vores
forhander den besked, at de ikke ville anbefale det. Men i stedet at
vi installerede en 2 bladet folde propel, hvor volvo betaler det
halve.

Mvh Morten

Flemming (21-05-2008)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 21-05-08 14:01

Skruen der sidder på drevet er en 3-bladet Flex-o-fold.



H Andersen (21-05-2008)
Kommentar
Fra : H Andersen


Dato : 21-05-08 16:00


"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i meddelelsen
news:4832f51c$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har købt ny båd med en Volvo Penta motor D30-1 og sejldrev 130S.
> Jeg undrer mig over en konstant højfrekvens tone når drevet belastes lidt.
>
> Er det normalt?
>
> P.S. Der er masser af olie på gearet.
>
> MvH
> Flemming

Hej Flemming

Da jeg sidst købte båd var der det samme problem med et Bukh- sejldrev.
Her hjalp det en hel del ved at skifte olien i drevet.

mvh
Henning Andersen






Flemming (24-05-2008)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 24-05-08 06:13

Tak for jeres svar.
Jeg tager fat i propelleverandøren.
MvH
Flemming



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste