Visum til USA
Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-05-08 08:37

Hej,

Jeg skal tilbringe en længere periode i USA, og i den forbindelse er
jeg i gang med de indledende knæøvelser for at søge om visum. På en af
de mange blanketter, jeg skal udfylde, bliver jeg spurgt om, hvorvidt
jeg tidligere har haft visum til USA, og hvis jeg svarer 'ja'. skal
jeg fra en lang liste vælge, hvilket slags visum, der har været tale
om.

Jeg har kun én gang tidligere været i USA (kun en uge), og jeg rejste
uden på forhånd at have søgt om visum. Efter et længere krydsforhør i
LAX, blev jeg sluppet ind med et stempel i mit pas: "Admittet at LAX,
Class wb", hvor wb er med håndskrift. Derudover er der to datoer, som
indikerer, at jeg kunne blive der i højst tre måneder.

Er dette et visum? Jeg spørger, fordi der på listen over visa ikke
findes noget, der hedder 'wb'.

--
Michael Knudsen

Fra : Bonnie

Dato : 25-05-08 18:06

"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> wrote in message
[...]

Nej det er ikke et visum. Et virsum får du via ambassaden.

Du må til hver en tid rejse ind i USA i tre måneder - du skal dog i flyet
eller ved grænsen udfylde et mini-visum som gælder for turister i måneder.

VH Bonnie

Fra : Bjarne

Dato : 26-05-08 05:48

Du finder det hele her:
http://denmark.usembassy.gov/tourist_business.html

DK er med i det såkaldt Visa Waiver Program og man skal ikke have
visum for indrejse i USA, når det er under 3 måneder. Jeg ville ikke
bekymre mig om at sige nej til den rubrik.

mvh
Bjarne

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-05-08 06:43

On May 26, 1:47 pm, Bjarne <vesterp...@gmail.com> wrote:

> Du finder det hele her:http://denmark.usembassy.gov/tourist_business.html

Mange tak for linket. Nogle gange farer man simpelthen vild på
hjemmesider som ambassadens og finder derfor ikke det, man leder
efter. Jeg må videre med mine anstrengelser. Det er godt nok mere
besværligt at søge visum, end jeg havde regnet med.

--
Michael Knudsen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 27-05-08 06:25

> [...]

>efter. Jeg må videre med mine anstrengelser. Det er godt nok mere
>besværligt at søge visum, end jeg havde regnet med.

Desuden saa kan du naar der er gaaet 2.5 mdr... fise op til Canada...
aflevere dit visa waiver hos de Canadiske toldmyndigheder...
Tage en overnatning og dagen efter fise tilbage over graensen... Her faar du
saa et nyt visa waiver kort - der igen er 3 mdr vaerd...

Du kan maximalt tilbringe 6 mdr i USA om aaret paa den maade..

Mvh
Allan (som har visa waiver til USA - 6 mdr om aaret)

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-05-08 04:26

On Sun, 25 May 2008 07:36:42 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>jeg tidligere har haft visum til USA, og hvis jeg svarer 'ja'. skal
>jeg fra en lang liste vælge, hvilket slags visum, der har været tale

Hvilket visa skal du søge om? Og hvad er en længere periode? Hvis du
skal arbejde eller læse, så er det enten firmaet eller skolen, som
skal søge visum for dig, det er begrænset, hvad du kan gøre selv.

Som andre allerede har nævnt, så kan du opholde dig i 90 dage i USA på
en visa waiver. Selvfølgelig kan du smutte til Canada eller til Mexico
og så få endnu 90 dage, men hvis du skal være i USA i længere tid, så
skal du have et visum. Og de er ikke glade for folk, der bliver
længere end visa waiver programmet tillader.

> [...]
>indikerer, at jeg kunne blive der i højst tre måneder.
>
>Er dette et visum? Jeg spørger, fordi der på listen over visa ikke

Nej, det er ikke et visum. Så vidt jeg husker, så er wb en forkortelse
for, "w" står for waiver og "b" står for turist. Noget i den stil.
--
Lars Ehlers

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-05-08 22:38

On May 28, 5:25 am, Lars Ehlers <l...@NOSPAMehlers.us> wrote:

> Hvilket visa skal du søge om? Og hvad er en længere periode? Hvis du
> skal arbejde eller læse, så er det enten firmaet eller skolen, som
> skal søge visum for dig, det er begrænset, hvad du kan gøre selv.

Jeg skal studere derovre i seks måneder. Det bliver formentligt et
'J-1 Research Scholar' visum, men jeg er ikke sikker. En af de
kommende dage modtager jeg forhåbentlig nærmere information fra
universitetet derovre.

Så vidt jeg har forstået af ambassadens hjemmeside, så er det mig
selv, der skal søge visum. Jeg skal dog medbringe en eller anden
formular, som universitetet sender til mig, men derudover skal jeg
selv udfylde adskillige andre formularer og booke tid til et interview
på ambassaden.

> Nej, det er ikke et visum. Så vidt jeg husker, så er wb en forkortelse
> for, "w" står for waiver og "b" står for turist. Noget i den stil.

Tak!

--
Michael Knudsen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-05-08 11:55

On Tue, 27 May 2008 21:38:15 -0700 (PDT), Michael Knudsen
<micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>'J-1 Research Scholar' visum, men jeg er ikke sikker. En af de
>kommende dage modtager jeg forhåbentlig nærmere information fra

Okay, så forstår jeg bedre. Jeg er ikke helt inde i reglerne for visum
for studerende, men jeg ved, at der er to typer, F-1 og J-1.

F-1
http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1268.html
http://en.wikipedia.org/wiki/F-1_visa

J-1
http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1267.html
http://en.wikipedia.org/wiki/J-1_visa

> [...]
>formular, som universitetet sender til mig, men derudover skal jeg
>selv udfylde adskillige andre formularer og booke tid til et interview

Så er det bare med at komme igang med at udfylde formularer. Jeg har
selv været igennem møllen for en del år siden (dog ikke som
studerende), og jeg ikke forestille mig, at der er færre formularer,
som skal udfyldes.

Hvis skolen er vant til at odtage udenlandske sturende, så må de vel
også have en vejledning for, hvad du skal gøre.

>Tak!

De forkortelser, som de bruger, kan være temmelig kryptiske. Når jeg
rejser ind i USA og får det samme stempel i mit pas, så skriver de
"ARC", som jeg kun kan gætte mig til står for Alien Resident et eller
andet....

--
Lars Ehlers

Fra : C. Overgaard

Dato : 28-05-08 05:25

On 28 Maj, 06:38, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> [...]
> formular, som universitetet sender til mig, men derudover skal jeg
> selv udfylde adskillige andre formularer og booke tid til et interview

Husk at skolen skal være godkendt til at tage udenlandske studerende.
Alle skoler har en kode og den kan du holde op imod ministeriernes
hjemmeside.

Selvom at man kan omgå reglerne, så vær opmærksom på at folk er kommet
i klemme senere i livet fordi at man opdager at der har været snyd
tidligere.

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/krimi/article.php/id-9734249.html
http://jp.dk/udland/usa/article1341420.ece
http://www.myeducation.dk/data/images/Skraekhistorie.pdf

Se iøvrigt center validerings side om sprogrejser:

http://www.center-validering.dk/Sprogrejser.htm

Mvh
C.Overgaard

Fra : Johannes

Dato : 31-05-08 22:26

>http://nyhederne-dyn.tv2.dk/krimi/article.php/id-9734249.html
>http://jp.dk/udland/usa/article1341420.ece
>http://www.myeducation.dk/data/images/Skraekhistorie.pdf
Gode eksempler.
Men tror nu det er meget sjældent at det sker,
og der var også noget med - kom det frem bagefter - at feks Italien havde
gjort det samme mod borgere fra USA.
Men hvis det sker er det da IKKE en behagelig oplevelse!

>Se iøvrigt center validerings side om sprogrejser:
>http://www.center-validering.dk/Sprogrejser.hCUT
Mærkelig hjemmeside, med mærkelige holdninger - den vil jeg IKKE stole på -
den ser også lidt anynom ud..

Mvh
Johannes

Fra : H. Jensen

Dato : 10-06-08 08:06

"Johannes" <loopforever@NOSPAMgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvis det sker er det da IKKE en behagelig oplevelse!

> Mærkelig hjemmeside, med mærkelige holdninger - den vil jeg IKKE stole

Jvf. kildekoden er den revideret af en Dr. Rotsne. Han har selvfølgelig også
været ude for en uheldig oplevelse.
http://crybabydanishimmigrant.blogspot.com/2008_05_01_archive.html

--
Regards
Meditation Inlet - special boarding school for children with special needs.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 10-06-08 20:19

On Sat, 31 May 2008 23:25:31 +0200, "Johannes"
<loopforever@NOSPAMgmail.com> wrote:

> [...]
>gjort det samme mod borgere fra USA.
>Men hvis det sker er det da IKKE en behagelig oplevelse!

Man skal ikke søge meget på nettet for at finde ud af, at USA er
ekstremt nøjeregnende, når det kommer til deres immigrationsregler. Så
hvis man bliver 7 måneder for længe i USA, så er man selv ude om
problemerne, næste gang man forsøger at rejse ind. Hun kunne have
undgået problemerne ved at lægge kortene på bordet på forhånd, og søge
et visum hos den amerikanske ambassade.

>Mærkelig hjemmeside, med mærkelige holdninger - den vil jeg IKKE stole på -
>den ser også lidt anynom ud..

Den virker paranoid. Hvis man følger deres råd, så bør man aldrig
forlade Danmark.
--
Lars Ehlers