Travelmarket + Frankfurt lufthavn
Fra : blue

Dato : 25-05-08 10:09

Hvis man finder flybilletter via Travelmarket, der foreslår at man benytter
tre forskellige flyselskaber til en given destination, formoder jeg at man
ikke selv skal checke bagagen ud og ind på de to mellemlandinger?

Er 1 time og 25 minutter nok til et flyskifte i Frankfurt lufthavn?

Fra : Jan

Dato : 25-05-08 11:05

Hejsa.

Jeg er ret sikker på at du selv skal checke bagagen ind og ug, da det
normalt kun kan lade sig gøre at få det checket ind ved flyskift hvis det er
samme sleskab hele vejen.

Jeg ville ikke løbe an på 1t25 i Frankfurt, det hurtigste jeg har været
igennem der var okkring 1t75, godt nok var det i højsæsonen.

//Jan

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 25-05-08 17:56

> [...]
> tre forskellige flyselskaber til en given destination, formoder jeg at man
> ikke selv skal checke bagagen ud og ind på de to mellemlandinger?

Hej

du kan som udgangspunkt checke bagagen ind hele vejen. Det afgørende er
ikke, om det er 3 forskelige selskaber, men om det er én billet. Hvilke
selskaber drejer det sig om? Hvis det f.eks. er SAS, LH o UA er det intet
problem.

> Er 1 time og 25 minutter nok til et flyskifte i Frankfurt lufthavn?

Rigeligt. Hver lufthavn har deres egne regler for, hvor længe man skal
bruge, således at de kan garantere at bagagen når frem. Du skal jo kun nå at
finde din gate. Skal du uden for Schengen kan det dog tage lidt tid. Der kan
ikke udstedes billetter, der ikke overholder disse tider. Dog findes der
eksempler på, at senere ændringer bliver accepteret uden at det kan nås. Jeg
oplevede at en afgang fra Stockholm blev rykket 45 minutter tilbage. Det
betød, at jeg kun have 10 minutter til at nå fra udenrigs til inderigs i
CPH. Det var først da jeg selv kontaktede SAS at jeg fik ændret afgangen. Om
de selv havde opdaget det? Jeg er ikke sikker...

Kennet

Fra : blue

Dato : 25-05-08 18:18

"Kennet og Pernille" <ikke@nogen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke, om det er 3 forskelige selskaber, men om det er én billet. Hvilke
> selskaber drejer det sig om? Hvis det f.eks. er SAS, LH o UA er det intet

Ok - jeg mente også, at det var sådan det fungerede. Det er SAS, LH og BA.

> [...]
> at finde din gate. Skal du uden for Schengen kan det dog tage lidt tid.
> Der kan ikke udstedes billetter, der ikke overholder disse tider.

Jeg har prøvet et flyskifte i Heathrow, som tog et stykke tid - først var
der kø i luften og dernæst i selve lufthavnen. Jeg nåede det dog og tror
også jeg tager "chancen" i Frankfurt, selvom det jo er en travl lufthavn og
det er i højsæsonen, jeg skal afsted. Jeg skal i øvrigt til Zambia.

Tak for svaret

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-05-08 21:01

"Kennet og Pernille" <ikke@nogen.dk> wrote in

> du kan som udgangspunkt checke bagagen ind hele vejen.

Sålænge vi taler om traditionelle ruteselskaber. Lavprisselskaber har
typisk sparet den service væk.

Det er ikke ond vilje når et ruteselskab ikke kan tjekke bagagen ind til
et lavprisselskab. Oftest er lavprisselskaberne slet ikke tilsluttet de
(ret dyre) online systemer ruteselskaberne benytter.

> Det afgørende
> er ikke, om det er 3 forskelige selskaber, men om det er én billet.

Nemlig. Dog er det sjældent noget problem at have 2 billetter til 2
flyafgange med 2 forskellige RUTEselskaber, og så alligevel få sin bagage
tjekket ind hele vejen. Netop fordi ruteselskaberne er tilkoblet de samme
systemer.

> Rigeligt.

Jeg har ikke været i Frankfurt i år, men har via mit arbejde i CPH
bemærket at især LH ankomster fra FRA ofte er forsinkede pga. "mandatory
security". Måske er der andre der ved om det er en parameter man skal
regne med når man skal igennem FRA?

> Du skal jo kun nå at finde din gate.

Hvis man ikke kender FRA kan den godt virke lidt uoverskuelig. Så hvis
man generelt er retningshandicappet bør man nok forberede sig grundigt
eller afsætte ekstra tid

Generelt er der sjældent problemer med at flyene ankommer forsent til FRA
fra CPH, netop fordi der ofte er tale om mange transitpassagerer. Især
hvis vi snakker LH, der direkte har ordninger der udløser bonus til
handlingselskabet i CPH hvis flyene går før turnaroundtid.

Turnaroundtiden er den tid det er aftalt en handling må tage i
lufthavnen. Hvis flyet lander sent, vil det derfor normalt betyde at
flyet også afgår senere.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 25-05-08 21:19

> [...]
> tjekket ind hele vejen. Netop fordi ruteselskaberne er tilkoblet de samme

Og dog!! Jeg ville købe en billet fra AAL tl DXB via CPH og IST. Fra CPH til
DXB kunne jeg få en billig billet med Turkish Airlines. Fra AAL til CPH
kunne jeg så finde én billigt billet med SAS. Herefter kontaktede jeg SAS,
om jeg kunne check ind hele vejen (mig selv og bagagen). Heldigt at jeg
spurgte, for det kan jeg ikke!!! Jeg fik af en særdeles flabet dame på SAS
at vide, at det var min egen risiko hvis Turkish airlines var forsinket på
vejen hjem, og at jeg selv måtte bære al risikoen og at de sandelig ikke
kunne checke bagagen ind til et andet selskab!!!

SAS og Turkish er endda begge medlem af Star Alliance!! Det fatter jeg intet
af, men så mistede SAS den forretning. Nu flyver jeg fra HAM.

Kennet