Trafik på amerikanske highways ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-05-08 19:46

Hej gruppe,

Jeg er i gang med at planlægge en USA tur - og vil måske få brug for at køre
strækningen Arkadelphia i Arkansas til Dallas (DFW lufthavnen) på en fredag.

Når jeg prøver at simulere turen på Google Earth, så siger den at turen vil
tage 4 timer.
Datoen det drejer sig om er fredag d. 23 maj.

Hvordan er trafikken generelt på highways i Texas ? - er der lige så stor
risiko for kø som på en motorvej i Tyskland på en dag i feriesesonen, eller
kan man regne med at køre uhindret igennem ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Armand

Dato : 04-05-08 21:28

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> stor risiko for kø som på en motorvej i Tyskland på en dag i
> feriesesonen, eller kan man regne med at køre uhindret igennem ?

Millioner af amerikanere kommer frem og tilbage hver dag, så mon ikke at
det lader sig gøre

Mine sparsomme erfaringer fra Florida og Atlanta-omegnen er at man går i
en fælde hvis man agerer ultra flink bilist der retteligt holder til
højre: Det er vidt brugt at højre spor i realiteten er et til/fra
-kørsels spor mellem "junction's" hvorved at højre spor slet og ret
ophører over et par hundrede meter under broerne ved disse junction's
"Højre spor" er således 2. spor fra højre!

På mange strækninger er yderste venstre spor markeret med en spids
firkant malet på asfsalten, hvilket betegner at sporet kun er for
køretøjer med to eller flere personer, er du/i(?) dét er der rig
mulighed for at komme gnidningsløst frem derigennem.

Ellers er mangesporede motorveje i amerikansk stil (prøv at zoome ind
med Google earth og tæl spor på den strækning du taler om!), ideelle til
at komme frem i dét tempo der passer en: Man vælger slet og ret blot det
spor hvori trafikken bevæger sig med passende hastighed og kommer derved
glatigennem!

--
Armand.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-05-08 18:07

> [...]
> komme frem i dét tempo der passer en: Man vælger slet og ret blot det spor
> hvori trafikken bevæger sig med passende hastighed og kommer derved

Mange tak for et par gode tips - de er hermed noteret!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-05-08 21:51

On Sun, 4 May 2008 20:45:55 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tage 4 timer.
>Datoen det drejer sig om er fredag d. 23 maj.

Lige netop d. 23. maj er der nok mere trafik på vejene end normalt,
det er nemlig starten på Memorial Day Weekend (lang weekend).

>Hvordan er trafikken generelt på highways i Texas ? - er der lige så stor
>risiko for kø som på en motorvej i Tyskland på en dag i feriesesonen, eller
>kan man regne med at køre uhindret igennem ?

Ude på landet er det nok ikke så slemt, men omkring de store byer er
det nok en del trafik. Omkring Dallas kører folk sikkert ud af byen,
så trafikken den anden vej er nok ikke så slem.

Jeg ville nok lægge lidt tid til for at tage højde for eventuel
trafik, bare for at være på den sikre side.

--
Lars Ehlers
"Screw you guys, I'm going home" Eric Cartman

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-05-08 18:09

> [...]
>
> Jeg ville nok lægge lidt tid til for at tage højde for eventuel
> trafik, bare for at være på den sikre side.

Det var bestemt også et godt aspekt som skal tages med i overvejelserne.
Jeg skal selvfølgelig også have konsulteret mine amerikanske kolleger på
stedet (Arkadelphia), hvis det netop bliver den dato.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : C. Overgaard

Dato : 08-05-08 11:29

On 4 Maj, 20:45, "Andreas M. Hansen" <nokk...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> risiko for kø som på en motorvej i Tyskland på en dag i feriesesonen, eller
> kan man regne med at køre uhindret igennem ?

Du kan ikke køre "Dansk" i USA med hyppige vognbaneskift og
accelerationer. Hold afstand og et konstant tempo.

Prøv for guds skyld at undgå at nærme dig Dalles om morgenen.
Sydmotorvejen er vand ved siden af.

Husk at "50 miles til næste tankstation" betyder hvad skiltet skriver.
Ikke som i Rønnede, hvor at der mange år stod "Sidste tankstation før
København".

Overhold hastighedsgrænser. Selv hvad vi regner som moderate
fartoverskridelser bliver bedømt sindsygt hård og det kostede en dansk
udvandrer en del år i fængsel, som det er beskrevet på denne side om
danskere som i udlandet har været ramt af fremmedhad (Eksempel 5)
http://www.center-validering.dk/NoJobAbroad.htm

God tur.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Lars Ehlers

Dato : 08-05-08 19:21

<klip>

> [...]
>udvandrer en del år i fængsel, som det er beskrevet på denne side om
>danskere som i udlandet har været ramt af fremmedhad (Eksempel 5)

Ret vanvittigt, men det hører til ekstremerne. Jeg har kun enkelte
gange været i kontakt med politiet i USA (en gang hvor jeg kørte for
stærkt, og en gang hvor bilen, jeg kørte i, havde en udløbet
registrering) og jeg er altid blevet behandlet pænt af politiet.
Første gang fik jeg en bøde og anden gang fik jeg bare en advarsel.

Jeg vil dog advare mod at køre bil med spritus i blodet, hvis man
kommer ud for en ulykke, så ryger man i spjældet i lang tid. Man skal
også være opmærksom på, at det ikke er tilladt at have en åben flaske
med alkohol i bilen, også selvom det er en passager, der drikker.

Jeg har aldrig været ude for "danskerhad", snarere tværtimod. Hverken
hos poliet, immigrationsmyndigheder eller andre steder. F.eks. var min
immigrationssag ude i et gråt område, så jeg måtte hyre en advokat til
at hjælpe mig. Da jeg mødte op til det endelige møde med
immigrationsmyndighederne var min sagsbehandler en yndig ung kvinde af
norsk afstamning. Som min advokat sagde bagefter "jeg har aldrig set
en ansøgning blive godkendt så hurtigt!".

Det samme gælder andre steder, jeg rejser stort set over hele verden
for mit arbejde (dog ikke til mellemøsten), og mit danske pas
garanterer mig stort set altid hurtig behandling i paskontrollen.

--
Lars Ehlers

Fra : Lars Ehlers

Dato : 08-05-08 20:00

On Thu, 8 May 2008 10:28:41 -0700 (PDT), "C. Overgaard"
<covergaard3650@gmail.com> wrote:

> [...]
>udvandrer en del år i fængsel, som det er beskrevet på denne side om
>danskere som i udlandet har været ramt af fremmedhad (Eksempel 5)

Okay, jeg læste lidt videre på dit link. I den konkrete sag kørte den
unge mand 140 km/t, hvor motorvejene generelt har en
hastighedsbegrænsning på 104 km/t, så det kan vel ikke kaldes en
moderat overskridelse. Den høje fart kombineret med en overhalning
indenom resulterede i en ulykke, hvor 4 mennesker blev dræbt. Så hvis
man kører hasarderet og er skyld i en ulykke, hvor folk bliver slået
ihjel, så falder hammeren!

Den sag minder mig om en anden sag, hvor høj fart også var en faktor
og 3 mennesker blev slået ihjel (mest fordi jeg måtte køre forbi
ulykkesstedet hver dag på vej til arbejde), hvor personen fik 2 år bag
tremmer. En mere rimelig straf for en tilsvarende forbrydelse.
http://www.ktvu.com/news/13968125/detail.html?rss=fran&psp=news

--
Lars Ehlers

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-05-08 20:49

Ja, forleden da jeg var i Rockford, kom jeg forbi et vejarbejde hvor der
stod et skílt som sagde noget a la: "Hit a worker and pay 10 000 dollars and
go 14 years to jail"
- så jeg er godt klar over at den danske øllebrødsmentalitet ikke rigtigt
bruges på de kanter

Det jeg har fået kørt på amerikanske motorveje (Illinois og Arkansas) har
været en meget positiv oplevelse.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 08-05-08 23:55

On Thu, 8 May 2008 21:48:46 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>go 14 years to jail"
>- så jeg er godt klar over at den danske øllebrødsmentalitet ikke rigtigt

Men folk kører pænt, ik'? Jeg har set samme skilt i Illinois og
Indiana, og det fanger da helt klart min opmærksomhed!

--
Lars Ehlers

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-05-08 17:08

> Men folk kører pænt, ik'? Jeg har set samme skilt i Illinois og
> Indiana, og det fanger da helt klart min opmærksomhed!

Jo jeg befandt mig skam meget godt i trafikken derovre - der var mere
afslappet at køre end her i Europa.
Jeg havde en fornemmelse af at det hele gled meget mere afslappet.
Jeg synes også meget godt om den slags skilte - de virker - svenskerne og
tyskerne gør også i både opdragende og humoristiske skilte. Jeg husker en
gang i Sverige hvor der var et skilt som reklamerede for synshallerne - der
stod noget med "Føles det ikke trygt at vide, at vi har kontrolleret
bremserne hos ham klovnen som ligger lige i røven af dig ?"

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : C. Overgaard

Dato : 08-05-08 15:11

On 8 Maj, 21:00, Lars Ehlers <l...@NOSPAMehlers.us> wrote:

> [...]
>
> --
> Lars Ehlers
> "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

De 3 dræbte var udlændinge og i den første sag var det føreren der var
udlænding. Det er kort sagt forskellen.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Lars Ehlers

Dato : 08-05-08 23:17

On Thu, 8 May 2008 14:11:00 -0700 (PDT), "C. Overgaard"
<covergaard3650@gmail.com> wrote:

>De 3 dræbte var udlændinge og i den første sag var det føreren der var
>udlænding. Det er kort sagt forskellen.

Nej, jeg tvivler stærkt på, at det har noget som helst at gøre med, at
han var udlænding. Han havde nemlig pot i systemet og to tidligere
fartbøder. En lille, men yderst vigtig detalje, som ikke var nævnt i
det oprindelige link.

"Blatt said he advised his client that he could be convicted of
second-degree murder because he had marijuana in his system, had two
previous speeding tickets and ignored his passengers' pleas to slow
down."
http://www.thefreelibrary.com/JUDGE+REJECTS+LELLAN+CLAIM+DRIVER+IN+FATAL+CRASH+SAYS+PLEA+COERCED.-a083501830

Så faktisk slap han billigt, han kunne have risikeret, at blive dømt
for mord i stedet (som det ofte sker, når alkohol eller stoffer er
indblandet), og så var han ikke sluppet med 8 år.

I den anden sag var to af udlændingene medlemmer at den Tonganske
kongefamilie og sagen fik stor medieovervågning. Der var stor pres fra
offentlighedens side, for at få pigen smidt i fængsel i lang tid.

Forskellen på de to sager er i bund og grund, at danskeren havde
stoffer i kroppen, og så er det automatisk en "felony vehicular
manslaughter", i den andet tilfælde var der hverken spirtus eller pot
indblandet, så hun blev anklaget med "misdemeanor vehicular
manslaughter", som har en lavere strafferamme.

Enhver udlænding der dømmes med en felony bliver automatisk udvist,
det er ikke nødvendigvist tilfældet, hvis der er tale om en
misdemeanor.

--
Lars Ehlers

Fra : C. Overgaard

Dato : 08-05-08 21:52

On 9 Maj, 00:16, Lars Ehlers <l...@NOSPAMehlers.us> wrote:

> [...]
>
> Enhver udlænding der dømmes med en felony bliver automatisk udvist,
> det er ikke nødvendigvist tilfældet, hvis der er tale om en

Hvis man følger med på www.tmz.com kan man få en liste over +100
mennesker mere eller mindre kendte, som er blevet på taget på hjulene
med stoffer og alkohol i blodet, som alle er blevet idømt dage i
fængsel eller blot bøder så latterlige at selv den mindste promille
over grænsen i Danmark udløser en højere.

Det er faktisk kun den meget omtalte Paris Hilton, som til at sidde
lang tid da hun havde kørt uden kørekort i frakendelsestiden og den
sag løb helt ud i vandet, da det viste sig at det havde anklagerens
kone gjort i mange år i en af bystyrets biler. Desuden plejer de at
løslade folk efter at have afsonet 10 % af straffen i Californien, men
danskeren kom til at sidde 50%. Vi kender jo også sagen med Peter
Lundin, som blev idømt 20 år for mordet for sin mor, men stod i
Danmark parat til nye eventyr efter kun et par år.

Andre stater er selvfølgelig strengere.

Hvis du søger på sagen, kan du se at man har gjort sagen til noget
særligt med årlige tilbagevendende optog. Der har været noget politik
igang. Formentlig har man skulle bruge en profilsag som løftestang for
en kampagne overfor nye bilister. De seneste 5 år har man langt færre
16 årige, som kører bil derovre på grund af disse skrammekampagner -
ikke mindst overfor deres forældre, som nogle stater gør juridisk
ansvarlige for ungernes forbrugsvaner, hvis der sker uheld med bilen
og hvor mange forældre ved hvad deres unger misbruger? Ikke ret mange
hvis vi tager udgangspunkt i danske forhold.

Mvh
C.Overgaard