flysæde med ekstra benplads
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 25-04-08 19:05

Hej

Vi var i Indien i december.
Fløj med KLM Billund – Amsterdam – Delhi.

Jeg ville gerne have lidt mere benplads under den lange flyvetur. Men
fik at vide i Billund at det kunne vi kun få Billund Amsterdam. Ved
den videre rejse skulle vi kontakte check i Amsterdam og høre om der
skulle være ledige pladser med ekstra benplads.

På vejen hjem talt jeg med en herre, som fortalte, at han 24 timer før
afgang havde reserveret et flysæde med ekstra benplads.
Nu var vi så heldig at være tidlig i lufthavnen i Delhi og kunne få
flysæder hjem med ekstra benplads.

Jeg undrer mig lidt over, at vi ikke online hjemmefra kan forsøge at
reservere de nævnte flysæder.
Har I erfaring med den problematik?
Vi rejste/rejser almindelig økonomiklasse.

Hilsen

Jørgen L.

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 25-04-08 12:27

De mest attraktive billetter med ekstra benplads er næsten altid
forbeholdt flyselskabets premium-kunder, dvs de der har f.eks. et
guldkort eller lign. Disse pladser bliver oftest først frigivet kort
tid før afgang (forudsat at de ikke alle er tildelt de nævnte premium-
kunder). Hos nogle selskaber frigives sæderne i forbindelse med at
online check-in åbner typisk 24 timer før afgang, hos andre selskaber
kan de først tildeles når man står i lufthavnen.

Men der er rift om disse pladser, så chancen for at få dem er ikke
særlig stor - især ikke hvis man ikke er en af de nævnte premium-
kunder.

Pizzaman

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 26-04-08 23:39

Hej

du spørger 3 gange om det samme. Jeg formoder, at et svar er nok

Som Saruman skriver, er det næsten umuligt at få fat i disse pladser. I de
fleste fly er der også kun tale om ca. 6-12 sæder; sæderne ved nødudgangen.
Nogle klager over, at der til gengæld er ret koldt ved disse pladser.
Alternativt kan der være lidt ekstra plads ved sæderne før toilet og køkken.
Begge steder risikerer man dog at komme til at sidde ved siden af spædbørn,
da pladserne i midterrækkerne er forbeholdt spædbørn, da der her er et
specielt "bord" til disse. Endelig står folk også og hænger her, og kan ofte
finde på at hvile armene ved éns hoved. Men som sagt - der er lidt mere
plads. Er det er reelt problem er der kun en løsning - upgrade til business.

Det er ofte muligt at checke ind 24 timer før men det er somme tider visse
begrænsninger. Nogle gange kan man først checke ind 24 timer før det sidste
"leg" af ens tur. Vi skulle f.eks. fra Brisbane via Singapore til Delhi, men
kunne først checke ind ca. 8 timer før afgang fra Brisbane, da det var 24
timer FØR turen fra Singapore! Nogle lufthavne er det ikke muligt at bruge
internet check inn, hvilket f.eks. var tilfældet med Singapore airlines fra
Delhi for et år siden. Air New Zealand havde slet ikke sædevalg ved internet
check inn på economy sidste år. Andre gange er valgmulighederne meget få og
små. Måske fordi der er mange med status, der har foretrukne sæder? Hos SAS
kan man vælge et "foretrukkent" sæde, som man så på forhånd er sikret
(næsten) Andre gange kan man checke ind op til 48 timer før, men det er en
jungle. Jeg skal flyve AF fra JFK til AMS og har allerede bestilt sæde, men
jeg kunne ikke gøre det på Delta fra AMS til ATL. På expedia hævder de, at
man for kr. 99,- kan få formidlet sædeønske. Jeg tvivler på det virker, men
jeg ved det ikke?

Jeg bruger altid seatguru til at finde de bedste pladser, eller rettere,
undgå skod-pladserne. Jeg foretrækker forrest i flyet. Så kommer man lettere
ind og ud og får maden først, men sidder til gengæld med resterne af maden i
uendelig lang tid. Jeg forsøger at bestille on-line, men jeg synes ofte, at
der er store begrænsninger i det reelle antal pladser man kan bestille.

Kennet

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 27-04-08 09:19

> [...]
>sidder til gengæld med resterne af maden i
>uendelig lang tid. Jeg forsøger at
>bestille on-line, men jeg synes ofte, at

Tak for svaret.

Mht de tre gange spørgsmål har det den forklaring, at mit
spørgsmål tilsyneladenden ikke "bed" på gruppen. Den kom ikke op
som nu. Derfor prøvede jeg en ekstra gang og en ekstra gang. men
jeg ser nu, at alle tre indlæg på sigt er kommet frem.

"Seatguru", "skod-pladser" hvad er det?
Vi er et ældre par, som ikke blot af mageligheds grunde, men
også helbredsmæssigge grunde har stor gavn af mere benplads. Men
omvendt ikke har råd til en måske firedobbelt pris for at flyve
business.

Da hjemvejen fra DEL fik vi som de første, der checkede ind,
uden problemer to pladser lige ved udgangen - fik maden først -
kom først ud - havde kun et par skridt til toilettet osv.
Det er - som beskrevet - på udturen, problmet er: At vi på
nummer to trip AMS - DEL ikke fra Billund kan bestille sæde (i
hvert fald ikke kunne den morgen. Vi fik selvfølgelig vores
baggage sendt direkte og fik også boardingcard til Billund med
sædenummer. Fra AMS til DEL fik vi også i Billund boardingcard,
men skulle selv sørge for sæde, hvis vi skulle have nogle
særlige sæder reserveret.
Det er her, jeg gerne kunne have tænkt mig, at vi allerede via
on-line check-in eller i det mindste i Billund kunne have været
heldige at få de ønskede sæder med mere benplads til den lange
flyving.

Hilsen

Jørgen L.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 27-04-08 11:01

> "Seatguru", "skod-pladser" hvad er det?

Hej igen,

hvis du går ind på www.seatguru.com kan du finde en oversigt over samtlige
(næsten) flyselskaber. Når du ved hvilket fly du skal med, kan du finde den
på listen. Herefter kommer der en grafisk præsentation af flyet frem, hvor
de gode og dårlige pladser er angivet. De dårlige pladser (skod-pladserne)
er ofte dem, hvor du ikke kan lægge sædet ret langt ned, hvor benpladsen er
mindre pga. flyet indsnævring i front. Det kan også være overgangen fra 2
til 3 sæder. Her vil mad-vognen meget ofte ramme det yderste sæde i rækken
af 3 sæder. Yderst generende! Det kan endvidere være vinduesrækker hvor der
ikke er noget vindue!!! Jeg bruger det altid. Mest for at se numrene på
rækkerne og dermed få mig placeret hvor jeg synes det er bedst - midt i
forreste del af økonomi afdelingen.

> Da hjemvejen fra DEL fik vi som de første, der checkede ind,
> uden problemer to pladser lige ved udgangen - fik maden først -
> kom først ud - havde kun et par skridt til toilettet osv.

Det er tilfældigt. Jeg vil iøvrigt ikke bryde mig om den plads, da alle de
tisse-trængende står og hænger her, men sådan er vi så forskellige.

> [...]
> on-line check-in eller i det mindste i Billund kunne have været
> heldige at få de ønskede sæder med mere benplads til den lange

Disse pladser bliver ofte først frigivet umiddelbart før checkinn åbner i
lufthavnen. Mange steder er det gaten der kan give sæderne væk. Jeg ved, at
en del med status (Eurobonus Guld mv) der skal flyve økonomi, går ned til
gaten når den åbner for at sikre sig en nødudgang, inden de går op i
loungen. For os andre dødelige gør det umuligt at få fingrene i dem. Jeg har
være heldig en gang i mellem, men jeg gider ikke forsøge at få dem. Hvis man
er ældre eller har medicinske problemer kan det måske være lettere??

Et råd kan være (hvis du taler et fornuftigt engelsk) at gå ind på
www.flyertalk.com. Det er et forum for folk der flyver ofte. Her kan du
spørge om hvordan man ved et konkret selskab fra en konkret lufthavn får de
gode pladser.

Kennet

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 27-04-08 15:15

Kennet og Pernille <ikke@nogen.dk> skrev:

> [...]
>men sådan er vi så forskellige.

>Disse pladser bliver ofte først
>frigivet umiddelbart før checkinn åbner i

Mange tak.
Det var mange dejlige informationer.
Dem vil jeg med fornøjelse undersøge.

Hilsen

Jørgen L.

Fra : "

Dato : 07-05-08 19:36

"Jørgen Lehnemann (slet 6S3QL)" <prenslev-lehnemann@6S3QLmail.dk> skrev i en
meddelelse news:12092847110.364291564552705@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> også helbredsmæssigge grunde har stor gavn af mere benplads. Men
> omvendt ikke har råd til en måske firedobbelt pris for at flyve

jeg har fløjet flere hundre gange med rute fly hvoraf langt det meste er
monkey class,- det med helbredsmæssige problemer har intet med om du har
mere benplads...Jeg har oplevet indtil flere gange på langdistance ruter at
gamle mennesker bliver syge,-problemet er at helbredet og kroppen når man
bliver gammen er svag, man skal få brugt sine venepumper, og få blodet rundt
så der ikke opstår klumper af koaguleret blod i benene,-der så bliver til en
blodprop..Det eneste der kan sige om at rejse på business med feks Singapore
Airlines er at deres spacebeds kan laves om til en helt plan seng så man kan
sove lidt på en langdistance tur, SAS er lysår bagud med deres business
class komfort...

Fra : Lars Ehlers

Dato : 07-05-08 20:51

On Wed, 7 May 2008 20:35:46 +0200, "<-fish->" <fisk@NOspam.nu> wrote:

> [...]
>sove lidt på en langdistance tur, SAS er lysår bagud med deres business

For mig er det helt klart et spørgsmål om ekstra benplads, jeg er 185
cm høj og passer ikke godt i sæderne "bag i bussen". Jeg flyver ofte
United Airlines, og hos dem gælder det om at få fat i Economy Plus
sæderne.

Der er flere og flere selskaber som indfører en økonomiklasse, der
ligger mellem almnindelig monkeyclass og businessclass, hvor det ikke
bare er benpladsen der er bedre, men også sæderne. Jeg har prøvet både
Singapore Airlines (Executive Ecomony) og Virgin Atlantic (Premium
Economy) og de ekstra penge er godt givet ud. Selvfølgelig er der ikke
noget der slår business class, specielt hvis der er en flad (og plan)
seng. Når jeg flyver med Virigin Atlantic bruger jeg oftest miles til
at opgradere til business class (Upper Class som de kalder det), netop
fordi man får en flad seng, stor hovedpude, dyne og pyjamas.... Når
man så har fået sin massage, kan man så smutte en tur i baren og
derefter knalde brikker i en dejlig seng.
--
Lars Ehlers