Har jeg misforstået noget ?
Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 26-05-08 17:06

En kammerat var for nylig på indkøb i Flensborg, og han bragte bla. et nyt
bagdæk med hjem til mig. Ved nærmere eftersyn kunne jeg se, at begge dæk
skulle skiftes, og jeg henvendte mig derfor i dag til et MC-værksted, og bad
dem sælge mig et nyt fordæk og montere dette sammen med et bagdæk som jeg
selv ville levere. Samtalen med sælgeren gik rigtig fint indtil jeg nævnte
det med selv at levere bagdækket. Han nægtede nu at modtage min ordre, og
talte til mig i en tone som om jeg havde stjålet af kassen. Jeg forsøgte at
tale til hans forretningsmæssige sans, men jeg måtte forstå at de ikke kunne
gøre forretning med sådan nogen som mig.

Jeg kan sådan set godt forstå, at han er irriteret over at gå glip af
avancen på det ene dæk, men at det får ham til at sige nej til en ordre som
alt andet lige vil give ham en indtjening, ja det forstår jeg ikke. Jeg har
ikke tidligere brugt værkstedet, men min nye arbejdsplads ligger kun få
hundrede meter borte, så det ville jo være oplagt at vi kunne gøre flere
forretninger sammen. Det bliver imidlertid ikke til noget nu pga. sælgerens
ubehagelige opførsel.

Idet jeg må antage at forretningen på en eller anden måde er opbygget om et
ønske om at maksimere indtjeningen, ja så kunne sælgeren jo havde forklaret
mig at man ville montere bagdækket mod en merpris. Det ville jeg kunne
forstå, og vi kunne have fundet hinanden her.

Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud, så jeg vil blot sige at der er tale om
et større jysk værksted.

Jeg vil antage at de fleste værksteder er trætte af at folk køber
reservedele i Tyskland, men kan nogen af Jer fortælle mig, om det er normalt
at møde så stejl en holdning som beskrevet ?

Mvh. Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-08 17:22

On Mon, 26 May 2008 18:06:18 +0200, Tommy Jakobsen wrote:

> Han nægtede nu at modtage min ordre, og
> talte til mig i en tone som om jeg havde stjålet af kassen.

Og i frokoststuen flyder det med Heineken dåser uden pantmærke :-/

Typisk mc-forhandlerflæberi....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Nielsen

Dato : 26-05-08 18:54

> Samtalen med sælgeren gik rigtig fint indtil jeg nævnte
> det med selv at levere bagdækket.

Jeg så lige, at T-Hansen tager 150 for montering om afbalancering pr. dæk,
som du selv kommer med.....

/Ths.

Fra : DW

Dato : 26-05-08 19:19

Nielsen skrev:

> Jeg så lige, at T-Hansen tager 150 for montering om afbalancering pr.
> dæk, som du selv kommer med.....

hvor så du det?

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 26-05-08 19:27

"DW" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i en meddelelse

> hvor så du det?

Nu bliver det interessant, for T.Hansen bor dør om dør med MC-biksen der
jagede mig på porten.
//Tommy

Fra : otto2@worldonline.dk

Dato : 26-05-08 13:28

Jeg havde også lige set det ,men kune ikke lige huske hvor
Men det står i en stor reklame som Thansen har i touring Nyt

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 26-05-08 20:37

<otto2@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
Jeg havde også lige set det ,men kune ikke lige huske hvor
Men det står i en stor reklame som Thansen har i touring Nyt

Njaaa.... der står så ikke lige noget om, at det er OK selv at komme med
dæk, men jeg giver lige Hr. Hansen et kald i morgen og tjekker op på det.
Mvh. Tommy

Fra : Armand

Dato : 26-05-08 21:07

Fra: www.thansen.dk - sakset fra autogummi-siden:
"Når du køber løse dæk hos os, tilbyder vi at montere dem på dine fælge.
Indlevér dine fælge når du køber dæk. Så sørger vi for, at dækkene er
monteret, afbalanceret og klar til afhentning i løbet af ca. 3 arbejdsdage.
Pris for montage og afbalancering pr. hjul
kr. 100,- "

Hvilket ikke helt er det samme :-|
Og tre dage uden fælge er der nok ikke mange motorcyklister der kan
klare

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-05-08 12:25

KLIP

> Og tre dage uden fælge er der nok ikke mange motorcyklister der kan
> klare

Tror du ikke?
Min fornemmelse er, når jeg følger med her inde og hører bekendte i
øvrigt, at der vist er mange, der enten har bil(er), eller samler- /
hyggemotorcykler ud over den daglige
(Den ville aldrig gå i samme udstrækning med -koner / -kvinder).

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-08 15:22

On Tue, 27 May 2008 13:25:06 +0200, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>hyggemotorcykler ud over den daglige
>(Den ville aldrig gå i samme udstrækning med -koner / -kvinder).

Min erfaring er at det er en hel del nemmere med kvinder, end mc'er.

Fra : mig

Dato : 26-05-08 21:00

> [...]
> kun få hundrede meter borte, så det ville jo være oplagt at vi kunne gøre
> flere forretninger sammen. Det bliver imidlertid ikke til noget nu pga.

Jep sådan er det!. Og den med at de selv har tyskerøl liggende er jo ret
sjov men nok ikke forkert.
Så næste gang tager du fælge med til de og får dem til at sætte dem på også,
for jeg har også to gange oplevet den beskrivelse du kommer med, og det får
ikke mig til at sige : "nåh ja du har ret. Nu skal jeg nok give 600kr mere
per dæk og handle ved dig næste gang. Det er jo en sådan en dejlig service
man får ved en dansk forhandler". Nej de kan fandme rende mig et vist sted

Om TSvansen vil skifte dine dæk tvivler jeg nu lidt på, men du kan da prøve.
Alternativt sælger de en afbalanceringsdims til mc for 300kr. og dette kunne
jo være startskudet til at prøve selv. Jeg vil ihvertilfælde ned efter
en.... hvis jeg da ikke lige bestiller den med louis.de

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-08 22:50

> [...]
> 600kr mere per dæk og handle ved dig næste gang. Det er jo en sådan en
> dejlig service man får ved en dansk forhandler". Nej de kan fandme rende

Jeg er været ude for noget lign. Købte et bagdæk og fik det monteret på en
løs fælg. Men da det dæk jeg ville have ikke var lagervare valgte jeg næste
gang at bestille det i god tid - og betalte og afhentede det da det kom. En
måned senere valgte jeg så at lade dem montere igen - Der var prisen for
montage så det dobbelte af første gang ...

Men efter at jeg købte den første yamaha har jeg selv skiftet dæk... Havde
haft et en lille mekaniker til at ultralydsrense karburatoren og købte også
dæk/slanger mm hos ham og spurgte så om hvad det skulle koste at montere
dem. Det "gad" han ikke men han ville gerne sælge mig nogle dækjern...

Så jeg har selv skiftet siden. Det må være blevet til 9-10 dæk hjemme på
matriklen. En øvet mekaniker og en dækmaskine får det til at se legende let
ud. Knap så øvede og det er ikke nemt (tenere klubben har en i klubhuset).

Fra : Jan

Dato : 27-05-08 07:17

"Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i en meddelelse
> [...]
> reservedele i Tyskland, men kan nogen af Jer fortælle mig, om det er
> normalt at møde så stejl en holdning som beskrevet ?

Prøv daekonline, de har en adresseliste over firmaer der monterer dæk du
kommer med.

Jeg fik mit monteret hos scan-x , det kostede 125.

Søborg mc gør det også for en lignende pris.

Fra : Niels Wittrup

Dato : 27-05-08 08:46

Hej

Det var godt nok en markant reaktion, mon forhandlerne planlægger et boykot
af tyske dæk? Vi må da håbe der stadig er nogle derude, der faktisk prøver
at drive en forretning.

Jeg har, som så mange andre, selv fået dæk hjem fra Tyskland, og valgte i
den forbindelse at ringe rundt til forskellige MC-forhandlere og
dæk-forhandlere for at høre deres pris. Det var ret tydeligt at høre, hvem
der var interesseret i at tjene penge, og hvem der bare tog så høj en pris
at de næsten var sikre på ikke at skulle belemres med det. Jeg mødte dog
ingen, der var helt så markante i meldingen som ham du har snakket med, men
der er jo selvfølgelig også løbet lidt vand under broen siden da. Jeg fik
det for øvrigt skiftet hos Bislev MC for 175kr, og stadig med en følelse af
at de var glade for, man handlede der.

En eller anden dag må forhandlerne vel få øjnene op for at der ikke bliver
lukket for dækhandel i Tyskland, og prøve på at få en forretning ud af det.
Der er helt sikkert en høj avance på dækkene de går glip af, det er jo ikke
raketvidenskab at sammenligne de tyske med de danske priser. Dækket jeg
købte var leveret til 650kr og ville have kostet et sted over 1000kr hos en
forhandler, med montering vel og mærke.

Ellers skulle man måske selv gå i gang, og lave en lille forretning med
dækskifte til en ordentlig pris :). Mon ikke der er kunder nok....

Mvh. Niels

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 27-05-08 08:49

> Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud, så jeg vil blot sige at der er tale
> om et større jysk værksted.

Jeg synes du skal angive forretningen med navns nævning. Således har vi
andre (også) mulighed for at boykotte sådan en stupid forretning(sførelse).
Det er som nævnt typisk for danske forhandlere/værksteder at yde sådan en
elendig service. Og den eneste vej der er til at få dem til at fatte, at
sådan driver man ikke forretning, er ved at undlade at bruge dem.
Man skal selvfølgelig ikke skære alle over en kam, jeg har da fundet mine
små lokale forretninger hvor jeg handler. Men de andre - de skal bare ned
med nakken!
Vh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-08 15:21

On Tue, 27 May 2008 09:49:23 +0200, Søren Høyer Hansen
<siren@post.tele.dk> wrote:

>Jeg synes du skal angive forretningen med navns nævning. Således har vi
>andre (også) mulighed for at boykotte sådan en stupid forretning(sførelse).

Mindst ligeså meget for at vi slipper for at gå forgæves.

Fra : Bruno Lind

Dato : 27-05-08 19:41

gæt: mc master skanderborg...

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 27-05-08 20:03

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> gæt: mc master skanderborg...

Det er et rigtig godt gæt Bruno - helt uden at købe en vokal !!!
Nu er jeg faldet lidt ned igen efter oplevelsen i går - og nu ved jeg jo
præcist hvad jeg skulle have sagt til ham i går da jeg stod der med røg ud
af ørerne. Ikke at jeg tror det havde hjulpet noget. Manden håndterer
konkurrence ved at gå i flyverskjul istedet for at tage kampen op, og tage
den udmærkede handel der ligger lige foran ham. Det er ikke kun dumt, det er
forretningsmæssigt helt vanvittigt. Fred være med ham.

Jeg har fundet et værksted der vil handle med mig, så jeg er på nyt gummi
til en Lüneburger Heide tur om en uge. Tak for alle kommentarer.

Mvh. Tommy

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-05-08 10:48

Det er vist meget normalt. Men ring dog rundt til de lokale dækcentre og hør
dem ad. Èn af dem skal vel nok være til at handle med.

Min lokale mc-smed gør det gerne. Han er ikke den eneste. Han skal bare have
sin alm timepris så er han glad og tilfreds.

/jim

Fra : Niels Stoltze

Dato : 27-05-08 15:32

"Jim Andersen" skrev...
> Min lokale mc-smed gør det gerne. Han er ikke den eneste. Han skal bare
> have sin alm timepris så er han glad og tilfreds.

Fornuftig fyr.. Han har en glad kunde, som kommer og for lavet forskelligt..

Og har du købt et skoddæk i Dyskerland, så er det ikke hans problem at det
tager længere tid at skifte..

/Stoltze

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 27-05-08 15:36

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 27-05-08 17:24

On Tue, 27 May 2008 16:36:11 +0200, "Claus Ruglund Jakobsen"
<gravko@INGENSPAMkatrad-mc.dk> wrote:

> [...]
>hvis han ridsede fælgen og så var fortjensten væk når han skiftede til
>100-150 kr (hvilket hans mekaniker gerne gjorde)

Det er han da forsikret imod.
Og mon han virkelig mente at hans fortjeneste på ét dæk ville modsvare
erstatningen for en mc-fælg?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-05-08 18:13

> [...]
>hvis han ridsede fælgen og så var fortjensten væk når han skiftede til

Så må han jo passe på med ikke at ridse fælgen

Fra : Kim

Dato : 27-05-08 17:00

TG motor i Middelfart skifter for 200.-

Mvh. Kim Hansen.

Fra : StreetFighter

Dato : 27-05-08 22:28

On Mon, 26 May 2008 18:06:18 +0200, Tommy Jakobsen wrote:

> alt andet lige vil give ham en indtjening, ja det forstår jeg ikke. Jeg har

Jeg forstår heller ikke sådanne folk. Nogen tyder på at han kun er tilfreds
med betydelige timelønninger på f.eks 1000-1500. Hvis de skilter med kr.500
pr time og skriver dobbelt tid på regningen samt har en god avance på
dækkene så har han 1500 i timen det griske asen

Hvis han var hæderlig så gav han dig bare en fast pris på skiftet af
dækkene uden at rødme over at fortælle dig at prisen så er 750 pr time. Man
skal bare ikke blive sur. Han er virkelig uprofessionel.

Fra : Hekto

Dato : 27-05-08 23:10

> [...]

> reservedele i Tyskland, men kan nogen af Jer fortælle mig, om det er
> normalt at møde så stejl en holdning som beskrevet ?

Det er vel egentlig meget forståeligt. Vi køber det ene og det andet
billigere på nettet; men forventer alligevel at der ligger et værksted
der er parat til at redde kastanierne ud af ilden, når det passer os.

OK - han kunne da godt være høflig i sin afvisning, eller bare have
fortalt hvad det kostede.

Markedet i DK er ikke så stort at der er store mængderabatter at hente.
Vi vil også gerne have at vi kan gå ned om hjørnet lørdag formiddag og få
klaret en punktering. Hvis ikke vi selv støtter de midre værksteder
engang imellem, så er der bare ingen at gå til og få ordnet
småproblemerne lige inden week-end turen o.s.v.

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Fra : Armand

Dato : 27-05-08 23:22

Hekto skrev:

> Det er vel egentlig meget forståeligt. Vi køber det ene og det andet
> billigere på nettet; men forventer alligevel at der ligger et værksted
> der er parat til at redde kastanierne ud af ilden, når det passer os.

Tjaeh :-/
En analogi kunne være at vi rask væk køber fabriks-syede bukser, som
ofte er for lange og derfor skal en tur forbi en skrædder/syerske for at
blive lagt op.
Hvis pågældende stof-snedker hidsede sig op over at man ikke havd ekøbt
skrædder-tilfærdigede bukser dér fra starten af, ville vi nok blive
noget overraskede!

Essensen er at sålænge at man betaler for en mekanisk ydelse, hører
forhold omkring avancetab ikke ind i sammenhængen :-|

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-05-08 23:42

On Wed, 28 May 2008 00:21:58 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej.

>Essensen er at sålænge at man betaler for en mekanisk ydelse, hører
>forhold omkring avancetab ikke ind i sammenhængen :-|

Det er en situation jeg har et lidt ambivalent forhold til.
De fleste værksteder skifter dækkene for en meget lille pris når
dækkene er købt i deres butik.
Så hænger det sammen for dem.
Hvis man vender den om og siger at jeg stiller med hjul og dæk og så
betaler timeløn og materialer (afballanceringsklodser o.l.) hos
værkstedet vil de fleste hyle op over prisen.
Det tager altså tid at montere et dæk og efterfølgende afballancere
det.
På den anden side er værkstedet frit stillet til at afgøre om de viæ
montere dæk der er indkøbt andre steder end i deres butik.
Det kan vi ikke ændre på.
Hvis vi nu trækker den stramt op, så ses det særdeles ofte at en kunde
prøver tøj og hjelme i en dansk butik og derefter bestiller det samme
på internet til en lavere pris.
Man kan så spørge sig selv om forretningen ikke er berettiget til at
tage penge for den tid der går med at prøve, og måske, refunderer
beløbet hvis det prøvede købes i butikken.
Man skal tænke på at det er en investering der skal afskrives at have
et lager af tøj der kan prøves.
Hvis vi nu trækker den helt ud, så kommer mange butikker i den
situation at omsætningen er så lille at det ikke mere kan betale sig
at have lager - Summa sumarum - Butikken lukker.
Nu står vi så i den situation at vi må handle på internet, uprøvet,
eller drage til Germanistan for at købe ind.
Den sidste danske butik er lukket.
Det er blot et tankeeksperiment, men det gælder dæk, tøj og
reservedele.
Vi kan vælge om vi vil støtte vores danske forhandlere eller krejle os
frem og, mååske, spare 17,85.
Vi kan på den baggrund ikke tillade os at kritisere de danske
forhandlere og værksteder for manglende service for ikke at ville være
internets forlængede arm - De skal også leve.
Vi kan diskutere avancen, men igen - De skal også leve.
Hvis jeg drev værksted og nogen kom med et dæk der skulle monteres
ville jeg først overveje om det var min kerneforretning, og hvis jeg
sagde ja, så hvad det skulle koste.
Og det ville være til en pris hvor jeg havde skindet på næsen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Niels Stoltze

Dato : 28-05-08 06:36

"Steen Gruby" skrev...
> [...]
> tage penge for den tid der går med at prøve, og måske, refunderer
> beløbet hvis det prøvede købes i butikken.

Der har jeg det nok også sådan, at det gør jeg ikke.. Så må jeg køre til
Dyskerland selv, eller se om jeg ikke kan få tingene med noget rabat.. Synes
det er forkert at gøre det andet.. Det er med til at underminere de danske
forhandlere, og så er der netop ikke dem der lige kan hjælpe en fredag
formiddag, når skidtet bare ikke vil starte...

Jeg har mange gange i forbindelse med arbejdet lavet betalt salgsarbejde..
Netop fordi der ingen garanti var for at kunden købte hos os.. Men det er jo
så også firmaer, og de har en bedre forståelse for den slags.. De fleste i
hvert fald..

> [...]
> sagde ja, så hvad det skulle koste.
> Og det ville være til en pris hvor jeg havde skindet på næsen.

Selvfølgelig.. Du skal jo have din timeløn ind.. Det er jo ikke dit problem
at kunden har købt et andet sted.. Hvis kunden så ikke vil betale prisen, så
er det jo fair nok..

/Stoltze

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-05-08 10:46

Niels Stoltze skrev:
> [...]
> de danske forhandlere, og så er der netop ikke dem der lige kan hjælpe
> en fredag formiddag, når skidtet bare ikke vil starte...

Der er ingen grund til at være bekymret for de danske motorcykel
forhandlere. De klarer sig ganske udmærket. Der har aldrig været så
mange MC'er i Dk som der er nu, og andelen af kunder ber ikke vil røre
noget selv, udgør en forholdsmæssig større andel af MC'isterne end
tidligere.

Når man kommer ud til sin MC-pusher, kan man næsten ikke sparke sig frem
for indregistrerede MC'er der venter på at blive serviceret.

Og der er ingen grund til at bekymre sig om konkurrence på den front,
der er ikke ledige mekanikere på markedet - nogle fuskere bevares, men
uddannede og dygtige mekkere, de er beskæftiget - så rigeligt.

_Min_ Pusher løser de opgaver jeg præsenterer ham for, og byder tillige
ind med egne alternativer (det være sig dæk, udstødninger, m.m.m.)
Derfor har han en loyal kunde, der roser ham ved enhver given lejlighed,
og aldrig kunne drømme om at lade andre servicere MC'en. Men han har
godt nok travlt i tiden - meget travlt, men det er vel en følge af at
levere god og rettidig service i forhold til kunderne.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 28-05-08 08:19

On Wed, 28 May 2008 00:42:21 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>De fleste værksteder skifter dækkene for en meget lille pris når
>dækkene er købt i deres butik.
>Så hænger det sammen for dem.

Så har værkstedet selv valgt at gøre prisen ugennemskuelig.
Han har valgt at lægge dele af prisen for montering og afbalancering
over på dækkets pris, i stedet for at lade det være to separate
ydelser.

Fair nok - hans valg.

Han kunne så vælge at tage en anden, højere pris for
montering/afbalancering af medbragte dæk, eller han kunne vælge at
sælge sine dæk billigere og sin montering/afbalancering generelt
dyrere.

Begge dele helt acceptable løsninger.

I stedet vælger han at klynke og blive tøsesur og sende kunden væk.
Ikke den optimale løsning i min optik.

Fra : Niels Wittrup

Dato : 28-05-08 10:00

> [...]
> Han har valgt at lægge dele af prisen for montering og afbalancering
> over på dækkets pris, i stedet for at lade det være to separate

Det er muligt at nogle forhandlere lægger et beløb oven i, for at dække
montering, men sidst jeg forhørte mig på priser hos en forhandler så jeg
selv prisen i kataloget, og det var også den pris han ville montere dækket
til. Det er i orden.

Omvendt var jeg ude for en lidt speciel forklaring, da jeg akut skulle bruge
et koblingsgreb. Da min sædvanlige mc-forhandler ikke lå inde med det, måtte
jeg omkring en anden forhandler. Grebet, som i MC-nøglen var opgivet til
66kr var for det første mærket til 118kr. Den endelige pris lød dog på 79kr,
hvilket jeg selvfølgelig kommenterede. Forklaringen på 'stigningen' var at
priserne ikke passede længere, pga. stigende oliepriser... Så jeg er kun
blevet endnu mere tilfreds med den lokale, for de lader sig tilsyneladende
ikke mærke af de 'stigende oliepriser', når jeg bestiller hos dem.

Mvh. Niels

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-05-08 09:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> sagde ja, så hvad det skulle koste.
> Og det ville være til en pris hvor jeg havde skindet på næsen.

Hej Steen!

Jeg er meget enig, men har vi ikke allerede passeret "point of no
return"?
Der er ingen der har noget som helst på lager / i butikken mere.
"Vi kan have det hjemme til i overmorgen", er standardsvaret, uanset om
det er en stump til bilen, eller en PH-lampe man "lige" skal købe og
hænge op for farmor mens man alligevel er på Sjælland.
Vi skal snart til at bestille medisterpølse dagen før hos slagteren.

I øvrigt har min automekaniker løst problemet med medbragte stumper.
Prislisten har to time-satser, en hvor han leverer reservedele, og en
der er ca. 30% højere, hvis kunden selv medbringer . Klart, simpelt og
tydeligt!

Michael D

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-08 12:30

> [...]
> at have lager - Summa sumarum - Butikken lukker.
> Det er blot et tankeeksperiment, men det gælder dæk, tøj og

Nogengange har man fornemmelsen af at service ikke er med i prisen ...

Sidste forår havde jeg også travlt - og da to af de store mc
butikker/værkteder i nærheden reklamerer med deres email addresse sendte jeg
dem begge en email hvod jeg bad om prisen på et specifikt dæk monteret på
løse hjul. Ingen respons. Så ringende jeg til en af dem - De vílle undersøge
prisen og ringe tilbage - gjorde de ikke. Ja så købte jeg dækkene postordre
sydfra og monterede dem selv ... Og det gjorde jeg igen i det tidligere
forår og også næste weekend.

Mhs reservedele forventer jeg end ikke at forhandlerne har sliddele på
lager. Det danske mc marked er temmeligt lille og vi kører gennemsnitligt
rundt på nogle gamle øg så f.eks bare at skulle have de bremsklodser hjemme
til mere end halvdelen af motorcyklerne er nærmest uoverskueligt... Til
gengæld forventer jeg at de kan skaffe det ret hurtigt. Så bliver jeg
skuffet hvis det skal tage over en måned "bare" at få et blinklys hjem - og
det var endda til en aktuel model der stadig blev solgt som ny...

Eller da jeg skulle bruge nogle ekstra nøgler. De kunne godt bestilles
gennem en dansk forhandler fra den danske importør. Importøren tog så lige
55,50 i ekspeditionsgebyr og jeg måtte køre 40km for at hente nøglerne. Så
det er ikke kun i forhandlerledet at der skal være plads til avancer.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 29-05-08 05:53

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> Hvis vi nu trækker den stramt op, så ses det særdeles ofte at en kunde
> prøver tøj og hjelme i en dansk butik og derefter bestiller det samme
> på internet til en lavere pris.

Hvis nu de danske forhandlere ikke forventede at have en avance på 50+%
var det nok også færre der gjorde det.

MC-forhandlerne lider ikke nød, alt til MC indeholder åbenbart guld for
priserne bliver skruet vældigt i vejret.

--
-René

Fra : Niels Stoltze

Dato : 29-05-08 07:55

"Rene Joergensen" skrev...
> MC-forhandlerne lider ikke nød, alt til MC indeholder åbenbart guld for
> priserne bliver skruet vældigt i vejret.

Lidt off topic..

Men det er måske på samme måde som ordet bryllup udløser guldpriser...

Ring til en bager, fortæl hvilken slags kage du gerne vil have, sig det er
til en fødselsdag.. Så får du en pris pr person..

Ring nu og sig det er til et bryllup.. Så kan du sagtens skulle lægge 50%
oveni den første pris...! =

Måske MC-forhandlerne er gift med bagere....

/Stoltze

Fra : Armand

Dato : 29-05-08 21:27

Steen Gruby skrev:

> [...]
> internets forlængede arm - De skal også leve.
> Vi kan diskutere avancen, men igen - De skal også leve.

På den anden side, så havde jég ikke bevæget mig på to hjul den dag i
dag, hvis ikke jeg primært havde tillært mig at servicere mine
motorcykler selv, samt med tiden har haft følehornene uder efter
alternative tilgængeligheder af tilbehør og reservedele :-|
Men eftersom jeg alligevel betræder danske mc-forretninger i ny og næ
med et (oftest akut) købsbehov, har man derved alligevel bevaret mig som
mulig kunde i en så meget længere årrække!

Specielt forholdet omkring dækkene finder jeg grotesk!
Det er ganske klart at hver af de danske mc-importører har sikret sig
den danske forhandling af et mc-dæks fabrikat, hvilket ud fra
salgsprisen tydeligt er sket ud fra en plan om ublu avance :-|
En klubkammerat har forespurgt på et 180'er sportsdæk ved den
nærliggende Suzuki-forhandler: Det ville beløbe sig op i 3.000,- incl
montage = Når man kan få begge dæk skiftet i Oeversee for omtrent
2/3 af dét beløb er der noget galt, og jég vil ikke påtage mig rollen
som prügelknabe hvis (når?) dele af den danske mc-branche måtte bukke
under, fordi jeg nægtede at ligge under for åger og gjorde mine indkøb
syd for grænsen :-|
Forøvrigt vil markedet vel ikke gå helt på røven, der findes allerede én
veletableret reservedels-importør som de danske importører selv handler
flittigt ved(*), ligesom at T-Hansen ser ud til stedse at vokse på nu
også mc-produkter, og begge vil givetvis udvikle sig resolut i de huller
der måtte opstå indenfor branchen! Endvidere er jeg sikker på at
Louis/HG/POLO står på spring hvis der skulle opstå en svækkelse!

Omkring moralen i det hele, synes jeg at Orla's betragtninger omkring
indholdet i mandskabsstuens køleskab pinpointer sagen: Enhver er sig
selv nærmest - Også når det kommer til villigheden til at betale fuld
pris for sine daglige cola'er!

(*):
Jeg har oplevet Kawasaki-importøren telefonbestille en DID-knastkæde hos
daværende DID-importør - Hvis ikke at det er for at klistre et
Kawasaki-mærke på og sælge den til forhøjet original(?) pris, så ved jeg
ikke. Og dén situation er et tydeligt eksempel på at man plukkes som
motorcyklist :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-08 19:16

> Og dén situation er et tydeligt eksempel på at man plukkes som
> motorcyklist :-|

Men mange værksteder har dog også i årevis solgt stumper fra mc-nøglen til
fine priser (undtaget de få der ikke bruger listepriserne men lægger en
højere avance på). Prismæssigt ligger stumperne der over udlandet, men meget
billigere end orginale stumper.

Kender en der fornyligt fik brug for et koplingsgreb til sin kun 800km gamle
wee-strom - og der solgte den autoriserede suzuki butik ham et uoriginalt
greb ... Det var endda lagervare.

Fra : Peter Z

Dato : 27-05-08 23:22

tjaa

jeg kender til et værksted hvor jeg kan få skiftet dæk på løse fælge for
noget som ligner 100,- stk.

sjovt nok er han også en af dem som sælger allerflest dæk i danmark

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 28-05-08 09:14

> [...]
> reservedele i Tyskland, men kan nogen af Jer fortælle mig, om det er
> normalt at møde så stejl en holdning som beskrevet ?

Hallo Tommy - og alle I andre.

Få en aftale med reparatør/værksted inden I møder op med dæk, - og andre
reservedele. - Så er der ingen der bli'r sure.

Mvh.
Mester