Køb af ny eller brugt MC?
Fra : nordenlund@gmail.com

Dato : 15-05-08 12:38

Hej herinde,

jeg har lige fået kortet og skal til at købe min først MC. Håber I kan
guide mig lidt.
Har kig på 2 muligheder:

1. Suzuki GSX 750F, ny til 90.000,-
Har hørt at driftsomkostningerne skulle være høje (korte service
intervaller)
Desuden skal den jo køres til. Mener det er noget med under 6000 rpm
de første 3500 km?

2. Honda VFR 750F, brugt import fra Tyskland. Pris uden afgift
21.000,-
Har fundet en RC36 fra '96, med 54000 km på bagen. Problemet er at jeg
ikke er særlig MC kyndig, og kan risikere at købe noget bras. Ved ikke
hvor besværligt det er at få den indregistreret i DK.
Derudover skal der afgift på. Fandt en helt magen til på Skat.dk som
er blevet sat til 37.500,- i afgift. Kan jeg regne med at jeg kommer
til at give det samme?

Til sidst skal jeg købe tøj og hjelm. Ville jeg også gerne gøre i
Tyskland, men kender ikke til de gode butikker (gerne omkring Rostock-
>Berlin?). Desuden kan jeg godt lide mærket Frank Thomas, men har ikke
set at det bliver forhandlet i Tyskland :(

Til sidst er der et problem med parkering. Bor i indre KBH, og har
ingen gård. Nogen der kender til et sted man kan søge efter garager
til udlejning?

På forhånd tak,

Jakob

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 15-05-08 20:18

<nordenlund@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Til sidst er der et problem med parkering. Bor i indre KBH, og har
ingen gård. Nogen der kender til et sted man kan søge efter garager

Jeg kender intet, til de cykler du nævner, men husk, at den første cykel
for 90 % af os har været "nede". Måske blot væltet i indkørslen, men den
vælter , tro mig!
;-(
Køb en brugt cykel, og meget gerne uden kåbe og lignende, de er
billigere at reparere.

Tøj og lignende i tyskland prøv :

www.louis.de
Butik i Berlin, og 50 andre byer mindst, men ikke i Rostock
Det virker, både butikkerne og postordre!

Eller
http://www.hein-gericke.de/
Butikker i begge de byer du nævner.
De handler tilsyneladende ikke postordre uden for tyskland, men jeg ved
andre har gjort det.

Held og lykke, og god fornøjelse.

Michael D

Fra : Niels Stoltze

Dato : 15-05-08 20:23

<nordenlund@gmail.com> skrev...
> Hej herinde,
>
> jeg har lige fået kortet og skal til at købe min først MC. Håber I kan
> guide mig lidt.

Tillykke med kortet. Er også selv nybagt mc'er...

> [...]
> intervaller)
> Desuden skal den jo køres til. Mener det er noget med under 6000 rpm

Korrektion:
- De første 800km under 6000 o/min
- De næste 800km under 9000 o/min
- Herefter kører du bare..

Og service er for hver 6000km cirka..

Har selv købt sådan en fra ny i februar, og har nu rundet 5400km på den..
Har ikke lige erfaring med andre maskiner, i dagligdagen..

Jeg købte den fordi:
- Jeg ville gerne have en ny mc, så jeg vidste hvordan den var blevet kørt
- Ville gerne have en all-round mc, så jeg kunne finde ud af om jeg var til
hurtig kørsel, stille kørsel, lange ture, og om jeg i det hele taget fik
brugt den..
- Har hørt både godt og dårligt om Suzuki. Men har indtil videre ikke set
beviser på andet end religionskrig..
- Jeg prøvede et par andre også, men dette var den jeg sad bedst på.. Har
lidt lange ben
- Den har meget kåbe, derfor nemmere rengøring til daglig. (Synes jeg)
- Kan godt lide kåbe i det hele taget..
- Var okay med at den hverken har indsprøjtning eller ABS
- Havde en mistanke om at jeg hurtigt ville gå død på en 500ccm

Mine erfaringer efter 2½ måned i sædet, 5400km:
- Den kører fint. Har ingen problemer med den
- Den har fint bundtræk, men der sker først rigtig noget efter 8000 o/min
- Den er fin til længere ture, dog vil jeg afprøve touringglasset der fåes
til den. Synes der er turbulens omkring hjelmen på motorvej, men ved omvendt
heller ikke hvad jeg kan forvente af den type mc.. (Siddestilling let
foroverbøjet..)
- Det kan ikke mærkes på den, om du kører 120,140,160,180 eller 200...
- Har købt Givi E41 sidetasker med Quick-lock systemet. Taskerne sidder
fint, dog et stykke ude. Men de mærkes praktisk talt ikke
- Bonus ved quick-lock: Beslaget ved sadlen bruger jeg til at spænde rygsæk
og lignende fast bagpå..
- Passagerer sidder fint, og bliver ikke ømme eller lignende
- Overhalinger på landevej kan gøres i 6, hurtigere i 5, sjovt i 4 og rigtig
sjovt i 3.... 3 gear går til 160, og det går pænt stærkt fra 80-160
- Tror at en nyere, kortere, mindre bike ville være bedre til meget bykørsel
- Kører cirka 16-18 på literen, uden at tænke over kørselsmønster. Vel at
mærke efter 1000km eftersyn, hvor ventilerne blev justeret
- Andres reaktion: Herinde - sofacykel etc.. Venner med bikes - Fin cykel..
Andre - Flot, nok specielt grundet kåben
- For set meget mere af DK, da jeg simpelthen kommer ud på vejene for at
trille, og ikke bare for at komme et sted hen..
- For set venner jeg ikke før så meget til.. Fx fordi de også har mc, eller
fordi jeg kommer forbi når jeg er ude at trille..
- Det giver anledning til en samtale med nye mennesker, uanset om det er
interesse for at køre, nysgerrighed eller fordi de synes det er farligt..

- Synes at den mangler noget kraft når der er to på, dog uden at være sløv
eller noget.. Bare sådan, ja der er lidt flere kilo at flytte..

Fremtiden:
- Skal på kørekursus om 3 uger, håber at blive klogere på hvad den kan og
ikke kan der..
- Køre en masse km, så jeg får endnu mere erfaring og kan glæde mig over
oplevelserne..
- Tror at den bliver skiftet inden 2år.. Mest for at få noget med mere guf i
sikkert.. Om den bliver solgt eller beholdt sammen med en ny, kan kun tiden
vise..

Andre har sikkert mange flere oplysninger til dig omkring valg af cykel
også, eller om andre cykler..

Men men... Bare se at komme igang, det er for fedt!!

/Stoltze

Fra : mhoey.eu@gmail.com

Dato : 15-05-08 14:24

On 15 Maj, 20:37, nordenl...@gmail.com wrote:
> [...]
> Derudover skal der afgift på. Fandt en helt magen til på Skat.dk som
> er blevet sat til 37.500,- i afgift. Kan jeg regne med at jeg kommer

Snip

Hej Jacob

Velkommen til, jeg ønsker dig held og lykke, men tag det stille og
roligt hvad angår køb og kørsel, kig dig godt omkring inden du køber..
Kan se at du allerede har fornuften med dig, ved valg af motorcykler,
selvom der findes mange andre fine maskiner. Det med at tage en cykel
hjem fra Tyskland er okay, hvis man er om sig med pris, samt besigtige
cyklen inden køb, jeg har selv gjort det, og sparede henved ca.
15-20.000 på denne måde, det er ikke svært ang. SKAT bagefter!
Jeg ville ikke være et sekund i tvivl, hvis jeg skulle vælge mellem de
to cykler, der er stor forskel, Honda er meget kendt for deres VFR,
den er gennemtænkt, kvaliteten er der ikke noget at være bange for, og
så er de også pæne i designet (smag og behag). Hvis du sørger for
olieskift på en VFR inden for serviceintervallerne, så har du en cykel
der holder i mange år, min kammerats RC36-1 1991 har gået omkring
110.000, det eneste der har været er den kendte ensretter der går
omkring 50-60.000 km. Min RC36-2 har gået 56.000, ingen problemer
overhovedet. Men det er dit valg i sidste instans, og hvis man har set
sig varm på en cykel, så kan nok så mange komme med gode råd! Mange
lader sig lokke med en splinterny GSXF der koster det samme som en
10-12 år brugt VFR, og så er det jo klart folk tænker at de kan få en
ny, men de to cykler kan ikke sammenlignes, hvad angår kvalitet etc.

Med venlig hilsen

M.hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 16-05-08 07:21

nordenlund@gmail.com pretended :
> [...]
>
> Til sidst er der et problem med parkering. Bor i indre KBH, og har
> ingen gård. Nogen der kender til et sted man kan søge efter garager

Jeg fik kort for godt 2 år siden.

Jeg startede med at købe en brugt Yamaha XJ600.
Årsagen var, at jeg ville finde ud af, om jeg egentlig syntes det var mig at køre MC.
Og bruge dem som min første "fjumre" cykel.

Dvs. jeg ville lave mine småbrølere på den. Skulle den vælte, var det ikke en ny...

Efter knapt 1 år på den, blev den udskiftet til en Suzuki v-strom.
Jeg fandt jo ud af, hvor fedt det er at køre MC.
v-strommen er købt helt ny.
Ville rigtig gerne have ABS samt en cykel jeg vdste alrdg have været nede og som jeg vidste hvordan var blevet kørt.

Hvad du vælger må væe op til dig.
Lyt til, hvad vi andre siger, og drag så din egen konklusion.

Jeg kan sgu godt forstå, hvis du køber en ny.
Jeg kan også forstå, hvis du køber en brugt.

Eneste råd jeg nok vil give er, at køber du en brugt, så lad den ikke være for gammel.
Dvs. 5-10 år gammel maskine. Men igen - det er jo bare min holdning.

God fornøjelse derude.

Michel

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-08 09:34

nordenlund@gmail.com wrote:
> 1. Suzuki GSX 750F, ny til 90.000,-

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=45139

Jeg kan ikke finde linket, men mener at de tidligere har anbefalet at man
tager en ny vandkølet Bandit 650 istedet.

> 2. Honda VFR 750F
Det er jo en god maskine.

>, brugt import fra Tyskland. Pris uden afgift 21.000,-
Har jo ikke rigtigt noget at gøre med hvilken mc du bør købe.
Men mht import tror jeg det er noget man med fordel kan gøre hvis man har
god tid og et krejler-gen. Og bor i Jylland(?)

> Har fundet en RC36 fra '96, med 54000 km på bagen. Problemet er at jeg
> ikke er særlig MC kyndig, og kan risikere at købe noget bras.

Og det er så grunden til at du skal satste på noget mindre/nyere.

> Til sidst skal jeg købe tøj og hjelm. Ville jeg også gerne gøre i
> Tyskland, men kender ikke til de gode butikker

Så har du da ikke læst de gamle indlæg her på forum. groups.google.dk
> Nogen der kender til et sted man kan søge efter garager
> til udlejning?

Ja. Denne gruppe.

/jim

Fra : Ralph Køster

Dato : 16-05-08 12:34

Hej.

Mit råd vil være at du skal købe en brugt til at starte med.
Både så du "bedre kan tillade" dig at lægge dig ned en enkelt gang men også
så du (mens du har den)
finder ud af hvad slags cykel der er den rigtige for dig.
(chopper,off-road,touring,racer).

Jeg startede på en Yamaha XT 600 Tenere og det bar en genial
begyndermaskine.
Man kan rode med den selv. Skifte kæde og tandhjul uden problemer. Men også
motoren er frit tilgængelig. Meget lærerigt.

Så fik jeg en GSXR 250 som var helt ny. Jeg fandt hurtigt ud af at den nok
var en del for lille til mine (dengang) 92 kilo.
Den havde 45 heste og jeg vil da gerne indrømme at hvis den havde haft 175
hk, så havde jeg nok ikke siddet her i dag.

Den næste ventede jeg 14 år med at købe.Det blev en GSX 1100 F som jeg købte
brugt. En kampvogn syntes jeg. Stor og tung men en flot cykel.
Havde den kun 3 uger da der opstod nogle problemer med gennemtæring af
tanken indenfra.
Jeg valgte at levere den tilbage og købe eb´n anden i stedet for.

Det blev den jeg har nu. En Honda CBR 1100 XX Blackbird. Intet dårligt at
sige om den!!!!!!

Men fordi man har fået kørekort betyder ikke at man kan køre MC. Det betyder
bare at man har lov til det.
Jeg føler stadig ikke at jeg er en specielt god MC kører, men jeg ved at jeg
kører sikkert. Jeg Kører fornuftigt.
Ingen wheelier...ingen kørsel på baghjul. Holder afstand. Kører ikke mellem
rækkerne på motorvej osv....

Held og lykke med dit valg af MC.
Jeg havde valgt en VFR 750.
Har prøvet den og selv om den lyder som en Skoda 120L så kører den
fantastisk og har en ekstrem holdbarhed.

Ralph.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 13:01

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse

> Jeg havde valgt en VFR 750.
> Har prøvet den og selv om den lyder som en Skoda 120L så kører den
> fantastisk og har en ekstrem holdbarhed.
8<-----------------------

he-he....... nu får du sq' tæsk , men nu du siger det så er der
lidt Skoda 120L over lyden ! *LOL*

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-05-08 09:28

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> 8<-----------------------
>
> he-he....... nu får du sq' tæsk , men nu du siger det så er der
> lidt Skoda 120L over lyden ! *LOL*

Hæ! Min VF750S blev sammenlignet med en gammel Saab

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 16:28

On Fri, 16 May 2008 13:34:28 +0200, Ralph Køster wrote:

> Jeg havde valgt en VFR 750.
> Har prøvet den og selv om den lyder som en Skoda 120L så kører den
> fantastisk og har en ekstrem holdbarhed.

Ska' Du være fræk >:-| Et skodamobil lyder meget bedre end nogen VFR, fnys
!

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 16-05-08 18:13

meddelelse news:b47vapv3u9l9$.146f52biovw0c.dlg@40tude.net...

> Ska' Du være fræk >:-| Et skodamobil lyder meget bedre end nogen VFR,
> fnys
> !
Hm, mener du ikke blot anderledes?

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 20:37

On Fri, 16 May 2008 19:13:06 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Hm, mener du ikke blot anderledes?

Nope ! Intet måler sig med en lavkomprimeret motor med korte knasttider

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-08 20:59

nordenlund@gmail.com writes:

> jeg har lige fået kortet og skal til at købe min først MC. Håber I kan
> guide mig lidt.
> Har kig på 2 muligheder:
>
> 1. Suzuki GSX 750F, ny til 90.000,-

Oldgammel teknik, har haft sine børnesygdomme med
knastakslerne. Problemet er vist blevet sjældnere, så måske det er
løst. Lidt en tam slæde i mine øjne.

> [...]
> ikke er særlig MC kyndig, og kan risikere at købe noget bras. Ved ikke
> hvor besværligt det er at få den indregistreret i DK.

Det er en lækker cykel - meget mere moderne end GSX-F'en. Det er kun
noget bras hvis den er misligholdt, for de er meget robuste og
holdbare. Søg bare på hvad der tidligere er skrevet om dem her i
gruppen - vha. <http://groups.google.com>.

Overvej i øvrigt seriøst en splinterny Kawaski Er6f til 82k:
<http://www.kawasaki.dk/news.asp?Id=340EAF8BBBC>
"DET ER NU DU SKAL SLÅ TIL! ER6F kan nu leveres til kun kr.81.995,-
Begrænset antal!
Der er kommet et special parti ER6F 07 model i blå til
Danmark. Modellen er teknisk 100% identisk med 08 modellen bortset fra
farven! Man kan derfor spare hele 18.000,- i forhold til 08 modellen
og samtidigt få en af de mest velkørende kåbemodeller i mellemklassen
- til en super skarp pris! MEN SKYND DIG!!! Prisen gælder kun for
dette begrænsede parti! Klik her ER-6f for specifikationer..."

72 hk, vandkølet, indsprøjtning, 178 kg, fuldkåbe osv. Jeg tror
egentlig at det er en rigtig god cykel.

> Derudover skal der afgift på. Fandt en helt magen til på Skat.dk som
> er blevet sat til 37.500,- i afgift. Kan jeg regne med at jeg kommer
> til at give det samme?

Det er nok i nærheden, men det er der andre herinde, der ved meget
mere om.

> Til sidst skal jeg købe tøj og hjelm. Ville jeg også gerne gøre i
> Tyskland, men kender ikke til de gode butikker (gerne omkring Rostock-
> set at det bliver forhandlet i Tyskland :(

Der er sikkert en Louis-butik i Berlin, måske også Hein-Gericke, Polo
Motorrad og hvad de ellers hedder. Frank Thomas har jeg ikke læst
meget pænt om, men f.eks. Louis' egne mærker (f.eks. Vanucci) giver
god kvalitet til prisen. Hos Louis i Hamborg fik jeg en læderdragt
(Held bukser, Vaniccu jakke) til 2000,- kr, og det er af ganske fin
kvalitet.

--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S - der skal på Jyllands-Ringen i morgen,
wheee!

Fra : Armand

Dato : 17-05-08 10:09

Jes Vestervang skrev:

> Det er en lækker cykel - meget mere moderne end GSX-F'en. Det er kun
> noget bras hvis den er misligholdt, for de er meget robuste og
> holdbare.

Men vildt overprice'de :-|

> Det er nok i nærheden, men det er der andre herinde, der ved meget
> mere om.

Der er mulighed for forskel; men har man ikke nerver til dét skal man
helt og holdent holde sig fra slige handeler :-|
Hvad hvis standen overhovedet ikke holder hvad lovet og du har besværet
dig 1.500km t/r for at besigtige/købe den: Er det ikke også en stor
usikkerheds-faktor i regnskabet??

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-05-08 10:24

<nordenlund@gmail.com> skrev i en meddelelse

Se her :
http://www.vfr.dk/Default.aspx?tabid=58&forumid=7&postid=36198&view=topic&language=da-DK
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : nordenlund@gmail.com

Dato : 17-05-08 11:50

Mange tak for de gode svar.

Jeg kunne ikke vente med at få købt noget tøj, så jeg kunne komme ud
og prøvekøre et par cykler. Det endte med at jeg tog til åbenthus ved
Enghavemotor i dag, købte tøj og hjelm og hoppede direkte op på en
GSX-750F. Syns jeg sad rigtig godt på den, og syns da også at den
kører godt.
Derefter prøvede jeg en SV1000S. Ville egentlig ha prøvet SV650S, men
den var der ikke. Men må sige at der er en hel del mere spark i en
SV1000S end en 750F. Den er også en del flottere end GSX-750F. Nu
overvejer jeg at købe en SV650S, men er lidt bange for den hurtigt
bliver for lille. Vejer selv omkring de 93 kg, og hvis jeg skulle have
nogen med bagpå.

Er der nogen som har en mening om en 2 cyl. V-motor vs. en 4 cyl.
række? Der er self. lyden, men er der andet?

Tak for linket til VFR klubben. Helt sikkert et godt tilbud, som jeg
vil kigge nærmere på.

Er der nogen som har prøvet at køre en MC hjem fra Tyskland, og har
nogle gode råd? Har læst på FDM at det enten kan gøres med tyske
exportplader, eller på de tyske plader. Kan ikke helt overskue at
skulle leje en kassevogn, og få spændt cyklen forsvarligt op inde i
den.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-05-08 20:30

nordenlund@gmail.com writes:

> Er der nogen som har en mening om en 2 cyl. V-motor vs. en 4 cyl.
> række? Der er self. lyden, men er der andet?

På V2'en er det vigtigere at du ligger i det rigtige gear, da
sportslige V2'ere slet ikke kan lide at bundtrække. En R4 er mere
ligeglad, og er det en 1000'er har den sandsynligvis et ret massivt
bundtræk.

For den lidt magelige mc'ist vinder R4'en i mine øjne, men det er ikke
kun en fordel at den trækker jævnt ved lave omdrejninger. Det betyder
nemlig at man tit ender med at skulle 2-3 gear ned, hvis man skal
afsted i en fart. V2'eren har en lidt mere opdragende virkning fordi
den vibrerer en del uden for det effektive omdrejningstal

V2'en er så også en del smallere, men i praksis skraber R4-motorerne
jo alligevel ikke mod asfalten, så det er nok mest en
mavefornemmelsesmæssig forskel.

Men tag og prøv begge dele. Jeg har kørt 80k km med R4 og skiftede så
til V2 for at prøve det. Indtil videre (7k km) synes jeg at det er
meget sjovt, og jeg har ingen indvendinger mod dens motorkarakteristik

--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S - der pløjede rundt på jyllands-ringen
med hangouts og fodhvilerne i asfalten i dag, nøjjj det var fedt

Fra : Niels Stoltze

Dato : 17-05-08 20:50

nordenlund skrev...
> [...]
> overvejer jeg at købe en SV650S, men er lidt bange for den hurtigt
> bliver for lille. Vejer selv omkring de 93 kg, og hvis jeg skulle have

He he.. Vil så sandelig da også håbe, at en mc med 33% større slagvolumen,
30HK mere og 26kg mindre, har en del mere spark...

/Stoltze

Fra : Richard

Dato : 18-05-08 20:07

nordenlund@gmail.com wrote:

> Er der nogen som har en mening om en 2 cyl. V-motor vs. en 4 cyl.
> række? Der er self. lyden, men er der andet?

Ja, hvis du virkelig vil tænde en ild af en tråd - nej, personlig
synes jeg, at en R4 er en fin bilmotor, men røvkedelig mc-ditto. Hvor R4
ofte trækker jævnt godt hele vejen op - lidt som en elektromotor - som
jens er inde på, har mange V2'en to temperamenter: Træk som en encylindret
i bunden, men mere turbineagtigt fra et stykke oppe i omdrejningerne (NTV
fx). Efter en weekend med en KiloGixxer, hvor trækket bare kommer og
kommer, og du kan køre hele dagen i 2' og 6' gear, er jeg ikke i tvivl.
Det er kedeligt og ucharmerende ifht en 1-cyl eller en V-motor

Men prøv selv...

> [...]
> exportplader, eller på de tyske plader. Kan ikke helt overskue at
> skulle leje en kassevogn, og få spændt cyklen forsvarligt op inde i

Det er nu ikke så svært, og de tyske plader må du ikke køre på i DK; fra
grænsen må du sætte en prøveplade på. Læs mere i myriader af ældre
beskeder herinde

--
Richard Pade, Klampenborg, DK
http://dfmc.dk/?id=132