Aprilia vs. Peugeot ?
Fra : Peter Konner

Dato : 18-07-01 23:14

Hej NG !

Jeg overvejer at købe en Peugeot Speedfight 2 LCE (vandkølet), evt. den nye
X-Race.
Er der nogle erfaringer med dem ? (jeg har checket
www.cjb.speedfight.net)......

Motormæssigt - iflg. specs'ene - er den lidt ringere end Aprilia's SR50
Ditech, men SR50'eren er sq for dyr for mig endnu *S*

Iøvrigt har jeg hørt, at Aprilia Scarabeo kommer med Ditech motor i løbet af
oktober/november.
Pris under 16k ! - og så kan den tunes med en Gameboy Color !?!?

Mvh
Peter

Fra : news.uunet.dk

Dato : 19-07-01 09:08

Hvordan kan du så spørge??? *LOL*

Hvis du skal rå-tune, så køb Prilleren.
Skal du ikke tune ret meget andet end potte og variator, kører Peugeot'en
temmelig stærkt, allerede med begrænsningerne fjernet. Peugeot'en er også
ret billig i reservedele, og de fås fra dag til dag.

Ditech'en er sjov, og ligner det Vespa prøvede for et par år siden på ET'en.
Det er for dyrt og kompliceret, og i stedet kunne de ligesågodt sætte en 4-T
motor i. Indsprøjtningen er kun en lappeløsning, fordi de ikke vil udvikle
en ny motor.
M.h.t. GameBoy'en, så skal man lige have programmet til det!

/Brian

Fra : Peter Konner

Dato : 19-07-01 12:46

Tak for svar Brian,

Jeg har nu ikke tænkt mig at tune den helt vildt, bare fjerne standard
begrænsningerne........
Har selv prøvet en SR50 i sidste uge med 75-80 km/t på toppen - fed 2hjuler
!!!

OK, jeg hopper nok på X-Race'n !

/Peter

PS: Sådan en Gameboy-tingest kan vel skaffes billigt - har netop snakket med
en cykelhandler, der har den til udlån *S*

news.uunet.dk <bs@hekto.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5695ce$0$9449$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

Fra : RpR

Dato : 19-07-01 14:08

> [...]
> temmelig stærkt, allerede med begrænsningerne fjernet. Peugeot'en er også
> ret billig i reservedele, og de fås fra dag til dag.

Billig? Og Hurtig i levering? Det er Honda der har lavet motoren på
Peugeot's scootere, og de er bestemt hverken billige eller hurtige til at
levere, det er ihvertfald min erfaring. Ventetiden på stumper er typisk en
uge eller to.

> [...]
4-T
> motor i. Indsprøjtningen er kun en lappeløsning, fordi de ikke vil udvikle

Lappeløsning? DiTech'en er skam meget smart fundet på. Den kører _langt_ på
en liter benzin!

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : news.uunet.dk

Dato : 19-07-01 14:24

Det er faktisk Honda der anvender Peugeot-motor. En Hercules/Sachs Scooter i
Tyskland er ligeledes en Peugeot. Prøv at se på Certificate of Conformence.
Det er det certificat der følger med og gør den til en EU45.
Honda ejer ca. 20% af Peugeot Motocycles i frankrig. Resten ejes af PSA
(Peugeot/Citroen)
www.peugeot-motocycles.com

Hvis du går hen hos en Peugeotforhandler, stiller dig ved reservedelsdisken
og udbeder dig alm. sliddele som ruller o.s.v. har han dem sikkert på lager.
Har han ikke stumperne, vil han normalt have dem næste dag over middag.

Man kan købe stumper til Peugeot hos fx T. Hansen; men de er ofte dyrere end
det Peugeot tager for dem.
Stumper som plastikskjolde kan man få lov til at betale en bondegår for på
de fleste mærker. På Peugeot koster de i gennemsnit 300,-/stk.

Iøvrigt er der bl.a. hos Scooter Attack www.scooter-attack.com kommet en
del stumper til styling af bl.a. Speedfight.

Nej, jeg tror ikke rigtigt på Ditech eller andre lignende initiativer på en
2-T. Det er rigtigt at de går længere på litteren; men jeg tvivler på at
nogen kan køre så langt og så længe hver måned, at de bliver bragt til
tiggerstaven. Derimod kan jeg forestille mig en Ditech holde i garagen
indtil ejeren har sparet sammen til at repparere den!!

/Brian

Fra : RpR

Dato : 19-07-01 17:36

> [...]
> Det er det certificat der følger med og gør den til en EU45.
> Honda ejer ca. 20% af Peugeot Motocycles i frankrig. Resten ejes af PSA

Skummelt, da jeg lavede min nabo's speedfight efter den satte sig skulle der
stumper fra Honda til?

> [...]
lager.
> Har han ikke stumperne, vil han normalt have dem næste dag over middag.

Slidele har næsten alle forhandlere hjemme, uanset mærke.
Men da der skulle hives en original cylinder hjem til min nabo gik der over
en måned, og vi besluttede os for at montere et Sport cylinderkit fra Polini
i stedet.

> [...]
> Stumper som plastikskjolde kan man få lov til at betale en bondegår for på
> de fleste mærker. På Peugeot koster de i gennemsnit 300,-/stk.

Ja, utroligt at plastik skulle være så dyrt, det er jo uhyggeligt billigt at
fremstille!
Her gælder det for så vidt alle mærker, ja.

> [...]
> tiggerstaven. Derimod kan jeg forestille mig en Ditech holde i garagen
> indtil ejeren har sparet sammen til at repparere den!!

Tjah, jeg kører i gennemsnit 40km hver dag, der ville en DiTech da godt
kunne hjælpe lidt på benzin økonomien. Men jeg synes ikke om knallerter der
ikke kan tunes bare lidt =)
Men til dens forsvar vil jeg da lige sige at det er begrænset hvor tit en
scooter der er vedligeholdt går i stykker. Nåede lidt over 8000km inden
Politiet konfiskerede min Neo's på grund af 3. gang idenfor 2 år, og der har
den ikke haft andet bøvl end at den er punkteret.

Fra : news.uunet.dk

Dato : 20-07-01 13:17

Hej RpR!

> Skummelt, da jeg lavede min nabo's speedfight efter den satte sig skulle
der
> stumper fra Honda til?

Leveret af Peugeot??? Der foregår sikkert skumle ting, ligesom Yamaha og MBK
er det samme.
Prøv også at se hvordan Derbi og cagiva ligner hinanden!!

> [...]
over
> en måned, og vi besluttede os for at montere et Sport cylinderkit fra

Jeg har af og til bestilt 'underlige' ting, men stort set fået dem dagen
efter, eller samme uge. Måske er det lettere i Kbh??

> Ja, utroligt at plastik skulle være så dyrt, det er jo uhyggeligt billigt
at
> fremstille!
> Her gælder det for så vidt alle mærker, ja.

Det der koster er formen, og malingen. Så kommer der ligepludselig også
transport og div. afgifter.
Generelt synes jeg at Pøgot'en er væsentligt billigere end mange andre.

Bortset fra at smide ubrugt benzin ud, er en alm. 2-T jo rørende simpel.
Hvad skulle gå istykker?? Sliddet kan man ikke komme uden om. Jeg har da
hørt om Pøgot'er her hjemme der har gået over 100.000!!!

/B

Fra : RpR

Dato : 20-07-01 14:41

> Leveret af Peugeot??? Der foregår sikkert skumle ting, ligesom Yamaha og
MBK
> er det samme.
> Prøv også at se hvordan Derbi og cagiva ligner hinanden!!

Yep, de blev leveret af den lokale Peugeot forhandler!
Men Yamaha ejer også MBK, så det er ikke så underligt. Hvis der kommer en
fejl ved en af deres modeller, skubber de skylden på MBK =)
Ved Derbi og Cagiva tænker du helt sikkert på Derbi GPR 50R og Cagiva Mito
50.
De blev udviklet i samarbejde, så det er slet ikke så underligt at de er
magen til hinanden =)
En anden sjov ting er at Cagiva Mito 125 ligner en Ducati 996 på en prik....

> Jeg har af og til bestilt 'underlige' ting, men stort set fået dem dagen
> efter, eller samme uge. Måske er det lettere i Kbh??

Det vil jeg ikke kunne sige, jeg bor jo ikke i Kbh, men i den anden ende af
landet!

> Det der koster er formen, og malingen. Så kommer der ligepludselig også
> transport og div. afgifter.
> Generelt synes jeg at Pøgot'en er væsentligt billigere end mange andre.

Tjah, at nogen mærker kan forlange over 1000,- for frontskjoldet er mig en
gåde.

> Bortset fra at smide ubrugt benzin ud, er en alm. 2-T jo rørende simpel.
> Hvad skulle gå istykker?? Sliddet kan man ikke komme uden om. Jeg har da
> hørt om Pøgot'er her hjemme der har gået over 100.000!!!

Er motoren indstillet korrekt og monteret med den rigtige udstødning (læs:
tunet) så er det faktisk meget begrænset hvad de spytter ud af uforbrændt
benzin. En lovlig knallert forurener f.eks over 4 gange så meget som en
grovtunet knallert der er tunet af en der ved hvad han laver.
DiTech har forresten slet intet problem med uforbrændt benzin, da
gasblandingen bliver sprøjtet ind efter at udstødningsporten er lukket =)

Fra : jabbe

Dato : 21-07-01 10:47

Nu vil jeg påstå uden at have den vilde viden om motore at DirectInjection
teknologien vist er ved at være pænt gennemtestet....
Så Elektronikken i en DI motor skulle være temlig stabil, grundprincipet er
jo bare hugget fra biler som har haft det de sidste (ja vi er vel oppe på)
10år.Resten af motoren er jo sådan set det samme når man cutter Karburatoren
fra...

Jabbe

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 19-07-01 21:58

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> levere, det er ihvertfald min erfaring. Ventetiden på stumper er typisk en

Jeg fik nyt sidespejl og bremsgreb til min SFX efter mit lille styrt... det
var der weekenden over.. okay 129,- for grebet og 169,- for spejlet, ikke
lige frem billigt, men hurtig levering synes jeg

--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen

Fra : Gert Vest

Dato : 21-07-01 04:19

I følge www.aprillia.com er en 4-T for dyr at producere.
Selv med indspøjtning er der også mindre vedligeholdelse på en totakter. Der
er mange beægelige dele på en 4-T.
Jeg tror på at Ditech motoren har en fremtid, måske endda en stor fremtid.
Alene det at den ikke behøver katalysator gør at den er mere miljørigtig.
Peugeot har efter sigende også købt licens til det Australske
indsprøjtningssystem som Aprilia kører med. Ligeledes er lere
motorproducenter muligvis også på vej, selv Ford !!!!!!

Gert Vest

Fra : Gert Vest

Dato : 21-07-01 04:21

Glemte lige denne link til Orbital