Ansvaret for MC indleveret til service?
Fra : BigDaddy

Dato : 15-05-08 09:17

Hvordan er juraen på erstatningsområdet hvis en indleveret MC til service
hos forhandleren bliver stjålet fra hans værksted?

Jeg mener at kunden selv hæfter i sådanne tilfælde, medmindre man laver en
kontrakt hvor forhandleren hæfter.
MC-en er ej forsikret som føle af at forsikringsselskaberne er nogle bumser
som kun forsikrer store knallerter og simpelthen ikke fatter at nogle køber
en MC cash til ½ mio

Fra : PMH

Dato : 15-05-08 13:46

"BigDaddy" <fuckyou@email.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> bumser
> som kun forsikrer store knallerter og simpelthen ikke fatter at nogle

Spørg evt. jura gruppen, de er ret skarpe..

Alt kan forsikres, det er vel bare et spørgsmål om prisen.
Køber man MC til en halv mill., så har man vel også råd
til forsikring..
Lidt ligesom dem som køber en stor bil med 6-8 eller 12 cyl.
og så bagefter piver over benzin økonomien..
Jeg kender flere som har cykler til 400-500k, og de har alle
forsikring, "bumse" selskaber eller ej..

Kører man uden forsikring på en mc til en halv mill., så har man
enten for mange penge, eller for lidt hjerne..
Det er bare min mening.

PMH

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-05-08 17:34

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender flere som har cykler til 400-500k, og de har alle
> forsikring, "bumse" selskaber eller ej..

Hvilken cykler er der egentlig som kan koste SÅ meget? Boss Hoss og MV
Augusta? ..?

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 05:40

> [...]
>
> Kører man uden forsikring på en mc til en halv mill., så har man
> enten for mange penge, eller for lidt hjerne..

Hej
Jeg er nu ikke helt enig. Hvis man har købt drømmecyklen og ikke regner med
at køre mere end måske 1000 forsiktige km. om året, og den aldrig er
parkeret uden opsyn. Så kan prisen for kasko måske virke helt hen i vejret
og det lyder som BigDaddy har flere cykler, så hans samlede forsikrenger er
måske rimlige høje. I det hele taget syntes jeg der er en del folk her inde
der lyder misundelig på at han har haft råd til sin drømmecykel, jeg ønsker
han bare tillykke med den.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 08:00

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inde der lyder misundelig på at han har haft råd til sin drømmecykel, jeg

Jeg kan kun dig ret Poul, han kan da bruge pengene som han vil, bare det
ikke er på andres bekostning.

Jeg vil også heller tilbage til emnet, for han spurgte jo ikke om gruppen
syntes, at det er i orden, at han ikke har kasko på, vel!

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : PMH

Dato : 16-05-08 08:07

> [...]
> parkeret uden opsyn. Så kan prisen for kasko måske virke helt hen i vejret

Og du mener at bare man kører forsigtig, så behøver man ikke kasko..??
Det er ligesom dem der kører uden sele i bilen, de skal jo kun lige hen til
bageren, så der sker nok ikke noget..
Uanset hvor forsigtig man kører, så kan uheldet være ude alligevel.

Jeg har en bekendt som smed sin Harley for nogle år siden.
Det var en HD til en værdi af ca. 300k, og han valgte at køre uden kasko,
for han skulle jo ikke køre ret meget.
En bil stak snuden lidt for langt frem fra en sidevej, men fik dog hold på
ret hurtigt. Mc'isten slog et slag med cyklen, hvilket resulterede i at hans
300k HD fik nogle grimme knubs da den kurrede hen af asfalten, og til
sidst ramte en parkeret bil.
Hændelsen gik rettens vej, da mc'isten mente at bilisten skulle have al
skyld.
Men det mente retten ikke..!!
Så hans HD står stadig og ser syg ud efter snart 2 år, da det vil koste ca.
100.000 at få den på ret køl igen.
Penge han ikke har, fordi han brugte det hele på sin drømmecykel.

> I det hele taget syntes jeg der er en del folk her inde der lyder
> misundelig på at han har haft råd til sin drømmecykel,

Jeg håber ikke det er mig du mener lyder misundelig..??
Jeg kan bare ikke se fornuften i, at man bruger en halv mill. på
sin drømmecykel, og så derefter fravælger at kaskoforsikre den.
Det lyder i mine ører som hasardspil, og det kan blive en bitter smag
man står tilbage med i munden, HVIS uheldet er ude.
Og uheldet KAN være ude, også selv om man kun kører 1000 "forsigtige"
km om året..

Men det er selvfølgelig op til manden selv.

PMH

Fra : BigDaddy

Dato : 16-05-08 09:06

On Fri, 16 May 2008 09:06:33 +0200, PMH wrote:

> Det lyder i mine ører som hasardspil, og det kan blive en bitter smag
> man står tilbage med i munden, HVIS uheldet er ude.

Sådan set enig. Men jeg gider ikke at slås de plattenslagere i
forsikringsselskaberne bagefter. Jeg har droppet ALT forsikring lever med
en vis risiko. Man kan jo også pludselig dø af cancer. Intet er sikkert i
denne verden.

Jeg husker en omtale af en fyr med Harley som fik røvet sin MC af politi og
bilinspektion. De tåber stillede bare bag et trådhegn og den blev
selvfølgelig stjålet. Han mistede 250k for MC-en + 250k til retssagerne mod
fascisterne som røvede hans MC. Surt surt. Det burde hævnes.

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-08 09:21

PMH wrote:

> [...]

> koste ca. 100.000 at få den på ret køl igen.
> Penge han ikke har, fordi han brugte det hele på sin drømmecykel.

Og hvis han skulle have betalt 100.000 i forsikring havde han ikke haft en
HD. Så hvad er forskellen?

/jim

Fra : PMH

Dato : 16-05-08 10:42

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvis han skulle have betalt 100.000 i forsikring havde han ikke haft en
> HD. Så hvad er forskellen?

Forskellen er da til at få øje på..
100.000 for forsikring..!!!
Jeg ved ikke hvor du har det tal fra..??

Han kunne have forsikret den for lige under 10k., hvilket vel må
siges at være ok for en HD i den prisklasse..

PMH

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-08 07:41

PMH wrote:

> Forskellen er da til at få øje på..

Nej. Det er jo derfor jeg spørger.

> 100.000 for forsikring..!!!
> Jeg ved ikke hvor du har det tal fra..??
>
> Han kunne have forsikret den for lige under 10k., hvilket vel må
> siges at være ok for en HD i den prisklasse..

Tallet er underordnet i denne sammenhæng. Hvorvidt han ikke har 10k eller
ikke har 100k er da uendeligt ligegyldigt.

Desuden tror jeg godt jeg kan finde et forsikringsselskab der vil have 100k
for at forsikre en 18-årig med en HD til 500K. Droslet til 34hk naturligvis

/jim

Fra : KentBM

Dato : 16-05-08 08:45

Poul Dam skrev:
> Jeg er nu ikke helt enig. Hvis man har købt drømmecyklen og ikke regner med
> at køre mere end måske 1000 forsiktige km. om året, og den aldrig er
Mener du virkelig, at 1000 km om året er nok til at holde rutinen ved
lige? Med mindre selvfølgelig, at vedkommende har flere motorcykler. I
mine øjene er det bare det bare et spørgsmål om tid før der kommer en
lille ups og så er kaskoen savnet.

--

Kent

Fra : BigDaddy

Dato : 16-05-08 09:09

On Fri, 16 May 2008 09:44:46 +0200, KentBM wrote:

> Mener du virkelig, at 1000 km om året er nok til at holde rutinen ved

Det er klart i underkanten til at være rutineret. Jeg kører 5-10kkm om
året.

Fra : BigDaddy

Dato : 16-05-08 08:54

On Fri, 16 May 2008 06:39:51 +0200, Poul Dam wrote:

> [...]
> parkeret uden opsyn.

> Så kan prisen for kasko måske virke helt hen i vejret

Præcis

> og det lyder som BigDaddy har flere cykler,

Netop, ligesom nogle har flere par sko

> så hans samlede forsikrenger er
> måske rimlige høje.

Det var de engang. Men forsikringsselskaberne tog røven på mig hver gang
jeg havde brug for dem. De brugte argumenter som "usandsynligt" og "ikke
normal", selvom jeg aldrig har påstået overfor dem at jeg er normal
De er bare tricks de bruger for at snyde folk. Så jeg har ingen
forsikringer mere og kan kan beholde de 70k jeg årligt betalte tidligere.
Min drømme MC er betalt med sparet forsikringspræmier

> I det hele taget syntes jeg der er en del folk her inde
> der lyder misundelig på at han har haft råd til sin drømmecykel,

Det oplever jeg tit på alle måder. De fleste Danskere er jo nogle tabere
som lever af ydelser fra det offentlige.
Jeg er blevet anmeldt anonymt til skattevæsenet utallige gange af naboer og
bekendte som har ondt røven. Var til møde hos Skattevæsenet og så brevene,
men de siger at halvdelen af sådanne anmeldelser er ren chikane. Selv min
bank har anmeldt mig efter hvidvaskningsdirektivet da jeg kom med en
kuffert med 3 mio og skulle sætte dem ind på min konto

Ja man skal opleve meget, bare fordi man har betalt en masse skat og
opbygget en virksomhed som man har solgt lidt aktier i :-/

Fra : Rasmus

Dato : 17-05-08 09:44

BigDaddy <fuckyou@email.invalid> wrote in

> [...]
>
> Ja man skal opleve meget, bare fordi man har betalt en masse skat og
> opbygget en virksomhed som man har solgt lidt aktier i :-/

Men at kalde de fleste danskere nogle tabere som lever af offentlige
ydelser, er squ at stramme den! Hvis det forholdt sig sådan, levede vi
ikke i det land, vi ser i dag.

Vi fik vist aldrig styr på dit oprindelige spørgsmål, som er af
interresse for de fleste andrei her i gruppen.

Fra : Nielsen

Dato : 18-05-08 18:23

> De fleste Danskere er jo nogle tabere
> som lever af ydelser fra det offentlige.

Du er sikkert ligeglad, men fortsæt i samme spor og mød mit filter!

/Ths.

Fra : Studo

Dato : 15-05-08 18:26

den Thu, 15 May 2008 18:34:18 +0200, Anders Houmark skrev:

> "PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken cykler er der egentlig som kan koste SÃ… meget? Boss Hoss og MV
> Augusta? ..?
>
> Mvh Anders

Gold Wings, BMW og HD

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-05-08 09:56

> [...]
> hos forhandleren bliver stjålet fra hans værksted?
>
> Jeg mener at kunden selv hæfter i sådanne tilfælde, medmindre man

Svjh. har du ret, medmindre værkstedet har tegnet en forsikring der
dækker slige tilfælde.

> [...]
> bumser
> som kun forsikrer store knallerter og simpelthen ikke fatter at nogle

Om MC er købt på klods eller med Cool Cash er forsikringen flintrende
ligeglad med....
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Armand

Dato : 17-05-08 10:32

Brian Sørup skrev:
> "BigDaddy" <fuckyou@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Svjh. har du ret, medmindre værkstedet har tegnet en forsikring der
> dækker slige tilfælde.

Helt tilbage fra Jydske lov, har man haft ansvaret for dét man måtte
have i varetægt, og dét må også gælde erhvervet :-|
Og uanset hvad kan ansvaret ikke flytte rundt alt efter om man er
forsikret eller ej: Enten har man ansvaret eller også har man ikke
ansvaret - Forsikringen afgør alene om man selv skal betale eller om man
er dækket :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-08 13:57

> [...]
> forsikret eller ej: Enten har man ansvaret eller også har man ikke
> ansvaret - Forsikringen afgør alene om man selv skal betale eller om man

Problemet er at afgøre hvornår værkstedet har ansvaret.

- Sætter kunden mc'en på p-pladsen foran værkstedet og den bliver
skadet/stjålet hænger kunden sikkert selv på den (medmindre skadevolder
findes)

- Vælter værktedet den ned af liften eller laver lign skader som de kommer
til at lave mens de arbejde på den så tror jeg værkstedets
erhvervsansvaresforsikring dækker unden problemer

En gråzone kan nemt opstå hvis der sker skader under en prøvetur -
Prøveturen sker jo i ejers interesse, og dermed måske også på denne risiko ?

Eller hvis der sker skader efter at værkstedet er færdig med at arbejde på
den...

Med så dyrt et stykke mekanik ville jeg nok spørge værkstedet direkte - og
evt bede dem kvitere på en aftale om risikoen når de tager imod den til
service. Det er rigtignok mange penge for en mc, mens der jo er
indregistreret rigtigt mange biler i det prisleje

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 19-05-08 15:32

> [...]
> tager imod den til service. Det er rigtignok mange penge for en mc,
> mens der jo er indregistreret rigtigt mange biler i det prisleje
Hvis vi sammenligner med biler (og det gør vi jo tilsyneladende nu), så
har jeg lidt erfaring.
Min bil blev brudt op, og autoradio, samt nogle ting i handskerum blev
stjålet, mens den stod på værkstedets parkeringsplads, efter jeg havde
afleveret den til service.
Hans forsikring tog sig af det, og jeg fik at vide at fra den er
indskrevet på værkstedet, og indtil det tidspunkt den er meldt færdig,
er det værkstedet der har ansvaret.
Så det nytter ikke at indlevere den i "Ekstra god tid", og afhente den 3
uger for sent, og så tro at værkstedet forsikrer den for dig. ;-(

Michael D

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-08 19:44

> Hvis vi sammenligner med biler (og det gør vi jo tilsyneladende nu)

Jeg kan ikke få øje på nogen forskelle mhs ansvar ved service - nogen der
kan ?

> Hans forsikring tog sig af det, og jeg fik at vide at fra den er
> indskrevet på værkstedet, og indtil det tidspunkt den er meldt færdig, er
> det værkstedet der har ansvaret.

Det er ivertfald konkret viden... Og for BD vil det så betyde at det er en
meget god ide at vente på at de bliver færdig med service så den ikke kommer
til at stå og vente på ham på hans egen risiko ...

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 21:15

> [...]
> meget god ide at vente på at de bliver færdig med service så den ikke
> kommer til at stå og vente på ham på hans egen risiko ...

Jeg vil mene at værksted har ansvaret for den lige intil at kunden kommer og
henter den.
Min forsikring dækker så ikke ret meget uden for værksted, så hvis kunden
aflevere den uden for værksted, så vil min forsikring ikke dække ved evt
tyveri. Og jeg sætter den så heller ikke uden for værksted, efter endt
service, kun hvis kundenvil tage ansvar for det.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 19-05-08 22:07

Anders Majland skrev:

> En gråzone kan nemt opstå hvis der sker skader under en prøvetur -
> Prøveturen sker jo i ejers interesse, og dermed måske også på denne
> risiko ?

En kammerat tiltede under en købsbesigtigelse, fordi motorcyklen gik i
vild wobble efter en hurtig overhaling afsluttet med at gassen blev
lukket lige idet overhalingen afsluttedes.
Selvom en sådan prøvetur også kan kaldes for værende i sælgers
interesse, stod han til at betale hele skaden (hvilket dog kun var
sælgers selvrisiko på kasko-forsikringen).
Det er faktisk fra hans byrets-sag at jeg har noteret mig detaljen med
Jydske lov!

> Eller hvis der sker skader efter at værkstedet er færdig med at arbejde
> på den...

Igen: "den jydske gris" er i låners varetægt, og dermed ansvar, sålænge
den ikke er overdraget til ejeren mand-til-mand - Vendt om er
motorcyklen i værkstedets varetægt helt indtil det øjeblik at ejeren
sætter sig op på den :-|

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-05-08 08:08

> [...]
> sålænge den ikke er overdraget til ejeren mand-til-mand - Vendt om er
> motorcyklen i værkstedets varetægt helt indtil det øjeblik at ejeren

Ikke ifølge det jeg fik oplyst.
Hvis aftalen er, at jeg henter den fredag eftermiddag, og vælger at lade
den stå hos mekkeren til mandag, så vedrører det ikke ham, eller hans
forsikring, hvis den bliver stjålet i weekenden.
Jeg kan jo ikke bare få forsikring ved at stille den ind om efteråret,
og hente den i marts (Overdrevet men....)

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 08:35

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsikring, hvis den bliver stjålet i weekenden.
> Jeg kan jo ikke bare få forsikring ved at stille den ind om efteråret, og

Se der skulle min forsikring også dække, de cykler folk stiller om
efteråret, for at de er gjort køreklar til forår, er dækket af min
forsikring, hvis de ikke har kasko på.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-05-08 09:41

"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Se der skulle min forsikring også dække, de cykler folk stiller om
> efteråret, for at de er gjort køreklar til forår, er dækket af min
> forsikring, hvis de ikke har kasko på.

Ja, men der er det jo aftalt, indlevering efterår, og du har så nogle
måneder til at gøre klar til forår.
Jeg tror ikke du behøver dække , hvis der er uafhentede cykler, efter
den tid der er aftalt.

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 18:08

> Ja, men der er det jo aftalt, indlevering efterår, og du har så nogle
> måneder til at gøre klar til forår.
> Jeg tror ikke du behøver dække , hvis der er uafhentede cykler, efter den
> tid der er aftalt.

Men vil nok gøre det, hvis det er muligt for mig '

--

Venlig hilsen
Flemming Disc