Ja, vi lever på kanten
Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 14-05-08 21:03

Sakset d.d. fra Horsens Folkeblad:

Motorcyklist fik hånd smadret af stenkaster
Blev ramt, da han fredag aften kørte gennem Korning

- Ved nærmere eftertanke: Det kunne være endt gruelig galt.
Sådan lyder reaktionen fra Tommy Høegh-Nissen (55) fra Flemming, efter han
under en tur på sin motorcykel ind gennem Korning fredag aften ved ca.
21.45-tiden blev ramt af et stenkast, der knuste en del af knoglerne på hans
højre hånd.

- Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der ville være sket, hvis jeg var blevet
ramt i ansigtet i stedet for på hånden af stenen, der nok har været lidt
større end en knyttet hånd, fortæller en stadig rystet Tommy Høegh-Nissen om
episoden, der sendte ham en tur på Horsens Sygehus' skadestue.

Holdt balancen
- Takket være min erfaring som mangeårig motorcyklist var jeg i stand til at
holde balancen. Men det havde jeg næppe været, hvis jeg var blevet ramt i
ansigtet eller på kroppen.

Hjemme på sin ejendom, der ligger på Lindbækvej midtvejs mellem Flemming og
Honum, havde han i løbet af fredagen arbejdet med at montere ny
bremsebelægning og to nye dæk på sin Yamaha motorcykel.

- Da arbejdet var overstået, ville jeg køre en prøvetur for at slide det
yderste silikonelag på de nye dæk af. Da jeg var på vej tilbage gennem
Korning fra Horsens-siden, nåede jeg i motorcyklens lyskegle lige akkurat at
se stenen komme flyvende, før den mellem sidespejlet og gashåndtaget ramte
mig på hånden, fortæller Tommy Høegh-Nissen.

Knogle knust
Det viste sig, at stenen, som slog hul i handsken, havde knust den knogle på
højre hånd, der fører ud til lillefingeren. Ligeledes var håndrods-knoglen
revnet.

- Det lykkedes mig bagefter at trille hjem til Flemming, men undervejs var
smerterne så voldsomme, at jeg flere gange var ved at kaste op, fortæller
Tommy Høegh-Nissen.

Tilbage i hjemmet måtte konen hjælpe ham af både med hjelmen og med
handsken, der sejlede i blod. Herefter satte parret sig ind i bilen og kørte
ind til skadestuen i Horsens, hvor hånden blev lagt i en skinne og forsynet
med gips.

Ingen politi-hjælp
- Under køreturen kontaktede jeg kl 22.15 Sydøstjyllands Politi i Horsens
for at anmelde den voldsomme oplevelse. Men her fik jeg det nedslående svar,
at man intet kunne eller ville foretage sig, fordi stenkasteren selvfølgelig
var over alle bjerge, fortæller Tommy Høegh-Nissen.

På turen gennem Korning stoppede parret på Korningvej for at lede efter den
kastede sten, og igen lørdag formiddag vendte de tilbage til Korning for at
finde stenen - men forgæves.

I første omgang skal Tommy Høegh-Nissen nu gå med højre hånden i gips i fire
til seks uger. I det samme tidsrum må han gå sygemeldt fra sit arbejde som
hvidevaremontør hos Lindved EL.

- I mit job handler det meget om at dreje hånd og håndled rundt, når jeg
skal reparere eksempelvis opvaskemaskiner. Jeg håber selvfølgelig meget på,
at førligheden vil være intakt, når sygemeldingen er overstået, siger han.

Pinsen ødelagt
Det var ikke kun højre hånd, Tommy Høegh-Nissen fredag aften fik smadret af
en ubetænksom stenkaster. Det var også hele den pinse, han havde sat af til
nogle hyggelige stunder sammen med motorcykel-venner fra Flemming. Og så det
planlagte havearbejde, som han ikke kunne lave.

- Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om den person, der kastede stenen,
generelt har noget imod folk, der kører på motorcykel. Jeg kørte i alt fald
ikke hverken kørte stærkt eller larmede, da jeg kørte gennem Korning, hvor
hastighedsgrænsen på 50 km/t blev overholdt til punkt og prikke.

Forleden oplevede en kvindelig bilist på Fyn at få en sten kastet gennem
bilens forrude fra en motorvejsbro, så hendes søn blev kvæstet og stod frem
med sin historie.

- Når jeg også står frem, er det for at advare imod, at denne uskik skal
brede sig, siger Tommy Høegh-Nissen.

Fra : HC

Dato : 14-05-08 21:17

Tommy Jakobsen wrote:
> Sakset d.d. fra Horsens Folkeblad:
> Motorcyklist fik hånd smadret af stenkaster
> Blev ramt, da han fredag aften kørte gennem Korning

Det var dog rablende vanvittigt.. Det er sådan noget "nedfald" jeg
desværre ville forvente/frygte fra gangbroer i udvalgte belastede
områder i Århus hvor jeg bor, men absolt ikke når jeg kører igennem
mindre byer.

Nu er det tilsyneladende ikke kun pressen og vores firhjulede
medtrafikanter der jager os, men også stenkastende fodgængere.

Fandme trist.

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Jan

Dato : 15-05-08 07:12

"Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i en meddelelse
> [...]
> frem med sin historie.
>
> - Når jeg også står frem, er det for at advare imod, at denne uskik skal

Har prøvet det samme med nogle børn der smed agern efter biler og mc'er der
kom forbi.
De var 8-9 år gamle og de stak af i en helvedes fart da jeg stoppede og løb
efter dem.

Men det sørgelige er at de ikke aner hvor farligt det er og hvad der kan ske
, både materielt med også med mennesker. Det tænker de ikke på i den alder.

Vi må have videoovervågning overalt, eller gps sendere indopereret i alle
mennesker, så kan vi få fat i dem der gør det.

Fra : Jim Andersen

Dato : 15-05-08 13:39

Jan wrote:
> Vi må have videoovervågning overalt, eller gps sendere indopereret i
> alle mennesker, så kan vi få fat i dem der gør det.

Optageudstyr koblet direkte på syns- og hørenerven, og så trådløst streaming
til PET.

/jim

Fra : Nielsen

Dato : 15-05-08 20:23

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Optageudstyr koblet direkte på syns- og hørenerven, og så trådløst
> streaming til PET.

Var det så ikke nemmere bare at lade den østriske Fritzl organisere
permanente pasningsordninger?

/Ths.