/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
vejledning til køb af CBX 750 ´86
Fra : Kent Yeoman


Dato : 09-05-08 17:40

hey folkens, så er det blevet tid til en anden motorcykel,

jeg har kigget lidt på en Honda CBX 750 F fra 86, den har gået omkring
55.000 kilometer, og jeg skal ud og kigge på den på søndag, han vil ha
omkring de 30.000kr for den

jeg håber at der er nogen herinde der evt har nogen erfaringer med den
model, og vil dele lidt ud af ting jeg skal være opmærksom på ved den model

nu fik jeg jo brændt nallerne lidt sidste gang....så jeg overvejer lidt at
få lavet det mc syn som FDM laver, er pengene givet godt ud til det?, kan
jeg evt forlange at få synet lavet før jeg vælger at købe den






 
 
Jesper.Scheel.Bech@g~ (09-05-2008)
Kommentar
Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~


Dato : 09-05-08 12:36

On May 9, 6:40 pm, "Kent Yeoman"
<fjernmig_kyeo...@hotmail.com_fjernogsåmig.dk> wrote:
> hey folkens, så er det blevet tid til en anden motorcykel,
>
> jeg har kigget lidt på en Honda CBX 750 F fra 86, den har gået omkring
> 55.000 kilometer, og jeg skal ud og kigge på den på søndag, han vil ha
> omkring de 30.000kr for den
>
> jeg håber at der er nogen herinde der evt har nogen erfaringer med den
> model, og vil dele lidt ud af ting jeg skal være opmærksom på ved den model
>
> nu fik jeg jo brændt nallerne lidt sidste gang....så jeg overvejer lidt at
> få lavet det mc syn som FDM laver, er pengene givet godt ud til det?, kan
> jeg evt forlange at få synet lavet før jeg vælger at købe den

Som jeg husker CBX'erne så er det en bundsolid cykel, men jeg prøvede
lige at wikipedia den og fandt faktisk et par issues du bør være
opmærksom på:

1) Knastaksel kæde strammer problemer (ligesom VF750 - og en del andre
hondaer..). Den skulle holde ca. 75.000km så måske er du good2go når
sælger oplyser 55.000 km.

2) Herudover er startermotoren og generator kædedrevne - igen med
kædestrammer problemer. Vel ikke noget der kan smadre motoren, men du
kommer ingen vegne hvis den kæde smutter.

3) Endelig er forhjulet et 16-tommer og det skulle begrænse udvalget
af (for)dæk ret betydeligt. Du kan evt. lige checke med din lokale
cykelsmed hvad de vil anbefale (og priser..).

Alt i alt tror jeg ikke du skal være alt for bekymret, men er du lidt
"mekanisk udfordret" så er det altid en god ide at køre forbi en
forhandler og betale for en gennemgang inkl. kompresionstest eller
bruge alternativt FDM.

Prisen "omkring 30.000 kr." virker rimelig for alder/km-tal afh. af
stand. Vær dog varsom med at stole på km-tal, med mindre der
foreligger en servicebog som understøtter det. 55.000 km på 22 år er
trods alt kun 2.500 km per år..

Alternativt kan jeg anbefale en CBR 600 F2 - en tidlig 92'er fås for
40-50.000 kr. med omkring 45-60.000km på klokken. De skal godt nok
mishandles for at give problemer - bundsolid maskine. De flyder med
tilbehør, reservedele m.v. så den er ret nem at have med at gøre.

God fornøjelse - uanset hvad du vælger.

Jesper

/CBR 600 F3 '98

Richard (09-05-2008)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 09-05-08 19:38

Kent Yeoman wrote:

> hey folkens, så er det blevet tid til en anden motorcykel,

Jamen, det er jo også rart indimellem

> jeg har kigget lidt på en Honda CBX 750 F fra 86, den har gået omkring
> 55.000 kilometer, og jeg skal ud og kigge på den på søndag, han vil ha
> omkring de 30.000kr for den

Det er vel heller ikke urimeligt, hvis den er mekanisk sund og i pæn,
original stand - rækkefirer eller ej, denne er nu ret kæk IMHO, hvis du
kan leve med det dårligere drejningsmoment ved lave/mellem-omdrejninger
ifht. en V4...

I sidste ende er cyklen præcis så meget værd, som du er villig til at
betale for den

> jeg håber at der er nogen herinde der evt har nogen erfaringer med den
> model, og vil dele lidt ud af ting jeg skal være opmærksom på ved den model

Altså, fornylig skrev jeg noget om at det hydrauliske
ventiljusteringssystem var følsomt for rettidigt olie skift - hvilken
motor er ikke det - tråden handlede vist om en CBX650 eller CB650
Nighthawk, hvis du vil finde den frem.

> nu fik jeg jo brændt nallerne lidt sidste gang....så jeg overvejer lidt at
> få lavet det mc syn som FDM laver, er pengene givet godt ud til det?, kan
> jeg evt forlange at få synet lavet før jeg vælger at købe den

Vi har jo aftalefrihed herhjemme, så du kan forlange alt og få det, så
langt som sælger vil gå - hvis du betaler FDM-synet, kan sælger jo
være ligeglad, hvis den ellers er i orden. Om FDM-synet er så grundigt, at
det afslører et dårligt vedligeholdt hydraulisk
ventiljusteringsarrangement, ved jeg ikke, kender ikke det omtalte syn, og
hvad de ser efter.

God jagt,

--
Richard Pade, Klampenborg, DK


Kent Yeoman (10-05-2008)
Kommentar
Fra : Kent Yeoman


Dato : 10-05-08 11:53

til jesper: du siger at knastkæden kan blive et problem, jeg har snakket
med sælgeren igen, han siger at når cyklen er helt kold, og i tomgang så kan
man ane lyden fra knastkæden....vil det så sige at den er på vej til at gå?

hvis den er ved at gå, kan man så forestille sig at der også er andet der
ville være på kanten, og skulle skiftes


er der nogen herinde der har en pris ide på hvad det ville koste at skifte
en sådan knastkæde, eller få den lavet?




Jesper.Scheel.Bech@g~ (10-05-2008)
Kommentar
Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~


Dato : 10-05-08 16:09

On May 10, 12:52 pm, "Kent Yeoman"
<fjernmig_kyeo...@hotmail.com_fjernogsåmig.dk> wrote:
> til jesper: du siger at knastkæden kan blive et problem, jeg har snakket
> med sælgeren igen, han siger at når cyklen er helt kold, og i tomgang så kan
> man ane lyden fra knastkæden....vil det så sige at den er på vej til at gå?
>

Det tror jeg ikke - det er kæde strammeren som er problemet og er det
blot en anelse så kan det sikkert justeres væk. Skal strammeren
skiftes behøver man ikke nødvendigvis skifte knastkæden. Men kør forbi
din honda forhandler og lad dem lytte med. 500 kr. for en times check
er IMO godt givet ud, og det kan rede dig for mange ærgelser sidenhen.

> hvis den er ved at gå, kan man så forestille sig at der også er andet der
> ville være på kanten, og skulle skiftes
>

Det "dyre" har oftest noget med motoren at gøre ex. a) stempler/ringe
og b) topstykke/ventiler. En kompressionstest viser dig om a) er i
orden og b) kan du høre med det blotte øre. Tikker ventilerne (husk at
høre både i kold og varm tilstand) så skal de som minimum justeres.
Det behøver ikke være værre end det og når det er en Honda så ville
jeg ikke være nervøs.

> er der nogen herinde der har en pris ide på hvad det ville koste at skifte
> en sådan knastkæde, eller få den lavet?

Jeg ville egenligt ikke være så nervøs for motoren. Det her
knastkædestrammer problem er der mange hondaer som "lider" under (ex.
CBR 600 F2/3) og jeg kender ingen som har smadret en motor på det. Det
er næsten et kosmetisk "rasle" problem.

Husk også at checke!

- De lakerede flader grundigt (tip: kør fingrene over alle lakerede
flader, for du kan mærke ting som du måske ikke lige ser når der skal
handles og kigges på "alt").
- Stel (er der rust så har den kørt lidt for tidligt på sæsonen - evt
om vinteren). Det er ikke så galt at få blæst og lakeret et stel, men
det er godt nok besværligt..
- Skiver (er de "rillede"/beskadigede)
- Slør i forgaffel lejer (op mod mur - må ikke "knække")
- Slør i gaggaffel (på centralstøtteben - pres baghjul mod højre/
venstre. Det må ikke knække i bagsvingeren)
- Affjedringen for/bag (skal stabiliseres sig efter ét "dyk").

Det er ikke så kompliceret men det kan være dyrt at få lavet (lejer,
olie, fjedre etc) og malerarbejdet af især stellet kræver en del
adskildelse.

Mvh Jesper

/CBR 600 F3 '98

Claus Ruglund Jakobs~ (11-05-2008)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 11-05-08 16:45



Re: vejledning til køb af CBX 750 ´86


> til jesper: du siger at knastkæden kan blive et problem, jeg har snakket
> med sælgeren igen, han siger at når cyklen er helt kold, og i tomgang så
> kan man ane lyden fra knastkæden....vil det så sige at den er på vej til
> at gå?

Det kan altså osse være kæden op til generatoren, eller rettere strammeren
dertil, den er ikke alt for godt konstueret, men er ikke dyr at købe, man
skal desværre bare have motoren ud af stellet og splitte bunden helt ad!

en god test er at starte mcen med lyset slukket og så når den står i tomgang
så tænde for lyset, bliver lyden svagere er det generator kæden( sådan var
det i hvert fald på min gl cbx)

--
Mvh Claus
zrx1200r ejer EX cbx 750f fra 1984 ejer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste