Hej!
Jeg er lige blevet den glade og grønne førstegangs-ejer af en Honda
> CX500 fra 79 og glæder mig til at komme ud at ture på vejene her til
> sommer. Jeg har dog nogle spørgsmål, jeg gerne vil ha afklaret så
> gyllepumpen kan tjene mig uden alt for mange problemer.
>
> Lige nu kører jeg på normal 95 og vil gerne høre om man med fordel
> skal tilføje bly additiv?
>
> Jeg skal ligeledes ud på en længere tur her til sommer og har brug for
> noget opbevaring af bagage. Hvad ville være godt at vælge?
Tillykke med den.
Den kører uden problemer på blyfri oktan 95, idet den var klargjort til det
amerikanske marked, hvor den slags var en kendsgerning lang tid før her i
DK.
Den er dog glad for at få en gang sprit en gang imellem, især i ydersæsonen,
for at starte friskt. Hvis du ikke lukker benzinhanen er den også en
friskere starter.
Generelt, så kig lige efter om der kommer blå kølervæske ud af
"sladrehullet" under karburatorerne, på motorens bagside. Det ville være et
tegn på at vandpumpepakningen skal skiftes. I givet fald er der en blå
stribe ned af motorens venstre side efter kørsel.
Kontroller også, at den uden problemer trækker op til de ca 9000rpm. Hvis
den ikke vil over 6500, er statoren med integreret tænding udslidt.
Sidste kontrol er om knastkæden er i god stand, og på en 79ér lytter man
efter støj fra den, og løsner en bolt på motorens højre side, for at
aktivere strammeren.
Skift af de tre subjekter kaldes "Tripple by Pass , og det er desværre alt
for ofte set, at en CX er solgt, uden at disse 3 ting er belyst.. Normalt
skal noget af det beskrevne skiftes efter 60.000 kørte km.
Du kan som en anden har nævnt få rigtig god besked i CX-klubben, som har
nogle meget kompetente tekninsk sagkyndige.
På min CX500E 82 har jeg et Wing Rack 2, med 3 ens Givi tasker på hver 45
L. Det rækker fint til en længere ferie, jeg kan have alting, incl telt og
stormkøkken i taskerne. Jeg har ikke brug for at surre yderligere oppakning
bagpå. Jeg har en lille taske på tanken,til kort, bøger, mobi, -ladere osv.
Mindre kan også gøre det, og du finder nemt noget på det brugte marked der
kan tilpasses en CX
Held og lykke - og god tur
--
"Perminator"
Per Misser
ny e-mail: dsl496239@vip.cybercity.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057