Kirken i Kina
Fra : Live4Him

Dato : 18-07-01 22:06

Er der nogen der ved hvordan kirken i Kina (over)lever ? Det er jo en kendt
sag at Kina forfølger falongon sekten med hård hånd, men hvad sker der med
kirken og de kristne?

jørgen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-07-01 07:38

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jo en kendt
> sag at Kina forfølger falongon sekten med hård hånd, men hvad

ingen verdens ting. Der findes mange forskellige religioner i
Kina - også den kristne (de fleste er buddhister) der fungerer uden
problemer.
Arne H. Wilstrup

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 13:49

> ingen verdens ting. Der findes mange forskellige religioner i
> Kina - også den kristne (de fleste er buddhister) der fungerer uden
> problemer.

Det ved du vist ikke noget om Wilstrup

Jørgen, Det går fremad med kirken i Kina, men der er stadig stor
forfølgelse, hvis man f.eks. samles til møde eller vidner ryger man i en
stor bue lige i spjældet.
Hvis du vil vide mere kan du maile mig

--
Ib Mohn
Ib@branel.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 09:05

"Ib Mohn" <ibmohn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ved du vist ikke noget om Wilstrup

Som fhv. kinesisk student og som havde en udvekslingstudent fra
Kina, der boede hos os et helt år og som i øvrigt var konverteret
til kristendommen fra buddhismen, så er jeg nok temmelig
velbevandret i de dele. Med andre ord: jeg er ikke alene vidende om
tingene, jeg har det også fra "officielt" hold. Vi har stadig
kontakt med vores "student" i Kina, og korresponderer jævnligt med
hinanden pr. e-mail, så jo- jeg ved en hel del om det.

Men naturligvis er det klart at du er "ekspert" -eller hur? I føler
jer jo forfulgt alle vegne ´hvis man blot udtrykker skepsis omkring
jeres overtro.
I Kina er Falung Gong-bevægelsen forbudt, og hvis folk stimler
sammen i mængder, så forstår jeg godt at de kinesiske myndigheder
griber ind -det gør de jo også her i norden, hvis der finder
begivenheder sted som f.eks. det sidste EU-topmøde i Göteborg, og
nu i Italien, hvor man afviser folk ved grænsen alene på den blotte
mistanke om at de er demonstranter.
Prøv dog at se det hele i et større perspektiv end denne snævre
religiøse grænse om at "kristne" altid er forfulgt. I er s'gu' ikke
mere forfulgte end så mange andre religiøse grupper, og en af de
såkaldte kristne her i denne gruppe har jo givet udtryk for at han
mere end villigt vil gøre alt for at få danske muslimer erklæret
som persona non grata - han er svjv medlem af Dansk Folkeparti
eller Fremskridtspartiet - et såre muslimskfjendsk parti, hvor
medmenneskeligheden er så godt som ikke-eksisterende, hvis der
netop er tale om muslimer, så det med at "kristne" er forfulgt er
ikke enestående i forhold til mange andre religioner.

Arne H. Wilstrup

Fra : Chris Nyborg

Dato : 20-07-01 21:19

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i melding

> [...]
>
> ingen verdens ting. Der findes mange forskellige religioner i
> Kina - også den kristne (de fleste er buddhister) der fungerer uden

Riktig så fint er det ikke. Jeg kan gjengi de siste som er lagt ut av Den
Katolske Kirke i Norge. En liten opplysning først: Det finnes to "katolske
kirker" i Kina, undergrunnskirken som er i kommunion med Roma, og den
patriotiske kirke som ikke er underlagt Roma. Den romersk-katolske kirke er
forbudt, og det kreves at dens medlemmer slutter seg til den patriotiske
kirken.

10. juli 2001: 16 katolske prester arrestert. En av dem har tilbragt totalt
17 år i fengsel siden 1950. Hans biskop har hittil sittet totalt 30 år i
fengsel.

ca. 20. juni 2001: 12 kristne dømt til "omskolering gjennom arbeid" i inntil
3 år.

ca. 30. mai 2001: 35 protestanter arrestert for "ulovlig religiøs aktivitet"

ca. 2. mai 2001: Katolsk prest dømt til inntil tre år i arbeidsleir

Påsken 2001: En katolsk biskop, fem prester og minst 12 legfolk arrestert

Nyhetsmeldingene kan leses i sin helhet på
http://www.katolsk.no/nyheter/spesial/kina.htm. Der finner man også lignende
meldinger fra lenger tilbake i tid.

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : stonor

Dato : 19-07-01 22:18

>Er der nogen der ved hvordan kirken i Kina (over)lever ? Det er jo en kendt
>sag at Kina forfølger falongon sekten med hård hånd, men hvad sker der med
>kirken og de kristne?

En lidt broget sag, er mit indtryk. På den ene side findes jo
Tre-Selv-Kirken, som er officielt anerkendt og til en vis grad
politisk overvåget og styret. En vis frihed nyder kirken, og der
findes da helt sikkert også et åndeligt liv inden for Tre-Selv-Kirken
(i hvert fald mit indtryk fra et besøg for et par år siden). Det er
også den officielle kirke, der får gavn af de bibler, der trykkes i
Kina.

Derudover findes adskillige husmenigheder, som ikke bryder sig om den
politiske styring. I nogle provinser har de oplevet forfølgelse af
forskellige grader. Det er husmenighederne, som er mål for de
bibelsmuglinger, som gennem mange år har stået på især gennem
organisationen Åbne Døre.

Af gode grunde er der ingen præcise tal på antallet af kristne, men
jeg har set statistik, der svinger mellem 10 og 100 milloner medlemmer
af husmenighederne, og 5-10 mio. i Tre-Selv-Kirken.

Anton Stonor

---
Kirke-jokes hver uge i din email
http://giraffen.dk/sjov