Formål med gruppen
Fra : Live4Him

Dato : 18-07-01 22:01

Der er skrevet en udmærket fundats som fortæller hvad der er hhv. on-topic
og off-topic for dette forum. Desuden er der eksempler på diskussionsemner
:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom
der lægges endvidere op til at man bruger andre grupper hvis de er mere
relevante.

jørgen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-07-01 08:20

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom
> der lægges endvidere op til at man bruger andre grupper hvis de

Det er jo ganske interessant at du kan give et link uden at holde
dig til selve fundatsen:

Det må forventes, at diskussionen til tider bliver ophedet. Derfor
forventes det, at alle deltagere på trods af eventuelle uenigheder
holder en sober tone i debatten. Indlæg, der ikke gør dette, er
uønskede.

Bemærk især dette hentet fra samme fundats:

Undgå at håne folk på grund af deres tro eller _mangel på
samme_

Især det sidste synes jeg er vældig interessant.
Arne H. Wilstrup

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-01 10:40

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Bemærk især dette hentet fra samme fundats:
>

> Undgå at håne folk på grund af deres tro eller _mangel på
> samme_
>
> Især det sidste synes jeg er vældig interessant.

Ja, og det er derfor du mener at kristne bør spærres inde på lukkede
afdelinger?

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-07-01 12:41

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> [ ... ]

> Ja, og det er derfor du mener at kristne bør spærres inde på

Ikke mere end at kristne mener at jeg burde spærres inde på lukkede
afdelinger.
Arne H. Wilstrup

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-07-01 13:17

> lukkede
>
> Ikke mere end at kristne mener at jeg burde spærres inde på lukkede
> afdelinger.

Det du mener er vel at denne undgåen at håne folk på grund af deres
tro gerne skulle gå i begge retninger ... hvilket jeg da vil give dig
helt ret i men nogle kristne har altså en tendens til at tage sig selv
frygtelig højtideligt .. og det må man nok tilgive dem ...

MVH Ami

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 08:42

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b56cfd1$0$4657$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
selv
> frygtelig højtideligt .. og det må man nok tilgive dem ...

Du er og bliver en flot repræsentant for dine trosfæller. Atter et
fint svar, som man kun kan have sympati for.

Jeg er nemlig igen helt enig med dig i, at mit sigte - som jeg har
skrevet fra begyndelsen -ikke har at gøre med at "håne folks tro",
men at påvise det, jeg finder er inkonsekvent og overtro -det er
ikke det samme som at mene at de ikke må tro, kun at jeg giver min
holdning om tro til kende som ateist og påviser det hykleri, der af
og til høres fra visse kristnes side.

Jeg har en god gammel studiekammerat, der er overbevist kristen -
en gæv pige, som jeg har ført mange fine debatter med under den
gensidige respekt der må være mellem mennesker, der accepterer den
andens synspunkt. Vi har aldrig under vore debatter måttet ty til
mudderkastning og hånfulde bemærkninger mod hinanden - desværre
gælder det ikke i denne debat, hvor jeg oplever at visse personer
har meget travlt med at forsvare sig i stedet for at forklare sig.

Hvad dine trosfæller som Mr. D. etc. ikke har formået at gøre under
vores gensidige mudderkastninger, er lykkedes dig ved blot to
indlæg - jeg må tage hatten af for dig (hvis jeg altså havde en) -
hvis du er kristen (hvad jeg ikke ved), så kommer du tæt på det
ideal, jeg mener man som kristen bør have: en vis tålsomhed over
for folk med anderledes meninger og en vis indsigt i at også ens
egen gruppe kan have fejl.

Bravo!
Arne H. Wilstrup

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-07-01 09:48

> hvis du er kristen (hvad jeg ikke ved)

Jo jeg er kristen .. .regner jeg i al fald mig selv for at være (men
det er da muligt at jeg ikke af alle i gruppen anses for kristen ...
idet jeg et par gange har sagt at hvis dette eller hint var kristendom
ville jeg i al fald ikke være kristen) ...og jeg er ikke
fundamentalist og meget langt fra at være teologi- og særlig meget
bibelstuderende, idet jeg mener at kristendommen skal leves... ikke
læses/prædikes/ dunkes i hovedet med eller være et stridsspørgsmål
.... hvilket jeg ofte føler biblen desværre fejlagtigt bliver brugt
til.

For mig er det vigtige at holde fast ved det enkle og dog enorme
kærlighedsbudskab der ligger i kristendommen .... der jo i
virkeligheden er så enkelt at selv en tåbe kan gribe om det og
fastholde det ... ja faktisk kan være analfabet uden mulighed for at
læse i biblen og dog være frelst .. af tro intet andet end tro
!!.....og jeg føler ofte at dette smukke og enkle som Jesus stod for
bliver ødelagt når der flettes teologi og teori på ... og jeg har så
valgt at holde mig til det enkle idet jeg ellers ganske simpelt har
måtte konstatere at jeg så simpelthen må stå af .. altså vælge
kristendommen fra ... det kan man nemlig, har jeg fundet ud af ,... og
man kan sagtens gøre det ... men lige så let som det er at vælge
kristendommen fra lige så forbistret svært .... for ikke at sige
umuligt .... er det at vælge Jesus fra ... for selv om jeg vender Ham
ryggen vender han nemlig ikke mig ryggen ... heller ikke selvom jeg
sommetider kan slå mig gevaldigt i tøjret og indgå diskussioner med
Ham. Noget af det der for mig er vigtigst, er efter bedste evne at
forsøge at praktisere den næstekærlighed som Jesus viste os ... at
det meget ofte ikke lykkes mig er så en anden ting ... men heldigvis
er jeg ikke perfekt for så havde Jesus jo både levet og også gået i
døden helt forgæves....

At der i nogle situationer i gruppen forekommer lidt for megen slåen
med biblen/skriftsteder i hovedet, tja det viser jo også bare at alle
i gruppen er mennesker ... og endnu har meget at lære .... også hvad
angår tolerance over for de i gruppen der ikke lige er kristne ...

Havengoddagshils fra Ami

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 11:12

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b57f078$0$4657$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
hvad
> angår tolerance over for de i gruppen der ikke lige er kristne

tak for endnu et godt indlæg - ikke ringe gået!

Arne H. Wilstrup

Fra : Niels Steg

Dato : 20-07-01 14:21

> [...]
> alle
> hvad
>
> tak for endnu et godt indlæg - ikke ringe gået!

Kan du ikke genkende humanisme når du ser den?

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-01 15:12

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke genkende humanisme når du ser den?

Det kan han tydeligvis ikke, og så er der jo også dem der sætter en
ære i at kalde stort set enhver henvisning til Bibelen for at være
"lidt for megen slåen med biblen/skriftsteder i hovedet", og dertil
endda at gøre det til en dyd at læse så lidt som overhovedet muligt i
Bibelen!

Nå, men nu vil jeg altså afsted til den campingvogn, hvor jeg
formentlig bliver det meste af en uges tid. God weekend til alle, og
Guds velsignelse.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 15:51

> [...]
dertil
> endda at gøre det til en dyd at læse så lidt som overhovedet

Uha- den sved rigtig hva' ? Ikke alene føler I skinhellige jer
angrebet af en ateist, det kan I liiige klare, men at andre går i
rette med jer og oven i købet afslører sig som kristen, det er for
meget, hvad? ak, ja- I få fundamentalister, hvor må I have det
hårdt.

> Nå, men nu vil jeg altså afsted til den campingvogn, hvor jeg
> formentlig bliver det meste af en uges tid. God weekend til alle,
og
> Guds velsignelse.

Interessant er det nu, at en af de skinhellige kristne kan udstede
velsignelser på Guds vegne. Jeg troede ellers at det var jeres Gud
selv, der havde ret til den slags - men det ser ud til at der
findes flere småguder i den kreds af kristne hyklere, der er så
selvgode, at de tager patent på kristendommen: den eneste rigtige
måde at være kristen på er den I vælger, ikke sandt?
Får mig til at tænke på en lignelse -men kan ikke lige komme på
den. Den handler om selvgodhed -noget med at ville fremhæve sig
selv medens man skoser andre.
Men som sagt, jeg husker ikke historien i detaljer.
Arne H. Wilstrup

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-07-01 21:59

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev

> Interessant er det nu, at en af de skinhellige kristne kan udstede
> velsignelser på Guds vegne.

Hilsnen "Guds velsignelse" er at sammenligne med "God dag/goddag". Begge er
de forkortelser for henholdsvis "Må Guds velsignelse være med dig" og "Må du
have en god dag".

Ingen kan nedkalde Guds velsignelser over andre sådan i en ruf. Ligesålidt
som et menneske kan gøre ved, om et andet menneske får en god dag. Når du
siger "Goddag", kan du jo heller ikke vide, om vedkommende, du siger det
til, rent faktisk *får* en god dag. Du ønsker det dog - det er vel derfor,
du siger det.

Ligeledes ønsker kristne ofte Guds velsignelse for andre - gerne som
afsluttende hilsen. Det er der ikke noget odiøst i.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 22:13

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> afsluttende hilsen. Det er der ikke noget odiøst i.

Jeg takker for belæringen og for det sobre og seriøse svar du
kommer med! Gid det måtte gælde for andre her i gruppen.
Arne H. Wilstrup

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 22:16

> Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev

Jeg glemte lige i min benovelse af at få et sobert svar fra dig, at
du jo tidligere har været med til at svine mig til - hvis det er
din nye stil, så hilser jeg den da velkommen.
Arne H. Wilstrup

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-07-01 22:23

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev

> Jeg glemte lige i min benovelse af at få et sobert svar fra dig, at
> du jo tidligere har været med til at svine mig til - hvis det er
> din nye stil, så hilser jeg den da velkommen.

Den skulle lige med, hvad? Nej, Arne, jeg har ikke svinet dig til, men i høj
grad udtrykt min uvilje mod dine indlægs useriøse karakter.

Jeg skifter ikke soberhed sådan lige pludselig.

Hvis du vil læse mine indlæg, må du tage det hele, som det kommer. Nuvel,
jeg er ikke perfekt - det er du vel næppe heller. Blot vil jeg ønske, at
alle i gruppen her har lært, at mudderkastning ingen vegne fører.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 22:53

> [...]
ønske, at
> alle i gruppen her har lært, at mudderkastning ingen vegne fører.

Tja, jeg kalder nu f.eks. følgende passus for tilsvining:

"Jeg piber over din fuldstændig fejlproportionerede oblæsthed, som
er fuldstændig dræbende for enhver debat."

Du har lov til at mene at jeg er opblæst, men når du fortsætter
tilsviningen med at skrive:

"Men ind kommer du, oppefra vel at mærke, og skal på bedste
skolelærermanér belære de
stakkels kristne om, hvor dumme de er" -så er det altså efter mine
begreber tilsvining, især fordi jeg ikke har talt om at kristne er
dumme, men at de er overtroiske. Og det sidste står jeg ved. Til
gengæld har jeg ikke lyst til at få lagt ord i munden, jeg aldrig
har udtalt.

Så kommer det med fejlene - nej, jeg er ikke fejlfri, hvilket jeg
end ikke blot har antydet.

Men ovenstående viser jo, at vi har alle vores opfattelser af, hvad
der er utilbørligt, tilsvining m.v. Du finder at jeg tilsviner folk
fordi jeg udæsker deres tros dybde.
Det er jeg så ikke enig i, men jeg er enig med den dybt religiøse
og velbegavede kristne, der en gang sagde til mig: igen kan såre
mig på grund af min tro - jeg kan højst have ondt af de mennesker,
der ikke tror på det, jeg tror, men hvis folk virkelig kunne såre
mig for min tro, så var min tro ikke stærk nok. Jeg er imidlertid
så overbevist om at Gud eksisterer, at ingen - absolut ingen - kan
tage den tro fra mig, endsige få mig til at tvivle på Guds
eksistens.

Se, det var et mandfolk - en person jeg kom til at kende rigtig
godt og ´hvis budskab jeg har citeret flittigt fordi jeg føler at
det er yderst kompetent et svar fra en dybt troende person.Vi kunne
kaste "mudderkager" i hovedet på hinanden og stadig være fine
venner -vi var som ild og vand, både i politisk og religiøs
henseende, men vi respekterede hinanden og havde humor - en
mangelvare hos en lang række kristne, jeg har mødt i denne gruppe.

Disse selvgode hyklere, der er så vant til at deres tro er urørlig,
at de rystes over at man overhovedet kan tillade sig at bringe
tvivl ind i deres sind, er en ulidelighed.

De er så vant til at man er ret enige her i gruppen, at enhver
opkomling, der tillader sig at mene noget andet "forfølger" dem som
de "gode kristne" de er. Ærlig talt - jeg giver ikke meget for dem
og deres "tro".

Så i stedet for at være "opbragt" på egne og kristendommens vegne,
så skulle du måske stille dig selv det spørgsmål, sådan som min
gode bekendt gjorde det: "er min tro stærk nok?" - Han var ikke i
tvivl - og derfor var han stærk og sikker på sig selv.

Men alle andre, der bliver fornærmede fordi man tillader sig at
mene noget andet end dem og som derfor kryber i skjul bag bibelen
og "moralen" der siger, at man endelig skal behandle troende som
rådne æg for ikke at komme til at såre dem, de har temmelig ´meget
at lære - inklusive at stole på deres egen tros fortræffelighed.

Det er det, jeg ville vise og det lykkedes mig temmelig godt, må
jeg sige: en hel række gode kristne faldt over mig som ulve for at
"sætte mig på plads" - der blev ikke skyet nogle midler hentet fra
rendestenen: irettesættelser, vrede, ironi, sarkasme, nedgørelse,
hellig forargelse m.v. -

Jeg havde ventet noget i den retning, men håbede da til det sidste
at jeg tog fejl. Jeg må imidlertid tilstå at jeg kørte med en
skjult dagsorden: er det kun muslimer, der føler sig generet af den
idelige hetz man kører mod dem eller har andre mennesker med egen
religion det samme forhold til disse ting?

Min hypotese var: ja, det har de, men jeg håbede da til det sidste
at jeg tog fejl, at det kun var muslimer der med islam havde en så
fanatisk tankegang som jeg har hørt påstået, de har.
Desværre blev mine værste anelser som sagt bekræftet.

Og hvad kan jeg så bruge det til? Jo, i min undervisning af børn,
hvoraf 85 % af dem er tosprogede og hvor hovedparten af de
to-sprogede elever er muslimer, ville jeg gerne kunne fortælle dem,
at kristne har en helt anden og mere afslappet forhold til deres
tro end muslimer.
Det kan jeg desværre ikke gøre. Jeg må konstatere at ´på det område
ligner de hinanden.
En kvinde blev i TV spurgt, hvad hun mente om at man boede sammen
før ægteskabet. Hun var fra et fremmed land, spansktalende svjh.
Hun svarede at det ville hun ikke have det godt med - og hun ville
blive ked af det, hvis hendes datter gjorde noget af den slags. Hun
forklarede det med traditionen og med troen.
Da hun så blev spurgt hvordan hun havde det med at det var
almindeligt i Danmark, svarede hun, at det kunne hun ikke sige
noget til: danskerne var ikke så troende, og det var jo deres måde
at leve på.
Se, det kalder jeg tolerance så det gør en ting: fortælle, hvad man
selv mener, men samtidig give plads for en forståelse for at andre
kan have andre værdinormer.

Heller ikke det har jeg oplevet her, bortset fra nogle få stykker,
der har haft beskedne indlæg her.

Jeg har nu fået stof til min videre undervisning og kan - uden at
lyve- fortælle ungerne at alle religioner, og i hvert fald de
kristne - har samme bløde punkter for deres tro, men at danske
kristne er ikke så tolerante, som de selv forestiller sig - faktisk
har jeg mødt muslimer, der har en helt anderledes og gennemført
tolerance over for danskere og ateister som mig, end jeg har mødt
blandt kristne i denne gruppe.

Det burde måske få jer til at tænke over tingene -men jeg har
desværre mine tvivl: jeg er bange for at den "sorte" og intolerante
kristendom stadig er i flertal her i samfundet - i hvert fald har
jeg mødt flere tolerante kristne ude i det virkelige liv end her i
gruppen, men det skyldes måske at disse grupper tiltrækker nogle
bestemte intolerante af slagsen?

Jeg takker for at jeg har fået stof til undervisningen og for at
blive klogere på kristendommen sådan som jeg er opdraget med
den -omend jeg ikke her har spillet djævelens advokat: jeg er
ikke-troende og mener at der er tale om overtro. Men for min skyld
må folk tro på hvad-som-helst - blot jeg bliver fri.
Arne H. Wilstrup

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-07-01 23:14

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev

-voldklip-

> [...]
> har jeg mødt muslimer, der har en helt anderledes og gennemført
> tolerance over for danskere og ateister som mig, end jeg har mødt

Jeg håber ikke, du tager udvalget af kristne i denne gruppe for
repræsentativt. Det ville være en skam, eftersom de færreste af de mest
fremturende herinde overhovedet tilhører den evangelisk-lutherske kirke i
Danmark (Folkekirken) - som jo absolut må siges at være den største
repræsentant for den kristne kirke i landet.

> [...]
> jeg mødt flere tolerante kristne ude i det virkelige liv end her i
> gruppen, men det skyldes måske at disse grupper tiltrækker nogle

Helt ærligt? Jeg tror det lidt! Nettet er stadig overbefolket af nørder...
Det gælder også indenfor kristendom

> Jeg takker for at jeg har fået stof til undervisningen

Jeg håber (og tror helt ærligt), du er klog nok til at sortere skidt kra
kanel... Jeg ville aldrig bruge overophedede internet-debatter om tro og
kristendom i undervisningssammenhænge. Næ du, det her kan vist højst bruges
til undervisning i psykologi - eller til nød kommunikation, hvis man da
overhovedet kan kalde det således.

Wilstrup, jeg rækker hånden frem til forsoning! Lad os lægge vores grimme
ord bag os. Ikke at vi bliver enige - og det skal vi heller ikke. Men ikke
mere mudder fra mit tastatur i hvert fald. Og jeg undskylder, hvis jeg har
skrevet noget, der ramte dig som tilsvining.

Lad os lægge en dæmper på tvisten og diskutere indhold i stedet for form!

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-07-01 23:50

> [...]
jeg har
> skrevet noget, der ramte dig som tilsvining.

Min dybeste respekt .. FLOT ... der er ikke noget forkert i at fejle
men sørens masse forkert i ikke at ville indrømme sine fejl ...
Havengodlørdaghilsfra Ami

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-07-01 12:51

> [...]
hvis jeg har
> skrevet noget, der ramte dig som tilsvining.
>
> Lad os lægge en dæmper på tvisten og diskutere indhold i stedet

Den er jeg helt med på! Det lyder som en rigtig god idé.

Tro på, at jeg godt kan sortere - men som lærer, der er meget
engageret i mit job og som p.t. underviser elever med muslimsk
baggrund, generer det mig voldsomt at personer som kalder sig
kristne, bekender sig til Dansk Folkepartis menneskeforagtende
opfattelse af netop den gruppe. Det har hidtil været umuligt at få
dem til at forstå, at når de generer folk som tror på Koranen, så
bliver det opfattet lige så nedsættende som det bliver opfattet,
hvis man forsøger at give det indtryk at alle kristne er af samme
opfattelse.

Ligesom der findes kristne med stor spændvidde på det religiøse
område, fra at være direkte fundamentalistiske i ordets værste
forstand til at være yderst tolerante, ligesåvel er muslimer heller
ikke ens.

Jeg føler for de elever jeg har med at gøre og oplever, hvordan de
bliver behandlet i samfundet af mennesker, der ellers kalder sig
kristne, og det gør mig ret ondt - de fleste af de unge, vi har med
at gøre er søde, rare og flittige mennesker, der meget gerne vil
fungere i det danske samfund, men som oplever at voksne mennesker
råber ukvemsord ad dem, fyldt med racistiske og nedrakkende
bemærkninger- også folk, hvorom jeg ved at de er flittige
kirkegængere.

Når visse personer i denne gruppe på den ene side er forarget over
at jeg udtaler mig om kristendommen som jeg gør, samtidig med at de
bekender sig til DF eller Fremskridtspartiets mest
menneskeforagtende synspunkter, så har jeg altså det temmelig
vanskeligt med at synes at det er fedt at disse kristne samtidig
bliver fornærmede fordi de føler min kritik som værende en kritik
af deres personlige tro.

Det er det, jeg mener med hykleriet og det med at være "pibende":
Man vil godt selv slå, men man kan ikke tåle at andre slår igen.

Jeg har mødt både ekstremistiske muslimer og ekstremistiske
kristne -ingen af dem er særlig behagelige bekendtskaber, men jeg
har en forventning om at folk, der virkelig går op i kristendommen
også forsøger at leve lidt op til de budskaber, der findes i
bibelen, og som er almenmenneskelige rettesnore for en ordentlig
interpersonel omgang.

Er der i debattens forløb faldet knubbede ord, så vid at jeg ikke
er den, der bærer nag ligesom jeg forventer at det modsatte er
tilfældet med dig.

I en ophedet debat siger man sikkert ting, man nok burde have vejet
på guldvægt før man sendte dem afsted gennem bitkanalerne, men sket
er sket - du har ingen grund til at udsende større beklagelser
eller undskyldninger end mig, men jeg synes naturligvis at det er
flot at du rækker hånden frem - det er en hædersmand værdigt. Det
er altid hyggeligst at kunne være enige om at være uenige end at
være enige om at den anden er en stor skovl.
Arne H. Wilstrup

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-07-01 14:32

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev...

> generer det mig voldsomt at personer som kalder sig
> kristne, bekender sig til Dansk Folkepartis menneskeforagtende
> opfattelse af netop den gruppe.

Heri må jeg absolut erklære mig enig!

Christina

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 15:43

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke genkende humanisme når du ser den?

???
Arne H. Wilstrup

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-07-01 16:16

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> mælte sligt:

>???

Niels' uhyrligt subtile bemærkning gik selvfølgelig på, at Anne-Marie er
humanist. Nogle kristne mener, at kristendom og humanisme er
uforeneligt. Andre mener, at sand kristendom nødvendigvis er
humanistisk. Sådan er der så meget.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-07-01 16:17

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:nerllt0nkd1vak57pglptbfo6ampfo8ria@4ax.com...
> [...]
> humanist. Nogle kristne mener, at kristendom og humanisme er
> uforeneligt. Andre mener, at sand kristendom nødvendigvis er

ja, det var subtilt - det må det naturligvis være, når tingene er
så indforståede. Men kan du klargøre for mig, hvilke argumenter, de
anti-humanistiske kristne har for at afvise netop humanismen som en
uforenelig del af kristendommen?
Arne H. Wilstrup

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 13:00

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b56c758$0$286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ikke mere end at kristne mener at jeg burde spærres inde på lukkede
> afdelinger.

Det tror jeg ikke, nogen mener. Når alt kommer til alt er det ganske
besværligt at lukke folk ind på mere end én afdeling ad gangen

mr. D

Fra : Niels Steg

Dato : 19-07-01 15:38

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke, nogen mener. Når alt kommer til alt er det ganske
> besværligt at lukke folk ind på mere end én afdeling ad gangen

LOL

Niels

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-07-01 11:54

Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at den gode herr Vilstrup hverken
holder en sober tone eller undgr at håne andre for deres tro.

Dette var ikke piberi, blot en nøgtern analyse af de foregående debatter - i
bedste dansklærerstil.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-07-01 12:42

> [...]
> holder en sober tone eller undgr at håne andre for deres tro.
>
> Dette var ikke piberi, blot en nøgtern analyse af de foregående

AT jeg tillader mig at sætte tvivl om Gudstroen er ikke det samme
som at håne andre for deres tro. Men hvis du opfatter det som hån
og lader dig bevæge af det, så er din tro ikke stærk nok.

Arne H. Wilstrup

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-07-01 13:20

> AT jeg tillader mig at sætte tvivl om Gudstroen er ikke det samme
> som at håne andre for deres tro.

Nej det behøver det ikke at være, det har du da helt ret i, men nogle
små ord og drejninger samt tonen der anvendes kan altså meget let give
noget en hånlig drejning .. også selvom det måske ikke var/er
tilsigtet ..... MVH Ami

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 08:32

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b56d095$0$4659$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
give
> noget en hånlig drejning .. også selvom det måske ikke var/er

Det er i det mindste et nydeligt forsøg på at give en anden
forklaringsramme end den, jeg hidtil har hørt - det synes jeg er et
flot svar - og forsvar for dine lidelsesfæller. Godt gået, det må
jeg lade dig!
Arne H. Wilstrup

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-01 14:30

> [...]

> som at håne andre for deres tro. Men hvis du opfatter det som hån
> og lader dig bevæge af det, så er din tro ikke stærk nok.

Du har stort set ikke bestilt andet end at håne kristne og mene at de

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 08:33

> Du har stort set ikke bestilt andet end at håne kristne og mene
at de
> burde spærres inde på lukkede afdelinger.

Hvis du havde fulgt med i gruppen her, så ville du have opdaget at
jeg først blev svinet til, hvor man mere end antydede at jeg skulle
opsøge psykiatrisk bistand. Da jeg giver igen med samme mønt, så er
det pludselig mig, der "håner de kristne ved at mene at de burde
spærres inde på lukkede afdelinger". Man ser klart den kristne
"logik".
Arne H. Wilstrup

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-01 11:12

> [...]

> det pludselig mig, der "håner de kristne ved at mene at de burde
> spærres inde på lukkede afdelinger". Man ser klart den kristne

Du har stort set ikke bestilt andet end på udokumenteret vis hånet og
svinet til i denne gruppe. Seriøs argumentation har det skortet
gevaldigt på - derfor er der mange der ikke gider spilde deres tid på
dig. Jeg gider da heller ikke mere.

EOD

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 11:41

> [...]
> svinet til i denne gruppe. Seriøs argumentation har det skortet
> gevaldigt på - derfor er der mange der ikke gider spilde deres

Jeg vil nu heller ikke savne dig. For magen til useriøs pladder
skal man lede længe efter. Jeg har intetsteds hånet og svinet til i
denne gruppen, men jeg har problematiseret kristentroen og troen på
bibelen som Guds ord ligesom jeg har betvivlet at Gud eksisterer.
Det er jeg derimod blevet svinet til for, at de gode og "tolerante"
kristne, der ikke har kunnet tåle kritik.
En af dem har oven i købet både her og i andre grupper givet udtryk
for en næsegrus beundring for Glistrup og hans udfald mod andre
religiøse bevægelser, nemlig muslimerne og atter andre har gjort
det til en dyd at finde så mange nedsættende bemærkninger om min
person, at enhver dialog har synes umulig.
Bortset fra et par stykker i denne gruppe, har der været en fims af
hellig forargelse over at man ikke straks bøjer nakken og siger
Be-be, fordi man med blændende og iskold logik har forsøgt at
problematisere Guds eksistens- det huer ikke visse kristne, hvorfor
de så som en slags korsriddere har forsøgt at fradømme mig enhver
eksistensberettigelse blandt normale mennesker. Man ser klart den
kristne næstekærlighed blomstre her.

Nu er jeg imidlertid ikke en,der lader mig kyse, så jeg fortsætter
ufortrødent min revsende gerning til gavn og glæde for gamle såvel
som nye debattører og er dermed med til at gøre denne gruppe til
et levende diskussionsforum om kristendommens berettigelse blandt
intelligente mennesker.

At nogle her ikke kan klare mosten ,men forventer at denne gruppe
alene er lavet for at man kan sidde og bekræfte hinanden i om
Moseloven nu gælder i alle tilfælde, om bibelen virkelig er Guds
ord etc., er jeg faktisk ligeglad med.

Med en lettere omskrivning af et Kristen Bjørnkjær-digt: At være
debattør i denne gruppe er en hård branche - hold dig væk eller
tag, hvad der kommer.

Arne H. Wilstrup

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-07-01 16:49

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> mælte sligt:

[klip - Andreas unlader at svare på Arnes indvending, men gentager sit
tidligere indlæg]

>En af dem har oven i købet både her og i andre grupper givet udtryk
>for en næsegrus beundring for Glistrup [...]

At du gennem denne debat har beskyldt kristne for at have glistrupske
opfattelser er nok noget mange ville opfatte som en tilsvining. Som sagt
er hoveddelen af denne gruppes deltagere aldeles ikke enige med Glistrup
eller hans udfald mod muslimerne. At der er to stykker, der er det, kan
næppe holdes de resterende til last.

>fordi man med blændende og iskold logik

En anden anstødssten har været, at man måske har tænkt lovligt højt om
sig selv....

Det gør ikke nødvendigvis så meget at være selvglad, hvad enten på sit
eget eller sit livssyns vegne, det er vi vel alle sammen i en eller
anden grad - pånær Anne-Marie, selvfølgelig - men hele tiden at fremhæve
sin egen overlegenhed over for andre er måske ikke det mest konstruktive
i en debat - afhængig af ens hensigt ;)

>Nu er jeg imidlertid ikke en,der lader mig kyse, så jeg fortsætter
>ufortrødent min revsende gerning til gavn [...]

Tænk, sådan plejede jeg at opfatte min gerning her i gruppen. Kanske jeg
er blevet assimileret uden at vide det - eller ...

>og glæde for gamle såvel som nye debattører og er dermed med til at
>gøre denne gruppe til et levende diskussionsforum [...]

Du har formået at skabe liv, i hvert fald ;) Gruppen har i lang tid
manglet en impuls udefra. For et halvt års tid siden snakkede vi noget
statistik i dk.kultur.sprog, og det viste sig at dk.livssyn.kristendom
var den mest indspiste gruppe - eller for at sige det mere sagligt: den
gruppe, der havde det største antal indlæg per deltager.

Gruppen har mange indlæg i dansk nyhedsgruppesammenhæng, men modsat så
mange andre grupper, er næsten alle indlæggene skrevet af den samme,
faste kerne. Disse faste skribenter kommer derfor til at "kende"
hinanden og hinandens holdninger og man kommer måske til at sidde fast i
den bløde lænestol dette kan være. Det skaber også en følelse af
fællesskab, af "os"-hed.

En studerende på religionsvidenskab i København har endda beskrevet
dette fænomen i sin analyse af dk.livssyn.kristendom, der indgår som del
af hans speciale. Det var meget overraskende at blive gjort til
(navngivet!) studieobjekt, men fortjener man vel, når man selv lever af
at studere menneskers religion ;)

Venlig hilsen,

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-07-01 18:12

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:6orllt01sct9dbj9e6vj5b700ds1d7vj8e@4ax.com...
> [...]
Glistrup
> eller hans udfald mod muslimerne. At der er to stykker, der er

Det skriver jeg nu heller ikke - prøv igen at læse det citat,du
selv angiver: En (1) af dem har oven i købet....

> En anden anstødssten har været, at man måske har tænkt lovligt
højt om
> sig selv....

ja, det er korrekt - jeg har ikke janteloven på min side.
´Visse indremissionske samfund og katolske kredse giver tit udtryk
for en forfærdelse over at man på nogen måde fremhæver sig selv,
for på den måde forsøger man jo at sammenligne sig med Gud og at
postulere sig ufejlbarlig. Da jeg imidlertid er ateist, gør det mig
ikke en pind at give udtryk for noget sådant, og dermed måske være
med til at få lidt mere liv i kludene her i gruppen.

> [...]
fremhæve
> sin egen overlegenhed over for andre er måske ikke det mest

deri har du ganske ret - det afhænger af ens hensigt, men vel også
af, hvad man er blevet udsat for? Jeg mener, hvis man bliver
tilstrækkelig provokeret -f.eks. hvis man bliver udlagt som
forbryder (blot et eksempel),så kan man vælge at bruge en voldsom
energi på at tilbagevise det, eller også kan man benytte humoren og
trække det helt ud i sin absurde konsekvens. Du kan selv gætte,
hvilket valg, jeg tog.

fortsætter

> Tænk, sådan plejede jeg at opfatte min gerning her i gruppen.
Kanske jeg
> er blevet assimileret uden at vide det - eller ...

En gang må man jo erkende, at der fra tid til anden må komme nye
kræfter til.

> [...]
noget
> statistik i dk.kultur.sprog, og det viste sig at
dk.livssyn.kristendom
> var den mest indspiste gruppe - eller for at sige det mere
sagligt: den
> gruppe, der havde det største antal indlæg per deltager.

Ja, men jeg ville lyve, hvis jeg mente, at det var mit formål -det
var faktisk et tilfælde jeg faldt over denne gruppe, da en eller
anden debattør indædt ville henvise mine religiøse spekulationer
til netop denne gruppe fra dk.politik. Det gjorde jeg så og
resultatet kender du

> [...]
fast i
> den bløde lænestol dette kan være. Det skaber også en følelse af

Ja - denne "os og de andre" kender jeg jo fra
dk.politik.indvandring, hvor rabiate fremmedhadere og anti-muslimer
med de mest stupide argumenter og nedrige indlæg forsøger at lægge
en hel gruppe for had på baggrund af nogle få fanatikeres opførsel.
Da jeg selv underviser børn, hvoraf de fleste er muslimer og
oplever at voksne "begavede" mennesker til dagligt råber ukvemsord
ad dem - også på ekskursioner og i offentlige steder, så må jeg
indrømme at jeg måske har et lidt "blødt punkt" når jeg oplever at
de kristne, selvgode personer, jeg har nævnt antydningsvis,
fortsætter med samme skure under denne diskussion: I stedet for
Lukas' noget mere vennesæle opfattelse af Jesu ord; Dem der ikke er
imod mig, er med mig", vælger nogle oftere Matthæus' udlægning:
"Dem, der ikke er med mig, er imod mig".

Men sådan er der så meget.

> [...]
> af hans speciale. Det var meget overraskende at blive gjort til
> (navngivet!) studieobjekt, men fortjener man vel, når man selv

Ja, det må have været interessant. Da jeg i sin tid skrev mit
speciale fik jeg at vide, at indlæg fra internettet absolut ikke
kunne godtages som kilder eller kun i yderst begrænset omfang, og
man slog syv kors for sig, hvis man blot antydede noget, der
mindede om en filosofisk marxistisk indgangsvinkel til tingene. En
af mine kilder, en norsk professor i sociologi, der havde skrevet
en afhandling om læringsbegrebet, fik en rasende censor til at
udbryde, om jeg kendte til hvilken skandale hans afhandling havde
vakt i sin tid i Tyskland! Og at jeg jo måtte huske på at det var
en akademisk uddannelse, jeg var i gang med. (at jeg bestod
skyldtes mere det held, at den pågældende censor tidligere var
blevet underkendt i et par klagesager og derfor nok ikke skulle
nyde noget, fik jeg at vide under hånden af nogle fra
studienævnet).

At råbe med de ulve man er i blandt, er naturligvis lettest, men
det er også ret kedeligt.
Arne H. Wilstrup

Fra : Mr. D

Dato : 23-07-01 16:30

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6orllt01sct9dbj9e6vj5b700ds1d7vj8e@4ax.com...
> [...]
> hinanden og hinandens holdninger og man kommer måske til at sidde fast
> den bløde lænestol dette kan være. Det skaber også en følelse af

Inden hr. Wilstrup begynder at sammenligne denne gruppes deltagere med
fanatikere, rabiate fremmedhadere, selvgode mennesker, der råber
ukvemsord efter anstændige folk på gaden, og anti-muslimer, der ynder at
komme med stupide og nedrige indlæg, burde du nok have...

UPS! For sent!

Nå, men du burde nok have forklaret at den "os"-hed i stor grad går på
tværs af skel, opfattelse og tro, og at der er husrum til ikke alene at
omfatte kristne med meget forskellig holdning, men også f.eks. en
agnostiker som du selv, der - om man må udtrykke det sådan - jo er en
del af det faste inventar i denne gruppe.

Jeg ser jeg kom for sent, men nu er det da slået fast

Mr. D

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-07-01 20:00

> [...]
ynder at
> komme med stupide og nedrige indlæg, burde du nok have...

Inden Mr. D. fremturer med sådanne udfald, så bemærk, at jeg ikke
har skrevet ovenstående, så måske Mr. D. ville være så venlig at
passe på, hvem han citerer fra?
Arne H. Wilstrup

Fra : Mr. D

Dato : 23-07-01 18:11

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5c7464$0$717$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Ramus skrev:
[...]

Hvortil hr. Wilstrup svarede:
[...]
osv. osv.

Mr. D

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-07-01 20:30

> [...]
lægge
> en hel gruppe for had på baggrund af nogle få fanatikeres

Ja, det er nemlig rigtigt -men det var altså ikke det, du citerede
i dit indlæg. du citerede Rasmus' svar som om det var mit - deraf
miseren.

Så igen: vær rar at passe på, hvem De citerer Mr. D. og hvad De
citerer! Hvis De vil være så elskværdig!?
Arne H. Wilstrup

Fra : Mr. D

Dato : 24-07-01 22:11

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5c7b58$0$706$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, det er nemlig rigtigt -men det var altså ikke det, du citerede
> i dit indlæg. du citerede Rasmus' svar som om det var mit - deraf
> miseren.

Jeg *svarede* på Rasmi indlæg, men citerede ham ikke. De formuleringer,
jeg brugte, var direkte kopieret fra hr. Wilstrups indlæg.

> Så igen: vær rar at passe på, hvem De citerer Mr. D. og hvad De
> citerer! Hvis De vil være så elskværdig!?

Selvfølgelig ønsker undertegnede at være elskværdig, men når nu det
*var* hr. Wilstrup og ikke hr. Underbjerg, der satte lighed mellem
ukvemsfremmedhadere og denne gruppes "os"-hed, hvad skal undertegnede da
gøre?

Mr. D

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-01 16:58

> [...]
formuleringer,
> jeg brugte, var direkte kopieret fra hr. Wilstrups indlæg.

Nej, det var kopieret fra Rasmus' indlæg. Jeg har aldrig skrevet
sådan som De påstår, Mr. D. Det Dem, der lod citatet stå - og det
var ikke fra min hånd. Jf. nedenunder.

> [...]
mellem
> ukvemsfremmedhadere og denne gruppes "os"-hed, hvad skal

Og det gjorde jeg ikke:

Det var Rasmus, der skrev følgende:

[...]
fællesskab, af "os"-hed." -altså er citatet fra Rasmus og ikke fra
mig.

Med andre ord: De, hr. D. skrev så følgende:

> [...]
"kende" hinanden og hinandens holdninger og man kommer måske til at
sidde fast i den bløde lænestol dette kan være. Det skaber også en

Og det var ovenstående citat fra Rasmus, jeg sigtede til: bemærk,
at der står at jeg "mælte sligt" - og det gjorde jeg faktisk ikke,
hvorfor jeg altså skrev, at det ikke var mig, der var ansvarlig for
det indlæg.

De, Mr. D. skrev så:

> [...]
> ukvemsord efter anstændige folk på gaden, og anti-muslimer, der
ynder at komme med stupide og nedrige indlæg, burde du nok have...

Det fik mig til at reagere:

"Inden Mr. D. fremturer med sådanne udfald, så bemærk, at jeg ikke
har skrevet ovenstående, så måske Mr. D. ville være så venlig at
passe på, hvem han citerer fra?"

Jeg konstaterede derefter at jeg ikke havde "sammenlignet denne
gruppes deltagere med fanatikere", men at jeg havde nævnt at en
(skriver een) var fanatiker og at omtalt de kristne hyklere her i
gruppen- og dem, der følte sig ramt må vel mene at der var noget om
det. Hvis de ikke følte sig ramt, så er det vel fordi de ikke følte
at de var hyklere.
Længere er den ikke.
Men jeg tror ikke vi kommer længere i den diskussion.
Arne H. Wilstrup

Fra : Mr. D

Dato : 25-07-01 19:11

> Men jeg tror ikke vi kommer længere i den diskussion.

Nej, det har du vist ret i, men om jeg begriber, hvad der foregår her,
eller hvor du vil hen..?!?

Men okay: Hvis det var Rasmus, der ved ordet "os"-hed om denne gruppe
associerede til diverse fremmedhadere og andet godtfolk, så lad mig i
stedet rette min henvendelse til ham.

Rasmus, lad være med at sammenligne denne gruppes brugere med

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-07-01 07:05

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> mælte sligt:

>Nej, det har du vist ret i, men om jeg begriber, hvad der foregår her,
>eller hvor du vil hen..?!?

En del af forvirringen kommer måske af, at du citerede mig citere
indledningslinien til mine citater fra Wilstrup (nemlig ""Arne H.
Wilstrup" <ahw@ahw.dk> mælte sligt:"), men ikke citerede mine citater af
Wilstrup.

>Men okay: Hvis det var Rasmus, der ved ordet "os"-hed om denne gruppe
>associerede til diverse fremmedhadere og andet godtfolk, så lad mig i
>stedet rette min henvendelse til ham.

Har du fået solstik?

> [...]
>fanatikere, rabiate fremmedhadere, selvgode mennesker, der råber
>ukvemsord efter anstændige folk på gaden, og anti-muslimer, der ynder at

Ok så.... ikke skære gruppens brugere over én kam. Hvad nu, hvis det kun
er Erik, jeg sammenligner med disse ubehagelige personager?

Venlig hilsen,

Fra : Mr. D

Dato : 26-07-01 07:49

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iecvltsobijjn85oa21fd6fpjpv4lihmgg@4ax.com...

> Har du fået solstik?

Rent faktisk tror jeg, at denne tråd har givet mig solstik. Jeg er vist
nødt til at lægge mig lidt

Mr. D

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-01 19:31

> [...]
> nyhedsmeddelelse:iecvltsobijjn85oa21fd6fpjpv4lihmgg@4ax.com...

> Rent faktisk tror jeg, at denne tråd har givet mig solstik. Jeg

zz
Arne H. Wilstrup

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-01 19:32

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:iecvltsobijjn85oa21fd6fpjpv4lihmgg@4ax.com...
> [...]
>
> En del af forvirringen kommer måske af, at du citerede mig citere
> indledningslinien til mine citater fra Wilstrup (nemlig ""Arne H.
Præcis - derfor var det jeg reagerede - og jeg har jo intetsteds
sagt at ALLE kristne var fremmedhadere eller lignende, vel?

Arne H. Wilstrup

Fra : Mr. D

Dato : 19-07-01 13:02

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b56c791$0$308$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> AT jeg tillader mig at sætte tvivl om Gudstroen er ikke det samme
> som at håne andre for deres tro.

Det har du ganske ret i, og hvis du nøjedes med at sætte tvivl om
Gudstroen, ville du ikke være løbet ind i så mange problemer her i
gruppen.

Mr. D

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 08:30

> [...]
>
> Det har du ganske ret i, og hvis du nøjedes med at sætte tvivl om
> Gudstroen, ville du ikke være løbet ind i så mange problemer her

Jeg løber "ind i problemer her i gruppen" fordi jeg tillader mig at
påvise inkonsekvenserne i bibelen, at Jesus også var voldelig og at
kristendom er gedigen overtro.
Det kan kristne ikke holde ud at høre, da det medfører at man
sætter skår i deres glansbilledelige opfattelse af Jesus som Guds
søn.
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-07-01 11:15

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

> [...]
> Det kan kristne ikke holde ud at høre, da det medfører at man
> sætter skår i deres glansbilledelige opfattelse af Jesus som Guds

Vi giver dig alle ret Arne, giver du os så fred.

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-07-01 11:32

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Vi giver dig alle ret Arne, giver du os så fred.

dream on!

Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-07-01 15:32

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> dream on!

It is not a dream, Sugar Baby Schoolteacher

And I´m not a dreamer, Jesus will come (soon) and kick the
unfaithful in to the pit of darknes, and if you do´t belive there is
a black pit, then think of the singularity inside a black hole,
noting can escape, then all the christianize in the world will have
the peace Jesus brings.

H G N F E

Erik

Undskyld stavefejl Jørgen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-07-01 17:18

> [...]

> a black pit, then think of the singularity inside a black hole,
> noting can escape, then all the christianize in the world will have

Alle? Hmm, undtagen dem, der føler sig sikre på det!

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-07-01 18:04

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Alle? Hmm, undtagen dem, der føler sig sikre på det!

Do you suggest we are gambling, when we surrender to Jesus and
he will let os down. John 14 v 27

Erik