Eternit brædder til stern - erfaringer?
Fra : Lars

Dato : 23-04-08 20:51

Vores sternbrædder trænger gevaldig til en udskiftning, men da de sidder
så pokkers langt oppe, at vi nærmest skal bruge lift for at få dem
malet/skiftet, tænkte jeg på, om det ikke var en ide at sætte nogle lidt
mere langtidsholdbare op.

Nogen der har erfaringer med gennemfarvede, hvide Eternit-brædder?

Alting ser meget godt og nemt ud på Dansk Eternits (Cembrit)hjemmeside
og i montagevejledningen, men det er jo ikke sikkert det holder i
virkligheden....

Holder de (også farven)?

Er de nemme at montere?

Er de nemme at tilpasse?

pft
Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 23-04-08 21:48

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alting ser meget godt og nemt ud på Dansk Eternits (Cembrit)hjemmeside og
> i montagevejledningen, men det er jo ikke sikkert det holder i

Ja.

> Er de nemme at montere?

Nej

> Er de nemme at tilpasse?

Nej

Når først de sidder der, skal du ikke tænke mere på dem de første mange
mange år, medmindre du bor i en skov og de vender mod nord, for så skal de
sikkert vaskes af og til. Men det er ekstremt holdbart og farveægte ellers.
Men montage og tilpasning er en udfordring. De kan skæres med
diamantskæreskive, men det støver selvfølgelig slemt. Alle steder hvor de
skal fastgøres skal der bores for i pladen. Så der er en del målearbejde
osv. for at få lavet huller til befæstigelsen. Og selv befæstigelsen skal
ske meget forsigtigt, uanset om man bruger søm eller skruer, for slag og
vrid holder de ikke så godt til.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 23-04-08 23:16

"Lars" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> Alting ser meget godt og nemt ud på Dansk Eternits (Cembrit)hjemmeside og
> i montagevejledningen, men det er jo ikke sikkert det holder i

1. Uanset om du maler eller monterer nye sternbrædder (træ eller eternit) så
skal du bruge stillads. Det er forbudt i dag (selv hjemme i private haver)
at bruge lange stiger og andet stillads i "godt-nok" udgaven (lej en par
murebukke og nogle krydfinerplader, så kan du save og tilpasse alt op i
højden, uden skal styrte op og ned)
2. Monteret eternit brædder i gavlen på tilbygningen sidst år, så jeg ved
ikke om farven holder, men det er ikke sidste gang jeg bruger disse.
3. Nemme at tilpasse - en vinkel, en blyant og en fuksvans.
4. Nemmes at monterer hvis man er to, der er lidt "jeg bøjer nemt" over de
lange brædder.(Få trælasten til at leverer dem, så de ikke skurer mod
hinanden og bliver ridset det kan ses (fjern ikke plasticen før det er
nødvendigt).
5. Sømmet dem fast med galv. søm. De gennemfarvet skruer er lidt dyre syntes
jeg.

Jeg bruger følgende fremgangsmåde næste gang jeg skal skifte en gavl
1. Ny isolering på murkronen (terrænbatts) der skummes fast.
2. Vindpap på gavlen
3. Underlagslister i tryk imp. træ 25x50
4. Gummiliste der skydes fast med hæftepistolæ
5. Eternitbrædder der sømmes/skrues fast

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 01:50

Bid lige mærke i at der findes 2 udgaver
Hardi plank
Og
Ivarsson

Jeg er selv ved at få moteret Ivarsson , og valget var fordi at de er lidt
breder og der findes mere fittings til deres , men prisen er rimelig ens

Selv tømmeren , vil nu heller arbejde med denne form for beklædning end
tømmer , selv om han rynkede lidt på næsen i starten , men har set fordelen

Bare jeg bliver fri for at male osv :)

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-04-08 05:55

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 5. Sømmet dem fast med galv. søm. De gennemfarvet skruer er lidt dyre
> syntes jeg.

Du skal bruge rustfri søm/skruer... Cement og galvanisering er ikke en god
blanding. Det står i øvrigt også i vejledningen.

Jeg vil også anbefale Ivarsson i stedet. Der er lidt mere gods i dem. Vi
monterer med sømpistol (ingen forboring) med rustfri søm. I endestød bliver
der forboret og håndsømmet.

- Martin

Fra : CC

Dato : 24-04-08 17:24

"Martin Petersen" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> Jeg vil også anbefale Ivarsson i stedet. Der er lidt mere gods i dem. Vi
> monterer med sømpistol (ingen forboring) med rustfri søm. I endestød

Surt show - Du har ret - ingen galv. søm - Gu ved hvornår mine Hardiplank på
klink falder ned

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-04-08 17:59

> Surt show - Du har ret - ingen galv. søm - Gu ved hvornår mine Hardiplank
> på klink falder ned

De skal nok blive hængende. Problemet kan være misfarvning. Galvaniseringen
løber an i kontakt med cement, og du risikerer striber ned af væggen. Men
hvis det er på klink, ville jeg ikke være alt for nervøs. Blot du lover at
bruge rustfri en anden gang! ;)

- Martin

Fra : A.Kaup

Dato : 24-04-08 07:21

> [...]
> at bruge lange stiger og andet stillads i "godt-nok" udgaven (lej en par
> murebukke og nogle krydfinerplader, så kan du save og tilpasse alt op i

Må man spørge, hvor du har det fra? Så vidt jeg ved er der ingen
regler for dette, sålænge der er tale om rent privat anvendelse. (?)

> [...]
> lange brædder.(Få trælasten til at leverer dem, så de ikke skurer mod
> hinanden og bliver ridset det kan ses (fjern ikke plasticen før det er

Har også lige beklædt en garagefront med Ivarson planker, og det var
egentligt ret nemt - men afgjort nemmest hvis man er 2 til de lange
brædder. Helt enig i at man skal passe på at de ikke får skrammer -
evt. bed tømmerhandlen om at tage leverede skrammede brædder retur.
(Bare irriterende, hvis man står og skal bruge sine brædder "her-og-
nu"!
Jeg opsatte dem med rustfri skruer.

Mvh. Akaup.

Fra : brian

Dato : 24-04-08 15:01

On Thu, 24 Apr 2008 06:20:31 -0700 (PDT), "A.Kaup"
<andreaskaup@gmail.com> wrote:

>Må man spørge, hvor du har det fra? Så vidt jeg ved er der ingen
>regler for dette, sålænge der er tale om rent privat anvendelse. (?)

Jeg kan ikke henvise til en lov men TVavisen har tidligere haft
interview med Arbejdstilsynet der udtalte at de samme regler der
gælder for erhvervsdrivende også gælder for privat arbejde på egen
ejendom.

Brian

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-04-08 15:09

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> interview med Arbejdstilsynet der udtalte at de samme regler der
> gælder for erhvervsdrivende også gælder for privat arbejde på egen

Det er lovligt for husejer at udelade stillads. Men i samme øjeblik han får
hjælp af andre, gælder samme regler som for erhversdrivende. Oplysningen
kommer fra en repræsentant fra AT.

- Martin

Fra : brian

Dato : 24-04-08 15:13

> [...]
>hjælp af andre, gælder samme regler som for erhversdrivende. Oplysningen

Viste jeg ikke. Giver dog ingen mening at man må det, men acceptere at
det er sådan.

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-04-08 18:00

> Viste jeg ikke. Giver dog ingen mening at man må det, men acceptere at
> det er sådan.

Det er hans eget ansvar at tage vare på sig selv. Får han så hjælp er det
hans ansvar at de ikke kommer til skade, og så kører hele cirkusset. :)

- Martin

Fra : Armand

Dato : 24-04-08 20:47

Martin Petersen skrev:
> "brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse

> Det er hans eget ansvar at tage vare på sig selv. Får han så hjælp er det
> hans ansvar at de ikke kommer til skade, og så kører hele cirkusset. :)

Jup!
En anden lille krølle: Min mester kan få gevaldige bøder hvis han bliver
taget i at folk uden truck-certificat kører truck; men som ejer af
firmaet og truck'en må han godt selv køre den uden certifikat!

--
Armand.

Fra : brian

Dato : 25-04-08 05:40

On Thu, 24 Apr 2008 21:46:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>taget i at folk uden truck-certificat kører truck; men som ejer af
>firmaet og truck'en må han godt selv køre den uden certifikat!

Men i den sag KUN hvis andre ikke kan komme i nærheden

Fra : A.Kaup

Dato : 24-04-08 15:16

On 24 Apr., 16:13, brian <n...@no.dk> wrote:
> [...]

Netop samme oplysning fik jeg fra min kæreste, der er
arbejdsmiljøkonsulent. Jeg spurgte hende netop, da en underviser i §16-
kursus (Det er arb.miljøkursus for søfarende - tilsvarende §9 for
ansatte i land så vidt jeg ved) fortalte at han var blevet fortalt at
han kunne få en bøde for ikke at ha' korrekt stillads da han skiftede
fuger på sin skorsten. Det troede jeg ikke rigtigt på - men har nu
heller ikke fundet/opsøgt dokumentation for det.

> Viste jeg ikke. Giver dog ingen mening at man må det, men acceptere at
> det er sådan.

Jeps... Synes nu også det er rart nok at man kan "gøre som man vil
privat" - nogle regler er lidt for omstændige for et lille privat
stykke arbejde - men selvfølgeligt skal det foregå sikkert!

Mvh. Akaup.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 24-04-08 05:18

"Lars" <jubija@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> mere langtidsholdbare op.
>
> Nogen der har erfaringer med gennemfarvede, hvide Eternit-brædder?

Jeg kiggede på dem for et par år siden, men valgte rockpanel istedet for.
Kan f.eks. fås som store plader, der er lige til at skære ud med almindeligt
håndværktøj eller rundsav.
Se f.eks. brochuren "renovering" på: http://www.rockpanel.dk/sw56638.asp

Leo Havmøller.