Brug af Spot sparepærer i bagdåse
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 23-04-08 10:55

En kollega har 25w spot i sådan nogle bagdåser:
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=4563&sub=642&page=1

Må han der sætte nogle lavenergipærer i som de her:
http://frostlight.com/lyskilder-paerer-dk-kunder-82/energisparepaerer-85/spot-sparepaerer-227/7w-spot-sparepaere-gu10-7942.html

De lyser kraftigere, men bruger mindre strøm. Hvad med den bagudrettede
varmeudvikling?

/Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 11:02

> En kollega har 25w spot i sådan nogle bagdåser:
> http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=4563&sub=642&page=1

Der står at der må sættes en pære i der smide 20% af 25W = 5W bagud

> [...]
>
> De lyser kraftigere, men bruger mindre strøm. Hvad med den bagudrettede

Den er på 7W og mere effektiv end halogen'en. Jeg ville ikke være nervøs ved
at montere den, men den rigtige løsning er selvfølgelig at få fat i
databalde på den og undersøge hvor meget effekt den smider bagud.

/A

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 23-04-08 14:56

> Der står at der må sættes en pære i der smide 20% af 25W = 5W bagud

Ja, opgjort efter efter klassisk spotpæres watt forbrug.

> Den er på 7W og mere effektiv end halogen'en.

Men den bagudrettede varme fra en pære stammer vel fra to kilder. Hhv. den
"forbrænding" der sker inde i pæren samt den fra selve lyset.
Siger du dermed ikke at varmeudviklingen fra selve lyset er så lille at den
reelt ikke behøves regnet med?

> Jeg ville ikke være nervøs ved at montere den, men den rigtige løsning er
> selvfølgelig at få fat i databalde på den og undersøge hvor meget effekt
> den smider bagud.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal lede efter. Bagdåsen opgiver ikke andet
end hvor mange watt bagud den kan tåle, mens pæren angive lyset i
kelvingrader og lumen.

/Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-08 19:10

> [...]
> "forbrænding" der sker inde i pæren samt den fra selve lyset.
> Siger du dermed ikke at varmeudviklingen fra selve lyset er så lille at

Den bruger 7W - Så kom der ingen lys ud måtte det alt gå til spilde som
varme. I det tilfælde et det en rimelig antagelse at udtrålingen er
nogenlunde den samme fra alle sider. Så for at få mere end 5W bagud skulle
fronten være mindre end 30% af overfladen.

> Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal lede efter. Bagdåsen opgiver ikke andet
> end hvor mange watt bagud den kan tåle, mens pæren angive lyset i
> kelvingrader og lumen.

Spørg sælger - hvis han ikke gider svare så find en anden....

Alternativt så monter den i en fatning "løst" og se hvor varm den bliver. Og
sammenlign med en alm halogen (Pas på ikke at brænde fingrene.....

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 23-04-08 20:49

> Spørg sælger - hvis han ikke gider svare så find en anden....

Sælgeren (af bagdåsen) har nu svaret at pærerne er for høje til at sidde i
indsatsen, og henviste til nogle andre lavenergipærer der kunne bruges i
stedet.

Tak for hjælpen.
Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-08 21:25

Peter D. Jørgensen wrote:

> Sælgeren (af bagdåsen) har nu svaret at pærerne er for høje til at
> sidde i indsatsen, og henviste til nogle andre lavenergipærer der
> kunne bruges i stedet.

Bortset fra det, kan du regne med, at almindelige pærer og halogenspots
afgiver lys for ca. 20 % af den brugte strøm, resten afsættes som varme.

I en sparepære omsættes næsten al den brugte energi som lys. Derfor er
varmeafgivelsen minimal i forhold til nytteeffekten i form af lys.

Erik Ginnerskov

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-08 02:08

On Apr 23, 9:48 pm, "Peter D. Jørgensen"
<pdj1...@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:

> Sælgeren (af bagdåsen) har nu svaret at pærerne er for høje til at sidde i
> indsatsen, og henviste til nogle andre lavenergipærer der kunne bruges i
> stedet.

Jeg har samme dåse, kan du lokkes til at fortælle hvilke pærer han
foreslog ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 24-04-08 10:43

> Jeg har samme dåse, kan du lokkes til at fortælle hvilke pærer han
> foreslog ?

Selvfølgelig. Jeg fik følgende svar:

"De lyskilder du henviser til er for høje. Vi har et produkt som passer i
indsatserne, du kan se dem på vores hjemmeside www.daxtor.com. Klik på
produkter og gå ned på lyskilder. Herefter klikker du på billedet til højre
med lav energi lyskilder, og herefter kommer alle specifikationerne frem.

Produkterne kan købes hos www.netsalg.com."

Eller direkte: http://www.elvvs.dk/category.2122.article.32931

Dvs. de er en anelse dyrere.

/Peter

Fra : CC

Dato : 23-04-08 23:20

"Peter D. Jørgensen" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De lyser kraftigere, men bruger mindre strøm. Hvad med den bagudrettede

Check lige hvordan lysfarven ser ud.
Disse 7w lavenergi har tildens til af være blåfarvet. Dette medfører at du
får en "lig" bleg hudfarve

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 24-04-08 10:47

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Check lige hvordan lysfarven ser ud.
> Disse 7w lavenergi har tildens til af være blåfarvet. Dette medfører at du
> får en "lig" bleg hudfarve

Tak for advarslen. Vil det være bedre med 9w udgaven?
Begge angives til 2700K, men hhv. 350 og 400 lumen.

/Peter

Fra : CC

Dato : 24-04-08 17:18

> Tak for advarslen. Vil det være bedre med 9w udgaven?
> Begge angives til 2700K, men hhv. 350 og 400 lumen.

Lysfarven angives i temperaturskalen Kelvn [K]
1000 K svarer til rød
5000 K svare til hvid
10000 K svarer til lyseblå
2700K svarer til den lysfarve der kommer ud af en glødelampe, så lysfarven
er altså ok

Lysudbyttet pr. tilførte Watt angives i Lumen (altså hvormeget lys fås pr.
tilførte watt)
Glødelamper svare til ca. 12 Lumen
Lysstofrør svarer til ca. 85 Lumen
Tynde lyssyofrør svare til ca. 100 Lumen
Diodelys svare til 50 Lumen

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-04-08 07:41

"CC" <cc@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Glødelamper svare til ca. 12 Lumen
> Lysstofrør svarer til ca. 85 Lumen
> Tynde lyssyofrør svare til ca. 100 Lumen

Benytter lige en chance for måske at blive lidt klogere...

Ovenstående betyder vel at diodelys ikke er ligeså energieffektivt som
lysstofrør (sparepærer?). Jeg troede det forholdt sig omvendt. Eller det har
måske noget at gøre med at dioden er mere retningsbestemt?

Keller