Vandpumpe til regnvand
Fra : J W Nielsen

Dato : 23-04-08 09:15

Hej...
Kan I give et godt råd:
Jeg har et par tønder som samler regnvand fra mit tag. Bortset fra at vi
selvfølgelig bruger det til at vande blomster, er det super godt at vaske
bil og MC i, da det ikke efterlader kalk og man kan bruge meget mindre sæbe.
Indtil nu løber jeg frem og tilbage med en spand, men jeg ville gerne ha'
tilsluttet en pumpe og en slange...
Men kigger jeg ved HN eller Silvan er der flere forskellige typer pumper -
nogen sidder ovenover tønden med et rør ned i bunden... Andre synes at sidde
ved et bundudløb...
Med andre ord - jeg vil gerne ha' vandet fra min tønde gennem en slange på
ca. 10 m ned til min bil - og så med et rimeligt vandtryk?

Mvh Jørgen

Fra : Hauge

Dato : 23-04-08 09:36

Hejsa
J W Nielsen wrote:
> Med andre ord - jeg vil gerne ha' vandet fra min tønde gennem en
> slange på ca. 10 m ned til min bil - og så med et rimeligt vandtryk?

Jeg bruger selv denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5893&Grp=&n=10

Den fungerer ganske godt, der er justerbart tryk, op til 4 bar, men også
helt ned til næsten ingenting, hvis det er det man vil have.

Tanken gør at der opnåes et jævnt og stabilt tryk, og at der er tryk med det
samme man åbner for "vandhanen", når trykket så bliver for lavt, tænder
motoren igen.

Mvh Hauge

Fra : J W Nielsen

Dato : 23-04-08 10:00

> [...]
>
> Tanken gør at der opnåes et jævnt og stabilt tryk, og at der er tryk med
> det samme man åbner for "vandhanen", når trykket så bliver for lavt,

Hej¨- Tak for hurtig respons...
Jeg forstår det sådan, at den konstant er tilsluttet el og at motoren selv
starter og stopper alt efter om der bruges af vandet?
- Suger du så vandet op, eller har du bare en tilslutning i bunden af
tønden?
- Hvordan med urenheder - har du noget filtrering?

Mvh Jørgen

Fra : Hauge

Dato : 23-04-08 10:17

Hej
J W Nielsen wrote:
> Jeg forstår det sådan, at den konstant er tilsluttet el og at motoren
> selv starter og stopper alt efter om der bruges af vandet?

Det er nemlig rigtigt.

> - Suger du så vandet op, eller har du bare en tilslutning i bunden af
> tønden?

Man kan gøre begge ting. Hvis den skal suge fra tanken, så skal den
"primes", dvs. man skal fylde pumpen med vand i et hul. Men det er kun en
enkelt gang det skal gøres, undtagen hvis tanken løber tør for vand

> - Hvordan med urenheder - har du noget filtrering?

Jeg bruger et standard slangesæt, der har modløbsventil, så vandet ikke
løber tilbage til tanken når motoren er slukket, og der sidder også et
filter der tager de værste urenheder. Men hvis du undlader at sætte
sugesnøvsen helt ned på bunden af tønden, så udnytter du også at eventuelt
sand ikke kommer med i pumpen, da det jo falder til bunds i tanken.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2272&n=10

Mvh Hauge

Fra : Dan Andersen

Dato : 23-04-08 12:36

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
www.dbamott.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-04-08 06:08

On Apr 23, 10:35 am, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:
> [...]
> samme man åbner for "vandhanen", når trykket så bliver for lavt, tænder

Den vil vel være super til automatisk vanding af ens have via
mikrosprinklere med vand fra en palletank og styret med et tænd/sluk
ur ?

Og tilmed en sjov løsning at flikke sammen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Hauge

Dato : 23-04-08 13:12

Hej
Christian B. Andresen wrote:
> Den vil vel være super til automatisk vanding af ens have via
> mikrosprinklere med vand fra en palletank og styret med et tænd/sluk
> ur ?

Ja det vil være ganske godt, især når man så kan justere vandtrykket via et
par skruer.

> Og tilmed en sjov løsning at flikke sammen.

Jeg bruger selv en palletank med regnvand og sådan en pumpe, når jeg brygger
øl. Når man har været igennem hele kogningsprocessen, så skal det jo køles
ned til omkring 25 grader så hurtigt som muligt, og så er 1000 liters kølig
vand jo ideelt, og så sparer man jo på vandværksvandet. Så igennem en
modstrømskøler og tilbage i tanken igen..

Mvh Hauge

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-04-08 07:25

On Apr 23, 2:12 pm, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:
> Hej

> Ja det vil være ganske godt, især når man så kan justere vandtrykket via et
> par skruer.

Vandtrykket afhænger vel også af åbningen i aftapshanen ?

OK, også et ædelt formål

Fra : Hauge

Dato : 23-04-08 15:13

Hejsa
Christian B. Andresen wrote:
> Vandtrykket afhænger vel også af åbningen i aftapshanen ?

Joeh, men der er jo ikke nogen grund til at lade pumpen forsøge at bruge
halvdelen af energien på at trække vandet ud af tønden, det er vel bedre at
stoppe den når den komme højt nok op i trykket på udgangen..

> OK, også et ædelt formål

Hehe, øl er gud

Mvh Hauge

Fra : Jens G

Dato : 23-04-08 17:12

On Wed, 23 Apr 2008 10:14:36 +0200, "J W Nielsen"
<jorgen@fjern5nielsen.dk> wrote:

> [...]
>Med andre ord - jeg vil gerne ha' vandet fra min tønde gennem en slange på
>ca. 10 m ned til min bil - og så med et rimeligt vandtryk?

Jeg bruger en ganske almindelig dykpumpe når jeg bruger regnvand til
at vaske bil med. På enden af den medfølgende 1" slange har jeg sat en
½" haveslange og på den igen en sprøjtepistol. Der er rigeligt tryk
til at skylle bilen med.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.